تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
4

۵۶۳ هزار هکتار از زمین های درختان بلوط لرستان خشکید

  • کد خبر : 48409
  • 30 فروردین 1393 - 10:41

  معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان لرستان، گفت: طبق آخرین آمار سال ۹۲، دامنه خشکیدگی درختان بلوط زاگرسی لرستان به ۵۶۳ هزار هکتار رسید که ادامه این روند خسارات جبران ناپذیری به منابع ملی کشور وارد می کند. زمانی بهاروند در گفت و گو با  ایرنا، افزود: براساس آمارهای کارشناسی، سطح خشکیدگی درختان […]

635296398385946904

 

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان لرستان، گفت: طبق آخرین آمار سال ۹۲، دامنه خشکیدگی درختان بلوط زاگرسی لرستان به ۵۶۳ هزار هکتار رسید که ادامه این روند خسارات جبران ناپذیری به منابع ملی کشور وارد می کند.

زمانی بهاروند در گفت و گو با  ایرنا، افزود: براساس آمارهای کارشناسی، سطح خشکیدگی درختان بلوط زاگرسی در سال ۹۰ به مساحت ۲۵۰ هزار هکتار و در سال ۹۱ حدود ۲۷۵ هزار هکتار بوده است.

وی اظهار داشت: طی سال گذشته به دلیل تغییرات اقلیمی، افزایش دمای هوا، خشکسالی، تنش های محیطی، تشدید ریزگردها و پدیده خشکیدگی درختان بلوط در استان هاس زاگرسی تسریع پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۵۰ هزار هکتار از جنگل های استان لرستان بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد و ۳۱۶ هزار هکتار یک تا ۲۵ درصد دچار خشکیدگی شده اند.

به گفته وی، میزان آلودگی در حدود ۱۹۵ هزار هکتار بین ۲۵ تا ۵۰ درصد شدت یافته است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان لرستان، گفت: این استان با مساحت ۲ میلیون و ۸۳۰ هزار هکتار در زاگرس میانی قرار دارد که بیش از ۷۰ درصد مساحت استان را عرصه های جنگل و مرتع تشکیل داده اند.

وی با بیان اینکه وسعت جنگل های استان لرستان یک میلیون و ۲۱۸ هزار هکتار است، ادامه داد: این وسعت ۲۴ درصد جنگل های زاگرس را در بر می گیرد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان لرستان، اضافه کرد: براساس شرایط جغرافیایی و توپوگرافی این استان دارای تنوع اقلیمی بسیار متنوع است به طوری که طیف وسیعی از گونه های جنگلی و مرتعی از کمترین تا بلندترین ارتفاعات قرار دارد.

بهاروند به خاک حاصلخیز جنگل های زاگرسی به عنوان منابع عالی اشاره کرد و اظهار داشت: براساس آمار اعلام شده برخی کارشناسان، ۴۰ درصد آب شیرین کشور از جنگل های زاگرسی تامین می شود که طبق آمارهای مذکور پدیده خشکیدگی درختان بلوط زاگرسی از لحاظ اهمیت دست کمی از دریاچه ارومیه ندارد.

به گفته وی، این در حالیست که بخش عمده ای از بهره برداران روستایی و عشایری به منابع جنگلی زاگرسی وابسته هستند.

وی حفظ و صیانت از جنگل های زاگرسی را پراهمیت دانست و گفت: انتظار می رود مسئولان دستگاه های مختلف و مردم این موضوع را جدی بگیرند و برای رفع این مشکل سازمان جنگل ها را یاری دهند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان لرستان، اضافه کرد: طی ۴ سال اخیر، برای شناسایی و کنترل خشکیدگی درختان بلوط زاگرسی تیم ها و محققان موسسات تحقیقاتی و دانشگاهی و کارگروه های تخصصی و ستادی استان لرستان فعال شده و در حال پیگیری این مشکل هستند.

بهاروند عوامل متعددی را در گسترش این پدیده در جنگل های زاگرسی دخیل دانست و گفت: آنچه مسلم است باید عامل اصلی که موجب تشدید این آفت در این مناطق شده را شناسایی کند تا بتوانیم با آن مقابله کنیم این در حالیست که محققان هنوز در این خصوص به اجماع نرسیده اند.

وی اظهار داشت: این در حالیست که طی سالهای اخیر گام های خوبی برای شناسایی و کنترل پدیده خشکیدگی درختان بلوط زاگرسی برداشته شده است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان لرستان، افزود: کنترل و مقابله با این پدیده در فضای تحقیقاتی و اجرا به اعتبارات لازم نیاز دارد، تا بتوانیم اقدامات اجرایی مطلوبی را در این بخش انجام دهیم.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان لرستان تاکید کرد: متاسفانه تاکنون ردیف اعتباری خاصی به این بخش اختصاص نیافته است و تا به امروز از اعتبارات موجود استانی و همکاری بین دفاتر برای این بخش بهره مند شده ایم.

بهاروند گفت: تاکنون عملیات مطالعه، شناسایی آفات، احیاء جنگل، تکنیک های سامانه های آبگیری، استفاده از روش های نوین، عملیات پرورش، حفاظتی و حمایت و آبخیزداری در دستور کار قرار داشته است.

وی در ادامه از مسئولان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری خواست تا دستورالعمل ها و شرح وظایف به شکل جامع و بدون هرگونه بخشی نگری ابلاغ شود تا مشکلات این بخش کاهش یابد.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=48409

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 6در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۶
  1. بلا به دور پس این دولت کریمه کی می خواهد دست به کار شود؟

  2. بیاییم همه با هم فریادمان را بگوش سران مملکت برسانیم شاید گوش شنوایی باشد واز این همه زمین خواری جلو گیری شود

    • به گوش کی؟ هان؟ دوباره بگو….. بابا برو اداره منابع طبیعی ببین کی به کیه یه عده پیر مرد با مدرک زیر دیپلم بدون ایده و توان فعالیت جمع شدن همش دنبال برگه مرخصی ساعتی برا فاتحه خونی و عیادت رفتن هستن…. تا زمانی ادارات خانه تکانی نشن شرایط همینه… به نظر من مهمترین عامل تخریب جنگل های زاگرس
      ۱- مدیریت افراد کم سواد بی سواد و فاقد ایده و تفکر سازمانی و همچنین فرتوت بودن کارکنان
      ۲- برداشت بیش از هد آب های زیر زمینی و به هم خوردن تعادل هیدرولوژیکی
      ۳- عدم نظارت منابع طبیعی و سایر بخش ها بر اراضی ملی که باعث برداشت و تخریب بی رویه و ضعف اکو سیستم شده
      ۴- مبحث افات و همچنین ریزگردها…. خدایی با این وجود میشه گفت عامل اولی مهمترینه… درست بشه امیدی هست که بتونیم بقیه رو درست کنیم…. حالا دوست من چرا داد بزنیم که همسایه ناتوانایی مونو بفهمه… اول خودمونو اصلاح کنیم تا دیگران بهمون توجه و احترام بزارن..

  3. تمام کوها و منابع طبیعی را کشاورزی کرده اند و کسی نیست جوابگو باشد حتی شیبهای بالای ۵۰درصد

  4. با سلام خدمت همه عزیزان . واقعا لازم است برای نجات درختان بلوط چاره ای اندیشید . نجات جنگلهای بلوط با سخنرانی و سمینارهای پر هزینه صورت نمی گیرد بلکه اقدامی عملی می خواهد . هرکس به سهم خود ، از مردم گرفته تا مسولین . مسولین عنایت بفرمایند مشکلات را به بالا گزارش دهند تا چنانچه ممکن است از کارشناسان محیط زیست بین المللی کمک بگیرند . مردم هم از آسیب زدن به باقیمانده درختان پرهیز نمایند . چراکه نعمتی داریم که کم کم آنرا از دست می دهیم .چیزی که جبرانش یا امکان پذیر نیست یا با وجود این زندگی ماشینی دهها سال طول می کشد ترمیم شود .

  5. این نقشه و پهنه بندی رو من تهیه کردم آمار رو بد نوشتید ۵۶۳ هزار هکتار خشک نشده بلکه در تنش می باشد انی آمار تجزیه و تحلیل دارد فوری جبهه گیری نکننید اول تحقیق بعد اظهار نظر متشکرم

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.