تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
3

سنگ محکی بنام “سد معشوره ”

  • کد خبر : 48207
  • 30 فروردین 1393 - 9:01

  کرمرضا پیریایی *  / میرملاس نیوز :   سد معشوره کوهدشت سنگ محک خیلی ها شده است ، از دولت و مجمع نمایندگان استان و نماینده  کوهدشت و استاندار و معاونین مربوطه و فرماندار تا مدیران کل و رؤسای سازمانهای مرتبط با آن و نخبگان کوهدشتی و نمایندگان ادوار و اهل قلم و نظر […]

 

کرمرضا پیریایی *  / میرملاس نیوز :

 

سد معشوره کوهدشت سنگ محک خیلی ها شده است ، از دولت و مجمع نمایندگان استان و نماینده  کوهدشت و استاندار و معاونین مربوطه و فرماندار تا مدیران کل و رؤسای سازمانهای مرتبط با آن و نخبگان کوهدشتی و نمایندگان ادوار و اهل قلم و نظر و بیان و رسانه و …

اما مبنای این همه بحث راجع به سد معشوره چیست ؟ چرا یک سد برای یک شهرستان اینقدر اهمیت یافته است؟

ممکن است برخی براحتی حرفهای رایج شده و روی زبان افتاده را در جواب این دو پرسش مطرح کنند ، یعنی “مشهور است” را راجع به سد معشوره مطرح کنند.

متأسفانه ما عادت داریم قضایای مشهور و دیدگاه های مطروحه را تکرار کنیم . این عادت هم در نوع خودش یک مسأله است، مسأله محک خورده است و سنگ محک ما در نوع نگاه و تفکر و اسلوب اندیشه و تفکر و جنس هدفگیری های ماست! حتی در جلسات مهم که عنوان کارشناسی هم بخود میگیرد و تعبیر تخصصی هم از آنها میشود ما دچار مشهورات هستیم . چه در عرصه بینش و چه در مجال دانش! البته حتی گاهی از این سطور هم فروتر و پایین تر میاییم که : مثلا راجع به مجوز یک کمیسیون در خصوص سدی با این همه مطالبه و مباحثه در اختلاف و شبهه هستیم.

اما در حد مفروض عرض میکنم که پاسخ سوالات فوق خیلی هم فوق العاده نیست . آمایش سرزمین کوهدشت که علی القاعده مهمترین مرجع برای تبیین این قصه است مفروض میدارد که ضمن لزوم توجه به اولویت های دو و سه و چهار و پنج این شهرستان اولویت درجه یک آن یعنی کشاورزی اولا نیازمند علوم و پژوهش و تحقیقات و ثانیا محتاج آب است و…
و این ثانیا یعنی آب در موفقیت اجرایی شاید مهمتر از همه چیز است حتی پژوهش و تحقیقات با عدم زمینه ها (مثل آب ) “سالبه به انتفاء  موضوع” میشود، یعنی مطالعه ، نتیجه ی خلاف میدهد و معلوم میدارد که چون تمکن لازم ندارید اولویتتان باطل میشود.

بنده در این مقاله دنبال فلسفه بافی نیستیم غرض از این مقدمات این است که اقتصاد و معیشت و عمران و آبادی و در کل فضا و فعالیت کوهدشت نیاز مبرم و قطعی به یک منبع مناسب و مطمئن آب و انرژی دارد و دیری است که در تلقی اجتماع نمایندگان و نخبگان و مدیران این شهرستان ، این منبع مناسب و مطمئن سد معشوره است و در این بازه حرفهای تخصصی و شبه تخصصی هم گفته شده است ارتفاع آن ، طول تاج آن ، ظرفیت حجم ذخیره آب سد ، مقدار آبی که به اراضی  کشاورزی می دهد ،ظرفیت اشتغال سد در دوره ساخت و اشتغالی که بعد از بهره برداری از آن در کوهدشت بطور مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می شود و سایر اهداف و موضوعات این سد به کرات مصاحبه شده یا موضوع سخنرانی بوده است و به اصطلاح این دیگ ، “دیگ حاجی ماهم شریک ” شده است. البته اشکال ندارد همه شریک باشند . اصلا تمرین کنیم که مشارکت جمعی راجع به این ماجرا شکل بگیرد و به فرجام مطلوب برسد اما مشارکت قاعده خودش را دارد بنابراین:

۱- باید ترمز تندرو ها را کشید که ” مارا به خیر تو امید نیست شر مرسان بخصوص در جایی که از بلیه ی تندروی صدمات سنگین تجربه شده است .

۲- واقعیت ساده و در عین حال مهم این است که سیستم عامل اجرا در شهرستان که باید فضا و فعالیت هارا مهیا و سازماندهی و اداره کندفرمانداری است به این خاطر حتما جناب آقای بازوند استاندار محترم و مجرب لرستان، فرمانداری متناسب با طراز پیشرفت استحقاقی کوهدشت انتخاب می کند و آن فرماندار محترم و لزوما با تجربه ، باید بر اساس نقشه راه که در خود اولویت ها را بطور برجسته نشان میدهد گام بردارد.
در چنین نقشه ای چند پروژه اساسی و در صدر آنها سد معشوره در قالب زمانبندی و با دقتی در حد آینده نگاری سال و ماه و هفته و روز (حداقل) بعنوان پروژه های محرک توسعه و پیشرفت شهرستان محسوب و مورد اهتمام روزانه و درج نتایج قرار گیرند .

۳- مسئولان و فعالان عرصه های مختلف سیاسی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و مدیران کوهدشت بالاخص نماینده و امام جمعه و فرمانداری بخوبی می د انند که اهتمام به این امور زیر بنایی و مهم نیازمند وفاق و انسجام است و در سطحی بالاتر احتیاج مبرم به مشارکت آگاهانه و دلسوزانه و موثر و به روز دارد.

۴- سد معشوره و پروژه های مانند آن با عزم جزم و تصمیم ویژه در حوزه های تعیین کننده محقق می شود. تجربه بنده این است که این حوزه ها در سطوح تصمیم بالاتر از شهرستان است، اولا استانداری و توابع مرتبط استانی ، ثانیا نماینده و مجمع نمایندگان و کمیسیون های مرتبط استانی و حتی صحن مجلس و ثالثا و نهایتا در وزارت مربوطه ، معاونت برنامه ریزی و نظارت را هبردی رییس جمهور و حتی در جلسه دولت.

بدین لحاظ :
مثلث اولیه برای قطعیت تصمیم ، نماینده ، استاندار و وزیر مربوطه هستند.
اهل تجربه و خبره می دانند حذف نقش نماینده نه مطلوب است و نه میسور (بنده عرض میکنم در حد شوخی است!)
بخصوص نماینده ای که جایگاه ریاست کمیسیون در مجلس هم به امتیازات او افزوده است. بنده عرض اولیه ام را فراموش نمی کنم که همه کسانی که در امور مهم اجتماعی ورود می کنند (که حتی از جمله انها اظهار نظر با ارائه یک یادداشت ساده است) همه دچار محک می شوند که چقدر سخته و سنجیده مینویسند و میگویند و موضع میگیرند و پیگیری میکنند و به تصمیم می رسانند .لذا این مهم را با دقت گفتم که نقش نماینده بسیار مهم است.
متاسفانه در منطقه ما یک اشکال غیر قابل انکار هست که در انتخابات آنگونه شرکت میکنیم که گویی آخرین انتخابات ماست ! چقدر سخت و سنگین و کشنده … تمثیل های کوه و دشت و دریا و اقیانوس … چقدر هیجان و حماسه! …. وبعد ، چند ماه پس از انتخاب ، بهانه جویی و تضعیف برای آنچه که نتیجه قطعی آن بی بهره شدن از از ظرفیت نماینده و مجلس است .
طبعا چنین شیوه و چنین اقدام و چنین نتیجه ای عین ضرر و اضرار است . استاندار و نماینده در سفرهایشان به کوهدشت باید سرشار از انگیزه باشند _این یک راهبرد رقابتی است _ در مناطق دیگر کشور قدر این موضوع و این راهبرد را میدانند. استاندار و نماینده باید در پیگیریهایشان هم اهتمام و هم احترام ما را در نظر آورند.البته اینها به معنی نفی انگیزه های الهی و اعتقادی مسوولان نیست لکن در حد طرح تجربه لازم بود این نکته تاکید شود چرا که بنده دقیقا ۱۷۸ سفر شهرستانی در طول تصدی مسوولیت استان همدان به شهرستانهای آن استان داشته ام و به این قضیه وقوف کامل دارم.

۵- بلاشک گرانیگاه و مرکز ثقل اصلی اقدام برای پروژه سد معشوره بعد از صدور مجوز کمیسیون ۲۱۵ و در ادامه کار معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور است . در همه ادوار این واقعیت وجود داشته و خواهد داشت (حتی بعد از دستور رییس جمهور و حتی بعد از تصویب دولت و تصویب هر کمیسیون یا شورایی)

 

۶- ونهایتا عرض دو نکته با جناب آقای بازوند استاندار محترم لرستان ؛
حقا و انصافا از جنابعالی بخاطر توجه و عنایتی که به شهرستان کوهدشت دارید متشکریم . میدانید کوهدشت از حیث آمایش سرزمین و بویژه اولویت قطعی کشاورزی و صنایع مرتبط با آن نیازمند گامهای بزرگی است و از این جهت هم به تسریع در خصوص ایجاد سد معشوره نیاز است و هم به موازات کارهای مختلف دیگر باید انجام شود (که لابد جنابعالی حسب تجربه همه را مستحضرید)
شما در یک دوره امور عمرانی استان را به عهده داشته اید و زبان شاخص ها را به مشاهده و معاینه از نزدیک به عنوان مسوولیت گذشته و حال خود میدانید.بنابر این مباحث استان و شهرستان برای شما نسیه نیست همه را بخوبی میدانید و میدانید که استانداری شما در برهه ای از دهه عدالت و پیشرفت با منطق دولت جدید و با رویکرد اعلام شده “تدبیر و امید” در جریان است .
لذا زبان حال شاخص ها را در مقام عمل و به مقصد اجرایی کردن عدالت در پیشرفت درکوهدشت دریابید و به حول و قوه الهی اچرایی نمایید.

 

 * استاندار اسبق استانهای همدان و قم

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=48207

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 127در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۲۷
  1. سلام، اگر واقعا قصد بهره برداری سیاسی نبود قاعدتا میبایست بدور ازجنجال همانند متن بالا با استدلال ومنطق از حقوق مردم کوهدشت دفاع میشد، متاسفانه در چند روز اخیر عده ای با توسل به احساسات ،بدون در نظر گرفتنِ عواقب حرکتهای احساسی و غیر منطقی قصد آشوب وبلوا داشتند که خوشبختانه با درایت مردم توطئه در نطفه خفه و نیت بد خواهان برملا گردید . از اینکه توسعه وپیشرفت همانند سایر حقوق اساسی حق مسلم مردم این مرز وبوم است شکی نیست،اما امنیت وآسایش که به قول قدیمیها از نان شب هم واجبتر است نیز از اولویت ویژه برخوردار است ونباید به هر بهانه ای مورد هجمه قرار بگیرد انشاا… هر چه زودتر شاهد شکو فایی وپیشرفت شهرمان باشیم در پایان از جناب آقای پیریایی بخاطر متن منطقی و قابل دفاعشان تقدیر میشود

    • ما را به تو امید خیر نیست شر مرسان جناب …..

      • کاش می فرمودید شر اقای پیریایی چیست؟کاش می فرمودید ایا اگر فردی بتواند از چند استان مختلف پست بگیر د ایا برای استان شر است یا می تواند خیر باشد ؟کاش می دانستی که استاندار قم شدن شرایطی را می خواهد که هر کسی نمی تواند داشته باشد چون باید در استانی خدمت کند که بیشتر مراجع تقلید حضور دارند و در استانی که چشم ایران وجهان به ان دوخته شده است؟
        اقای پیریایی کاملا متین نوشته است که اگر مردم در انتخابات اشتباه کرده اند اکنون زمان ان نیست که اشتباه خود را جبران کنند و اکنون نمی شود بجای استفاده از ظرفیت نماینده ایشان را را حذف کرد و نمی شود بجای ایشان به نماینده الیگودرز نامه نوشت
        هر چندمردم از عملکرد گذشته خود پشیمان باشند اما را ه جبران ان حذف نماینده نیست چرا که با این کار فقط ضررش دامن گیر مردم می شود

      • متاسفم برای این ادبیات آقا ولی

    • سلام به همه همشهریها برای من خیلی جالبه در مقابل مصوبات واقدامات نماینده قبلی عده ایی از همشهریان عزیز حاضرند اسنادرا انکار کنند یا حتی تمسخر کنند غافل از اینکه این مصوبات برای اسایش ورفاه مردم وبا دلسوزی ونگاه بلند پروازنه گرفته شده است هرچند اهمیت این اقدامات بر کسی پوشیده نیست اما دوستانی که اختلاف سلیقه با نماینده قبلی دارند نباید منافع خود وسایر شهروندان کوهدشتی را به دلیل برخی تقابل سلیقه ها از دست بدهند بلایی که برسر معشوره امد از همین جا بود عده ایی گمان می کردند توقف عملیات معشوره باعث تضعیف جایگاه نماینده قبلی میشود در اسنادرسانه ها مصاحبه هایی با مضمون پیگیری سد معشوه بیهوده اسن .معشوره ۳۰ سال طول میکشد و……. با چه نیتی انجام شد در حالیکه برعکس شد دوستان عزیز حتی اگر کوهدشت این مصوبات را نداشت باید بازهم از نماینده فعلی اینها را می خواستیم چون ما هم مانند تهرانیها شایسته هستیم حال که این مصوبات وجوددارد باید از این حقی که ایجاد شده دفاع کنیم حتی اگر این خواسته ها باعث تقویت رقیب شود

    • فرماندار دلسوز و دانای کوهدشت و طول تاریخ لرستان فقط سیروس ابراهیمی

    • با سلام به همه خوانندگان عزیز و همچنین استاندار اسبق در دولت دهم آقای پیریایی. بنده سوالی از خدمت شما دارم ؟ خدای بلا سر شاهد است چندین بار با چشمان خودم دیدم که در زمان ریاست شما بر کرسی استانداری ، شبانه و به صورت نا شناس وارد کوهدشت میشدید و به منزل یک یا دو نفر از نزدیکانتان سری میزدیدوصبح زود هم خارج و ان زمان از زبان شما شنیدم که فرمودید البته با لهجه متین و شیرین لری خودتان ( مه کاری وا کودشتی ها نارم) !!!! حالا چه اتفاقی افتاده که نگران کوهدشتی ها شده اید؟؟؟

      • احسن ؛این آقای پیریائی درطول تصدیهایش هیچ گونه اظهارنظری؛دفاعی و…درموردپیشرفت کوهدشت نداشت چون تمام وقت گرانبهایش پربودحالاکه مجالی یافته واوقات فراغتش زیادشده سری به سایت میرملاس زده است البته بابت مقاله اش جای تشکردارد.کاش همه کوهدشتیهای مسئول بلندپایه مانندمسئولین سایراستانهادرزمان تصدی عملا”کاری برای کوهدشتیهای عزیزومظلوم انجام میدادند.

  2. جناب پیریایی !زیبا نگاشته اید .افراط و تفریط کار اصحاب فکر و اندیشه نیست و برخی طی این چند وقت تمام قد کوشیده اند تا از از اهمیت آن “مثلث اولیه ” مورد اشاره در مقاله بکاهند.واقعیت آنستکه چه بخواهیم چه نخواهیم امروز آنانکه حرفشان در سطح ملی خریدار دارد معلوم و مشخصند.ما نگوییم بد و میل به ناحق نکنیم ******جامه کس سیه و دلق خود ارزق نکنیم .

  3. ضمن عرض ادب و احترام خدمت جناب آقای پیریایی با سخنان حضرت عالی موافقم کارهای بزرگ را با اتحاد و یکدلی می توان پیش برد هر مسوولی در زمان خود زحماتی کشیده و رنجی برده اما بدون نقش نماینده چنین کار بزرگی به نتیجه نخواهد رسید آقای ملکشاهی در عملی شدن این کار بدون شک نقش اساسی خواهد داشت

  4. استاد بزرگوارم سلام الحمدلله بعد از سال ها دوری و فعالیت های مختلف اجرایی مجالی مجازی احساس در کلاس بودن سال های دبیرستان امام جعفرصادق(ع) را برایم تجلی نمود. خوشحالم از این که بدون منشی و میز کار و تلفن و ردزدن تماس می توانم به معلم خودم عرض ادب کنم. امیدوارم که به این کاره بسنده نشود و همه بتوانند وظیفه ی خود را در قبال این سرزمین انجام دهند . با پشتیبانی از نماینده و همه ی مسئولین هم خواص و هم مردم پروژه ی اساسی و حیاتی سد معشوره را به سرانجامی برسانند.

  5. ازبیان شیوا و فصیح جناب آقای پیریایی که بااشراف و دقت وآگاهی کامل مسائل روز شهرامان این چنین تحلیل و تبیین مینماینند سپاسگزاریم انشالله مثلث مورد نظر ایشان با وقوف به وظایف محو له شا ن به این خطه محروم خدمتی شایان توجه نمایند

  6. این نظر آقای پیریایی حاوی مباحث و موضوعات کارشناسی و مبتنی بر تجربه ایشان است و متفاوت است با سخن کسانی که متاسفانه می خواهند از نمد معشوره برای خود کلاهی ببافند و یا از قافله عقب نمانند . به نظرم دولت باید به این مطالبه روشن مردم پاسخ بدهد که به چه دلیل پرو‍ژه ای که همه مجوز های لازم را دارد و در دولت قبل هم آغاز شده بود امروز متوقف شده است ؟غیر کارشناسی بودن و مسایل آب خوزستان بهانه است بحث نبود اعتبارات است که وزارت نیرو می تواند شجاعانه بگوید امسال اعتبار نیست و بگذارد برای سال آینده نه اینکه مثل خیلی کارها چون مال دولت قبل است بد است و غیر کارشناسی.امیدوارم این فضای بدبینی هرچه زودتر در کشور تمام شود.

  7. با سلام و احترام به استاد بزرگوار جناب آقای پیریایی عزیز؛ به زعم خود بد ندیدم مختصری به این مقوله ورود کرده و در حد بضاعت ناچیز خود ادای دینی به زادگاه، خاستگاه و وطن خویش که علقه ای گره خورده با عقده از بی مهری کهنی که تبدیل به زخمی کهنه و ناسور شده داشته باشم، شاید که مفید فایده افتد و ثمری را مترتب گردد. اول اینکه گریزی به این واقعیت داشته باشم که چه نیکو بود اگر قدر نخبگان خویش را می دانستیم و به هر قیمتی بود توان آنها را با همه تعصب پاک بومی و اشراف کامل منطقی و منطقه ای را که در چنته داشتند را به سادگی نادیده نمی انگاشتیم و با پرهیز از جوگیری سیاست زدگی مفرط و بی حاصل(یا بهتر بگویم بدحاصل) از توان بالای آنها بهره ها برای آبادانی شهر و دیارمان را حاصل می کردیم؛ قدری دقیقتر و علمی تر به نظرات کارشناسی آقای پیریایی در این مقاله و یا مقوله علمی و کارشناسی دقت کنید تا وزن و توان مدیریتی ایشان را که ماحصل عمری کار پرپیمانه اجرایی است به خوبی متوجه شویم، واقعا اگر این ظرفیت بالای علمی و اجرایی در این استان مورد استفاده قرار می گرفت چه میشد؟!! بگذریم، به اعتقاد این حقیر اگر بخواهیم آفت واماندگی و جاماندگی لرستان و علی الخصوص کوهدشت را در چند جمله بیان کنیم شاید یکی از مهمترین آنها نگاه انحصارطلبانه و شخصی ما به امتیازات و فرصتهایی است که در هر دوره وجود داشته و دارد؛ کیست که نداند وقتی قدم مسئولی به این شهر می افتد سیل درخواستهای شخصی از قبیل اشتغال فرزند و قوم خویش تا مطالبه اخذ وام و تسهیلات بانکی تا کمکهای ۵۰ و ۱۰۰ هزار تومانی!!! و… است که متوجه آن مسئول می شود!! آیا غیر از این بوده؟ بیاییم با هم صادقانه صحبت کنیم، اگر غیر از این بوده یا ما از شهر خود غافلیم و یا منکران این حقیقت تلخ، دوست ندارند شهرشان را اینگونه معرفی کنند!! چه می شود کرد وقتی که این رویه آزاردهنده برچسبی بدقواره شده بر پیکره شهر مظلومم که با غرور سالیان متمادی تمدن آن هیچ سنخیت و همگونی ندارد؛ حال شما خود را به جای آن مسئول مورد مثال بگذارید چه نگاهی را می تواند داشته باشد؟ اگر انسان مومن و دلسوزی هم باشد حداکثرش این است که با نگاه و تشخیص خود برای شهر ما نسخه می پیچد و طرح نیاز می کند که پرواضح است چقدر این شیوه گرفتار سهو و خطاست و اگر خدای ناخواسته شخصی باشد که چندان تعهدی نداشته باشد آن موقع است که فاجعه عمق بیشتری خواهد داشت. و اما اگر مردم همصدا با مسئولین و نخبگان و دلسوزان کاربلد شهر خود نیازهای شهرشان را با ارائه ادله منطقی و احصاء اولویتها از مسئولین ارشد نظام مطالبه کنند آن وقت وضع جور دیگری خواهد بود. در همین موضوع سد معشوره همه به خوبی به یاد دارند که در مراسم استقبال و سخنرانی رییس جمهور وقت آقای احمدی نژاد، آن قدر مردم با هماهنگی و یکصدایی یک مطالبه عمومی را فریاد زدند که رییس جمهور چندبار سخنان خود را قطع کرد و گفت شنیدم، سد معشوره، تصویب شد.(کاری به درست و غلط بودن شیوه مطالبه ندارم، منظور انسجام و همدلی و هم صدایی مردم در یک خواسته بود) حال یک سؤال؛ به راستی سهم ما از دولتهای نهم و دهم که خدمات عمرانی بالایی را در سراسر کشور دربرداشت چه بود؟ (خواهشاً رگ تعصب جناحی و سیاسی مان متورم نشود و شروع به تایید و انکار متصبانه نکنیم، واقعیتی است که با هر مخالفت و موافقتی نمی شود آن را نادیده گرفت) اگر کسی بخواهد سد معشوره، کارخانه خودروسازی، پتروشیمی، راه آهن و … را احصاء کند باید عرض کنم آنهم نبود جز مطالبه عمومی مردم و هماهنگی و همدلی مردم و مسئولین وقت کوهدشت(همانگونه که ذکر شد) برای محقق شدن این مهم صرف نظر از انتقادهای بجا و گلایه های به حق از مسئولین شهرستان علی الخصوص نماینده شهرستان که از ابتدا نگاهی جدی به این مهم نداشتند و وقتی کار به جاهای باریک رسید به شکل جدی وارد گود شدند، باید عرض کنم تسویه حساب کردن و زیر پای هم را خالی کردن در این برهه حساس به هیچ وجه به صلاح نیست و زمان زمان همدلی و یکصدایی است تا انشاالله کار به نتیجه منتج شود. از طرفی باید از ظرفیت تمام مدیران و نخبگان کوهدشتی در سراسر کشور بهره گرفت تا این خواسته به جد تبدیل به یک مطالبه عمومی گردد تا نشود و نتوان از کنار آن به سادگی گذشت. در پایان به نوبه خود لازم می بینم از جناب آقای پیریایی که از مفاخر مدیریتی کوهدشت در سطح کلان ملی می باشند بابت ارائه راهکارهای علمی و عملیاتی که برگرفته از سالها تجربه دقیق و ارزشمند ایشان است تشکر نمایم. به امید به نظاره نشستن کوهدشتی سراسر نشاط و سرزنده در آینده ای نزدیک.

    • درود بر شما

    • درود بر شرفت” ناز قلمت ” عشق ادبت ” کاش می دانستیم همشهری که کی هستی …

      • درود خدا برشما و سپاس از لطف و محبت حضرتعالی، کمترینی هستم از دیار کوهدشت لرستان مظلوم، که به سان جنابعالی و دیگر همشهریانم غصه دار مظلومیت دیار خویشم.

    • بیائیم برای سرافرازی مردمان سرزمینمان از هیچ کوششی دریغ نکنیم
      من هم باورم اینه تا نخواهیم
      تا همه با هم نباشیم
      به جائی نخواهیم رسید
      دست در دست هم دهیم به ” مهر” میهن خویش را کنیم آباد
      درود بر شرفتان

    • به نوبه خودازاین عزیزکه بانام زیبای “سلام استاد”متن زیبایی رو که درد دل همه ی دلسوزان این شهر واقعا محروم است ،تشکروسپاسگزاری میکنم
      وهمه ی مسئولان قبلی وفعلی کوهدشت رو به خواندن این نوشته زیبای “سلام استاد” دعوت می کنم

  8. وقت آن است تاتمام مسوولین گذشته به پاس نان ونمک-حال به پاس قدردانی و آینده به خاطر آینده خود ووطن .دراین امرمهم (پیگیری سدمعشوره) قلم بدست گیرند .

  9. درود خدا برمدیران لایق ودلسوز شهرمان ، که همواره بفکرآبادانی ورفع مشکلات مردم زجرکشیده وزحمت کش هستند.اجرکم عندالله.

    • سلام. دوست عزیز .درود خدا و درودهای بندگان خدا بر مسولانی که بر مسند قدرت هستند و کاری از دستشان بر می آید دلسوز باشند نه آن زمان که از مسولیت برکنار شدند و خانه نشین آنوقت شهرشان و زادگاه شان یادشان می افتد و در بوق و کرنا میکنند و قلم بدست میگیرند و صاحب نظر .

  10. سلام به همه هم شهریان
    بنده همشیه دوست دارم حرفهایم را با کسانی که واقعا دلشان برای احیا دین و متعاقبا آبادانی شهر و رفا حال مردم ، می سوزد بزنم به نظرم حال مجالی پیدا شده حرفم این است و به بزرگان و سیاسیون شهر هم بارها تذکر داده ام چرا ما همیشه حرکات بزرگ و مفید الاثر را سطحی می نگرند عزیزان این حرکاتی که منجر به هوشیاری مسئولین شد و خواهد شد بسسیار کانالیزه و حساب شده است لطفا به حرفای بی منطق عزیزان را دل سرد نکنید حرف اصلی بنده اینجاست متاسفانه دوستانی که امروز دچار دغدغه سد معشوره شده اند زمانی که می توانستند و دستی در دولت داشتند کار لازم را انجام ندادند و امروز حتما پشیمانند البته عدم مسئولین می تواند مزید بر این علت باشد ولی افسوس صد افسوس که کار از دست رفت و مردم همچنان نیازمندند اما به حول قوه الهی چند نفری از دوستان بسیجی که به گروه ((بچه های مسجد )) مشهور شدند توانستند با عزم و اراده پولادین و با برنامه صحیح توانستند در چند محور سد معشوره را به آقای احمدی نژاد معرفی کنند در وحله اول با نوشتن تومار و گرفتن چندین هزار امضا و تقدیم آن وزیر در جلسه شهرستانی و دوم نوشتن بنر در تمام سطح شهر پنج مطالبه مردمی را به خدمت دولت رساند ( ا – سد معشوره ۲- دانشگاه ملی ۳ – راه آهن ۴ – چهار بانده کردن کوهدشت خرم آباد ۵ – احداث پتروشیمی ) و سوم با هماهنگی بچه های بسیج قرارشد که همه با هم در آن جلسه سد معشوره را مطالبه کنیم این کار طوری اثر گزار شد که آقای قبادی اعلام کردن بعد از سخنرانی آقای احمدی نژاد از پروژه سد معشوره سوال کرد و سریعا آن را امضا کردند اما متاسفانه آن زمان دست بچه های مسجد از دولت کوتاه بود و نتوانستند همه امضا های مورد نیاز را خودشان از دولت بگیردن اما خوشبختانه نماینده وقت خوب پیگیری کردند و خیلی از موانع را کنار گذاشتند در این راه آقای ابراهیمی فرماندار وقت مارا خیلی کمک کردند و قابل تشکر بود امروز هم یک گروهی جمع شد و در این راه آقای بازوند استاندار را کمک کردند و باعث شد این پروژه نخوابه این فی نفسه کار بدی نیست اما باید مرز بندی بیشتری می شد که بعضی ها از این حرکت سوء استفاده نکنن ماباید در وحله اول حمایت خود را از نظام مشخص و واضح کنیم بعد مطالبه کنیم هدف این گروه هم همین بود اما بعضی به دنبال استفاده سیاسی بودند که به هدف خودشون هم رسیدند اما ما بچه های حزب الهی اعلام میکنیم این حرکت هم حرکتی خوب و در جهت رفع فقر کوهدشت بوده و دوستان نباید بگزارند دیگران استفاده سیاسی کنند . این بود خلاصه ای از عملکرد حمایتی از نظام جمهوری اسلامی که وظیفه هر کسیست کسانی که هم می خواهند حرفی یا نقدی کنند از این به بعد بدانند این مسئولین استانی هستند که باید حرکتشان را به پشتوانه این مردم مقتدر و در عین حال مظلوم باعزم بیشتر و نیروی ایمان قوی تر به جلو ببرند تا این پروژه مهم و حیاتی به سر انجام برسد تا فقر از در بیرون رود و ایمان از پنجره برگردد تا قم لرستان را احیا کنیم ما آماده ایم برای حمایت بیشتر از مسئولین

    • من هم معتقدم عده ای همین حالا هم دارن استفاده سیاسی از این مساله میبرن اشکال ندارد اما ایراد انجاست که همین افراد متاسفانه یک زمانی نه این پروژه را قبول داشند بلکه کار شکنیهای موثری هم کردند در هر صورت مردم هوشیارند و با حضور خود در صحنه اینبار سیاسیون را به دنبال خود یدک کشیدند والله با بوق وکرنا ومصاحبه و…..نمیشود جبران مافات نمود جز تلاش بی وقفه

      • سلام علیکم. بنده هم موافقم که عده ای یا شخصی از این موقعیت بهره برداری سیاسی و منفعتی میکنند! چرا تا قبل از اینکه داد مردم در اید هیچ کاری نکردند و پروژه ای که قبلا عملیات اجرایی ان شروع شده بود و ۶۰ میلیارد تومان هزینه کرده بودند رو رها کرده و به حال خود گذاشته بودند تا جایی که پرونده اجرایی ان به شورای اب رفته که توجیح ندارد و باید متوقف شود ولی حالا که مردم خودشان برای مطالبه حق شان فریاد بر اورده اند اینان به تکاپو و حرکت افتاده اند؟ ایا اب را گل آلود دیده اند ؟ مردم فهیم کوهدشت اهل جنجال و هیاهو نیستند حق خودشان را میخواهند. حال بزرگ نمایی نکنید که من پیگیرم و به سرانجام میرسانم و به من قول داده اند , نه تو نمیتوانی . انشالله خدا به یاری و داد مردم رنجور و زخم دیده و قربانی دوران جناح بازی و باند بازی کوهدشت میرسد که جز کشاورزی مردم و جوانان این دیار در هفت آسمان یک ستاره هم ندارند.

  11. دو سه جا اشتباه تایپی شد امیدوارم بنده را عف نمایید

    • عف هم اشتباه بود!
      موفق باشی و عجول نباش

      • بچه های مسجدن مشکلی نیست،الف جان سخت مگیربرحوزویان

        • مشکلی داری شل جان شکت!!!؟ بی سواد مسجدی ها از شما بیشتر سواد دارند، میگی نه؛ برو باهاشون بحث کن تا باورت بشه؛ اگر یه ذره مث اونا پیگیر مصوبات دردبخور بودی الان وضع شهرمون خیلی بهتر از این بود که هست.

        • مث هم اشتباه است
          لطفا فارسی را پاس بدارید”مثل” صحیح است جانا

        • جهت استحضار .. اشتری ملا لغتی، باید عرض شود در گفتار و نوشتار محاوره ای قالب دستور زبان رسمی و کلیشه ای رعایت نمی شود، ضمنا اگر این را هم لحاظ نکنید در دستور زبان فارسی غلط مصطلح رجحان بر قائده اصلی پیدا می کند. بهتر است قبل از نظر دادن قدری مطالعه در آن زمینه داشته باشید.

        • رجحان بر قائده اصلی
          هم غلط است

  12. سلام خیلی خوب گفتی اگه گوشی برای شنیدن باشه.

  13. به نام خدایی که عقل آفرید

    تجارب ارزنده جناب آقای پیریایی در طول دوران مسئولیت های مهم شان ستودنی است. وی هم فرمانداره بوده و هم استاندار و هم در نهادهای فرهنگی خدمت صادقانه کرده است. هر کلمه از نکات مقاله او حاوی تجارب ذی قیمتی است. اکنون چه شده است همه به خاطر یک سد بر آشفته شده ایم. باید به خود برگردیم و در واقع بازگشت به خویشتن خویش؛ به عملکرد های احساسیمان در انتخابات؛ در جناح بندی گروه گرای؛ ما در ظرف مظروفی می ریریزیم که با آن سنخیت ندارد آن گاه بعد از چندی احساسمان گل می کند و قلم به دست می شویم و نظریه پرداز. به جای آن که از ظرفیت های واقعی استفاده کنیم بدنبال ظرفیت های کذایی روانه هستیم داد از اصلاح طلبی میزنیم بی آن که اصول را بشناسیم اصول گرا می شویم بی آن که پویایی را مدنظر داشته باشیم این وسط ما بر خر مراد خود مدتی سوار بوده و بیچاره مردم که باید تاوان نادانسته های ما را بدهند. البت خود مردم هم مقصرند زیرا نعمت عقل را فدای احساسمان می کنیم بی آن که بدانیم چه می کنیم. اما چند نکته در مورد سد تنگ گاو شمار نه معشوره
    ۱. صبح هنگام نماز از دفتر استاندار سابق(دهمرده) با این حقیر تماس گرفته شد که استاندار شما را برای تهیه خبر افتتاح سد فوق الذکر خواسته اند ما هم با کمال میل پذیرفتیم و به همراه ایشان، معاون عمرانی جناب حق یابی ، سردار عبدالهی و چند نفر دیگر از همکاران که به اندازه انگشتان دست نبودیم راهی نور آباد شدیم بعد طی حدود ۱۴۰ کیلومتر به تنگ باستانی گاو شمار رسیدم هوایی دل انگیز بهاری منطقه و دشت سبز در کوهپایه کوه بلند طبع هر انسان صاحب ذوق را به تراویدن رهنمود می ساخت بعد از کلی به به و چهچه مجری طرح شروع به توضیح در مورد سد برای استاندار و خبرنگاران شد و با صدای زنجیر بلدوز ها کاویدن زمین برای احداث سد آغازیدن گرفت. طبیعت بکر و فضای دل انگیز منطقه با غرش صدای ماشین آلات سد سازی تصویری از تخریب در ذهنم ایجاد شد و همراه امیدی دو چندان که در آینده ای نه چندان دور این جا به تفرجگاه عظیمی برای گردشگران و نیروگاهی صنعتی برای صنعت کاران و در پایین دست آن و سدی آبی برای کشاورزان و اشتغال هزاران جوان جویای کار تبدیل خواهد شد. همه خوشحال خندان به سمت محل اسقرار مجریان طرح و کارگاه برای صرف صبحانه رفتیم. فضای معطر طبیعت و خواندان بلبلان در آنجا با صدای حزن آلود نوید از فرجام بدی می داد اما احساسمان در زمان بر عقلامان غلبه شد و به تعریف تمجید پرداختیم. بی آن که بپرسم اخذ ماده ۲۱۵ شده است؟ آیا میراث فرهنگی با این سد موافقت کرده است؟ تکلیف مردم آبادی کنار احداث سد چه میشود؟ نه همه ی این کار هار درست بود انجام گرفته است. ولی عیب کار جای دگر است.
    ۲. از یک منبع آگاه شنید م رئیس جمهور(احمدی نژاد) در سفر دوم بر اجرایی شدن این طرح احداث سد اصرار ورزیده اند، و در سال بعد ردیف بودجه اخذ شده و مجلس محترم آن راتصویب کرده است. چگونه می شود این همه کار بیهوده بوده و الان طرح توجیح ندارد.
    ۳. ما احساسی انتخاب می کنیم حال که برای تحقق شعار مان باید عده ای را خراب یا بدون تدبیر معرفی کنیم ماییم از طرحی سخن می رانیم که همه مطالعات آن انجام گرفته است. به وحدانیت خدا این گونه کارها به صلاح مملکت نیست. برای این که خودمان را ذی حق معرفی کنیم رفتن دیگران را باطل جلوه دهیم کاری نا بجاست. هر چند این نوع رفتار در تاریخ ما پیشینه دارد. بیاییم به فرموده حضرت امیر در نهج البلاغه توجه کنیم که می فرماید از تاریخ عبرت بگیریم. با خراب کردن دیگران ره بجای نخواهیم برد.
    ۴. در مطالعات اولیه کا سال ها پیش انجام گرفته است . مجری مطالعه بر اساس پرسش نام منطقه به اشتباه نام باستانی تنگ گاو شمار را از قلم انداخته است بر همگان و اهل فضیلت واجب است که از گفتن معشوره پرهیز نمایند و این سد را بنام نام اصلیش یعنی تنگ گاوشمار نام ببرند. ما لک زبان ها مخصوص را مصخوص، ممنون را منمون و مشهور را معشور می گویم . به قطع در روزگار مطالعه سد شخص مسئول پس از پرسیدن نام منطقه بدین صورت که؛ این جا به چه نام مشهور است در جواب حتما اهالی منطقه گفته معشور ه و تنگ گاو شمار و آن شخص برای راحتی نوشتن کلمه معشوره استعمال کرده است و همچنان باقی مانده است. بیایم با هم صدایی هم ادامه سد را مطالبه کنیم و هم نام اصلیش را که هویت یک منطقه باستانی است. در هیچ فرهنگ لغاتی واژه ای بنام معشوره نیست. همه بر این مدعا اصرا بورزیم که سد تنگ گاو شمار خواست همه لرستانی هاست. و دولت باید به این خواست مردم جامعه عمل بپوشاند.
    ۵. راه و حمل و نقل یعنی توسعه. و در قرن ها پیش این راه باستانی هگمتانه را به ایلام و صل کرده و به علت باریکی و تردد تک تک احشام به تنگ گاو شمار معروف شده است. اکنون این راه هزار ساله را به فراموشی نسپاریم و فرهنگ مردم به باد تمسخر نگیرم. رهبر انقلاب در عید امسال بر مدیریت جهادی و اقصا و فرهنگ تاکید فراون داشتند و سال را بنام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامیدند. پس با مدیریت جهادی به برا ادامه ساخت سد تنگ گاو شمار همت بگماریم تا هم اقتصاد منطقه رونق بیابد و هم با زنده شدن نام تنگ گاو شما یک هویت فرهنگی زنده گردد.
    سپاس از جناب پیریایی که برای احیایی این خواست همگانی فتح بابی کردند.

    • باسلام وتشکرازاستدلال جنابعالی بنده تاالان نمیدانستم نامگذاری براساس لهجه بوده .سدگاوشمارحق تمام لرستانیهاست.

  14. به نظر می رسد برخی از معضل اصلی این شهر که زمانی به قم ثانی معروف بود غافلند . همانطوری که رهبر معظم انقلاب در این زمینه ؛
    «یک مسأله هم مسأله‌ى فرهنگ است؛ که آقایان هم حالا معلوم شد که نگرانى دارید، بنده هم نگرانم. مسأله‌ى فرهنگ، مسأله‌ى مهمى است. اساس این ایستادگى، این حرکت و در نهایت ان‌شاءالله پیروزى، بر حفظ فرهنگ اسلامى و انقلابى است و تقویت جناح فرهنگى مؤمن، تقویت این نهال هایى که روییده است در عرصه‌ى فرهنگ … اگر رخنه‌ای در فرهنگ ایجاد شود مثل مشکلات اقتصادی نیست که بتوان با سبد کالا و یارانه نقدی آن را رفع کرد!»
    ابتدا باید تدبیری برای اوضاع فرهنگی کوهدشت اندیشیده شود اگر چه رفع معضل های فرهنگی کار یک روز ودو روز نخواهد بود.

  15. نمی دانم چی شده نمی دانم چراداین سد این همه سر وصدا راه انداخت پبر جوان معلم گارگر .وووووووو…وووووووووو خدا وکیلی این همه سر صدا میشه مگه فقط با این سد مشکلات شهرمان درست میشه ( نه اینکه بد باشه نه من هم موافقم خیلی همم زیاد و…..) ولی ۱- عالی جنابان ملکشاهی -پیریایی – عباسی فرد -قبادی – امامی – دوستی – اسفندیاری – دکتر تقی زاده – دکتر رضایی -کریم گراوند – ولی اله میرزایی – محمد جعفر – محمد زاده وحاج روشنی و..و..و..و.. مگه نه مسولیتهای نداشتن وندارن در این دولت واون دولتها چرا برای این شهر فقیر کاری نکردن الان شدن سنگ صبور مردم این سایت اون سایت می نویسن میرن میان میگن ؟ ولی کو کارخانه کو راه دو بانده کو راه آهن کو سد و……. حالا یکی شون جواب بدن

  16. جناب پیریایی عزیز باسلام خدمت شما
    اگر قبول نمایید همشهری و نخبه کوهدشتی
    با ارزوی سربلندی برای شما
    خدمت شما باید عرض کنم هنگامیکه جنابعالی بر مسند صدارت بودید و توان اینرا داشتید به شهریکه همه به ان وطن یا زادگاه میگوییم دستی شفا بخش و بر مردم آن صله رحم را بجا اورید این دیاریکه، بهنگام پرواز شتر مرغ و بهنگام بار شتر لقب دارد بکشید. برای من که یک شهروند کوهدشتی هستم قابل قبول نیست که دست خود را خرما شسته و بگویید من نمیتوانستم کاری انجام یا حوزه کاری من نبوده،البته از اینگونه افراد در حوزه سیاسی که فرا مرزی هستند زیاد داریم ولی خدمت شما استاد گرامی عرض کنم بسیاری از بزرگان فرا مرزی سیاس کوهدشت عینک سیاسی بازی را به بهانه این حرف که کسانی دیگر حکومت میکنند چرا ما انجام دهیم و بنام انها تمام شود را مد نظر خود قرار دادید و این مطلب را بعرض عالی عرض کنم مطمیمنا هر کسی در کوهدشت خدمتی انجام برساند یا میرساند بعدها این مردم در مورد او قضاوت بد نخواهند داشت .
    اقای ازادبخت عزیز گلگی من را از سیاسان فرا مرزی کوهدشتی حذف ننمایید شاید که انشالله مجددا به صحنه کلان اداره کشور برگردن و ذهنیت مردم کوهدشت را در مورد خود اصلاح کنند
    سپاس

  17. همانگونه که اقای فرج الهی گفته اند می بایست بدون ندیده انگاشتن .زحمات مسولین قبلی با همدلی ووحدت کلیه نخبکان ومسولین در جهت احداث سد گاو شمار یا معشوره اهتمام لازم به عمل اید وهم استانیهای کوهدشتی نیر در خصوص بام لر ستان بدون غرض موضع گیری کنند زیرا مرکز استان نماد استان است

  18. با سلام. به عمل کار برآید به سخن دانی نیست. عزیزانی که هم اکنون قلم زنی میفرمایید و فلسفه بافی میکنید جناب آقای پیریایی روی سخنم با شماست چرا در آنزمان که دستی در آتش داشتی و از نزدیکان دولت دهم بودید به قول لکی خودمان میگویند “لنگه کلاشی در دیوان داشته باشی” و ما از آن هم بالاتر داشتیم ولی متاسفانه هیچ کاری نکردید که هیچ حتی نامی از زادگاه و خاستگاه خودتان نیاوردید. خواهشا بگذارید ما کشاورزان دست پینه بسته خودمان کاری بکنیم و دادمان را به گوش دولت محترم برسانیم .

  19. با سلام به همه خوانندگان عزیز .جناب آقای پیریایی استاد ارجمند که بنده از شاگردانتان بوده و هستم و از شما چیزها یاد گرفته ام از نگارش و این فرمایشاتتان چه اهدافی دارید آیا همانند گذشته تان هدف خاصی را دنبال میفرمایید؟؟؟

  20. درود بر نخبه آزادبخت
    راستی پیریایی کیه ؟ مگر خودش موقع معارفه استانداری قم نگفت من قمی هستم الان از کوهدشت چی میخواد تا حالا چکار برای کوهدشتیها کرده؟

  21. باعرض سلام وادب خدمت جناب آقای پیریایی وهمه عزیزانی که ابرازنظرموافق یامخالف بافرمایشات فوق الذکر نموده اید.جناب آقای پیریایی مردم کوهدشت نتنهاازحضرتعالی بلکه ازدیگرنخبگان وبزرگان سیاسی .مذهبی وعلمی که دارای تجربیات ارزشمندوسوابق کاری درخشان هستندانتظاردارندبرای انتقال وپیگیری ومنتج به نتیجه شدن خواسته های بحقشان درکنار شان باشیدودردورنج ومشکلات ونیازهای ضروری آنهارالمس کنید .

  22. اقای پیریایی با استفاده از تجارب و سلسله مراتب اداری و روند پیگیری برای سد معشوره جملاتی بیان نموده پس چرا از عباسی فر و اسفندیاری و امامی و دوستی و قبادی چیزی نمی گوئید حال از بیان پیریایی همه پریشان حال شده اید

  23. با سلام : شما که وا کوهدشتی ها کار ناری » آقای پیریایی شما و دوستان سیاسیتان که هر روز با منافعتان می چرخید و لرای این مردم که محروم از امنیت جانی و مالی و شغلی هستند کار نداشته ای از این به بعد هم کاری نداشته باش ما یا آب معشوره همه را غرق می کند یا عطش تشنگی هلاکمان می نماید؟ شما که سیزده کلمه را نوشتی و آن دو هزار رای را که با جنجال جمع آوری کردی فقط برای پرو بالهای خودت کار کردی لطفا ما را به حال سکراتمان رها کن بگذارید به درد خودمان بمانیم .

    • جناب حقگوی عزیز
      شما بر خلاف نامتان حقگو نیستید، به دو نکته اشاره کرده اید؛ اول آن سیزده کلمه دوم انتخابات
      برای استحضار حضرت عالی باید گفت به روزنامه اطلاعات آن زمان مراجعه کنید تا ببنید داد سخن آقای پیریایی در یک ستون روزنامه چه بوده است و ایشان چه کسانی را به باد انتقاد گرفته اند که امروزه کوهدشت هم چنان تاوان ترکه های بیداد آن ها پس می دهد و انتخابات که سنگ محک تفکر جمعی است چه کسی را برگزیدید و یا برمی گزینید وزن آن ها را با جناب پیریایی بسنجید ایشان در مقام یک مدیر کار کشته نظراتی بیان کرده اند که اگر خرد جمعی حاکم باشد مسئله ختم بخیر خواهد شد و الا کاسه هان کاسه و آش همان آش است.

    • آقای حقگو! آخه کجای اینجوری نظر دادن به حق وحقگویی می خوره لا اقل یه اسم دیگه پیدا کن ۰

    • جناب حقگو!! مشکل ما همیشه همین بوده که شما الآن انجام دادید!! نخبه کشی و نخبه پرانی، شاید بد نباشد جوابی مختصر به برخی عرایض شما داشته باشم تا لااقل اگر جوان و نوجوان عزیزی می خواهد حقیقت را بداند و سنش اقتضای درک مسایل زمانی را که چه بسا آن زمان حتی به دنیا نیامده باشد را ندارد، از شبهه ای که شما به آن دامن می زنید و آن را علم می کنید مطلع شود. بد نیست برای آگاهی خودتان هم که شده لااقل از آگاهان قضیه پرسشی داشته باشی که برایت واگویه نمایند که مخاطب آن سیزده کلمه چه کسی و یا کسانی بودند؛ بد نیست بدانید کسانی که چوب حراج بر حیثیت و غرور این دیار زدند و از گرده این مردم مظلوم بالا رفته و هیچ تعهدی در قبال رفع فقر و فلاکت آن نداشتند و جالبتر آنکه الآن داعیه منجی بودن را بیش از همگان دارند، کسانی که چه بسا به نام ارزشها، ولی فقط و فقط برای در مسند قدرت بودن خود حاضر بودند تمام ارزشها را به مسلخ نفسانیت خود برده و ذبح کنند، مخاطب آن کلمات بودند و نه شورای محترم نگهبان. حیف که نه می شود و نه شایسته است که در فضای مجازی به واقعیت تلخ سیمای عملکرد اینگونه افراد اشاره کرد تا لااقل فرصت و مجال اینگونه تهمت پراکنی ها فراهم نگشته و جلوی حق نمایی عده ای معلوم السابقه گرفته شود. بماند؛ اما شما بزرگوار بهتر نیست لااقل تا به چیزی علم کامل پیدا نکرده ای و جوابگویی کامل همراه با ادله عقلی و علمی برای گفته و ادعای خود را نیافته ای وارد گود پر مخاطره «نقد» و یا بهتر بگویم «تخریب» نشوی؟! مطلب بعد هم درباره گفته و نقل قولی است که از آقای پیریایی درباره نگاه و نظر ایشان در مورد کوهدشت بیان کرده اید؛ اگر درست بود چرا الآن آن هم بدون قصد و غرض سیاسی از قبیل کاندیدا شدن و … به این موضوع ورود پیدا کرده و با صداقت و البته نظریه کارشناسی قوی ارائه راهکار می نماید؟ و یا نه حتی به زعم شما فرض را بر این بگذاریم که این ادعا درست باشد و آقای پیریایی این را گفته باشد و علت آن هم رنجش خاطر و گلایه از دوستان و یا … بوده باشد؛ آیا باید این را دستمایه تخریب و هجمه علیه ایشان و یا هر کوهدشتی دیگر که الآن به درستی و به قصد رفع معظلی از مشکلات شهر و زادگاهش تجربیات خود را بدون قصد و منظور خاصی که منافع شخصی برای او در بر داشته باشد، قرار داده و با جار و جنجال سعی در به انزوا کشیدن و رسوا ساختن!! او را داشته باشید؟!! خدایی فکر کنیم و سخن برانیم کجای این اشکال دارد که آن را بر نمی تابید؟!! وانگهی چرا ما عادت کرده ایم برداشت و نوع نگاه خود را به همه مردم تعمیم داده و خود را قیم دیگران دانسته و برای آنها تعیین تکلیف کنیم؟! تا به کی باید تاوان تعصبات نسخته و نسنجیده ای را بدهیم که خود از آن بیزاریم؟! به راستی تا به حال از این کشته چه درو کرده اید که باز هم دست از خوشه چینی خار و خس برنداشته و دلخوش به تخریب عقلای شهر و دیار خویشید؟!! لااقل قدری از شهرهای دیگر بیاموزیم که اگر حتی رقیب کسی در عرصه رقابت انتخاباتی پیروز شود در عرصه اخذ امتیازات کلان برای شهر خود با هم همدل و همفکر می شوند تا گامی را در راستای پیشرفت شهر خود بردارند و به وقت لازم با هم به رقابت جانانه نیز می پردازند. قدری آهسته تر و با تأنی و متانت بیشتر در رفتار و گفتار خود بیندیشیم که دیگر زمان آزمون و خطا نیست، چرا که این همه سال برای خطا کافی که چه عرض کنم خیلی بیش از حد نیاز است.

    • سلام آقای حق مگو
      مثل اینکه یادت رفته در آن دوران هر چه نخبه سیاسی و دکتر کاندید شدند با نا آگاهی افرادی مثل شما رای نیاوردند و آقای ع.ا چقدر از این نا آگاهی استفاده کامل کردند و موجب عقب ماندگی کوهدشت شد.

      • انصافا مدیرتوانمندست ومی تواند وزارت کسور را مدیریت کند اما نیتش الهی نیست حب دنیا

        • منظور شما از نخبه همان مدیران اتوبوسی است مگر نه

        • عملکرد هرشخص مشخص می کند نیت چه بوده ، نه حدس و گمان باطل شما.
          مثلا می توان گفت به یمن نیت های آقایان نماینده مان ، استانمان روی سکوی قهرمانی بیکاری ایستاده است و شهرمان مدال اعتیاد و طلاق را برگردن دارد !
          اینجاست که باید به نیت ها برچسب “حب دنیا” زد .

        • جناب ناشناس سلام وقت عالی بخیر
          در خلوت وتنهایی وجدان خود ودر پیشگاه خدا اندیشه ای کن اندر معنی حرفی که گفتی جنابعالی چگونه از درون برادر پیریایی آگاهی داری؟؟؟؟؟چرا عادت بد نیت خوانی را کنار نمیذاریم چرا چرا؟؟بدانیم در پیشگاه خدا برای تک تک ثانیه های عمر وعملکردها وحرفهایمان باز خواست خواهیم شد……

  24. آقا یا خانم حقگو شما به کسانی رای دادید که بلد نبودند دو کامه فارسی حرف بزنند . ده بار دیگر نماینده بشند باز یک بخشدار که سهل است مدیر مدرسه هم نمی شند . من خودم نیز به آقای پیر یایی انتقاد دارم چونکه از طرفدارانش بودم ولی همه زحمات ما از یادش رفت و زمانی که به پستهای کلان مدیریتی رسید هیچکس یادش نبود ولی انصافا ایشان توانمندی وزارت کشور را نیز دارند .

    • سلام. جناب اقای مقگو به نظر بنده دو صد گفتار به نیم کردار نی ارزد. اگر جتاب پیریایی به وزارت برسند و دیار و زادگاه و خاستگاه و همه رو فراموش کننه تا زمان خانه نشینی مجدد چه سود؟؟؟!

  25. جناب پیریایی به نکته مهمی در ارتباط با حضور فرمانداری کارکشته و آشنا به مسایل کوهدشت اشاره نمودند که البته تا جایی که بنده از ایشان(آقای پیریایی) شناخت دارم قصد از اشاره به این مطلب ، نفی توانایی های آقای حمزه پور و خدمات ایشان نیست بلکه اشاره ایشان به تغییر های ناگزیر و البته لازم در دولت جدید است که خواهی نخواهی فرمانداری کوهدشت را نیز شامل می شود ؛البته ذکر این نکته بسیار مهم است که استاندار محترم با توجه به نیروهای قوی بومی همچون آقایان سیروس ابراهیمی(فرماندار اسبق شهرستان)، مصطفی آزادبخت(فرماندار اسد آباد و فرماندار ویژه ملایر)ولی الله میرزایی(فرماندار سنندج) ، عبدالکریم گراوند (فرماندار ایلام)و.. شایسته است در گزینش فرماندار شهرستان کوهدشت با تعدد نیروهای خبره و صاحب تجربه نهایت اهتمام را داشته باشند.

  26. آقایان میرزایی اصل فرماندار فعلی شهرستان سنندج و گراوند فرماندار اسبق ایلام از افتخارات کوهدشت و لرستانند اگر آقای بازوند استاندار محترم لرستان پیشنهاد نمایند و از تجربیات بالای یکی از این بزرگان استفاده شود شاهد توسعه بیشتر شهرستان که خدا میداند از سوء مدیریت رنج می برد خواهیم بود . شهر ما جوانان با تجربه زیادی دارد ولی صد افسوس که در این استان به آنها مجال خدمت داده نمی شود .

    • سلام اقای محمدی با نظر شما موافقم و امید دارم جناب اقای استاندار به سادگی از مدیریت خوب اقایان ولی الله میرزایی و گراوند نگذرند و از انها در شهر کوهدشت جهت تصدی پست فرمانداری استفاده نماید.

    • با سلام خدمت همشهریان گرامی
      و
      آقای محمدی
      خدا وکیلی اگه آقای میرزایی اصل فرماندار دولتهای خاتمی و احمدی نژاد تو این دولت هم فرماندار بشه پس باید بگیم وا عصفا مدیری اینچنین چرخان وگردان فقط به فکر حفظ خود در دولت بعد هستش نه مدیریت شهرستان……

  27. از استاندار با درایت لرستان می خواهیم برای انتخاب فرماندار کوهدشت تدبیر نمایند و از افراد صفر کیلومتر استفاده نکنند .

  28. آقای نماینده بزرگوار کوهدشت دیگر تو را به خدا از افراد توانمند استفاده کن . دیگر ما را از این مدیران کم تجربه بس است .

  29. عزیزان کلمه استاد رونمیشه به راحتی به هرکسی داد بهتره احساسات خودتون روکنترل کنید هرچند آقای پیریایی آدم باسوادی هستند ولی استاد رونمیتونیم بههر کسی نسبت بدیم تا جایی که بنده میدونمایشان فقط پست ومقام داشتن و هنوز انتشار کتاب علمی روازش ندیدیم.

    • از حق نگذریم !
      تالیفات پیریایی:
      سروستان هو ( بررسی تطبیقی حکایات مثنوی معنوی با حکایات عطار )
      سروستان هو ( بررسی تطبیقی حکایات مثنوی معنوی با حکایات عطار و سنایی )
      و …

  30. ای کاش از توانمندی ایشان جهت رفع مشکلات لرستان استفاده می شد. افسوس سالیان می گذرد و انتخاب ما هر بار بدتر از قبل است .

  31. آقای ملکشاهی یه تذکر هم به این رییس اداره راه وشهرسازی شهرمون بده وضعیت راه روستاییی خوشناموند که انگار شخم زدن اصلا خوب نیست رییس اداره مربوطه هم عین خیالش نیست مگه جز اینه که مردم روستای خوشناموند این همه تلاش کردن که تو انتخابات جنابعالی برنده بشی …

  32. سلام
    مطمئنم تند روی ها و تند گویی های برخی افراد مثل آزادبخت و حقگو!؟خللی در رشد رو به رشد فرهنگ کوهدشت ایجاد نمی کند.دوستی یا دشمن ،خوشت می آید یا بد؟ پیریایی را بخواهیم یا نخواهیم ؟دو هزار رای آورده باشد یا پنجاه ویک هزار، نماینده شده باشد یا نه؟ مطلب خوب و کارشناسی شده ای نوشته که حاصل تجربه مدیریتی از جمله دو دوره استانداری در دو استان مهم و استراتژیک کشور است.
    ضمنا آقایانی که دنبال این هستید که چه کسی برای کوهدشت چه کرده و نکرده باید از هر کس به اندازه مسئولیتی که به او واگذار شده کار خواست. مردم همدان و قم باید از پیریایی سوال کنند که چه کرده و شما هم باید از بازوند و دهمرده وصابری و عابدی و سعادت وغیره بخواهید . ونیز از آنکه رای مردم را گرفته و بالا رفته و بعد هم هیچی نشده ودر سطح ملی هم جایی نداره.
    نکته آخر لطفا آش معشوره را اینقدر شورش نکنید که به تلخی گراید دچار تلخی و…مزاجمان کند. حد اقل با این موضوع با رفق و مدارا برخورد کنید.یا علی

  33. نظر من این است که نویسنده ” سنگ محک معشوره ” مطلب مفیدی به ما و مخاطبان ارایه کرده است ، ما هم دراظهار نظر هایمان در باره این مقاله بایستی به فایده آنچه می گوییم توجه کنیم ۰ درباره وحدت ما حرف درستی گفته ، از اهمیت ارایه شخصیتی از جامعه مان قلم زده که مدیران ارشد کشور واستان در ارتباط با ما آن را به حساب بیاورند۰ چند آدرس راهبردی به ما ومدیران ارشد استان داده تا هزینه پیگیری هایمان زیاد نشود مسیر دسترسی دقیق تر آسان تر را نشان داده ۰ این نوشته ایشان احساسی وشعاری نیست ، ونمونه های دیگر ۰ باید این میدان باز تر شود ، هرکس بهتر می تواند به میدان بیاید ، رسانه ای که اندیشه موثر را ارایه می کند چند جوره خدمت می‌کند به جامعه ، به صاحب نظران والبته به خودش هم ۰

  34. ضمن ادای احترام به همه نظراتی که در این بخش آمده است، مردمان مهربان و با فضیلت دیار رشادتها و پاکی ها بیایید ضمن بیان انتقادات خود و نقد منصفانه یکدیگر از دایره انصاف خارج نشویم، هر کسی در زندگی فردی و اجتماعی و سیاسی خود ممکن است مرتکب خطاها و اشتباهاتی گردد، اگر آن اشتباهات قابل رفع و جبران باشد و شخص به صورت عملی خود را اثبات کند باید با روی گشاده و بر اساس رفتار محمدی و علوی او را پذیرفت مگر این که به اسلام، انقلاب و مردم خیانت کرده باشد که همه باید ضمن مواظبت بر گفتار و کردار خود، مرزبندی شفافی با این گونه افراد داشته باشیم. سلوک اخلاقی و زیست متعهدانه درد خود پسندیهایی است که داریم، تعصب جناحی و باندی و محفلی و قبیله ای چشمان نافذ ما را کم سو و بی رونق کرده است، ما همه با هم برادریم و برترین های ما کسانی هستند که متقی ترند. مهم این است که همواره در تشخیص های خود ارباب فضیلت، پاکدامنی و پاکدستی و دین مداران واقعی را دریابیم و سایر زنگارهای آلوده را از جلوی دیدگان خود برداریم و یادمان باشد که مهربانی پروردگار هستی شامل نیکان و اجتماع آنان می گردد، پست و مقام محملی برای امتحان و ابتلای ما است. امید آنکه دانایان این دیار دانا پرور با همدلی و خیزش شور انگیزی در این مسیر با کاروان معشوره همراه شوند

  35. باسلام برادر ناحق گو خداوکیلی انتخابات در کوهدشت برگزار میشه یا انتصابات یا دزدی و پایمال نمودن حق دیگران شما اشتباه با اسم مستعار حقگو وارد فضای مجازی شده اید چون حقیقت را کتمان کرده و از روی حسد حرف زده اید اقای پیریایی انسانی توانمند و باسواد اهل قلم و بیان و مدیری کارکشته است فردای قیامت بایستی جوابگو باشی

  36. قدری تأمل کردم که ببینم دیگر دوستان وارد به این مبحث می شوند یا خیر و چون کسی به آن اشاره چندانی نداشت بد ندیدم با مشورت و همفکری و هم رأیی همشهریان خود خطاب به استاندار محترم و خوش سابقه لرستان جناب مهندس بازوند دو نکته اساسی و کلیدی را که می تواند نقش به سزایی در پیشبرد و تسریع امور شهرستان کوهدشت و سد معشوره داشته باشد را عرض نمایم. البته این نکات به نوعی در مقاله جناب آقای پیریایی هم مورد اشاره واقع شده است، و اما آن دو نکته:
    ۱- جناب مهندس بازوند، قطعا بی اطلاع نیستید ولیکن از باب ورود به مبحث و شروع سخن عرض می کنم که در زمان اوج رقابت انتخاباتی بین کاندیداهای رقیب علی الخصوص آقایان شاهرخی قبادی و ملکشاهی، گروکشی سیاسی و قدرت خود را بر دیگری استیلا بخشیدن در بازی بر سر تغییر فرماندار و نشاندن فرمانداری که به نوعی متمایل به شخص موثر در تغییر فرماندار قبلی بود جریان غالب زورآزمایی رقابت این دو کاندیدا شده بود. برداشتن آقای ابراهیمی و انتساب فرماندار موقت که درست یا غلط به این ذهنیت در بین مردم قدرت بخشید که کار کار ملکشاهی است و او دارای چنان نفوذی است که قبل از برگزاری انتخابات فرماندار را عوض کرد. و پس از آن فشار شاهرخی قبادی برای برداشتن فرماندار منتسب به انتخاب ملکشاهی و گماردن فرمانداری دیگر که نشان دهنده آن باشد که آنگونه که می گویند نیست بلکه شاهرخی قبادی چنان قدرتی را دارد که در آستانه انتخابات فرماندار جدیدی را در مسند قدرت قرار داده… این قدرت نمایی ها با پایان انتخابات دیگر محلی از اعراب نداشت و به هر دلیل جناب آقای حمزه پور که شخصی موجه و متین و ساده زیست و مردمی است همچنان در مسند فرمانداری کوهدشت باقی ماند و شاید نماینده جدید هم به خاطر واهمه از به وجود آمدن چالش در بین هواداران خود اصلاً تمایلی به این تغییر نداشت و می خواست که با روزمرگی ایام طی شود تا ببیند پیش آمد سیاسی روزگار چه پیش می آورد!! و این زمانی پررنگ تر جلوه کرد که انتخابات ریاست جمهوری نیز در پیش بود و به واقع کسی نمی دانست که چه کسی سکان ریاست جمهوری را به دست خواهد گرفت، فلذا چندان منطقی هم نبود که در این گیر و دار خود را درگیر تغییر مدیران آن هم در سطح فرماندار نماید. تا اینکه با تغییر دولت و تغییر و تحولات در بدنه ادارات و مدیران زمزمه هایی در خصوص تغییر فرمانداران از جمله فرماندار کوهدشت با معرفی گزینه های مختلف بر سر زبانها افتاد که البته صرفنظر از افراد مطروحه و خوب و بد بودن آنها برای تصدی کرسی فرمانداری کوهدشت موضوع کمافی السابق ادامه داشت و تغییری حاصل نشد؛ علی ایحال با عنایت به اینکه کوهدشت لرستان به عنوان یکی از سیاسی ترین شهرهای کشور(اگر نگویم سیاسی ترین شهر کشور) است لازم می نماید از فرمانداری بهره بگیرد که هم با رفتار و آداب مردمش آشنا باشد و هم نیازهای آن و راه های برون رفت از مشکلات آن را به خوبی بلد باشد، پس با عنایت به رسم معمول تغییر فرمانداران و بدنه مدیریتی از جنابعالی توقع این مهم را داریم که شخصی بر این کرسی تکیه بزند که توان مهار آن را داشته باشد و از پس همه مشکلات اصلی و جانبی کار برآمده و بداند و بتواند با درایت و مدیریت درست خود و هماهنگی کامل با برنامه های جنابعالی از پس کار به خوبی برآید.
    ۲- با عنایت به اینکه حضرتعالی هم در استان لرستان و هم مرکزی در پست معاونت امور عمرانی استانداری سابقه و پرونده موفق و درخشانی دارید، نیازی به باز کردن نقش حیاتی سد معشوره و اثرات آن در زندگی مردم برای چون شمایی مصداق زیره به کرمان بردن است چرا که خود صاحب نظر و مشرف بر کار هستید، لکن توقعی که از شما داریم تسریع و تاکید مضاعف در این امر مهم است و تا شما خود مستقیم با تمام قدرت و توان به کار ورود پیدا نکنید قطعا آنگونه که شایسته و بایسته است کار پیش نخواهد رفت. توفیقات روزافزون شما را در خدمت به جامعه اسلامی ایران، خصوصاً استان لرستان و به ویژه شهرستان محروم و مظلوم کوهدشت را از درگاه باریتعالی خواستاریم.

    • آقای بازوند استاندار محترم , اگر بنای تغییر فرماندار دارند ، آقای کریم گراوند یا آقای ولی اله میرزایی یا فرماندار سابق آقای سیروس ابراهیمی، خوب است ۰

  37. درودخدابرتمامی کسانیکه محرومیت ومظلومیت کوهدشت رافریادمیزنند روی سخنم باهمشهریان مسول دردیگرمناطق این مرزوبوم است چراوقتیکه دستی درامورداریدفریادگر مظلومیت مانیستید اماحالامظلوم پرست شده اید نمیدانم ولی این رامیدانم که برگه امتحانتشان رابدقت میخانیمو ونمره میدهیم باشدکه رفوزه نشوند التماس دعا

  38. بسمه تعالی.متن خون خوبی بود!اماینهاهمه صوت است عمل میطلبد..یامیطلبید!خیلی هاشعر معشوره را…!همش شعار شعار!!

    • شما کوهدشتی ها ! روزی معاون اول قوه قضاییه هم از شما بود ظاهرا بنا نیست از امثال اومطالبه ای بکنید.

  39. آقای صبور !خدا خیرت بده ، کاری که ازیک مقاله انتظار میرود همین است که خوب باشه، عمل مقاله همینه ، آقای پیریایی نه نماینده بوده در کوهدشت و نه استاندار لرستان ۰ انتظار باید منطقی باشه ۰

  40. واعظان که این جلوه در محراب و منبر می کنند ………….چون به خلوت میروندآن کار دیگر می کنند. گیون ار که مقاله زیایه.استاد توجه داشته باشند که مسئله مرگ و زندگی مردم سکوی پرتاب کوهدشت مطرح است هر یک ماه تعلل در ساخت سد یعنی یک ماه نزدیک تر شدن به زیر آب رفتن سکو.

  41. خداوند سرنوشت هیچ قومی راعوض نمیکند مگر بواسطه خودشان پس کوهدشیها بر ماست که برماست خودتان نماینده انتخاب کرده و میکنید چرا از دیگران توقع بیجا دارید از کسانی که در این استان مشغول هستند توقع داشته باشید

  42. آقای آدینه وند چطوری باید انتظار داشت افراد ی که اعلام نموده اید بالاخص آقایان میرزایی اصل و گراوند این پست را قبول کنند . امکان ندارد . توانمندی ایشان بالاتر از استانداری است تحقیق کنید. ظرفیت آقای ابراهیمی در حد نامبردگان نیست .

  43. سلام به اهالی میر ملاس و دست اندر کاران اون
    وبه قلم شیوا ودلسوز جناب پیریایی
    آن چیزی که باعث میگردد نخبگان دست به قلم شوند برای کوهدشت حداقل آن هم افزایی است
    کاش بقیه شهر های لرستان هم مثل پیریایی را داشتند تا ظرفیت خودرا اینچنین تقدیم شهر خودکند وخالصانه از استاندار بخواهد تدبیری برای سد معشوره داشته باشدبرای شهر آنها هم همچنین.بر داشت من حمایت از تمامیت موجود است نه تمامیت خواهی موجود این گزاره های انسانی در ادبیات اجرایی پیریایی موج میزند گفته باشم همین سد معشوره در جلسه توسعه وعمران لرستان بریاست دکتررحیمی معاون اول وقت رییس جمهور در لرستان تصویب شد که آن سفرحدود ۵۰ مصوبه داشت وآنروز این حرکت با یک هم افزایی انجام شد که امروز تبدیل به مطالبه بحق مردم شده که لرستانیهای حاضر در بدنه اجرایی دولت و پیریایی در آن سهم داشتند اما اینجا اسمی از ان سهم نمیبرند واین ارزشمند است من کوهدشتی نیستم اما دوست دارم اسب پیشرفت کوهدشت گامهای توسعه را سریعتر بردارد و این نیازمند نواختن شلاقهای نقد برگرده آنست بازوند تعصب پیشرفت لرستان را دارد و این را پیریایی میداند واز ظرفیت دوستی و برادری خود استفاده کرده و اینگونه خنگ تیز تک خودرا بر سطور وکلام تاخته است .آی کوهدشتی های عزیز دوستتون دارم.

  44. جناب طرهانی عزیز!باسلام.خدابشماوهمه ی طرفداران مهندس هم خیربدهدانشاله.ایکاش زمانی که جناب آقای پیریایی همجریان سیاسی نماینده وقت کوهدشت بودندواز نزدیکان ریئس جمهوراسبق ودولتمردان بودنداینچنین مقالاتی می نوشتند اثرش به مراتب بیشتر ازامروز بود..البته روی سخن باهمه ی مسئولانی که می توانستنداست.موید باشید.باسپاس ازمدیریت سایت

    • دوست عزیز جناب صبور چرا اینگونه برخورد میکنید با مسائل یکی از مدیران پر تجربه و موفق کشور برای کمک به شهرستان از تجربیاتش استفاده کرده و نکاتی رو مطرح کرده که هیچ کس در این سیل کامنت ها مفید و ارزنده بودنش رو رد نکرده . کاش کمی با ظرفیت و مثبت به مسائل نگاه میکردیم .اونوقت قطعا کوهدشت با این چیزی که هست خیلی متفاوت میشد. آیا کسی در دوره قبل از پیریایی کمک خواسته برای سد معشوره و او کمک نکرده؟ گذشته از اینها حتی اگر شما با شخص آقای پیریایی مشکل داری وقتی سخنی به این پختگی و سنجیدگی مطرح کرده نباید در ارزیابی از این سخن اون مشکل رو دخالت بدهید. امام علی (ع) فرمودند : انظر الی ماقال و لا تنظر الی من قال . من در میان مباحثی که در باره سد معشوره در این چند ماه مطرح شده حقا و انصافا مطلبی به این جامعیت ندیدم .

  45. استاندار عزیز استانهای” خدا ا بین دای”
    سلام .
    کشکان و سیمره ارث پدری این مردم است .انها حقشان را می خواهند

    • سلام مقالات آ قاى خاص همه راسرگرم کرده بخصوص بازار مىرملاسى ها داغ شده

      • نمی دونم بالاخره سد معشوره چه شد؟ وقتی همه چی سیاسی بشه ! وقتی یه تجربه هم اینجوری روش بحث بشه ! وقتی حتی دلسوزی هم بازار به حساب بیاد! وقتی ارث پدری تو جر وبحث گم بشه ! وقتی وقتی وقتی و۰۰۰۰۰ بایدم ندونیم عاقبت چی میخوایم ! من که فکر میکنم این راهش نیس،خلاصه: یه روزی اونایی که ادعای دلسوزیشون میشه باید بشینن با هم وسنگاشونو باهم واکنن، ماه وسال داره میره اما ، اما ، ما چی ما موندیم و جر وبحثای صد من یه غاز ” حیدری – نعمتی” !!! وقتی میلتون اینه خب بابا بقول اون آقا میلتون نیلتون میشه ! غیر از اینه ؟ !

  46. اقای پیریایی فردی توانا و فعال و چهره کشوری است مقاله شیوا و پرمعنی است برای انان که تعقل کنند

  47. همشهریان ودوستان محترم وارجمند

    باسلام و احترام

    توقیرا؛ جایگاه ویژه پروژه سد معشوره (گاشمار) در آمایش سرزمین کوهدشت ، بنده را بر آن داشت نکاتی را که متضمن ملاحظات جدی واساسی بر مبنای تکرار تجارب واطلاعات است؛ عرضه بدارم ونتایج آن را در اظهارات مختلف و متفاوت شما عزیزان – که همه آن مباحث ونظرات واجد ارزش است- بیابم.
    البته از سویی باید دید که آثار تلاش ودلسوزی وهم فکری متقابل آحاد اشخاص، گروه ها، جمعیت ها و بویژه رسانه ها و خصوصا سایت موفق میر ملاس، درنهایت ونتیجه کار چه می شود و مخاطبان اصلی (تصمیم گیران) از این رفتار تصمیم سازانه مردم کوهدشت چه بهره ای می گیرند. اما در ادامه چند نکته دیگر:
    یکم: لزوم توجه به تفاوت انگیزه وانگیخته در مباحثی از این دست – برای اجتناب از اشتباه – به ویژه در باره نمونه ها.
    دوم: اگر تلاش گذشتگان نادیده گرفته شود سطح مشارکت کاهش می یابد وهمبستگی عمومی نه فرهنگ می شود ونه به معنی واقعی آن محقق می گردد، در حالی که ما برای همه چیز ابتدا به این فرهنگ نیازمندیم ضمنا فراموش نکنیم که ما اغلب از این جنس انگیخته ها صدمه ولطمه دیده ایم .
    سوم: تجسس در نیات وانگیزه فعالان عرصه های اجتماعی ، به خصوص در مواردی که امور عمومی از آن سود می برد مضر است با لحاظ این تبصره که این نوع قضاوت ها تخصصی است واحتمال اشتباه در چنین مواجهه ای کم نیست.
    چهارم: در پیگیری سد معشوره اکنون استاندار محترم وپر تلاش ،پیشگام است ، اما گزارش کار موجب همسان شدن اطلاعات مدیران ونخبگان ومردم شده وسبب آسان گشتن تعاملات می شود.
    پنجم: وبالاخره ، گمان نشود در خصوص پروزه عظیمی مانند سد معشوره کوهدشت ،مطالب زیادی گفته یا نوشته شده است ومثلا افراط وزیاده روی شده –حتما اینگونه نیست – یقین بدانیم تا بر قصور وتقصیرمان فایق آییم ، فاصله فراوان داریم ، بنده اگر مقایسه کنم ممکن است سوء تفاهم پیش آید .سالها در ذهن وذهنیت نخبگان مردم یک شهرستان اهمیت یک نیازجدی واساسی جولان می کند تا یک خواسته بایسته مردمی وعمومی شود ، آنگاه لابد در مصلحت اقدام کمترین تردید نمی گردد – بنده بارها و به تکرار دیده ام.

  48. استیضاح وزیر نیرو اعلام وصول شد۰ حواس وزیر رفت سمت اصفهان ، بعدهم خوزستان!

  49. سلام چرا آقای پیریایی خودشان را با نام استاندار سابق استان کردستان وقم معرفی می کنند نکته دیگر بنویسند نویسنده مقاله مشهور “آن سیزده کلمه ” بهتر نیست ؟ میر ملاسی ها می دونم این کامنت را حذف می کنید پس شما هم سانسور کردن را یاد گرفته اید.

    • .آقای ناشناس !گویا نگاه کردن و خواندنتان هم دزدانه و نا شناس وسریع است .کجا نوشته استاندار کردستان ؟.پیریایی استاندار کردستان نبوده .همدان و قم بوده. ضمنا من از شما می خواهم که اگر آن مقاله را دیده ای یا خوانده ای روی همین بخش نظرات بگذار تا معلوم شود که نویسنده چه منظوری داشته و با کی بوده؟من با آن مقاله صد در صد موافقم.روحیه انقلابی درآن موج می زند

    • دیدی که سانسور نشد چرا که اصلا اینقدر اهمیت نداشت که بخواد سانسور بشه، در ضمن جوابت رو کسی که به نام سلام استاد کامنت گذشته داده، اگر واقعا دنبال جوابی و غرضی نداری اون رو مطالعه کن.

  50. فرماندار طول تاریخ لرستان فقط سیروس ابراهیمی

  51. سلام جناب آقای پیریائی :۱-کاش این حرف ها را موقعی که درمسند قدرت بودی ونفوذ کلامی داشتی می گفتی ؟البته شاید مصلحت نبود !!!
    ۲- شما دلسوز کوهدشت هستید ؟؟!! یکی از مقالاتی که در رابطه باکوهدشت نوشته اید وراه کارهای آنرا ارائه دهید البته نه موقع انتخابات که موفق نشدی ؟
    ۳- چطور شد اکنون تشکیل گروه های مختلف را درسطح کشور درنظر دارید(کوهدشتی های مقیم تهران ) البته میدانیم پشت قضیه چه خبر است
    ۴- استاندار بودن ویا نبودن مهم نیست .. مهم ماندن درکنار رهبر وانقلاب وخط انقلاب وجبهه های نبرده است ،استاد یادمان نرود که اگر تقی به توقی بخورد چه کسانی می آیند ومیروند ….
    ۵- مشکل ما فرماندار واستاندار و…. نیست مشکل ما نبود مدیریت صحیح وزیربنائی است که از اول خشت بنای آنرا سیاسیون گذشته و ورشکسته کنونی گذاشته اند سالهاست کوهدشت درفقر وبیکاری و بی آبی و (نابودی فرهنگ عمومی … منظورم این همه کارهای خلافکاران و دزدان ومعتادان وموادفروشان بنام کوهدشتی ) دست وپا میزند و شما دوستان عزیز بر کرسی ریاست تکیه زده بودید اکنون چه شد که از اریکه قدر افتاده اید وبه فکر نجات کوهدشت هستید
    ۶- امام جمعه محترم – نماینده دلسوز و فرماندار فهیم تا کنون از جان ودل مایه گذاشته اند تا درسایه وحدت وهمدلی مشکل سد سیمره وپتروشیمی حل شود شمارا به خدا برگردید به همان مکانهای مرفه تان بگذارید کوهدشت دل سوخته و تشنه وگرسنه به حال زار خود گریه کند
    برگردید

  52. سلام با شجاعت تمام خدمت شما عرض کنم که دقت نکرده بودم فرماندار محترم همدان وقم و در کردستان سمت داشتند, نه خاطرم جمع شد فقط گاهى اوقات سانسور مى شود.

  53. وجناب دکتر عباسی فرد ، بالاخره قریب باتفاق مردم یارانه را ، ” بله” گفتند و آخر یادداشت حضرتعالی هم آمده که مثلا ای کاش دولت تدبیر وامید، تدبیر می کرد ومثلا کلا به یارانه ” نه” می گفت! جناب دکتر ، یارانه از اختیار ما فراتر است ، شما هم سد معشوره را پیگیری کنید، این تدبیرش با ماست۰ یاعلی۰

  54. غریب اشنا سلام پیریایی که در مسند قدرت لرستان نبوده و در استانهای همدان و قم مشغول به خدمت بوده باید بروی و از انجا بپرسی وقتی پای صحبت می اید همه مدعی و طلبکار ید و هنگامی که بناست یکی از کوهدشتی ها رشد کند همه چشمها کور و گوش ها کر می شوند بدون غرض قضاوت کن

  55. به حق آقای ملکشاهی نماینده ی محترم شهرستان کوهدشت و رومشگان،ان شاءالله در عرصه ی عمرانی خدمات شایانی انجام خواهند داد.
    امیدوارم باتوجه به شهامت و جسارت و تلاش مضاعفی که از خود نشان میدهند بتواند قدمهای مثبتی را برای حوزه ی خود به ارمغان بیاورد.

    مراد رضایی- فرهنگی از بروجرد

  56. اقایون استاد به کسی میگن که عضو هیأت علمی دانشگاه باشه و رتبه علمی استادی داشته باشه الکی به همدیگه عنوان و شاخص استاد تقدیم و پیشکش نکنید حرمت این واژه رو حفظ کنید من که دانشگاه بودم استادی داشتیم که هم دکتر بود و هم چندین تألیف داشت هرگز پشت تریبون کلاس قرار نمی گرفت ! بارها می گفت این کرسی جای دکتر زرین کوب بوده من در این حد نیستم که اینجا بنشینم . حالا شما عزیزان هر کدوم دو واحد حق التدریس از آموزشگاه خوشناموند که قبلا سالن اقای طالب وند بود درس دارید فک می کنید استادید !! ، نه اقا جدی نگیرید ، اصلاً و ابداً استاد نیستید ، اقای پیریایی هم استاد نیست ، استاد و عضو هیأت علمی کدوم دانشگاهه ایشون ؟ رتبه علمی استادی کدوم دانشگاه رو داره ؟ ی زمانی این اقا مسئول امور تربیتی دبیرستان امام صادق بود بعد رفت سراغ پست و مقام و مدیریت تا امروز والسلام نامه تمام .

    • جناب آقای آزادبخت لااقل برای همان تعداد دانش آموز دبیرستان امام صادق(ع) هم که باشد می توان عنوان استاد را به ایشان نسبت داد، غیر از این است؟!!

      • برای استحضار جنابعالی جناب پیریایی در طول ده ترم دانشگاهی در دو دانشگاه ( دانشکده خبر و همدان) تدریس دو درس سیاست گذاری در خبر و مولوی شناسی داشته اند

        • با سلام
          مگه با مدرک فوق لیسانس ادبیات از دانشگاه آزاد کردستان میشه این همه درس رو تدریس کرد؟؟؟

        • جناب سیفا پرسش شما اساسا گیر دادن است ! لابد تدریس کرده ۰ احتمالا بازهم سوالات اساسی تری داشته باشی!

        • با سلام و احترام خدمت همشهریان عزیز . گرامی
          جناب بی تقصیر منظور این بود که با وجود اینکه برادر پیریایی برای ما محترم هستش ولی در تایید فرمایش آزادبخت به صورت کنایه عرض کردم عنوان استاد را برای هر کسی نمی توان به کار برد باید به قول دوست برادر پیزیایی آقای احمدی نژاد برا گرفتن مدرک دکترا دود چراغ خورده باشد آب چیشمش گرفته شده باشد هیئت علمی باشد رتبه ی استاد یاری و دانشییاری را گذرانده باشد صاحب تالیف ومقاله باشد … …..حالا خدایی جناب بی تقصیر سزاوار است عنوان استاد را برا هر کسی به کار برد جز استاد؟؟؟؟؟.فقط چند واحد رو تدریس کردن با هر مدرکی مثلا کارشناسی ارشد ادبیات از هر دانشگاهی مثلا کردستان که مقام شامخ استادی به ارمغان نمی آورد جناب……..

        • اگر بنا بود خدا عزت وذلت را دست شما میداد وای به حال عزیز بدا به حال ذلیل! واما بعد جناب سیفا لطفا همان مختصر احترامی که برای برادر پیریایی روا می داری صرف توجه به مطالب مربوط به سد معشوره بشود حق مطلب رعایت می شود ۰

        • سلام و درود خدا بر جناب بی تقصیر
          ان شالله که توفیق بی تقصیری در پیشگاه پروردگار هم نصیبتان باشد ، حضرت جناب هم عزت مسئولیت دارد و هم ذلت سختی…ودر ضمن غصه منو برادر پیریایی رو نخور ممکنه برات سخت باشه خودمون درستش میکنیم عزیز ، در ضمن از نظر بنده با کل تجارب تخصصی و علمی سد معشوره توجیه اقتصادی نداره و همه آنچه همه بزرگواران می فرمایند ان شالله بهره برداری سیاسی نباشدو اگر………………

  57. اصل را رها کرده ایم چسبیده ایم به فرع .
    یکی از موانع به کمال رسیدن شهر ما هم همین رها کردن مسما و اصل و چسبیدن به اسم و فرع است .
    نمودار این مورد ، جدل آن چهار کس است به جهت انگور که به قول مولانا هر یک به نام دیگر فهم کرده بود!
    یکی گفت: من عنب نمی خواهم، اوزوم می خواهم!
    چهارمی که رومی بود گفت: این قیل و قال را فرو گذارید. من فقط استافیل می خواهم!
    و…
    همه به جان هم افتادند چرا که از سر نام ها و از حقیقت آنها غافل بودند .
    آن چهار کس چون از معرفت آنچه در ورای نام هاست خالی بودند ، ابلهانه به جان هم افتادند و بر یکدیگر مشت می زدند.
    استاد یعنی : بزرگ ، با تجربه ، با مهارت ، سررشته دار در کاری ، چیره دست (فرهنگ فارسی معین)

    با تشکر از استاد عزیزم ؛ مهندس پیریایی .
    به امید نجات معشوره و معشوره های به گل نشسته ی شهرمان.
    یاحق.

  58. به هرکسی که مطلبی یا نکته ای از او یاد بگیری میتونی بگوئی استاد خواه بیسواد باشد و خواه دارای مدرک تحصیلی خیلی آدم ها هستند که با سواد اندک ولی واقعا استاد سخن – ادب – رفتار و انسانیت هستند

  59. جناب سیفا کاش قدری به معنای واقعی «سیفا» میکردی و اینگونه بدون تعمق و از سر کینه توزی باز سخنان عوامانه و معاندانه را در قالب نظر کارشناسانه به سیلاب عقده گشایی بدل نمی کردی!! جناب سیفا اگر از منظر آموزه های دینی بنگرید امیر سخن می فرماید: کسی که یک حرف به من آموزد یک عمر مرا بنده خویش کرده؛ اگر از منظر ادب و اخلاق بنگری کسی که چند صباحی آموزه ای مختصر را برای شخصی را سبب شده او را لااقل از باب احترام هم که شده استاد خطاب می کنند، اگر از منظر علمی و دانشگاهی هم لحاظ کنید فقط محصور در آنچه شما لیست کردید نبوده و به استاد خود بدون قالب چینی شما خطاب استاد داشته و دارند. برای نمونه شاید خالی از لطف نباشد که نام آشنای استاد توانمند جناب آقای ایرج کاظمی را به عنوان شاهد مثال قید کنم که در مقطعی در دانشگاههای لرستان تدریس میکرد(الآن را نمی دانم) در آن برهه به خاطر اینکه ایشان فاقد مدرک فوق لیسانس بودند از تدریس ایشان به لحاظ قانونی!! جلوگیری کردند! در حالی که هر کسی که ایشان را می شناخت و می شناسد به وزن و توان علمی ایشان اذعان داشته و معترف است، جالب آن که همان زمان در همان دانشگاه استادی دیگر بود که مدرک دکترا داشت آن هم در دانشگاهی خارج از ایران، اما این کجا و آن کجا!!! به جرئت می گویم من دانشجو به مراتب فهم و درکم و سطح معلوماتم از آن به اصطلاح استاد دارای مدرک دکترا بالاتر بود. حال برادر عزیز کیست که نداند خیلی از همین به اصطلاح اندیشمندان نوظهور که چه بسا جنابتان نیز از همان خیل باشد روزگاری افتخار همراهی و همکلامی با استاد پیریایی را داشتند ولی بعدها فقط به خاطر اغراض سیاسی، خود صاحب فکر شدند و استاد خود را هیچ انگاشتند و بر او هجمه عالمانه!!! کردند. بسوزد مصب این سایست و یا بهتر بگویم این بازی کودکانه سیاسی که هر طفل راهی را بر سابقون خود که هر آنچه داشته اند را از او داشته اند ولی حرمت نگاه نداشته و هر از چندگاهی به هر بهانه عقده گشایی کرده و با نیش کلام سعی در پایین کشاندن و تخریب او دارند.

  60. موافق ومخالف ، همه باهم فقط راجع به نویسنده ( آقای پیریایی) صحبت کردید اما موضوع به فراموشی سپرده شد! سد معشوره چه شد؟ آینده کوهدشت وباز هم فراموشی موضوعات اصلی! البته نقادان ! که بجای نقد به مخالفت اشخاص میپردازند ! سهمشان در این فراموشی بیشتر است۰

  61. با درود بر همه دوستان کامنت نویس

    چند نکته ای لازم دانستم عرض بکنم امید است مقبول طبع افتد
    ۱. این که علم و دانش اشخاص را بر اساس مدرک تحصیلی بسنجیم و با الفاظ دود چراغ خوردن و اینگونه واژه ها توجیه کنیم ؛ کاری سفسطه گرایانه است. اگر همچنانی که براد سیفا گفته اند پس نباید به سیدفرید قاسمی گفت استاد زیرا بیشتر از لیسانس مدرک ندارد. در حالی که کتاب های ایشان جز منابع درسی کارشناسی ارشد و دکتری هستند.
    ۲. بسیاری از بزرگان این کشور در حوزه اندیشه و دانش اصولا دارای مدرک دانشگاهی مدنظر خانم/آقای سیفا نبوده اند پس اگر بگوییم استاد حرف عبسی زده ایم. طی مدارج دانشگاهی امروز با فور این همه مدرک چه دردی دوا کرده است. انسان باید خود ساخته معلم و دارای بینش واگاهی اکتسابی بر اساس ظرفیت ذاتی باشد. نه صرف اینکه چند روزی همه در دانشگاه کسب مدرک کرده باشد. جناب پیریایی بدون هیچ گونه تمجید و تعریف که از ایشان کرده باشیم به حق انسانی شایسته ، مٌِِدرک و دارای قوه تحلیل بسیار بالای نسبت به مسایل روز است. و دادن دو درس سیاست گذاری در خبر و مولوی شناسی کار زیاد سختی برای ایشان نیست.
    ۳. ما نباید از ظن خود دیگران را به باد نقد بگیریم. شایسته است بنا بر توانایی ها و کمبود های اجتماعی مسایل منطقه را تبیین کنیم و الا با نقد شخص پیریایی چه سودی به اجتماع منتقل می شود ولی می توان حرف های پیریایی را که حداقل سی سال تجربه در پشت آن ها خوابیده کاربرد شکافی کرد تا بتوان راه حلی برای اجرایی کردن سد گاشمار پیدا کرد.

  62. کینه ها با سینه ها نابودی است/سینه ها بی کینه ها بهبودی است////////
    حرف دانا نا شنودن احمقی است/احمقی را عاقبت مردودی است
    ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
    بیاتاقدر یکدیگر بدانیم/که تا ناگه زیکدیگر نمانیم
    هر آنکه پست بد در وب گذارد/ز وب با فحش وبا خنجر برانیم(جدی نگیرید)
    ///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

  63. جریان قم رود که از محلی بی نام نشان بسمت قم جاری و باغ های پسته ایجاد می شود چیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • آقای کمیر- قمرود جریان توانمندی استانداران قم در دولت دکتر احمدی نژاد است۰ این تیکه پرانی شما اعتراف هم هست ۰توقع داری استاندار قم برای قم کار نکند ؟ ! البته شما چه بخواهید چه نخواهید این مقاله آقای پیریایی ، به عنوان سنگ محک خواهد بود ۰

  64. م ف عزیز سلام
    ۱- عبثی صحیح است
    ۲- کالبد شکافی
    باپوزش

  65. م ف عزیز سلام
    ا- عبثی صحیح است
    ۲- کالبد شکافی
    باپوزش و ارادت

  66. جناب سیفای عزیز سلام.
    باور بفرمائید برای کوهدشت، سد معشوره هم از لحاظ اقتصادی توجیه فنی – علمی دارد و هم از لحاظ رفاه نسبی برای همشهریانمان بی نظیر است. کسانی در مقالات غیر علمی بعضا در طرح های امایش سرزمین ( با سفارش کانونهای قدرت و ….)آنرا غیر اقتصادی بیان می کنند.لازم به ذکر است اختلاف ارتفاع سد با دشت کوهدشت ۶۹ متر می باشد به قول طراح اصلی سد و مشاور مربوطه که بنده حضورا در تهران ایشان را به مقتضای کاری دیگر زیارت کرده ام ( عین عبارت ایشان بدون دخل و تصرف ) سد معشوره برای دشت تشنه کوهدشت یک هلوی پوست کنده است. خواهشا کسانی که این مطلب من را می خوانند در سندیت این گفته شک نکنند. حتی اگر برای کسانی دیگر در خوزستان خوب نباشد .برای نسل بعدی که واقعا اینده خوبی را نمی بینم این سد یک امید و ارزو است. اختلافها را باید کنار گذاشت و با توکل به خدا و همدلی هر کسی در هر سطحی از توان ، دانش و موقعیت سیاسی ، به سد معشوره و ساخت آن به شکل یک واقعیت محتوم و تمام شده نگاه کنیم. ضمنا از ظرفیت های بومی و مردم عادی نیز باید به عنوان اهرم فشار استفاده کرد.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.