تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
5

عملیات احیا بلوط درسطح ۱۲ هزار هکتار از جنگل های پلدختر در حال انجام است

  • کد خبر : 48090
  • 25 فروردین 1393 - 9:55

  مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: عملیات احیا درختان بلوط در سطح ۱۲ هزار هکتار از جنگل های پلدختر آغاز شده و در دست اقدام است. به گزارش میرملاس نیوز ، مهرداد بهاروندی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: به رغم تلاش های انجام شده، تاکنون درمان قطعی برای […]

 

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: عملیات احیا درختان بلوط در سطح ۱۲ هزار هکتار از جنگل های پلدختر آغاز شده و در دست اقدام است.

به گزارش میرملاس نیوز ، مهرداد بهاروندی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: به رغم تلاش های انجام شده، تاکنون درمان قطعی برای بیماری جنگل های بلوط لرستان یافت نشده و و درمان های موقتی که با تایید تایید کارشناسان فائو رسیده برای جلوگیری از گسترش زوال بلوط در دستور کار قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: هم اکنون عملیات بهداشتی به منظور قطع درختان آلوده، عملیات پرورشی به منظور هرس و مقاوم سازی درختان و عملیات تولید و کاشت نهال های مقاوم در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه در آخرین آمار اعلام شده، سطح خشکیدگی و زوال جنگل های بلوط لرستان به ۵۶۱ هزار هکتار افزایش یافته تصریح کرد: جنگل های بلوط شهرهای چگنی، خرم آباد و پلدختر شامل بیشترین سطح زوال هستند.

وی ادامه داد: در بیماری فعلی درختان بلوط، نوعی سوسک با لانه گزینی در درخت بلوط موجب زوال وخشکیدگی آن می شود که تاکنون دلیل هجوم این سوسک ها به جنگل های بلوط شناسایی نشده است.

وی با بیان اینکه حشره تنها به درختان بلوط حمله ور می شود گفت: کارشناسان دلایل متعددی از جمله گرد و غبار، خشکسالی و حتی اثرات ناشی از بمب های شیمیایی در زمان جمگ تحمیلی را از عوامل پیدایش و حمله این سوسک ها به جنگل های بلوط عنوان می کنند.

وی اضافه کرد: برخی کارشناسان معتقدند که قارچ و سوسک عامل ثانویه خشک شدن و نابودی درختان بلوط است و بدنبال علت بوجود آمدن قارچ ها و سوسکها هستند، عاملی که از آن به عنوان بیماری زوال درختان بلوط یاد می شود.

بهاروندی گفت: ذخیره‎سازی آب در مناطق جنگلی و تخصیص اعتبارات آبخیزداری بصورت ۱۰۰ درصد به‎منظور مبارزه با خشکسالی در عرصه‎های جنگلی از راهکارهای مناسب به منظور جلوگیری از زوال جنگل های بلوط است.

وی با بیان اینکه در مجموع بیش از نیمی از عرصه های طبیعی استان تحت تاثیر بیماری قرار گرفته اند افزود: سازمان جنگلها و مراتع کشور با انجام تحقیقات مختلف در حال بررسی و شناسایی و مبارزه با بیماری زوال درخت بلوط بوده، اما با تمام این اوصاف راه حل قطعی پیدا نشده و در حال حاضر قطع شاخه‎های بیمار و آلوده به‎منظور عدم سرایت آن به سایر درخت ها در اولویت قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه ۷۰درصد علل بیماری ، خشکسالی تشخیص داده شده تصریح کرد: به همین منظور۷۰ میلیارد ریال اعتبار ملی برای مبارزه با موضوع خشک شدن درختان و جنگل های بلوط در این استان اختصاص یافته که به صورت مرحله ای و برای اجرای طرح های پیشگیری از خشکیدگی درختان بلوط منطقه زاگرس از جمله جنگل های استان لرستان پرداخت و هزینه خواهد شد.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=48090

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۴
  1. مدیر کل محترم منابع طبیعی خسته نباشید لطفا از این اعتبارات استفاده بهینه بکنید تازه می توان اگر به نیروی کار هم نیاز داشتید در سایتهای محلی تاریخ لازم را درج کنید به طور خودجوش مردم به کمکتان می آیند متشکریم

  2. به همت نماینده سابق مراتع کوهدشت مخصوصا مراتع کوهدشت تا اولادقباد غارت شد

  3. چراجنگلهای کوهدشت به سمت اولادقباد توسط غارتگران طبیعت نابود شده است وتانزدیک قله کاشته شده است ولی دولت هیچ اقدامی نمیکند؟
    باز هم کوهدشت از این بودجه ها محروم است

  4. جنگل های گلم کبود در نزدیک بن لار پلدختر توسط عشایرکوهدشت همه تخریب شدند مابین کوهدشت پلدختر

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.