- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

طی سال گذشته هوای استان لرستان ۸۹ روز آلوده بوده است

 

مدیرکل حفاظت و محیط زیست لرستان گفت: در سال گذشته هوای این استان ۸۹ روز به علت ریزگردها و آلاینده‌ها، آلوده بوده است.

به گزارش میرملاس نیوز به نقل از فارس، محمدحسین بازگیر در جمع خبرنگاران در خرم‌آباد به آلودگی هوا در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در مجموع سال گذشته شاهد ۸۹ روز آلودگی هوا در سطح لرستان بوده‌ایم که ۱۶ روز از این روزها به صورت خطرناک بوده است.

وی با بیان اینکه در این مدت نیز ۱۸ روز در حد بسیار ناسالم و ۵۵ در حد ناسالم بوده است، به تلفات حیات وحش در لرستان اشاره کرد و یاد‌آور شد: در این مدت یک هزار پرونده حقوقی تشکیل شده است.

بازگیر به زوال درختان بلوط اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در بخش وسیعی از بلوط‌های زاگرس و استان لرستان شاهد بیماری‌های قارچی به شکل‌های زغالی، حشره چوب‌خوار و پروانه برگ‌خوار هستیم که متأسفانه بخش وسیعی از درختان بلوط توسط این علت‌ها از بین رفته است.

مدیرکل حفاظت و محیط زیست لرستان اضافه کرد: مجموعه‌ای از این اتفاقات و عوامل موجب شده است، پایداری درختان بلوط در منطقه زاگرس از بین برود.

وی ابراز داشت: متأسفانه هنوز مطالعه‌ای دقیق در خصوص درمان این درختان صورت نگرفته است، بنابراین اگر قبل از شناسایی و مطالعه به دنبال درمان برویم، اشتباه کرده‌ایم و کار به جایی نمی‌بریم.

این مسئول اذعان داشت: مراکز علمی و پژوهشی استان لرستان باید اولویت خود را بر روی محیط‌ زیست که بستر توسعه هر استان هستند، قرار دهند.

بازگیر با بیان اینکه برای حل درختان مشکلات بلوط در زاگرس نیازمند عزم ملی هستیم، بیان داشت: با توجه به اینکه ۳۰ درصد جنگل‌های زاگرس در لرستان وجود دارد، اما استان لرستان در پروژه زاگرس وجود ندارد.

وی یاد‌آور شد:  ما باید از منابع طبیعی و محیط زیست خودمان برای سال‌های آینده و انتقال آن‌ها به نسل‌های آتی، تلاش خود را دوچندان کنیم.

بازگیر با اشاره به نادر بودن سمندر لرستانی در کشور و دنیا، تصریح کرد: این گونه لرستانی با مظلومیت مواجه شده است، چراکه به دست سوداگران حیات‌ وحش قاچاق می‌شود، به صورتی‌ که خرید و فروش سمندر  لرستانی به راحتی در کنار خیابان‌ها و در ماهی‌‌فروشان به یک امر عادی تبدیل شده است.

این مسئول عنوان داشت: از سازمان محیط زیست کشور تقاضا داریم که برای حفاظت از سمندر لرستانی یک پروژه ملی و یا بین‌المللی تعریف کند، بنابراین باید برای حفاظت از این گونه نادر در دنیا زیرساخت‌های لازم را در محل زیستگاه آن به وجود بیاوریم.

وی ادامه داد: مراکز علمی و دانشگاهی باید برای جلوگیری از انقراض و قاچاق این گونه ورود پیدا کنند، زیرا سمندر لرستانی در حال قاچاق و منقرض شدن است.