تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
5

فرصتی برای بازی ایران در عرصه بین الملل

  • کد خبر : 49436
  • 11 اردیبهشت 1393 - 9:31

  سعید جمشیدی / میرملاس نیوز : فرصتی برای بازی ایران در عرصه بین الملل   دنیای امروز شرایط پر فرازو نشیبی را تجربه میکند. که در آن سایه ای از تردید بر روابط بین الملل حاکم شده است. تردیدی که با وجود خسارتهای فراوانش، برای عده ای منشاء فرصت شده است.  به نظر میرسد  […]

Untitled-1

 

سعید جمشیدی / میرملاس نیوز :

فرصتی برای بازی ایران در عرصه بین الملل

 

دنیای امروز شرایط پر فرازو نشیبی را تجربه میکند. که در آن سایه ای از تردید بر روابط بین الملل حاکم شده است. تردیدی که با وجود خسارتهای فراوانش، برای عده ای منشاء فرصت شده است.  به نظر میرسد  شرایط پیش آمده تا حدود زیادی ناشی از به قدرت رسیدن مجدد ولادیمیر پوتین به عنوان رئیس جمهور روسیه است. چراکه با سیاستهای این مرد به قول غربیها آهنین روسیه، پس از سالها مانعی جدی در پیشبرد سیاستهای یکجانبه گرایانه پا به عرصه ظهور گذاشته و از شواهد و قرائن چنان بر میآید که به سادگی دچار تغییر نمی شود.
تحول ایجاد شده بیشتر از این منظر قابل بررسی است که فضایی برای بازی سایر کشورها در عرصه بین الملل ایجاد شده که میتواند در آیند تبعاتی را در پی داشته باشد. با فرو پاشی اتحاد جماهیر شوروی، غرب به رهبری ایالات متحده آمریکا به عنوان قدرت بلامنازع جهان، سیاست اصلی را در روابط بین الملل  سامان می داد. خلاء وجود قدرتی موازنه گر این امکان را فراهم کرده بود تا  بدون ملاحظه، کشورهای غیر همسو را تحت فشار قرار دهد و در صورت عدم موفقیت حاصل از این فشار برای دوام هژمونی خود با مجوز یا بدون مجوز نهادهای بین المللی و قوانین آنها، که خود واضع آن بود، حتی دست به لشکر کشیهای گسترده بزند.
امروزه با بیدار شدن قدرتی خفته در عرصه بین الملل که در خود توان دستیابی به اهدافش را با قدرت نظامی و بدون کمک دیگران احساس می کند، عملاً کشورهای غربی خود را درگیر بحثی نو می بینند که تا کنون وجود نداشت و با بروز تحولات توامان تبعات بروز این شرایط برایشان مشخص نیست. دکتر “عبدالوهاب الافندی” در مقاله ای در پایگاه میدل ایست مانیتورمی نویسد: دیگر نمی توان حقیقتی که اکنون شاهد جنگی سرد در عرصه بین الملل هستیم را کتمان کرد. جنگی که یک طرف آن آمریکا و طرف دیگر روسیه و پوتین هستند. در این جنگ سرد خاورمیانه نقطه درگیری است. منطقه ای که از یک طرف از  ایران و و در طرف دیگر از عربستان سعودی و متحدانش تاثیر می گیرد.
از نظر نگارنده این موضوع درست است و تحولات منطقه ای تابعی از تحولات جهانیست و شرایط پیش آمده بر منطقه خاورمیانه تاثیرات قابل توجهی گذاشته است. بلوک بندیهایی که تا پیش از این عرصه رویارویی کشورهای منطقه با حمایت آمریکا از یک سو و محور مقاومت به رهبری ایران از سوی دیگربود اکنون شاهد ورود قدرتی دیگر است که تا حدودی بر وزنه ایران و محور مقاومت  افزوده است. اگر چه  این باور نمیتواند درست باشد که تقویت این محور در دستور کار سران کرملین است، لکن اصل اساسی منافع محوری و همچنین دشمن مشترک این دو را در کنار هم قرار داده است. اتحادی که تا کنون نیز شرایط مثبتی برای هر دو در پی داشته است.
به نظر میرسد در طرف مخالف نیز نه تنها اتفاق نظر آنچنانی وجود ندارد، بلکه روز به روز بر دامنه اختلافات نیز افزوده شده است. در ائتلاف مخالفان بشار اسد نارضایتی از سیاستهای غرب در عدم حمله به سوریه و حتی حمایت جدی از معارضه به وضوح دیده میشود.بین محورعربستان، قطر وترکیه اختلافات اساسی وجود دارد و سران اخوان المسلمین و جنگ جویان جوان القاعده دل خوشی از سیاستهای آل سعود ندارند. کشورهای حوزه خلیج فارس مانند عمان و کویت در تلاشاند سیاستهایی مستقل از عربستان در پیش بگیرند و از همه مهمتر علائمی هر چند ضعیف از اختلاف بین اسرائیل و آمریکا چه بر سر برنامه هسته ای ایران و چه موضع سازش و بحث فلسطین دیده میشود. پایگاه خبری دیلی بیست عنوان کرد: “جان کری” وزیر خارجه آمریکا در جلسه ای محرمانه هشدار داد است که در صورت شکست مذاکرات صلح خاورمیانه، اسرائیل به نظامی “آپارتاید” تبدیل خواهد شد.
البته انتظار اینکه همه اینها بتواند بر تغییر کامل استراتژی غرب در منطقه تاثیر بگذارد نمیتواند واقع بینانه باشد. لکن تا همینجا هم بارقههایی از تغییر را نشان میدهد.
همه این موضوعات نشان از تحولی اساسی در منطقه و عرصه بین الملل دارد، که مجالی برای بازی کشورها و از جمله ایران فراهم آورده است. نوع این بازی در عرصه دیپلماسی میتواند حکایت از هوشمندی، باعث پرستیژ و در نتیجه تامین منافع ملی شود. آنچنان که تا کنون با سیاستی خردمندانه در بحران اوکراین به عنوان نقطه اوج رویارویی دو جناح، از برچسب هرکدام از طرفین به جانبداری ایران از دیگری جلوگیری شده است.
بحران در عرصه بین الملل ائتلافهایی در پی دارد و بحران پیش گفته از این قاعده مستثنی نیست. اگرچه ایران در خاورمیانه یک طرف موضوع است لکن با پتانسیلهایی که دارد به یکی از کانونهای توجه طرفین در بحران جهانی تبدیل شده است. به نظر میرسد چنانچه از جذابیتهای ایران که در راس آن بر گرفته از ذخایر قابل توجه انرژی برای غرب  و بخصوص اروپا و موقعیت ممتاز ژئوپولتیکی برای روسیه است، درست استفاده شود، امکان آن را دارد که در سریعترین زمان از بار تحریمهای ناعادلانه با حداقل امتیاز دهی بکاهد و در بلند مدت باعث تامین منافع ملی شده، جایگاه ایران را در عرصه بین الملل ارتقاء دهد. موضوعی که مستلزم مخابره ئ علائم ونشانههایی است که در آن انگارههایی قابل قبول با شناخت فرهنگ جهانی و کشور هدف ارائه شود.  با وجود مشکلاتی که از منازعه حاضر میتواند حاصل شود، شاید این نکته که استراتژی تفرقه بینداز و حکومت کن غرب پس از سالها در مورد خود آنها و در معادلات بین المللی صدق میکند و کسانی هستند که بر آتش این اختلاف میدمند به دور از واقعیت نباشد.

منبع: روزنامه مردمسالاری   ۱۰ اردیبهشت ۹۳

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=49436

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 44در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۴۴
  1. با سلام:
    انتظار میرود که با این نگاه چالشهای پیش روی شهرستان مورد توجه قرار گیرد. اینکه در این سایت که بیشتر برد شهرستانی و استانی دارد، به موضوعات کلان جهانی پرداخته شود دردی از مردم زجر کشیده درمان نمیکند. مایی که اینچنین گرفتار ناملایمات اجتماعی هستیم را جه به پرداختن به موضوعات جهانی! یادمان نرود که در شهرما امنیت بسیار مخدوش شده پس باید امنیت این دیار در اولویت باشد، وقت برای پرداختن به امنیت جهانی برای ما بسیار است….

  2. امنیت / اقتصاد / فرهنگ / محیط زیست / بهداشت / مدیریت شهری /

    یک سوال از شما می پرسم
    شهر مادر کدام یک از زمینه های بالا با مشکل جدی روبرو نیست ؟

  3. امرایی عزیز مثل اینکه شما فراموش کردید که یکی دیگر از وظایف سایتهای که تخصصاً به مسائل و مشکلات پیرامون یک استان و شهرستان می پردازند معرفی شخصیت های فاخر،اندیشمند و… استان وشهرستان به همگان هستش.

    همانطور که واقف هستین متأسفانه نام و جایگاه شهرستان کوهدشت بخصوص با اتفاقات اخیر در اذهان عمومی مردم جامعه جایگاه مناسبی نیست پس باید همه افرادی که به هر گونه قدمی در جهت ارتقاع این شهرستان و معرفی هر چه بهتر شهرمان بر میدارند مورد تشویق قرار گیرند نه با بی مهریهایمان موجب دل سردیشان شویم. در ضمن مطلب آقای جمشیدی در روزنامه مردم سالاری نیز به چاپ رسیده و ما باید به عنوان یک کوهدشتی از موفقیت های همشهریمان خوشحال شویم.لازم به یادآوری ست که حیطه تخصصی آقای جمشیدی روابط بین الملل است پس این امری بسیار طبیعی است که ایشان در این حوزه فعالیت کنند به امید روزی که به جای نقدهای بی مورد خودمان شروع کننده راهی برای بهتر شدن شهرمان شویم.

  4. زبجث روابط بین الملل یعنی چینش اطلاعات پراکنده در امتداد هم و برقراری رابطه بین موضوعات ظاهرا بی ربط بین المللی.چرا که در دنیای بهم تنیده امروز اتفاقات در گوشه چو کنار دنیا متاثر از همند. بحث جالبی بود موفق و پیروز باشید…

  5. تحلیل جالبی بود استفاده کردم ازشما متشکرم

  6. سلام سعیدخان

    مطلب خوبی بود البته خواندن این دسته مطالب دل و دماغ میخواد که به قول دوستمان با حوادث اخیر

    که در شهرستان اتفاق افتاده ، به نطر میرسد مردم بیش از پیش به آینده تاریک خود و فرزندانشان بیشتر

    فکر کنند تا این نظم نوین احمدی نژادی که همه دربارش حرف میزنند.

    دوست عزیز حرکت خوبیست اما نه در این شهری که به مهمان شبشان هم رحم نمی کنند

  7. با درویشی موافقم: فکر کردن و به هم ربط دادن موضوعات بین المللی و برقراری ارتباط میان آنها اطلاعات زیادی میخواهد. ما که از دانشجویان استاد جمشیدی بوده ایم در کلاس ایشان این خصوصیت را دیده ایم. شاید کمتر استادی به اندازه ایشان برای دانشجو وقت صرف کند. فکر کنم بیشتر شاگردان ایشان با من موافق باشند از شما استاد عزیزم سپاسگزارم….

  8. تحلیل خوبی است موفق و پایدار باشید

  9. ممنونم از دوست گرانقدرم خیلی مختصر و مفید بود استفاده کردم …

  10. بسیار تحلیل خوبی بود استاد،استفاده کردیم .
    زنده باشی.

  11. درود بر استاد جمشیدی عزیز
    مطلب بسیار جالب است. البته بنظر نمیرسد که تصوری برای اختلاف نظر بین رژیم اشغالگر قدس و ایالات متحده وجود داشته باشد چون این رژیم غاصب بخشی از ایالات متحده است…

    • حاج محسن عزیز، شما همیشه به بنده لطف داشته اید. با شما موافقم. این موضوع همانگونه که اشاره کرده ام، تغییری در استراتژی غرب ایجاد نخواهد کرد. اما حرفی جدید بود که قبلاً گفته نشده بود.

  12. جناب آقای جمشیدی از مقاله شما استفاده کردم. درست مثل کلاسای درستون مفید، تلاشتون هم برای پرداختن به زوایای موضوع کاملاً مشخصه. مثل همیشه زیبا و دلچسب. در ضمن فرصت رو مغتنم میشمارم و روز معلم رو به شما و تمامی معلمان عزیز تبریک میگم. ماقدر دان زحمات همه شما عزیزان هستیم…(روز همه معلمای شهرمون مبارک)

    • در معلمی برکتی اگر هست، سروکار داشتن با بزرگوارانی چون شماست.ممنونم

      • باسلام مجدد نگفتی کی کجا و در چه رشته تحصیلی ادامه تحصیل دادی براتون مشکله

        • اقای جمشیدی روابط بین الملل خونده. کدوم دانشگاه رو نمیدونم اما میدونم دانشگاهی در استان اصفهان. شما هم محترمانه تر سوالتونو بپرسید بدنیست.حتی اگه بهتون جواب ندن..

  13. باسلام لطفا روزمه آقای سعید جمشیدی را جهت اطلاع امثال این حقیر درج فرمائید ببینیم وی در کدام دانشگاه رشته و مقطعی تحصیل نموده اند …..

  14. سعید جان سلام
    بسیار قشنگ بود لذت بردم سطح تحلیل بسیاری خوبی بود . چینش مطلب و نتیجه گیری آن بسیار قشنگ بود . امیدوارم این مطلب را به عنوان مقاله ای برای مجلات علمی آماده کنی و بفرستی . کوهدشت به داشتن چنین تحلیلگرانی افتخار می کند . ضمنا چاپ کتاب ارزشمند شما را هم تبریک می گویم .

  15. کاش جناب جمشیدی ذکر می کردن باتوجه به اختلاف غرب و روسیه بر سر بحران اوکراین” چه شرایط و فرصت بازی برا ایران در عرصه بین المللی فراهم شده؟ اساسا ایران که توان تاثیر بر جریان صلح خاورمیانه را داره به بازی گرفته نمیشه! حال بحران اوکراین بماند. و به نظر بنده ایران هیچ وقت نباید تمام تخم مرغ هاشو در سبد روسیه بچنید! چونکه روسیه در طول تاریخ ایران ثابت کرده دوست و هم پیمان خوبی برا ایران نبوده و نیست. و باید اینو در نظر داشته باشیم که رابطه امریکا و اسراییل خیلی بیشتر و محکمتر از آن چیزیست که جناب جمشیدی با ذکر مطلبی از وزیر خارجه ایالات متحده امریکا نوشتن البته خیلی سریع از ظرف ایشان تکذیب شد. و اینکه باید در نظر داشته باشیم برا تاثیرگذاری بر روابط بین المللی باید کشور یک سیاست رسمی و واحد داشته باشد که متاسفانه اینچنین شرایطی در حال حاضر در ایران بنابه دلایلی که” اصحاب قدرت در سایه نمی خواهند که دولت تدبیر و امید حداقل در بحث سیاست خارجی موفق باشه” وجود نداره.

    • سلام مهدی جان. مشتاق دیدار. مثل همیشه محکم و استوار باشید. نکات زیبایی اشاره کرده اید که شاید دلیلش کم توجهی شما به نوشته اینجانب باشه. لکن هر کشوری با هر میزانی از قدرت توانی برای بازی داره و شما با اطلاعاتی که دارید میتونید این میزان را کم و زیاد کنید. اگرچه در کل با قسمت اول بحث شما موافق نیستم. اما موضوع دوم بله، هم در ایران و البته در آمریکا هم مخالفانی در بحث سیاست خارجه وجود داره که امیدوارم با هوشمندی مسئولین نتیجه اون کسب منافع ملی، بخصوص برای کشورم باشه.

  16. دمت گرم ای ول داره. خوشمان امد…

  17. من هم موافق آقای یاری هستم هرچند روسیه در مواقعه ای با ایران منافع مشترک دارد اما نمی تو اندیک هم پیمان مورد وثوق برای جمهوری اسلامی باشد.در مورد اختلاف امریکا واسراییل هم نباید خیلی خوشبین بود هرچند شاید این دواختلافاتی در موضوع داشته باشنداما رفتار آنهادر مواجه با جمهوری اسلامی کما کان خصومت آمیز بوده است.تنها موضوعی که می تواند در برابر دشمنی آنها در شرایط فعلی باز دارنده باشد اجماع داخلی جناحهای سیاسی وحمایت از دستگاه دیپلماسی در موضوعات مورد دعوا ومناقشه می باشد.سیاست خارجی یک علم است اگر کارشناسان ومتخصصین مادر سیاست خارجی تحت تاثیر گروه های فشارقرار گیرند در حوزه سیاست خارجی شایدمنفعل شوند وطرف مقابل از این شرایط به نفع خود بهره برداری کند وجامعه جهانی را بهترعلیه ما بسیج کند.در مورد کشورهای منطقه هم کدهایی که دوست عزیزمان جمشیدی داده است شاید درست باشد اختلافات قطر باسعودی ها و…اما ماباید واقع بین باشیم که تا چه اندازه این کشور ها می توانند خود را مستقل از سیاستهای کاخ سفید ولابی صهیونیستی می باشند.والبته مادر سیاست خارجی نمی توانیم دست روی دست بگذاریم ومنتظر بمانیم تا دیگران برای ما تصمیم بگیرند.سیاست خارجی میدان نبردی است که اگر غفلت کنیم سخت ضربه خواهیم خورد.

  18. از دست اندرکاران سایت میرملاس نیوز و همچنین از نظر همه دوستان چه موافق و چه مخالف سپاسگزارم.

  19. آقا سعید سلام مطالعه کردم قشنک بود انشاء الله موفق باشید.

  20. دوست عزیزم بسیار پخته ومفیدو بجا بود .انشاالله که موفق باشید.

  21. خور زا کیفم کرد

  22. دست مریزاد سعید جان. لذت بردم. البته تو سایت روزنامه مردمسالاری هم مطلبت رو خونده بودم. امیدوارم شاهدکارهای بیشترت باشم.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.