- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

بی توجهی متولیان میراث فرهنگی / اعتراض هنرمندان کوهدشتی نسبت به تخریب سنگ نگاره ها ی میرملاس

[1]
 
[2]
  

به گزارش میرملاس نیوز ،برخی از هنرمندان برجسته ی کوهدشتی با حضور خود در محل سنگ نگاره های میرملاس اعتراض خود را به تخریب سنگ نگاره ها و بی اهمیتی به بی توجهی متولیان و مسئولان میراث فرهنگی استان و کشور اعلام داشتند.

 این معترضان شامل اعضای فعال انجمن های هنرهای تجسمی ، فیلم وعکس، خوشنویسی و ادبی بودند که با حضور در محل سنگ نگاره میرملاس واقع در منطقه کوه سرسرخه کوهدشت ضمن حمایت خود ازاین اثرتاریخی از مسولان ومتولیان میراث فرهنگی لرستان و شهرستان کوهدشت خواستند که نسبت به ساماندهی و مرمت این اثر تاریخی سریعا اقدام کنند.

در جریان این اقدام اعتراض آمیز اکیپ خبری صدا و سیمای مرکزلرستان و عکاس خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و مدیر سایت خبری میرملاس به خاطر پوشش خبری این واقعه حضور داشتند.

 

فعال میراث فرهنگی و مدیر سایت خبری میرملاس  گفت:از آن جا که حفظ میراث تاریخی ، فرهنگی و طبیعی مطابق با قانون یک وظیفه عمومی تلقی می‌شود، هنرمندان و دوستداران میراث گذشتگان در مخالفت با تخریب این سنگ نگاره به عنوان یک مکان تاریخی طبیعی،نسبت به ادامه این روند اعتراض دارند.

“امین آزادبخت ” در این رابطه ادامه داد : یکی از اهمیت های اثر تاریخی میرملاس به خاطر این است که قدیمی ترین آثار نقاشی ایران محسوب می شود و اینکه این اثر تاریخی مربوط به هزاره دهم قبل از میلاد یعنی بیش از ۱۲ هزار سال پیش و  نباید از بین برود. این وظیفه ی همه ی اقشار مردم منطقه و مسئولین متولی میراث فرهنگی می باشد که در حفظ و نگهداری این آثار تلاش کنند.

وی اظهارداشت: در صورتیکه این روند ادامه یابد تا چند سال آینده دیگر هیچ اثری از این آثار بی نظیر یافت نخواهد شد.

 

” علیآقا حسین پور ” از دوستداران میراث فرهنگی در این رابطه می گوید: علاوه بر پرفسور گریشمن با ستانشناس فرانسوی ومک بورنی استاد دانشگاه کمبریج ، هیأتی مرکب از باستان شناسان خارجی و ایرانی به این منطقه از لرستان سفر کرده اند و اذعان داشته اند که در هیچ جا چنین نقاشی هایی بر روی بدنه سنگ کوهستان دیده نشده است و از این جهت اهمیت موضوع به خوبی روشن می گردد.

 “مرتضا خدایگان ” از هنرمندان حاضر در محل اظهار داشت :  در حالیکه سنگ نگاره های باستانی موجود در کشورهای خارجی همچون اسپانیا برای حفاظت از رطوبت حاصله از تنفس بازدیدکنندگان در مقابل آنها محفظه شیشه ای نصب شده اند،متاسفانه سنگ نگاره های میرملاس کوهدشت در معرض نور خورشید، باد و باران و حتی یادگاری های مردم است که با اسپری رنگ و زغال در حدود ۱۲ سال اخیر  این میراث ۱۲ هزار ساله را به راحتی از بین می برند.

 

“داریوش جعفری ” هنرمند کوهدشتی در این مورد گفت : در دل صخره و بدنه نگاره های غارمیرملاس نقاشی و تصاویری از میدان رزم و شکار با تیر و کمان و حیواناتی چون اسب، بزکوهی و سگ بکار رفته که این گفته را پرفسور گریشمن باستان شناس مشهور فرانسوی تایید کرده است.

این دوستدار میراث فرهنگی در ادامه بیان داشت: حفاظت از این آثار و بناهای تاریخی در لرستان به یک عزم ملی و فرهنگ سازی مناسب نیازمند است تا همگان خود مسئول حفاظت و نگهداری از میراث کشور بدانند.

 

” سجاد شفیعی” نیز در معرفی میرملاس در آخر چنین بیان داشت :‌ اثر باستانی میرملاس در حدود ۱۶ کیلومتری شهر فعلی کوهدشت واقع شده، نقاشی ها و نگاره های آن بر دیواره های جنوبی و شمالی این محل در میان رشته کوه همیان از شمال تا شمال غرب دشت سرسبز و حاصلخیز این شهر کشیده شده و این کوه در محاصره درختان درهم فشرده بلوط قرار دارد. این کوه ها رمز و رازهای فراوانی درخود دارند و شاهد غم ها و شادی های مردمان چند هزار ساله این دیار هستند. و این وظیفه ی همگانی ماست که در حفظ این میراث کوشا باشیم.

 

 ضمناً قابل ذکر است در این حضور فرهنگی هنرمندان دیگری از جمله برادران هنرمند و خوشنویسان ممتاز کشور آقای صمد ، احد و یاسر زالپور – علی فرج خسروی از خوشنویسان شهرستان – مهدی دوست محمدی از شاعران توانمند و حقوقدان و  همچنین سیروس علی پور از دوستداران میراث فرهنگی و تعدادی  دیگر از کسانی که حفظ و نگهداری این اثر تاریخی را از دغدغه های خود میدانند حضور داشتند.

 

امیدواریم هر چه سریعتر از ادامه تخریب این میراث چندین هزار ساله بشریت توسط متولیان میراث فرهنگی استان و ایران زمین با اقداماتی از سوی این سازمان جلوگیری بعمل آید.