تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
4

مصائب فصل برداشت گندم در شهرستانی با یک کمباین/ مزارع پلدختر چشم انتظار کمباین های همسایه

  • کد خبر : 49395
  • 10 اردیبهشت 1393 - 20:34

  در حالی فصل برداشت گندم در شهرستان پلدختر از اواخر اردیبهشت ماه آغاز می شود که از هم اکنون کشاورزان این شهرستان نگران تهیه کمباین برای برداشت محصول خود هستند چرا که شهرستان پلدختر تنها دارای یک کمباین بومی است.  به گزارش میرملاس نیوز به نقل از مهر، شهرستان پلدختر به لحاظ اینکه دارای […]

 

در حالی فصل برداشت گندم در شهرستان پلدختر از اواخر اردیبهشت ماه آغاز می شود که از هم اکنون کشاورزان این شهرستان نگران تهیه کمباین برای برداشت محصول خود هستند چرا که شهرستان پلدختر تنها دارای یک کمباین بومی است.

 به گزارش میرملاس نیوز به نقل از مهر، شهرستان پلدختر به لحاظ اینکه دارای آب و هوای گرمسیری است نخستین شهرستانی ست که در لرستان کار برداشت گندم در آن آغاز می شود که از هم اکنون نگرانیها در زمینه تجهیزات و امکانات برداشت و همچنین کمبود در زمینه سیلوهای ذخیره گندم کشاورزان و متولیان را نگران کرده است.

علی خادمی مدیر جهاد کشاورزی پلدختر ظهر چهارشنبه در جلسه شورای کشاورزی شهرستان پلدختر گفت: نخستین شهرستان استان لرستان که فصل برداشت در آن آغاز می شود پلدختر است که کمباین داران در حال رفت و آمد به مزارع کلزای شهرستان هستند.

پیش بینی برداشت و خرید ۲۰ هزار تن گندم در پلدختر

وی افزود: برداشت کلزا در شهرستان پلدختر فردا آغاز می شود و پیش بینی ما این است برای مزارع گندم و جو اواخر اردیبهشت ماه برداشت آغاز شود.

خادمی با بیان اینکه امسال سال زراعی خوبی داریم و میزان بارندگی و پراکنش آن مناسب بوده است افزود: در شهرستان پلدختر طی سال زراعی جاری ۲۷ هزار هکتار از اراضی به کشت گندم و جو آبی و دیم اختصاص یافت که در بهترین شرایط رویش قرار دارند.

مدیر جهاد کشاورزی پلدختر گفت: شرایط بسیار مناسب است و پیش بینی می شود که محصول قابل قبولی از سطح مزارع پلدختر برداشت شود و کمیسیون خرید در صورتی که پراکنش خوبی داشته باشد تا بیش از ۲۰ هزار تن گندم خریداری خواهد شد.

خادمی افزود: جهاد کشاورزی پلدختر در مرحله داشت ضمن تشکیل جلسات متعدد در راستای حفظ محصول و تولیدات کشاورزی در سطح ۱۲۰ هکتار مبارزه به سن مادر را انجام داده است.

وی تصریح کرد: همچنین ۲۲ هکتار مبارزه با علفهای هرز و ۱۲ هکتار مبارزه با زنگ زرد به صورت کانون کوبی در مناطق آفت زده نیز انجام شده است.

شهرستان پلدختر از نظر وجود کمباین بومی در مضیقه قرار دارد

مدیر جهاد کشاورزی پلدختر با بیان اینکه مشکل خاصی در خصوص علف های هرز و زنگ زرد هم نداریم، عنوان کرد: با این حال متاسفانه در زمینه بحث تامین کمباین با مشکلاتی مواجه هستیم به طوریکه شهرستان از نظر کمباین بومی در مضیقه قرار دارد و تنها دارای یک کمباین بومی است که به هیچ وجه پاسخگو نیست.

خادمی افزود: برآورد ما این است که حدود ۵۰ دستگاه کمباین برای شهرستان نیاز است که به مدت یک ماه فعالیت کنند تا میزان برداشت پیش بینی شده در شهرستان انجام شود.

مدیر جهاد کشاورزی پلدختر گفت: باتوجه به روال سال های گذشته ارتباطی بین کشاورزان و بهره برداران شهرستان با کمباین داران سایر مناطق استان شکل گرفته تا بتوان از کمباین های شهرستانهای دیگر استفاد کرد.

وی افزود: تقریبا بخش زیادی از مشکل کمباین سعی شده که برطرف شود ولی ممکن است در خوزستان کار برداشت محصولات مدت زمانی طول بکشد تا به پایان برسد و در زمانی که برداشت تمام شود در مناطق شمالی استان برداشت آغاز شود که این امر منجر به مشکل تامین کمباین برای کشاورزان پلدختری می شود.

خادمی همچنین از فعال شدن چهار اکیپ ریزش و ضایعات محصولات کشاورزی و بررسی کمباین ها در این شهرستان خبر داد و گفت: این اکیپ ها در بحث ریزش ضایعات و برداشت نظارت دارند.

هزینه استفاده از کمباین های شهرستانهای همسایه برای کشاورزان پلدختری

وی با بیان اینکه کمباین ها قبل از اینکه ورود پیدا کنند باید کالیبره شوند، تصریح کرد: درحین برداشت هم اگر میزان ضایعات و شکستگی ناشی از فعالیت آنها از حد مجاز بیشتر باشد تیم های در نظر گرفته شده کار نظارت و مراقبت را انجام می دهند.

مدیر جهاد کشاورزی پلدختر همچنین خواستار تعیین نرخی برای فعالیت کمباین ها شد و افزود: در بحث قیمت ها طی سال گذشته این مسئله برای شهرستان به یک معضل تبدیل شده بود.

خادمی گفت: چون کمباین های بومی اندک است برخی کمباین هایی که از شهرستانهای دیگر برای کار برداشت به پلدختر می آیند نرخ مصوبی ندارند که انتظار می رود کمیسیون نرخ گذاری با حضور اداره صنعت، معدن و تجارت تشکیل شود و نرخ کمباین ها را مشخص کند.

وی افزود: در بحث تامین سوخت نیز با توجه به گران شدن قیمت گازوئیل و ناچیز بودن سهمیه یارانه ای انتظار می رود شرکت پخش فرآورده های نفتی با کمباین هایی که وارد شهرستان می شوند و جایی برای دریافت سوخت ندارند همکاری کند تا مشکل برطرف شود.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=49395

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. سلام:کمباین که دیگه دولتی نیست .بجای این همه کامیون چندتا کمباین تهیه بفرمایید

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.