تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
5

گزارش جلسه “نمایندگان کشاورزان و مردم کوهدشت” در دیدار با وزیر نیرو

  • کد خبر : 48287
  • 30 فروردین 1393 - 21:35

      در راستای پیگیری مطالبات مردم شهرستان کوهدشت در ارتباط با احتمال توقف در روند اجرایی سد معشوره ؛ با حضور استاندار استان،حجت الاسلام طهماسبی امام جمعه محترم شهرستان، ملکشاهی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، حمزه پور فرماندار شهرستان و نیز نمایندگان بخش کشاورزی،  با  چیت چیان وزیر نیرو جلسه ای برگزار […]

 

 

 

در راستای پیگیری مطالبات مردم شهرستان کوهدشت در ارتباط با احتمال توقف در روند اجرایی سد معشوره ؛ با حضور استاندار استان،حجت الاسلام طهماسبی امام جمعه محترم شهرستان، ملکشاهی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، حمزه پور فرماندار شهرستان و نیز نمایندگان بخش کشاورزی،  با  چیت چیان وزیر نیرو جلسه ای برگزار شد که مشروح این جلسه به نقل از سایت حکمت جهت استحضار مردم شریف شهرستان کوهدشت و استان لرستان تقدیم می گردد.

 

سایت حکمت:

 وزیر نیرو در ابتدای جلسه بیان داشتند که موضوع آب مورد نیاز کوهدشت در وزارت نیرو بطور جدی مورد پیگیری است. اهالی کوهدشت مردمانی اهل کار وتلاش هستند ولازم است آب مورد نیازکشاورزی آنها تامین شود. در گذشته یکی از راهکارهای تامین آب این شهرستان از سد معشوره بوده است. موضوع در اینجا مورد بررسی قرار گرفت، موافقین ومخالفین بحثهایی داشتند. من هم نظرات کارشناسی متفاوت راشنیدم. گزارشی جامع تهیه شده ودر دستور کار شورای عالی آب قرار گرفت.سیاستهای اصلی آب دراین شورا به تصویب میرسند. گزارش در جلسه گذشته(دوشنبه پیش) در دستور کار بود،منتهی دستور کار اول تمام وقت جلسه را گرفت. بنا شده در اولین جلسه بعدی طی یک ماه آینده راجع به سد تنگ معشوره تصمیم گیری شود. چند گزینه وجود دارد،پایه اصلی تمام گزینه ها بر اینست که آب مورد نیاز مردم کوهدشت تامین شود وتفاوتها در اینست که از چه طریقی این آب تامین شود. بحث اینست که ساختن سد معشوره به چه نحو باشد. با تولید برق باشد یانه و… امام جمعه شما با من صحبت کردند. استاندار ونماینده مسائل را بیان کردند. مشکلات و وضعیت اشتغال منطقه را میدانیم.

استاندار با ارائه امار جمعیتی واراضی کوهدشت افزودمیانگین جمعیت روستایی در کشور سی درصد است که این رقم در کوهدشت پنجاه درصد و در قالب ۳۰۰روستا است. هم اکنون ۲۲ روستا از آنها با تانکر آبرسانی می شوند. تنها ۱۰% زمینها در این شهرستان آبی هستند که میانگین کشوری۴۵% است. نرخ بیکاری استان بالا است، نرخ بیکاری کشور۳۰%است این آمار در کوهدشت ۴۲% اعلام شده . وزارت نیرو سال۸۸ موافقت خود را با تخصیص آب به این شهرستان اعلام کرده است. هیات دولت۸۹/۱۲/۱۰ بر تسریع در اجرای طرح وترک تشریفات این طرح تصریح کرده است. همچنین کار گروه ستادی ماده ۲۱۵ آنرا تصویب کرده است. موافقت ترک تشریفات۹۲/۵/۱۷ به قرارگاه خاتم ابلاغ شده است.هم اکنون قرارگاه خاتم ۵۰تا۶۰ میایارد تومان  هزینه کرده است.

سپس ملکشاهی نماینده کوهدشت طی سخنانی از وزیر نیرو ومعاونین وی وهمچنین اهالی ومردم کوهدشت که در تامین آرامش شهرستان سهیم بوده اند تشکر کرد.وی گفت به اضطرار بیانیه های صادر شده از جانب مردم جهت تجمع، درخواست تشکیل این جلسه شده است.وی افزود:”جلسات متعددی در استان تشکیل شده است. ومسئله بسیار جدیست.کوهدشت ۲۲۰ هزار نفر جمعیت دارد،۲۰۰هزار هکتار زمین که ۹۰درصد آنها دیم هستند. کوهدشت الان در بحران آب قرار گرفته است. هفته گذشته امام جمعه خرم آباد نیز در خطبه ها صحبت کردند وتقاضای رسیدگی داشتند. آب زیر زمینی پایین رفته واحتمال افت زمین وفاجعه انسانی وجود دارد. سد معشوره برای کوهدشت یک اسطوره شده .من در انتخابات یک علمم سد معشوره بوده است!اگر تزلزلی در سد ایجاد شود برای مردم بسیار سخت است.”

سپس حجت الاسلام طهماسبی امام جمعه  باذکر احادیثی از ضرورت خدمت به مردم گفت وادامه داد: وجعلنا من الماء کل شی . اب مایه حیات است وکوهدشت سرزمین اب است وخاک. سرزمین شهیدان لاله های پرپر است. اقای وزیر با وجود اینکه  بین النهرینیم اما تشنه ایم. اب است وخاک چرا باید فقیر باشیم. تشریف بیاورید ومهماننوازی واخلاص مردم را ببینید. وی در پایان تاکید کردکه مراجعات مکرر روزانه از سر فقر ونیازمندی مردم کلافه کننده است واین اب حلال همه مشکلات شهرستان است.

محمد ازادبخت: اولین کسی بود که بعد از مسئولین از طرف مردم صحبت کرد. وی گفت از جانب خودم ودو ستانم تشکر میکنم از جناب آقای وزیر. هر زمانی که نظام احساس خطر کرده واز مردم کمک خواسته مردم ما از جان مایه گذاشتن. اکنون این مردم انتظار دارند همانطور که هماره دینشان را ادا کرده اند،نظام نیز دینش را به این دیار ادا کند. اقای وزیر تمدن هزار ساله در بی ابی در حال انقراض است. شفاف بگویم نظام در قبال انجام وظیفه مردم ما کم کار کرده است . مردم ما پیام شفاف میخواهند واگر بگویید که معشوره نباشد یعنی گفته اید حقف حیات ندارید. این مردم کم لطفی ها را با دل وجان تحمل کردند انتظار داریم اینک نهایت توجه وتامل بشود. بطور شفاف نظر شما را برای انتقال به مردم میخواهیم.

بهزاد رشیدی دیگر کسی بود که صحبت کرد. وی گفت مردم منتظر پاسخ شما هستند و وعده و وعید از شما نمی پذیرند. من کشاورز هستم و وضعیت افت اب را در این سالیان دیده ام . سد معشوره نباشد مردم کوهدشت قادر به زندگی نخواهند بود. خاک کلاس A ومستعد کوهدشت نیاز مند اب این سد است.

رشیدیان همچنین در پاسخ به سوالات وزیر نیرو به ذکر چند نکته دیگر پرداخت:

۱ جناب وزیر آیا منطقی است بگوییم چون در خوزستان قبل از لرستان سدهای بی حساب وکتاب زده شده باید حق لرستان از این سرمایه ی ملی نادیده گرفته شود و برای پرشدن سدهای سیری ناپذیر خوزستان حق حیات از ما سلب گردد؟

۲ جناب وزیر آیا به بهره وری آبی که هم اکنون برای کشاورزی در خوزستان صرف می شود فکر کرده اید؟ دقت فرمائید با توجه به تبخیر و تعرق بالا و عدم استفاده ی از سیستم های آبیاری نوین در خوزستان که برابر آمار ارائه شده در سایت سازمان جهادکشاورزی آن استان کمتر از ۱۰%  می باشد در واقع آب ما که سرمایه ی ملی کشور است در حال حاضر در خوزستان هدر می رود! و این در حالی است که در کوهدشت از ۱۰% کل اراضی که آبی است ۹۵% زیر پوشش آبیاری تحت فشار می باشد و در واقع ما قدر آب را می دانیم و بهینه استفاده می کنیم و متاسفانه به دلیل خشک شدن چاههای کشاورزی دیگر آبی برای آبیاری نداریم. جناب وزیر پس چرا حق ما را نمی دهید این حق ماست که از چهار لیوان آب موجود حداقل یک لیوان برداشت کنیم.

۳ جناب وزیر تاکید بر هزینه ی بالای اجرای سد از سوی شما این شبهه را پیش می آورد که برای دولت سخت است که پولی برای لرستان هزینه کند. آیا حیات این مردم با پول قابل قیاس است؟

۴ جناب وزیر شما می توانید برای کاهش هزینه ی اجرای سد بحث تولید برق را از این پروژه حذف نمایید و توجه داشته باشید که نجات کوهدشت جزء اجرای سد معشوره راه دیگری ندارد. (فقط معشوره) با تشکر.

جناب وزیر بنده از شما خواهش می کنم به این عرایض توجه فرمائید.

عبدالعلی زرین قلم نیز گفت بنده چهل سال است که کشاورز هستم. سال ۵۴ چاه را در عمق۸ متری حفر کرده ام  والان در ۵۸ متری به اب رسیده ام. استعداد خاک کوهدشت بحدی است که میانگین برداشت ذرت کشور ۴تن است اما درکوهدشت به ۱۸ تن رسیده است. دشت کوهدشت که روزگاری انبار غله لرستان بوده ببینید امروز به چه ریختی درآمده است. آقای وزیر نگذارید این مردم از تشنگی تلف شوند.

حسین خوشناموند: مشکل ما فقط آب نیست . مشکل ما تبعیض بلند مدتی است که در همه حوزه ها بین لرستان ودیگران وجود دارد. بحث پتروشیمی بوده ،بحث سایر امکانات بوده،از گذشته تاکنون ما مورد تبعیض بوده ایم.فاز دوم توسعه پالایشگاه کرمانشاه قابل اجراست که تغذیه ان از چاههای نفتی حوزه کوهدشت تامین می شود، اما نمیشود پالایشگاه رو در لرستان زد.این تبعیض مردم را به ستوه اورده است.لرها با جمعیت هفت هشت میلیون نفری چقدر در مدیریت کشور سهیم شده اند؟ آقای وزیر مردم لرستان حق خودشان را میگیرند اما بهتر است که بدست مبارک خودتان اهدا کنید.

عباس حسنی تبار: جناب وزیر ما نیامدیم از اهمیت و نقش  آب وخاک در زندگی مردم بگیم شما خود کارشناس ارشد این موضوع اید بلکه ما آمده ایم عرض کنیم که سد معشوره برای مردم کوهدشت به یک اسطوره تبدیل شده  و به هیچ قیمتی از این مطالبه نمی گذرند و توجیح هیچ کسی برای آنها قابل فبول نیست. به طوری که ما چند نفر که تا حالا مانع حرکت جمعی مردم شده ایم  اگه به نتیجه نرسد هرگز ما را نمی بخشند.

فرامرز جباری: از دیگر افرادی بود که صحبت کرد. وی که با شور وهیجان جالب توجهی در جلسه صحبت میرد پس از صحبتهایی در خصوص ضرورت اجرای سد معشوره وتبعیض ایجاد شده بدلیل نفوذ ودخالت خوزستانیها در عدم اجرای سد بارها با نشان دادن برگه ای که حاوی مقایسه نمودار میله حجم اب در استانهای کشور بود، با اشاره به میله بسیار بلند خوزستان نسبت به سایر استانها گفت : آقای وزیر این نمودار پدر ما را دراورده است . این نمودار ما را بیچاره کرده ، جا دارد از درد شیشه این میز رو روی سرم خورد کنم، اقای وزیر این سد رو تعطیل کنید جلوی همین وزارت نیرو خودم رو آتیش میزنم.

چیت چیان وزیر نیرو در ادامه گفت مایل بودم قبل از عید به کوهدشت بیایم. اما بدلیل بارندگی هلیکوپتر نمی توانست پرواز کند و منطقه را بازدیدکنم. هنوز هیچ تصمیمی مبنی بر تعطیلی صورت نگرفته است. ما سد کرخه رو ساختیم که هفت میلیارد متر مکعب در دریاچه ان آب ذخیره شود. پانزده سال هست که ساخته شده است اما حداکثر ۲/۷ میلیارد در ان ذخیره شده. در دوسال گذشته بدلیل انکه اب به حد لازم نرسیده تولید برق نیز صورت نگرفته است.در اقلیم ما تغییراتی ایجاد شده که سرمایه گذاری ها را از توجیه انداخته است. سد سیمره با چه زحمتی ساخته شد وبه بهربرداری رسید. دوسال پیش افتتاح شد اما ابی که نیروگاه را بگرداند وجود ندارد. رودخانه کشکان نیز ممکن است اگر ساخته شود به این سرنوشت دچار شود.اگر ۴۰۰۰ میلیارد تومان برای ساخت هزینه شود و هفت سال ،ده سال بعد که ساخته شد آبی برای انتقال جمع نشود. آنوقت جواب مردم را چی بدیم؟ از ما نمیخوان پاسخ قانع کننده ای داشته باشیم؟ مطالعات گذشته نیز درست بوده اما تغییر اقلیم شرایط را تغییر داده است. تمام کره زمین دچار این ابتلا شده است.  شما به مردم اطمینان بدهید که اختلاف در روش انتقال است وکار تعطیل نخواهد شد.

سپس تعدادی از کارشناسان که بهمراه وزیر در جلسه حاضر شده بودند. طی گزارشی از جزییات گزینه های مختلف تامین آب کوهدشت گفتند صادقانه بگوییم پروژه معشوره ۱۵ سال طول می کشد.

البته در اثنای گزارش کارشناسان مورد اعتراض اهالی حاضر در جلسه بوند. چندین بار بعنوان کار شکن وخوزستانی بودن مورد اعتراض قرار گرفتند.

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=48287

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 10در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۰
  1. دست مریزاد هیات همراه کوهدشت و استاندارو نماینده محترم و امام جمعه از همه شما تشکر و قدردانی منمایم

  2. از استاندار محترم و هیات همراه با بیانتی که مطرح نمودند مردم خیلی خوشحال شدند از هیات همراه بسیار تشکر منماییم از آقایان -۱- رشیدی -محمدی آزادبخت و خوشناموندمطالبی خوبی ارائه نمودند از همه آنها و بقیه هیات همراه تشکر میکنیم .

  3. از آقایان: استاندار محترم و نماینده محترم و امام جمعه و فرماندار و بقیه اعضای مردم و کشاورزان تشکر میکنیم

  4. باعرض سلام وادب خدمت استاندار محترم استان جناب آقای مهندس بازوندکه دراین خصوص پیگیری لازم رامبذول داشتندوهمچنین ازامام جمعه کوهدشت حاج آقاطهماسبی وسایربزرگانی که درددل مردم کوهدشت رابه وزیرنیرو رسانده اندتشکرمی نمایم سرافرازباشید

  5. درود بر شیخ راستین لکستان شاهرخی که با اینهمه همت و تلاش سد را بدون ترک تشریفات به قرارگاه خاتم واگذار تا دست اویزی مهم برای سایرین و دفاع از ان باشد و افرین بر مدافعین خود جوش

  6. دم همتون گرم دست مریزاد اور کنید اشکم دراومد از بی کسیمان

  7. با سلام واحترام ازهمه عزیزانی که حرف و درد دل مردم شریف کوهدشت را به گوش وزیر مربوطه رسانده سپاسگزاریم این آقایان نمایندگان واقعی اقشارمردم و افکار عمومی میباشن زیرا هیچ ناگفته ای را فرو نگذاشته اند امیداست درسایه وحدت و همدلی مطالبات بحق ومنطقی خودرا بامساعدت دولت تدبیر وامید محقق سازیم

  8. کاری نداریم که سد تعطیل شه یا نه که انشا الله تعطیل نمیشه .ولی از این جهت خوشحالم و اشک شوق در دیدگانم حلقه زده است که میبینم برای اولین بار همشهریان کوهدشتی ما اعم ازمسولین و کشاورزان حس مشترک ودرد بزرگ کوهدشت را حس کرده اند و به شایستگی داد و فریاد در گلو مانده سالیان دراز مردم خطه طرهان کهن را به گوش مسولین رسانده اند.باید بگویم مردم ما تاوان بسیار زیادی رابه خاطر بی مبالاتی مسولین پرداخت کرده اند .اگر جوانان ما در شهر خود مشغول به کار بودند هرگز در زیر خروارها خاک در سعادت اباد تهران پرپر نمیشدند .اگر معشوره ای بود و جوانان ما در کوهدشت در کنار خانواده های خود ارزاق مینمودند شاید در زندانهای کشور جوانان کوهدشتی بیشترین امار جمعیتی را نداشتند .اگر معشوره ای بود به یقین جوانان پاک کوهدشتی که برای لقمه ای نان حلال برای خانواده خود درسر میادین کارگری تهران چشم به راه خودرویی بودند تا با افتخار به کارگری برای انها مشغول شوندهرگز به اشتباه به عنوان اراذل اوباش دستگیر نمیشدند و تا تبرئه خود روزهای زیادی را در بازداشت نمیگذراندند.انشا الله شاهد پایان یافتن مظلومیت و محرومیت مردم کوهدشت باشیم

  9. بعد از سالها تمامی اقشار کوهدشت بر سر منافع مشترک متحد شدندآفرین بر شما ملت قهرمان و شهید پرور کوهدشت درود بر شما ای دلیر مردان غیور لرستانی.تمامی آب رودخانه های ایران برابر با آب رود هیرمند در افغانستان نیست,اما افغانها با روشی بغیر از سد مانع رسیدن آب به دریاچه هامون و حشک سالی شدید در دریاچه هامون وشهرستان زابل شدند و آن کار گذاشتن کیسه های سیمان خشک در مسیر رودخانه و ساخت سدی دست ساز بود.کوهدشت شهر شعارهاست که بنده نیز در بالا از چند نمونه از این شعار ها برای هیجان بیشتر دوستان عزیزم در سایت میر ملاس استفاده کردم اگر سد ساخته نشود ما هم شعار هر کوهدشتی یک کیسه سیمان بخر (حدودا۷۰۰۰تومان)ودر تنگ گاوشمار بگذار تا از تشنگی نمیری را سر می دهیم.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.