- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

سنگ محکی بنام “سد معشوره ”

 

کرمرضا پیریایی *  / میرملاس نیوز :

 

سد معشوره کوهدشت سنگ محک خیلی ها شده است ، از دولت و مجمع نمایندگان استان و نماینده  کوهدشت و استاندار و معاونین مربوطه و فرماندار تا مدیران کل و رؤسای سازمانهای مرتبط با آن و نخبگان کوهدشتی و نمایندگان ادوار و اهل قلم و نظر و بیان و رسانه و …

اما مبنای این همه بحث راجع به سد معشوره چیست ؟ چرا یک سد برای یک شهرستان اینقدر اهمیت یافته است؟

ممکن است برخی براحتی حرفهای رایج شده و روی زبان افتاده را در جواب این دو پرسش مطرح کنند ، یعنی “مشهور است” را راجع به سد معشوره مطرح کنند.

متأسفانه ما عادت داریم قضایای مشهور و دیدگاه های مطروحه را تکرار کنیم . این عادت هم در نوع خودش یک مسأله است، مسأله محک خورده است و سنگ محک ما در نوع نگاه و تفکر و اسلوب اندیشه و تفکر و جنس هدفگیری های ماست! حتی در جلسات مهم که عنوان کارشناسی هم بخود میگیرد و تعبیر تخصصی هم از آنها میشود ما دچار مشهورات هستیم . چه در عرصه بینش و چه در مجال دانش! البته حتی گاهی از این سطور هم فروتر و پایین تر میاییم که : مثلا راجع به مجوز یک کمیسیون در خصوص سدی با این همه مطالبه و مباحثه در اختلاف و شبهه هستیم.

اما در حد مفروض عرض میکنم که پاسخ سوالات فوق خیلی هم فوق العاده نیست . آمایش سرزمین کوهدشت که علی القاعده مهمترین مرجع برای تبیین این قصه است مفروض میدارد که ضمن لزوم توجه به اولویت های دو و سه و چهار و پنج این شهرستان اولویت درجه یک آن یعنی کشاورزی اولا نیازمند علوم و پژوهش و تحقیقات و ثانیا محتاج آب است و…
و این ثانیا یعنی آب در موفقیت اجرایی شاید مهمتر از همه چیز است حتی پژوهش و تحقیقات با عدم زمینه ها (مثل آب ) “سالبه به انتفاء  موضوع” میشود، یعنی مطالعه ، نتیجه ی خلاف میدهد و معلوم میدارد که چون تمکن لازم ندارید اولویتتان باطل میشود.

بنده در این مقاله دنبال فلسفه بافی نیستیم غرض از این مقدمات این است که اقتصاد و معیشت و عمران و آبادی و در کل فضا و فعالیت کوهدشت نیاز مبرم و قطعی به یک منبع مناسب و مطمئن آب و انرژی دارد و دیری است که در تلقی اجتماع نمایندگان و نخبگان و مدیران این شهرستان ، این منبع مناسب و مطمئن سد معشوره است و در این بازه حرفهای تخصصی و شبه تخصصی هم گفته شده است ارتفاع آن ، طول تاج آن ، ظرفیت حجم ذخیره آب سد ، مقدار آبی که به اراضی  کشاورزی می دهد ،ظرفیت اشتغال سد در دوره ساخت و اشتغالی که بعد از بهره برداری از آن در کوهدشت بطور مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می شود و سایر اهداف و موضوعات این سد به کرات مصاحبه شده یا موضوع سخنرانی بوده است و به اصطلاح این دیگ ، “دیگ حاجی ماهم شریک ” شده است. البته اشکال ندارد همه شریک باشند . اصلا تمرین کنیم که مشارکت جمعی راجع به این ماجرا شکل بگیرد و به فرجام مطلوب برسد اما مشارکت قاعده خودش را دارد بنابراین:

۱- باید ترمز تندرو ها را کشید که ” مارا به خیر تو امید نیست شر مرسان بخصوص در جایی که از بلیه ی تندروی صدمات سنگین تجربه شده است .

۲- واقعیت ساده و در عین حال مهم این است که سیستم عامل اجرا در شهرستان که باید فضا و فعالیت هارا مهیا و سازماندهی و اداره کندفرمانداری است به این خاطر حتما جناب آقای بازوند استاندار محترم و مجرب لرستان، فرمانداری متناسب با طراز پیشرفت استحقاقی کوهدشت انتخاب می کند و آن فرماندار محترم و لزوما با تجربه ، باید بر اساس نقشه راه که در خود اولویت ها را بطور برجسته نشان میدهد گام بردارد.
در چنین نقشه ای چند پروژه اساسی و در صدر آنها سد معشوره در قالب زمانبندی و با دقتی در حد آینده نگاری سال و ماه و هفته و روز (حداقل) بعنوان پروژه های محرک توسعه و پیشرفت شهرستان محسوب و مورد اهتمام روزانه و درج نتایج قرار گیرند .

۳- مسئولان و فعالان عرصه های مختلف سیاسی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و مدیران کوهدشت بالاخص نماینده و امام جمعه و فرمانداری بخوبی می د انند که اهتمام به این امور زیر بنایی و مهم نیازمند وفاق و انسجام است و در سطحی بالاتر احتیاج مبرم به مشارکت آگاهانه و دلسوزانه و موثر و به روز دارد.

۴- سد معشوره و پروژه های مانند آن با عزم جزم و تصمیم ویژه در حوزه های تعیین کننده محقق می شود. تجربه بنده این است که این حوزه ها در سطوح تصمیم بالاتر از شهرستان است، اولا استانداری و توابع مرتبط استانی ، ثانیا نماینده و مجمع نمایندگان و کمیسیون های مرتبط استانی و حتی صحن مجلس و ثالثا و نهایتا در وزارت مربوطه ، معاونت برنامه ریزی و نظارت را هبردی رییس جمهور و حتی در جلسه دولت.

بدین لحاظ :
مثلث اولیه برای قطعیت تصمیم ، نماینده ، استاندار و وزیر مربوطه هستند.
اهل تجربه و خبره می دانند حذف نقش نماینده نه مطلوب است و نه میسور (بنده عرض میکنم در حد شوخی است!)
بخصوص نماینده ای که جایگاه ریاست کمیسیون در مجلس هم به امتیازات او افزوده است. بنده عرض اولیه ام را فراموش نمی کنم که همه کسانی که در امور مهم اجتماعی ورود می کنند (که حتی از جمله انها اظهار نظر با ارائه یک یادداشت ساده است) همه دچار محک می شوند که چقدر سخته و سنجیده مینویسند و میگویند و موضع میگیرند و پیگیری میکنند و به تصمیم می رسانند .لذا این مهم را با دقت گفتم که نقش نماینده بسیار مهم است.
متاسفانه در منطقه ما یک اشکال غیر قابل انکار هست که در انتخابات آنگونه شرکت میکنیم که گویی آخرین انتخابات ماست ! چقدر سخت و سنگین و کشنده … تمثیل های کوه و دشت و دریا و اقیانوس … چقدر هیجان و حماسه! …. وبعد ، چند ماه پس از انتخاب ، بهانه جویی و تضعیف برای آنچه که نتیجه قطعی آن بی بهره شدن از از ظرفیت نماینده و مجلس است .
طبعا چنین شیوه و چنین اقدام و چنین نتیجه ای عین ضرر و اضرار است . استاندار و نماینده در سفرهایشان به کوهدشت باید سرشار از انگیزه باشند _این یک راهبرد رقابتی است _ در مناطق دیگر کشور قدر این موضوع و این راهبرد را میدانند. استاندار و نماینده باید در پیگیریهایشان هم اهتمام و هم احترام ما را در نظر آورند.البته اینها به معنی نفی انگیزه های الهی و اعتقادی مسوولان نیست لکن در حد طرح تجربه لازم بود این نکته تاکید شود چرا که بنده دقیقا ۱۷۸ سفر شهرستانی در طول تصدی مسوولیت استان همدان به شهرستانهای آن استان داشته ام و به این قضیه وقوف کامل دارم.

۵- بلاشک گرانیگاه و مرکز ثقل اصلی اقدام برای پروژه سد معشوره بعد از صدور مجوز کمیسیون ۲۱۵ و در ادامه کار معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور است . در همه ادوار این واقعیت وجود داشته و خواهد داشت (حتی بعد از دستور رییس جمهور و حتی بعد از تصویب دولت و تصویب هر کمیسیون یا شورایی)

 

۶- ونهایتا عرض دو نکته با جناب آقای بازوند استاندار محترم لرستان ؛
حقا و انصافا از جنابعالی بخاطر توجه و عنایتی که به شهرستان کوهدشت دارید متشکریم . میدانید کوهدشت از حیث آمایش سرزمین و بویژه اولویت قطعی کشاورزی و صنایع مرتبط با آن نیازمند گامهای بزرگی است و از این جهت هم به تسریع در خصوص ایجاد سد معشوره نیاز است و هم به موازات کارهای مختلف دیگر باید انجام شود (که لابد جنابعالی حسب تجربه همه را مستحضرید)
شما در یک دوره امور عمرانی استان را به عهده داشته اید و زبان شاخص ها را به مشاهده و معاینه از نزدیک به عنوان مسوولیت گذشته و حال خود میدانید.بنابر این مباحث استان و شهرستان برای شما نسیه نیست همه را بخوبی میدانید و میدانید که استانداری شما در برهه ای از دهه عدالت و پیشرفت با منطق دولت جدید و با رویکرد اعلام شده “تدبیر و امید” در جریان است .
لذا زبان حال شاخص ها را در مقام عمل و به مقصد اجرایی کردن عدالت در پیشرفت درکوهدشت دریابید و به حول و قوه الهی اچرایی نمایید.

 

 * استاندار اسبق استانهای همدان و قم