تاریخ : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳
5

مبلغی : اعتکاف در جایگاه تربیتی دین قرار دارد/ فرار از زندگی تکراری و کلیشه ای در پناه اعتکاف

  • کد خبر : 49424
  • 10 اردیبهشت 1393 - 23:39

  حجت‏ الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، رییس دانشگاه مذاهب اسلامی، در گفت‏ وگو با  رسا  ابراز داشت: جامعه اسلامی باید از فرصت‏های استثنایی تعبیه شده در دین برای تقویت ارتباط انسان با خدا، جامعه و خویشتن بهره‏گیری مناسبی داشته باشد به ویژه این که بعضی از این برنامه‏ها قادر به تقویت همزمان ارتباط‏‏های چندگانه است. […]

moballghi

 

حجت‏ الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، رییس دانشگاه مذاهب اسلامی، در گفت‏ وگو با  رسا  ابراز داشت: جامعه اسلامی باید از فرصت‏های استثنایی تعبیه شده در دین برای تقویت ارتباط انسان با خدا، جامعه و خویشتن بهره‏گیری مناسبی داشته باشد به ویژه این که بعضی از این برنامه‏ها قادر به تقویت همزمان ارتباط‏‏های چندگانه است.

وی با تأکید بر این که مراسم معنوی اعتکاف یکی از این برنامه‏های ویژه است گفت: کارکرد اعتکاف در ارتباط با تقویت رابطه انسان با خدا و رابطه انسان با انسان آن هم در یک نظام اجتماعی و رابطه انسان با خویشتن برخوردار از یک تأثیرات مهم و شگرف است.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به نقش اعتکاف در ارتباط انسان با خود، بیان داشت: اعتکاف ایجاد کننده یک نوع فضای تأمل و دقت کردن در خویش و در هم شکننده یک زندگی یکنواخت و در حال تکرار و کلیشه ای است که با محیط آرام خود باعث فکر کردن انسان در مورد خویشتن می‏شود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم با بیان اهمیت ارتباط انسان با خداوند تصریح کرد: یکی از اهمیت های اعتکاف در این است که انسان با نمادهای دینی مربوط با خداوند رابطه مستقیم برقرار می‏کند و در ادبیات دینی همه ادیان الهی، معبد(عبادتگاه) رابطه تنگاتنگی بین انسان با خداوند دارد و این یک امر بین بشری است که از گذشته تا به حال بوده است.

وی با توجه به ملازمت ارتباط انسان با مسجد اظهار داشت: اعتکاف ایجاد کننده نوعی ارتباط خاص با خداوند است که با یک حالت معنوی فراتر از حالت های‏تکراری این ارتباط را برقرار می کند و طبیعتا اذکار، اوراد و توجهات، محتوای این ارتباط را تشکیل می دهد و ارتباط انسان با خداوند را هم تقویت می کند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که اعتکاف باید در مسجد جامع شهر برگزار شود گفت: مسجد جامع، محل تجمع طیف های مختلفی از انسان‏ها است و به همین خاطر اعتکاف دارای دو بعد اجتماعی است که یک بعد آن این است که مجموعه‏ای از انسان‏ها با یک انگیزه و یک آداب در کنار هم می‏نشینند و بعد دیگر این است که این مجموعه در کانون مرکزی شهر در منظر اجتماع گردهم می آیند که بازتاب آن در جامعه تأثیرگذار خواهد بود.

وی در پایان با بیان این که اعتکاف امر بسیار مهمی است ادامه داد: اعتکاف در جایگاه تربیتی دین قرار دارد و طبیعتا آنهایی که در زمینه‏های فرهنگی و تربیتی مسوول هستند باید همه زمینه‏ها و مختصات این برنامه را رصد کرده و در برگزاری صحیح این مهم کوشش بسیار کنند.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=49424

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. با سلام و تشکر از جنعابعالی که به این پیشنهاد جامعه عمل پوشاندی و امیدوارم استمرار داشته باشد . اما خواسته دیگر این جانب برای راه اندازی موضوعات اخلاق اسلامی در سایت پربیننده میرملاس پا برجاست و امیدوارم به زودی به این خاسته منطقی جواب دهید
    باتشکر فراوان از شما
    سید حسن فتحی

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.