تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
4

«نوروز حیدری» بار دیگر شاهکار خلق کرد و شگفتی آفرید

  • کد خبر : 49451
  • 11 اردیبهشت 1393 - 11:26

    گر به یاد بیاوریم که گاه چگونه در زندگی روزمره راه بر هم می‌بریم و برای چندر‌غاز می‌رنجیم و می‌رنجانیم، راست را دروغ و برعکس جا می‌زنیم و…، آن زمان شاید بتوانیم درک کنیم که «نوروز» چه کرده و شایسته چه تقدیری‌ است. به گزارش «تابناک»، از نیمه آبان ماه سال گذشته که […]

368831_279

 

 

گر به یاد بیاوریم که گاه چگونه در زندگی روزمره راه بر هم می‌بریم و برای چندر‌غاز می‌رنجیم و می‌رنجانیم، راست را دروغ و برعکس جا می‌زنیم و…، آن زمان شاید بتوانیم درک کنیم که «نوروز» چه کرده و شایسته چه تقدیری‌ است.

به گزارش «تابناک»، از نیمه آبان ماه سال گذشته که خبر خودداری دامدار لرستانی در شلیک به پلنگی که گله‌اش را دریده و ضرر و زیان زیادی به وی آورده بود مخابره شد، تا روز گذشته که چک خسارت وارده به وی در بوروکراسی سازمان محیط زیست صادر شد، اینقدر اخبار مرتبط با پلنگ کشی مخابره شد که بتوانیم پی به ارزش کار این دوستدار محیط زیست ببریم؛ اما این پایان حکایت نبود.

زمانی که «نوروز حیدری» در اداره کل حفاظت محیط زیست استان لرستان حضور یافت تا چک معادل قیمت ۴۴ دام تلف شده‌اش را دریافت کند، همه چیز برای ختم به خیر شدن ماجرا فراهم بود؛ اما نوروز خسارت را نپذیرفت و به ازایش خواسته‌ای مطرح کرد که جز اثبات دوباره بزرگی‌اش، نام دیگری نمی‌توان بر آن نهاد.

او تصمیم گرفته بود تا مبلغ خسارتش را برای ساخت پاسگاه محیط بانی در منطقه زادگاهش واگذار کند و چنین کرد، در حالی خودش به آن مبلغ نیاز مبرمی داشت و می‌توانست آن را صرف بهبود دامداری خود کند.

نوروز، روزی نو در نگاه به محیط زیست ساخت

محمد حسین بازگیر، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان در این باره به خبرنگار «تابناک» گفت: زمانی که آقای حیدری به اداره آمد، چک خسارتش آماده بود؛ اما در کمال مناعت طبع آن را نپذیرفت و به ازایش از رئیس جمهور، خانم ابتکار و ما خواست که پاسگاه محیط بانی در منطقه زادگاهش تأسیس کرده و برای حراست از محیط زیست و حیات وحش آن منطقه از آن بهره بجوییم.

وی افزود: البته این دامدار جوان به خوبی می‌دانست که چنین مبلغی کفاف این کار را نخواهد داد، ولی با این کار زیبایش پیش قدم شد و ما نیز به نوبه خود وظیفه می‌دانیم ‌برای پاسداشت اقدام نیکو‌ وی، خواسته‌اش را به اجرا درآوریم.

بازگیر افزود: هرچند پس از روایت شدن خبر فداکاری نوروز در مواجهه با پلنگ مهاجم، برخی بد‌اخلاقی کردند و تهمت‌هایی زدند، ‌ما به خوبی به یاد داریم که پس از آن، امثال آقای کریمی گربه وحشی‌‌ را که به بوقلمون‌هایش می‌زد و آن‌ها را می‌درید، با تله گرفت و تحویل محیط زیست داد تا جایی دور‌تر از خانه‌اش‌‌ رها شود و می‌گفت: هر چه کردم نتوانستم تقاص بوقلمون‌هایم را از این حیوان بگیرم.

مدیر‌کل لرستان افزود: از این دست اتفاقات پس از رسانه‌ای شدن حکایت فداکاری نوروز حیدری بارها رخ داد؛ یک بار آقایی از ازنا تماس گرفت تا گرگ به دام انداخته در طویله را به ما تحول دهد و هیچ گزندی به شکارچی حیوانات خانگی‌اش وارد نیاورده بود و حوادث مشابهی که در افزایش گزارش‌های مردمی به ما هم به شدت مشهود است و همه این‌ها مرهون کار زیبای حیدری در رویارویی با پلنگ است.

بازگیر در ادامه گفت: باور کنید هر چه از تغییر در رویکرد مردم نسبت به مسائل محیط زیستی و حیت وحش بگویم کم است؛ اما همینقدر بدانید که این رویدادها در حالی رقم می‌خورد که تا چندی پیش‌، گاه شکارچیانی را دستگیر می‌کردیم که به لاک پشت هم رحم نمی‌کردند و این حیوان را به ضرب گلوله و تنها به قصد تفریح می‌کشتند. باور کنید نوروز، روزی نو در نگاه به محیط زیست ساخت.

«نوروز حیدری» بار دیگر شاهکار خلق کرد و شگفتی آفرید

به آن مبلغ نیاز داشتم اما ترجیح دادم صرف استفاده بهتری شود

به سراغ این دامدار فداکار رفتیم و از او پرسیدیم که چرا از دریافت پولی که حقش بود، گذشته که در پاسخ گفت: من عشایرم و تمام خوشی‌ام به طبیعت و جانداران آن است. همین ‌موجب شد تا قید مبلغی را که به آن نیاز داشتم‌، بزنم تا به نوع بهتری مورد استفاده قرار گیرد. خرج و برج زندگی من از راه دامداری می‌گذرد، ولی نیاز منطقه ما به پاسگاه محیط بانی خیلی بیشتر از این برایم اهمیت دارد.

نوروزی افزود: من کار خاصی نکردم. امیدوارم ‌روزی بتوانم کارهای بزرگتری انجام دهم. باور کنید خیلی حیف است امروز که می‌توانیم کاری کنیم، دست روی دست بگذاریم و بعد‌ها افسوس بخوریم و حیف بگوییم.

این دامدار لرستانی در ادامه گفت: از اینکه امروز می‌بینیم افراد زیادی به من آفرین می‌گویند و کارم را ‌تقدیر می‌کنند، خوشحالم و می‌دانم که این را رسانه‌ها پدید آوردند که از من نوشتند؛ دوستداران طبیعت در اصل این رسانه‌ها هستند، نه من.

وی در ادامه از بازخوردهای مثبت کارش در جامعه ‌گفت و افزود: از آن روز که رسانه‌ها به ماجرای کشتار گله‌ام پرداختند تا به امروز، خیلی‌ها با من تماس تلفنی برقرار کرده و آفرین گفتند؛ حتی آقایی از تبریز برایم یک کارتن کبریت فرستاد، آقای دیگری به مشهد دعوتم کرد و خسارت گله‌ام را پرداخت و خلاصه اینقدر مورد لطف مردم قرار گرفتم که برایم باور‌پذیر نبود.

نوروز در پاسخ به این که آیا برخورد بدی هم دیدید، گفت: برخی حرف‌ها هم بودند که برایم مهم نبود؛ مهم رضایت خداست. باید حرف‌های خوب را قبول کرد و کاری کرد که خدا می‌پسندد. آنچه برای من مهم است، حفاظت از این منطقه است که ماهی کور دارد، سمندر امپراتورش معروف است، کل و بز، خرس، پلنگ، کاراکال، سمور، گراز و حیوانات دیگری در آن زندگی می‌کنند و می‌بایست حفاظت شوند اما‌ گاه برخی به شکارشان می‌روند و نابودشان می‌کنند.

نام «نوروز حیدری» ماندگار خواهد شد

بزرگ منشی نوروز برای دومین بار موجب شد تا کیوان هوشمند، مدیر دیده‌بان محیط زیست و حیات وحش ایران که نخستین بار حکایت بزرگی این مرد را رسانه‌ای کرده بود، پیشنهاد دهد نام پاسگاهی که در آن منطقه برای محیط بانی تأسیس خواهد شد را «پاسگاه محیط بانی نوروز حیدری» بگذارند و این پیشنهاد با استقبال مسئولان روبه‌رو شده است.

بازگیر، مدیر کل محیط زیست استان لرستان در این باره به «تابناک» گفت: کاری که این دامدار کرد، جدای همه خوبی‌هایش به همه محیط‌بانان انگیزه داد و در واکنش ما وظیفه خود می‌دانیم که خواسته‌اش مبنی بر دایر کردن پاسگاه محیط بانی در آن منطقه را برآورده کرده و استقبال می‌کنیم که نام وی را بر آن بگذاریم.

وی افزود: چنین اقدامی در تمامی دنیا مسبوق به سابقه است و همه تلاش می‌کنند که در سایه نماد‌سازی، فرهنگ درست را به مردمانشان آموزش داده و‌ گاه از ماجراهایی که رونق کمی هم دارند، رونق فروانی در آن زمینه بازآفرینی کنند؛ بماند که نوروز حیدری ثابت کرده که عاشق محیط زیست است و برای نگهداری از آن فداکاری می‌کند.

محمد درویش، مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست هم در واکنش به این پیشنهاد به «تابناک» گفت: هم کاری که این دامدار لرستانی انجام داده در خور تقدیر و خوب است و هم پیشنهاد نامگذاری پاسگاهی به نام وی مثبت است و شک ندارم که مسئولان استانی با آن موافقت خواهند کرد و آن را در دستور کار قرار خواهند داد.

بدین ترتیب، باید منتظر بمانیم تا بزرگ منشی نوروز به زودی تبدیل به حرکتی ماندگار در محیط زیست استان لرستان شده و در سایه آن، گامی بزرگ در حراست حیات وحش این استان حاصل آید؛ گامی که با نام نوروز حیدری عجین شده و درسی فرا‌تر از مرزهای استان و حتی کشورمان مخابره می‌کند.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=49451

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 14در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۴
  1. درود خدابرنوروز حیدری به خاطر این کار خیرخواهانه اش

  2. جاب آقای آزادبخت پیشنهاد میشود از مراتع و کوه ها و جنگلها که توسط زمین خواران و غارت گران شخم وتبدیل به کشاورزی شده است ( از جمله جاده اولادقباد) عکس بگیرید و در معرض داوری مردم قرار بدهید شاید موجی از اعتراض رسانه ای مسئولین را بیدار کند

  3. کاش همه ی مردم مانند نوروز فکر کنند و ای کاش نوروز را در همان محیط بانی استخدام نمایند .

  4. نوروز حیدری نماد عشق به طبیعت در عین سادگی و بی ریایی است

  5. سلام بر مردم بافرهنگ وتمدنی کهن که خود نقطه شروع آن بوده اند واز هیچ دیاری به عاریت نگرفته اند .به خودم میبالم که فردی به اسم نوروز محمدی راهی میگشاید که فرهنگ به زیر سوال رفته لرستان که افرادی اندک با بی دانشی و یا از روی سهل انگاری بانی آن بوده وهستند خود را وا دار به ترمیم کند.باشد همه درس بگیریم وخود را با هنجارهای کنونی اجتماع وفق دهیم که خروجی آن چیزی جز بالندگی وسعادت همگان نیست

  6. جناب آقای طرفدار محیط زیست واقعاً رحمت خدا بر پدر و مادرت که حرف حسابی میزنی تورا بخدا جاده اولادقباد که بنده حدود ۵-۶سال پیش از بیشتر مکانهایش عکس دارم که همش دشت و صحرای سرسبز بوده آیا الان جایی برای نشستن و تفریح ازش مونده؟؟همش شخم شده و کسی هم نیست جلوگیری کنه و به احتمال زیاد در آینده ایی نه چندان دور خیابانهای کوهدشت هم جهت کشاورزی شخم میشود.

  7. دورود بر توبرادرنوروز گرامی چوپان فداکار باید کتاب ادبیات فارسی راازنو نوشت وبه جای چوپان دوروغ گو که من نمیدانم از کجا آمده است باید نوشت چوپان فداکار لرستانی نوروز حیدری چون اسمت نو بمانی برادر امیدوارم مسئولین استان به پاس این همه محبت این هم استانیمون
    یا خودشو یا یکی از خانوادشودر محیط زیست استان استخدام کنن نوروز حیدری در عین سادگی الگویی برای همه هم استانیها ومسئولین استان است با کمال تشکر بخاطر این خبر رسانی شیرین

  8. باوربفرماییدمنش جناب آقای بازگیرمدیرکل محترم محیط زیست استان هم درفرهنگ سازی تاثیرزیادی داشت. وقتی می بینیم ایشان درمشایعت تعدادی ازهمکاران گرانقدرشان برای نجات جان پلنگی زخمی مسافتهاراطی می کنندوآن همه زحمت متحمل می شوند”نوروزحیدری” بایدبه پلنگی که به گله ی گوسفندش حمله کرده شلیک نکندودیگربچه های روستایی برای کبوتران گرسنه ای که زمستان گذشته دراطراف خانه هایشان مآواگرفته بودنددانه بریزندوسیرشان کنندو”فتبارک الله احسن الخالقین”زمزمه کنند! درودخدا برمدیرکل خوش سیماودوست داشتنی ودوستدارمحیط زیست استان لرستان.

  9. فقط میتونم بگم دمت گرم داش نوروز……………………..

  10. واقعا کار شایسته و درخور تقدیر نوروز حیدری می طلبد که مسئولان استانی هم نام گذاری پاسگاه به اسم ایشان را مورد تایید قرار دهند . دامداری که از تمام داراییش بخاطر کمک به محیط زیست گذشت میکند
    تقدیر شایسته شاید کمترین و اقل کاری باشد که مسئولان می توانند در حق ایشان انجام دهند

  11. نوروز باید ریس اون پاسگاه محیط زیست بشه چون لیاقتش رو داره و نشان داده طرفدار و دلسوزه طبیعت است با همون تفنگت اگه کسی شیطونی کرد بکشش نوروز جان

  12. سلام و درود خدا بر نوروز حیدری که سلیمان وار با حیوانات برخورد کرده و کاری بس بزرگ که از کمتر کسی برمی آید انجام داده انشاالله که همچون اسمتان که نوروز است نوروزی باشید و پایدار

  13. سلام و دورود بر نوروز فداکار . نوروزا، روزی روزت روز افزون بادا

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.