تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
4

بی توجهی متولیان میراث فرهنگی / اعتراض هنرمندان کوهدشتی نسبت به تخریب سنگ نگاره ها ی میرملاس

  • کد خبر : 4872
  • 08 خرداد 1391 - 15:38

     به گزارش میرملاس نیوز ،برخی از هنرمندان برجسته ی کوهدشتی با حضور خود در محل سنگ نگاره های میرملاس اعتراض خود را به تخریب سنگ نگاره ها و بی اهمیتی به بی توجهی متولیان و مسئولان میراث فرهنگی استان و کشور اعلام داشتند.  این معترضان شامل اعضای فعال انجمن های هنرهای تجسمی ، فیلم وعکس، […]

 
  

به گزارش میرملاس نیوز ،برخی از هنرمندان برجسته ی کوهدشتی با حضور خود در محل سنگ نگاره های میرملاس اعتراض خود را به تخریب سنگ نگاره ها و بی اهمیتی به بی توجهی متولیان و مسئولان میراث فرهنگی استان و کشور اعلام داشتند.

 این معترضان شامل اعضای فعال انجمن های هنرهای تجسمی ، فیلم وعکس، خوشنویسی و ادبی بودند که با حضور در محل سنگ نگاره میرملاس واقع در منطقه کوه سرسرخه کوهدشت ضمن حمایت خود ازاین اثرتاریخی از مسولان ومتولیان میراث فرهنگی لرستان و شهرستان کوهدشت خواستند که نسبت به ساماندهی و مرمت این اثر تاریخی سریعا اقدام کنند.

در جریان این اقدام اعتراض آمیز اکیپ خبری صدا و سیمای مرکزلرستان و عکاس خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و مدیر سایت خبری میرملاس به خاطر پوشش خبری این واقعه حضور داشتند.

 

فعال میراث فرهنگی و مدیر سایت خبری میرملاس  گفت:از آن جا که حفظ میراث تاریخی ، فرهنگی و طبیعی مطابق با قانون یک وظیفه عمومی تلقی می‌شود، هنرمندان و دوستداران میراث گذشتگان در مخالفت با تخریب این سنگ نگاره به عنوان یک مکان تاریخی طبیعی،نسبت به ادامه این روند اعتراض دارند.

“امین آزادبخت ” در این رابطه ادامه داد : یکی از اهمیت های اثر تاریخی میرملاس به خاطر این است که قدیمی ترین آثار نقاشی ایران محسوب می شود و اینکه این اثر تاریخی مربوط به هزاره دهم قبل از میلاد یعنی بیش از ۱۲ هزار سال پیش و  نباید از بین برود. این وظیفه ی همه ی اقشار مردم منطقه و مسئولین متولی میراث فرهنگی می باشد که در حفظ و نگهداری این آثار تلاش کنند.

وی اظهارداشت: در صورتیکه این روند ادامه یابد تا چند سال آینده دیگر هیچ اثری از این آثار بی نظیر یافت نخواهد شد.

 

” علیآقا حسین پور ” از دوستداران میراث فرهنگی در این رابطه می گوید: علاوه بر پرفسور گریشمن با ستانشناس فرانسوی ومک بورنی استاد دانشگاه کمبریج ، هیأتی مرکب از باستان شناسان خارجی و ایرانی به این منطقه از لرستان سفر کرده اند و اذعان داشته اند که در هیچ جا چنین نقاشی هایی بر روی بدنه سنگ کوهستان دیده نشده است و از این جهت اهمیت موضوع به خوبی روشن می گردد.

 “مرتضا خدایگان ” از هنرمندان حاضر در محل اظهار داشت :  در حالیکه سنگ نگاره های باستانی موجود در کشورهای خارجی همچون اسپانیا برای حفاظت از رطوبت حاصله از تنفس بازدیدکنندگان در مقابل آنها محفظه شیشه ای نصب شده اند،متاسفانه سنگ نگاره های میرملاس کوهدشت در معرض نور خورشید، باد و باران و حتی یادگاری های مردم است که با اسپری رنگ و زغال در حدود ۱۲ سال اخیر  این میراث ۱۲ هزار ساله را به راحتی از بین می برند.

 

“داریوش جعفری ” هنرمند کوهدشتی در این مورد گفت : در دل صخره و بدنه نگاره های غارمیرملاس نقاشی و تصاویری از میدان رزم و شکار با تیر و کمان و حیواناتی چون اسب، بزکوهی و سگ بکار رفته که این گفته را پرفسور گریشمن باستان شناس مشهور فرانسوی تایید کرده است.

این دوستدار میراث فرهنگی در ادامه بیان داشت: حفاظت از این آثار و بناهای تاریخی در لرستان به یک عزم ملی و فرهنگ سازی مناسب نیازمند است تا همگان خود مسئول حفاظت و نگهداری از میراث کشور بدانند.

 

” سجاد شفیعی” نیز در معرفی میرملاس در آخر چنین بیان داشت :‌ اثر باستانی میرملاس در حدود ۱۶ کیلومتری شهر فعلی کوهدشت واقع شده، نقاشی ها و نگاره های آن بر دیواره های جنوبی و شمالی این محل در میان رشته کوه همیان از شمال تا شمال غرب دشت سرسبز و حاصلخیز این شهر کشیده شده و این کوه در محاصره درختان درهم فشرده بلوط قرار دارد. این کوه ها رمز و رازهای فراوانی درخود دارند و شاهد غم ها و شادی های مردمان چند هزار ساله این دیار هستند. و این وظیفه ی همگانی ماست که در حفظ این میراث کوشا باشیم.

 

 ضمناً قابل ذکر است در این حضور فرهنگی هنرمندان دیگری از جمله برادران هنرمند و خوشنویسان ممتاز کشور آقای صمد ، احد و یاسر زالپور – علی فرج خسروی از خوشنویسان شهرستان – مهدی دوست محمدی از شاعران توانمند و حقوقدان و  همچنین سیروس علی پور از دوستداران میراث فرهنگی و تعدادی  دیگر از کسانی که حفظ و نگهداری این اثر تاریخی را از دغدغه های خود میدانند حضور داشتند.

 

امیدواریم هر چه سریعتر از ادامه تخریب این میراث چندین هزار ساله بشریت توسط متولیان میراث فرهنگی استان و ایران زمین با اقداماتی از سوی این سازمان جلوگیری بعمل آید.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=4872

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 17در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۷
  1. شماها وجدان جاویدان مردان و زنانی هستید که این نقشها را ترسیم کرده اند
    دست مریزاد
    الهی زنده باشید و نسلهای بعد بتوانند این نقوش را نه در کتابها بلکه از چند سانتی متری ببینند

  2. امیدوارم این تلنگور چشمان خواب آلود را بیدار کند که دست به کار شوند و تن رنجور و ضخم خورده میرملاس را مرهم نهند و بی نهایت و از ته ته قلبم از شما اساتید و دوستان با فرهنگ این دیار کمال تشکر و سپاس رو دارم

  3. روزنامه اینترنتی ندای لرستان به نمایندگی از جمعی از هنرمندان واهل قلم شهرستان پلدختر نیز از این تجمع دوستان هنرمند ونویسنده کوهدشتی حمایت خود را اعلام می کنند جا دارد که بقیه لربلاگها هم حمایت خود را اعلام نمایند چرا که هم میراث فرهنگی وتاریخی ما وهم محیط زیست وعناصر طبیعت زادبوم کوهستانی ما درمعرض خطر بیشتر وحتی نابودی است

  4. نگارخانه کهن بشریت که آثار سرپنجه های نیاکانمان رابه نمایش میگذارد سالهاست که در کماست
    بیایید همه با هم وباکمک مسئولین شهرمان این جسد نیمه جان را نجات دهیم وبه آن جانی تازه ببخشیم

  5. منم امیدوارم

  6. باتشکرازهمه عزیزان امیدورام این اعتراضها ادامه داشته باشدتامیراث ما ازبین نروددوستان فکرشو بکنید اگه میرملاس مال یه کشور خارجی بودبراش چکارها که نمیکردن

  7. از امین آزادبخت بسیار ممنونیم که با این که ساکن خرم آباد هستن ولی با دغدغه هایی که همیشه نسبت به شهرش و میرملاس داره بانی این حرکت بودن و با هماهنگ کردن صدا و سیما و جمع کردن هنرمندای شهرمون در میرملاس باعث بوجود اومدن یک حرکت بسیار خوب و تاثیرگذار در فرهنگ سازی و ان شااله در جلوگیری از تخریب بیشتر این میراث ارزشمند بودن.
    بنده به نمایندگی از هنرمندا اینو گفتم فکر کنم این نظر تمام هنرمندانی باشه که در این تجمع حضور داشتند.

  8. ای کاش زودتراقدام میکردیم ای کاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااش!!!!!!!!!!
    به هر حال دمتون همیشه گرم.

  9. نگرانی من این است که ۱۲هزار سال دیگر آثار شوم این نابخردان فرهنگ ندیده بعنوان اثر تاریخی به دوزخیان اعلام می شود.قابل توجه مسئولین فرهنگی استان علی الخصوص شهرستان کوهدشت که به فکر این آثار تاریخی بی نظیر نیستند.

  10. با سلام خدمت هنرمندای همشهری،واقعا دستتون درد نکنه اما ای کاش اگه قصد همچین حرکتی داشتید یه چندین سال زودتر این کارو میکردین یا میکردن به هر حال جلوی ضررو از هرجا که بگیری منفعته هرچند همه ی ما خوب میدونیم که چه منفعتی رو از دست دادیم وقتی در خواب غفلت بودیم…

  11. با سلام و عرض ادب خدمت شما بیداران جامعه فرهنگی شهر و دیارمان و با سپاس بابت این حسن نظر امیدوارم پیگیر موضوع تا رفع مشکل از طریق مجامع عمومی و مراجع ذیربط قانونی باشید.

  12. مرسی از لطف اساتید و هنرمندانی که رفتن ولی کسی به حرفشون گوش نداد.و متاسفم برای افرادی که این آثار رو درک نکردن و ………

  13. موافقم باید کاری کرد

  14. سلام
    نمی دونم باید دیگه چی بگم ، همه نظر دادن و همه ابراز ناراحتی کردن مسئولین هم شنیدن ولی کو گوش شنوا به قول یکی از دوستان کسی که خواب باشه با یه صدا بیدار می شه ولی اگه همون کس خودشو به خواب زده باشه با صدای توپ هم بیدار نمی شه
    فکر کنم مسئولین هم خودشون رو به خواب زدن نه ؟؟؟
    این موضوع کوچکی نبوده و نیست، و حتی موضوعی هم نبوده و نیست که قبلاً مطرح نشده باشه درسته ؟؟؟
    پس ما با این همه عکس و جلسه و مقاله و گزارش و … نمی تونیم خیلیا رو از خواب بیدار کنیم
    اگه همین آثار مال اصفهان بود خود ما که برا اصفهانی ها هم غیر بومی محسوب می شیم یه تلاشی می کردیم و غصه می خوردیم دیگه نمی دونم چی بگم میراث گذشتگان ما به دست خودمون خراب شد کی جواب این همه درد رو می ده؟؟؟

  15. سلام
    می خواستم بپرسم از آقای امین آزادبخت که آیا از این سنگ نگاره که هم اکنون دفتر نقاشی مردم شده عکس گرفته شده که حضار گرام در آن نباشند؟؟؟ آخه می خوام اگه بشه اون عکس رو در وبلاگم بزارم
    بی ادبی نباشه منظورم اینه که فقط خود نگاره ها مشخص باشن که به دوستام نشون بدم
    ممنون می شم

  16. واقعا کهههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  17. با سلام
    عزیزان خواننده این مطلب ، حقیقت امر در اینست که این خود مر دم عزیز هستند که میتوانند ، داشته هایشان را حفظ ، نگهداری. و نهایتا به جامعه حال و اینده معرفی نمایند ، شما مطمئن باشید تا جامعه ای برای خود احترام قائل نباشد انتظار احترام دیگری از او امری واهی است . پس اگر هر انچه. بی توجهی موجود در کشور از سوی مسئولین محترم نسبت به لرستان حماسه ساز می بینید نتیجه کردارهای خود ماست . البته نمی خواهم خوانندگان عزیز را مکدر نمایم ولی این یک واقعیت است که گریبان گیر استان لرستان و فرهنگ. غنی ان شده . شما چرا به این توجه نمی کنید که چگونه است( به قول گفتار ان خواننده محترم که بیان داشته اگر این اصفهان بود چه و چه میکرد . ) استان های دیگر در طول سی و اندی حیات طیبه جمهوری اسلامی کلی رشد داشته و نسبت به فرهنگ و داشته هایشان هم برنامه ای روبه رشد دارند . همه این ها از ان جا برخواسته که مر دم و فعالان انان در عرصه اجرایی و فرهنگی تلاش ها نموده اند و اگر حی مسئولی کم کاری داشته از سوی مر دم ان دیار مورد مطالبه واقع شده و در نتیجه حاصل ان می شود تو سعه فرهنگی اقتصادی و …. و امیدوارم روزی شاهد این تغییجر وضعیت دید گاه در استان عزیز خودم باشم .
    و اما بعنوان یک لرستانی که دغدغه رشد این سرزمین زیبا و دوست داشتنی را دارد . اولا من همیشه متحیر این بوده ام چرا دیالگ گفتاری لرستان با سایر اجتماعات چه از سوی افراد چه از سوی جامعه فرهنگی اگر نگویم تماما ولی به اکثریت به گونه طنز یا تمسخر صورت می گیرد که ایت امری کاملا اشتباه و گریبان گیر فرهنگ ارتباطات این خاک عزیز است و به این روش هیچ گاه ما راه به جایی نمی بریم چون نه دیده خواهیم شده نه به خواسته هایمان به جدیت توجه می شود ، نمونه بارز ان رفتاری که صدا و سیما ی این استان بعنوان پیشانی معرفی ان از خود نشان میدهد و به مستقیم به عرضه سایر جامع رسانده می شود ، شما بفرمایید در ابتدایی ترین رفتار این مرکز عزیز پوششی که از لباس مردم این استان از خود به نمایش میگذارد ، بنده که از خدا حدود ۴۰ سال عمر گرفتم ندیدم حتی یک لر این لباس محلی طنز امیز مجریان اشاعه فرهنگ در صداو سیما را به تن داشته باشند ،حالا ما به واقعیت ایت که بوده یا هست نداریم ولی ایت تنها از فرهنگ غنی این دیار همین رن درک کردیم. و. هزاران چیز دیگر از این فبیل جریانات لذا اگر ما منتظریم برای فرهنگ و داشته های خود دیگران کاری کنند سخت در اشتباهیم ، این خود مردم و بلااخص نخبگان و فرهنگیان هستند که باید تغییر ایجاد کنند .

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.