تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
6

معرفی کتاب کشمیر، خشونت،رادیکالیسم/ تالیف سعید جمشیدی

  • کد خبر : 48653
  • 01 اردیبهشت 1393 - 11:03

  به گزارش اختصاصی میرملاس نیوز ؛ موضوع اصلی کتاب کشمیر، خشونت،رادیکالیسم نوشته سعید جمشیدی که در ۳۰۰۰نسخه و توسط انتشارات هورمزد به چاپ رسیده است، پرداختن به ریشه های تفکر رادیکالیستی در جنوب آسیا با محوریت موضوع کشمیر و به طبع آن مناقشات بین هند وپاکستان بر سر این منطقه است. در مقدمه این […]

 

به گزارش اختصاصی میرملاس نیوز ؛ موضوع اصلی کتاب کشمیر، خشونت،رادیکالیسم نوشته سعید جمشیدی که در ۳۰۰۰نسخه و توسط انتشارات هورمزد به چاپ رسیده است، پرداختن به ریشه های تفکر رادیکالیستی در جنوب آسیا با محوریت موضوع کشمیر و به طبع آن مناقشات بین هند وپاکستان بر سر این منطقه است. در مقدمه این کتاب آمده است که:
جنوب آسیا یکی از شکننده ترین و بی ثباتترین مناطق جهان است، که در طول قرن بیستم و بخصوص پس از تقسیم شبه قاره، همواره بحرانهای آن عرصه بین الملل را تحت تاثیر قرار داده است. این منطقه با جمعیتی بیش از یک میلیارد وسیصد میلیون نفر یکی از قطبهای دموگرافیک(جمعیتی)جهان محسوب میشود.در عین حال نیمی از جمعیت این منطق زیر خط فقر زندگی میکنند. سطح رفاه مردم بسیار پایین و به لحاظ شاخصه های توسعه انسانی یکی از عقب مانده ترین مناطق جهان است. دو قدرت اتمی که منافع خود را دربسیاری از موارد در تضاد با هم می بینند و زخم چرکینی به نام کشمیر با شرایط خاص خود به عنوان مهمترین چالش بین دوکشور در این منطقه واقع شده است. کشورهای منطقه اغلب دارای بی ثباتی سیاسی، که گاه و بیگاه در قالب کودتاهای نظامی و ترور مسئولین بلند پایه سیاسی خود را نشان میدهد، ناامنی اجتماعی که بر زندگی مردم این منطقه سایه وحشت و ناامیدی انداخته است و گرایشات تجزیه طلبانه که باعث بروز درگیریهای خونین گشته و زندگی مردم را ناامن و فضای سیاسی را بی ثبات کرده از مشخصات این منطقه است. در عین حال آنچه بنیادگرایی و تروریسم خوانده میشود خواه در شکل اسلامی وخواه در شکل هندوییستی آن در این منطقه رشد قابل ملاحضه ای دارد. وقوع این مسائل از جنوب آسیا چهره ای متغیر، خطرناک و در عین حال مهم ساخته است و باعث شده بسیاری از کشورهای جهان و همچنین نهادهای بین المللی نسبت به آن حساسیت نشان دهند.
نیازی به توضیح چندانی ندارد که مسائل جنوب آسیا اعم از نظامی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی، متاثر از روابط بین هند و پاکستان است، که این خود برآمده از اختلاف پدید آمده برسر مساله کشمیر است.
اختلاف بر سر حاکمیت بر کشمیر باعث بلوک بندیهای منطقه ای وبین المللی شده، بنابر این کشمیر به یک منطقه بحران خیز بین هند وپاکستان چه قبل از جدایی پاکستان از شبه قاره و چه پس از آن تبدیل شده است. چنانکه بحران پیش آمده از عمده ترین دلایل برهم خوردن نظم در این منطقه است که این دو کشور را به اجبار وارد یک مسابقه تسلیحاتی و تنش دائمی نموده است. به نظر میرسد بدون شناخت همه جانبه از بحران کشمیر و دو کشور هند و پاکستان به عنوان دو قدرت هسته ای در جنوب آسیا، تلاش در جهت شناخت ریشه های رادیکالیسم در جنوب آسیا بیی فایده است.
هنگامی که شبه قاره هند به واسطه نقشه ای که توسط لرد ردینگ  فرماندار انگلیسی هند، از جانب بریتانیا کشیده شده بود تجزیه شد و کشورهای پاکستان و هند به ترتیب در ۱۴ و ۱۵ اوت ۱۹۴۷(۲۳و۲۴مرداد ۱۳۲۶هجری شمسی) پا به عرصه وجود گذاشتند، در مورد وضعیت اداری بعضی از مناطق میان آنها اختلاق بروز کرد که یکی از آن مناطق منطقه کشمیر است. پاکستان، کشمیر را بدان علت که بخش اعظم آن مسلمان هستند متعلق به خود دانست. هند نیز بدان علت که مهاراجه وقت کشمیر الحاق قلمرو خود را به خاک هند اعلام کرد مدعی است  که این سرزمین بخش جدایی ناپذیر هند است. البته به نظر نگارنده دلایل سیاسی، فرهنگی،هویتی و دینی در تشکیل دولت ملت بر استدلالهای حقوقی ارجحیت دارد. پاکستان هویت ملی و دینی خود را در گرو الحاق کشمیر میداند و هند نیز تمامیت ارضی و یکپارچگی…
کتاب پیش رو مسائل مورد ذکر را در سه فصل و به صورت هدفمند مورد بررسی قرار داده و جهت رسیدن به درک مشخصی از موضوع در فصل اول به چهار مفهوم استراتژی مادون متعارف به عنوان استراتژی مورد استفاده پاکستان، تفکر جهادی و رادیکالیسم به عنون خمیرمایه استراتژی مادون متعارف و تروریسم به عنوان ابزار استراتژی مادون متعارف می پردازد. هریک از این  عوامل متغیرهایی را مورد بررسی قرار میدهند که توسل به از آنها کمک موثری در تبیین و توضیح تاثیر بحران کشمیر بر رشد رادیکالیسم در جنوب آسیا را درپی خواهد داشت. لازم به ذکر است که اصطلاح استراتژی مادون متعارف برساخته ذهن نگارنده است که به عنوان مفهومی نو وارد مباحث سیاسی در عرصه روابط بین الملل شده است که مورد توجه بسیاری از علمای علم سیاست قرار گرفته و در ادامه کتاب به چگونگی برساخته شدن آن پرداخته شده است.
فصل دوم از سه بخش تشکیل شده است. در بخش نخست به شناسایی تاریخ و موقعیت جغراقیایی کشمیر پرداخته شده است. در بخش دوم به بحران کشمیر و بازیگران دخیل در آن و در نهایت در بخش سوم درگیریهای بین هند و پاکستان به عنوان دو بازیگر اصلی در بحران کشمیرمورد بررسی قرار گرفته است. هدف این فصل ارائه تصویری از مازعات بین هند وپاکستان است.
فصل سوم از دو بخش تشکیل شده است. در بخش اول به استراتژیهای دو کشور درقبال یکدیگر و عوامل موثر بر تغییر استراتژیها و نتایج حاصل از آن پرداخته شده است و در بخش دوم عوامل انگیزشی استراتژی مادون متعارف که بر نوع نگاه بازیگران در این منطقه تاثیر ملموسی دارد مورد ارزیابی قرار گرفته است که زوایای آن به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است.
نهایتاً و در مبحث نتیجه گیری تلاش میشود، به جمعبندی یافته های این کتاب پرداخته شود ودر پایان نتایج سیاسی و بین المللی حاصل از حل این بحران اشاره و همچنین پیشنهاداتی ارائه شده است…
کتاب مورد نظر که در زبان فارسی کمتر بدان پرداخته شده را میتوان از کتابفروشی های معتبر و همچنین از طریق انتشارات هورمزد تهران تهیه نمود. همچنین جهت برقراری ارتباط با نگارنده میتوان با آدرس پستی saeidjam1388@yahoo.com ارتباط برقرار کرد. سعیدجمشیدی مدرس دانشگاه است و دروس اصول علم سیاست، ارتباطات سیاسی، فرهنگ در روابط بین الملل، ارتباطات بین الملل، اخلاق در روابط بین الملل، روش تحقیق و پژوهش و جهانی شدن و روابط عمومی را تدریس میکند…

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=48653

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 34در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳۴
  1. جناب برادر جمشیدی برایتان آرزوی موفقیت روز افزون را از درگاه ایزدمنان خواستارم

  2. عرض ادب دارم خدمت استاد عزیزم جناب اقای جمشبدی. ضمنن تبریک به شما از زحماتتون تشکر میکنم. امیدوارم که همیشه موفق و پیروز باشید..

  3. با سلام و تبریک به آقای جمشیدی
    امید آنکه بزودی شاهد دیگر آثارش باشیم

  4. باعرض سلام
    جناب استاد تبریک میگم. کتاب رو مطالعه کردم بسیار جامع و کامل بود،کما اینکه نگرانش کتاب هم به گونه ی بود که به راحتی میشد باهاش ارتباط برقرار کرد و این یکی از نقاط قوت کتاب بود. امیدوارم که بازهم شاهد کارهای خوبتون باشم.

  5. جناب اقای جمشیدی استاد گرامی حسن مطلع جنابعالی را ارج مینهیم .

  6. احسنت بر آقای جمشیدی انشاءالله در مورد خشونت در دیگر نقاط جهان همچنین کوهدشت هم دست به قلم شوید.

  7. مقدمه که دارای نگاذشی روان و گویاست. معرفی کتاب هم به درستی نوشته شده. امیدوارم که باقی کتابم همینطورباشه چون میخام پول خرج کنم وبخرمش

  8. با سلام
    شکی نیست که جوانان کوهدشتی همانگونه که در هشت سال دفاع مقدس حماسه آفریند میتواند در تسخیر قلعه های علم و دانش نگاهی جهانی داشته باشد…موفق و پیروز باشید

  9. آقا سعید موفق باشی.

  10. درود بر سعید جمشیدی .
    خسته نباشید .

  11. سعیدجان سلام وتبریک برشما

  12. سلام بر سعید عزیز
    از اخبارتوفیقات دوستانم همیشه خوشحال ومسرورم
    ایام عزت وتوفیق مستدام

  13. دوست واستاد ارجمند آقای جمشیدی گرامی
    به قول کافکا:
    “نوشتن، بیرون جهیدن از صف مردگان است»
    وامیدوارم همیشه در حال نوشتن و انتشار آثارت باشی.
    موفق باشید.

  14. اقاى جمشىدى در زمىنھ ھاى بسىارى استادند ازجملھ علم و ورزش

  15. سعید جان سلام، خدا قوت.
    از درگاه احدیت برای حضرتعالی وخانواده محترم پیشرفت ،سربلندی وسعادت در ظل توجهات حضرت ولیعصر(عج) مسئلت دارم.ضرونی

  16. جناب آقای جمشیدی نوع نگارش شما حکایت از مطالعه و نگاه ژرف شما به موضوع مورد بحث است.
    موفق و پیروز باشید

  17. با سلام خدمت استاد عزیزم .بسیار عالی بود و برایتان آرزوی موفقیت را دارم

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.