تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
7

هشدار پلیس درباره کلاهبرداری نیجریه‌ای

  • کد خبر : 49408
  • 10 اردیبهشت 1393 - 21:47

سرپرست پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان در خصوص کلاهبرداری‌های اینترنتی از طریق ایمیل‌های جعلی که به کلاهبرداری نیجریه‌ای معروف است به تاجران، صرافان و شرکت‌های صادرات و واردات هشدار داد.

560185_962

به گزارش سرویس فناوری و دانلود/میرملاس نیوز: به نقل از مشرق، سرهنگ سید مصطفی مرتضوی در خصوص کلاهبرداری نیجریه‌ای اظهار داشت: یکی از جرایم سایبری بین‌المللی که اخیراً بسیار شایع شده‌است کلاهبرداری اینترنتی از طریق ایمیل‌های جعلی است که این نوع کلاهبرداری به کلاهبرداری نیجریه‌ای معروف است.

وی افزود: در این جرم هکرها یا مجرمان سایبری، تاجران، صرافان و شرکت‌های صادرات و واردات را هدف قرار می‌دهند و در ابتدا با شناسایی تاجران یا شرکت‌ها اقدام به هک ایمیل آنها می‌کنند.

این مقام مسئول عنوان کرد: هکرها با ایجاد یک ایمیل مشابه با طرف فروشنده با تغییرات بسیار جزئی که در نگاه اولیه به چشم نمی‌آید هکرها یا مجرمان خود را در هنگام یکی از معاملات به جای طرف فروشنده جا زده و به طرف خریدار اعلام می‌نمایند:” شماره حساب شرکت تغییر یافته است و از این پس مبلغ مورد معامله را باید به حساب جدید واریز نمایید”.

وی ادامه داد: خریداران یا وارد کنندگان کالا نیز بدون اینکه موضوع را تلفنی از شرکت فروشنده بررسی نمایند اقدام به واریز وجه به حساب جدید می‌کنند؛ غافل از اینکه این حساب مربوط به فروشنده نیست.

سرپرست پلیس فتا اصفهان تصریح کرد: خریداران به دنبال عدم دریافت محصولات خریداری شده، موضوع را از فروشنده پیگیری می‌کنند و فروشنده اعلام می‌کند که وجه مورد معامله واریز نشده و در نهایت به جعلی‌بودن حساب‌ها پی می‌برند.

سرهنگ مرتضوی با بیان اینکه تاکنون چند میلیون دلار از واردکنندگان و صرافان ایرانی کلاهبرداری شده است تصریح کرد: به علت اینکه وجه واریز در کشور مقصد بلافاصله برداشت و در چندین حساب گردانده می‌شود و به مقاصد نامعلومی منتقل می‌گردد به همین جهت پی‌جویی‌های بین‌المللی اینگونه جرائم بسیار مشکل و در برخی مواقع نیز بازگشت وجوه کلاهبرداری شده امکان‌پذیر نیست.

سرپرست پلیس فتا استان اصفهان برای پیشگیری از بروز این گونه کلاهبرداری‌های اینترنتی به تاجران، صرافان، صاحبان شرکت‌های صادرات و واردات توصیه کرد: به ایمیل‌های مشکوک به هیچ عنوان پاسخ ندهند و تبادلات ارزی خود را از راه‌های مختلف همچون تلفن و مکاتبات غیر اینترنتی مختلف کنترل نمایند.

وی افزود: یک راه دیگر مقابله با این‌گونه جرایم این است که پس از واریز پول حتماً تأییدیه نامه ‌الکترونیکی را از طرف قرارداد خارجی اخذ کنند و پاسخ ایمیل را با گزینه ریپلای (Replay) ندهند بلکه دوباره به  باکس خود مراجعه کنند و با استفاده از آدرس ایمیل اولیه پاسخ طرف خارجی را بدهند.

مرتضوی گفت: درصورتی که صورتحساب دریافت و پرداخت از طریق ایمیل صورت می‌پذیرد، آدرس ایمیل طرف معامله را در ایمیل خود با نام و مشخصات ذخیره نمایند تا در صورتی که ایمیل جعلی ارسال شود ‌قابل تشخیص باشد.

این مقام انتظامی بیان داشت: افراد درصورت دریافت ایمیل در  خصوص تغییر شماره حساب به موضوع مشکوک شوند و موضوع را تلفنی با شرکت فروشنده هماهنگ کنند، همچنین آدرس ایمیلی که معاملات توسط آن صورت می‌گیرد فقط بر روی سیستم مطمئن باز شود.

سرهنگ مرتضوی خاطرنشان کرد: ورودکنندگان درصورت ارسال حواله‌های ارزی به خارج از کشور، حواله را با نام خود ارسال کنند تا درصورت وجود مشکل، امکان پیگیری قضایی وجود داشته باشد.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=49408

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.