تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
4

تابستان زودرس در بازار خودرو

  • کد خبر : 49457
  • 11 اردیبهشت 1393 - 13:24

  خانواده پراید نیز طی هفته‌جاری تحت تاثیر حباب بازار خودرو قرار گرفت و با رشد قیمت همراه بود. سایپا۱۱۱ با ۵۰۰ هزار تومان رشد تا ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بالا آمد. دنیای اقتصاد: هرچند این انتظار وجود داشت که با آغاز سیاست‌های حمایتی دولت از خودروسازان برای ثابت نگاه داشتن قیمت‌ها و […]

635027758923899167

 

خانواده پراید نیز طی هفته‌جاری تحت تاثیر حباب بازار خودرو قرار گرفت و با رشد قیمت همراه بود. سایپا۱۱۱ با ۵۰۰ هزار تومان رشد تا ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بالا آمد.

دنیای اقتصاد: هرچند این انتظار وجود داشت که با آغاز سیاست‌های حمایتی دولت از خودروسازان برای ثابت نگاه داشتن قیمت‌ها و همچنین افزایش تولید خودرو بازار روی آرامش به خود ببیند، اما به‌نظر می‌رسد بازار خودرو در جهت عکس این اتفاق‌ها حرکت می‌کند.

 طی هفته‌ای که حالا رو به اتمام است، دولت اعلام کرد زنجیره خودروسازی کشور از این پس می‌تواند برای خرید قطعات و مواد اولیه مورد نیاز برای تولید خودرو، از ارز دولتی استفاده کند. اعلام آمادگی دولت برای در اختیار گذاشتن ارز مورد نیاز خودروسازان این پیش‌بینی کارشناسان را به همراه داشت که اقدام دولت ثبات قیمت خودرو را در پی خواهد داشت. رشد تولید خودرو از ماه‌های پایانی سال گذشته نیز به این پیش‌بینی کارشناسان قوت بخشید.

بر این اساس روز گذشته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرده که هم‌اکنون تولید خودرو با تیراژ خوبی در حال افزایش است و تولید یک گروه خودروسازی به تنهایی به ۱۸۰۰ دستگاه در روز رسیده است.

در این زمینه برخی از فعالان بازار عقیده دارند مراجعه مشتریان به بازار برای خرید خودرو، با این نگرانی که خودروسازان همچنان قصد افزایش قیمت دارند، در حالی ادامه دارد که عرضه خودرو به بازار کافی نیست و هماهنگ نبودن عرضه و تقاضا باعث دامن زدن به رشد قیمت‌ها شده است.

اما شافعی عدم عرضه از سوی خودروسازان را رد می‌کند و می‌گوید: تلاطمات قیمتی ربطی به عدم عرضه ندارد، ضمن اینکه اکنون تولید مناسب است و قرار است تا خردادماه، همه تعهدات از سوی خودروسازان پاسخ داده شود و تمامی افرادی که ثبت‌نام خودرو و پیش خرید کرده‌اند، می‌توانند خودرو خود را تحویل بگیرند.

به گفته مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، تولید خودرو یکی از خودروسازان به ۲۵۰۰ دستگاه در روز خواهد رسید و خودروسازان به هیچ عنوان کاهش عرضه نخواهند داد.

حال با وجود رشد تولیدات خودروسازان و درحالی‌که طبق اعلام دولت و بانک مرکزی ارز مورد نیاز خودروسازان تا اوایل هفته آینده به دست آنها خواهد رسید، به‌نظر می‌رسد نگرانی مشتریان بابت افزایش قیمت خودرو توجیهی نداشته باشد.

هرچند خودروسازان طبق روال همیشگی درخواست افزایش قیمت خود را به شورای رقابت تقدیم کرده‌اند، اما به‌عقیده کارشناسان؛ رشد تولید به واسطه تزریق ارزی که برای خودروسازان گران تمام نمی‌شود، اتفاقی است که می‌تواند قیمت خودرو را به ثبات برساند.

با ادامه پیدا کردن رشد تولید؛ عرضه خودروسازان به بازار نیز افزایش پیدا خواهد کرد و همین موضوع نیز تعادل را به بازار باز می‌گرداند.

به عقیده کارشناسان بازگشت تعادل به بازار به مشتریان نیز بستگی دارد، به این ترتیب که تحمل مشتریان برای عبور از شرایط فعلی می‌تواند تلاطم قیمت‌ها را در بازار کاهش داده و عرصه را برای سوءاستفاده دلال‌هایی که به‌نظر می‌رسد بار دیگر راه ورود به بازار را باز دیده‌اند، تنگ کند.

در این بین، رشد قیمت‌ها در بازار در حالی است که هم تولیدات خودروسازان با رشد همراه بوده است و هم به واسطه آغاز شماره‌گذاری خودروهای وارداتی، افزایش عرضه آنها به بازار قابل پیش‌بینی است.

هرچند در حال حاضر با توجه به اظهارات خودروسازان مبنی بر درخواست افزایش ۱۰ درصدی قیمت خودرو، حالت انتظار تورمی در میان مشتریان ایجاد شده است، اما به‌نظر می‌رسد سیاست دولت تثبیت قیمت‌ها است و با وجود این سیاست؛ مشتری‌ها می‌توانند برای حفظ تعادل قیمت‌ها در بازار نقش تعیین کننده‌ای داشته باشند.

بازار خودرو باز هم گرفتار حباب

به‌نظر می‌رسد در بازار حبابی خودرو امکان رخ دادن هر اتفاقی وجود دارد، زیرا نگاهی به بازار خودروهای داخلی نشان می‌دهد به‌رغم پیش‌بینی هفته گذشته فعالان بازار مبنی بر اینکه قیمت داخلی‌ها بیش از این کشش رشد قیمت ندارد؛ زیاد درست از آب در نیامده است.

رشد قیمت‌ها در بازاری که راکد است به قدری زیاد بوده که قیمت ۲۰۶ را به ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسانده است؛ خودرویی که در شب عید با قیمت ۳۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان عرضه می‌شد. مدل V8 این خودرو نیز هم‌اکنون قیمتی برابر با ۳۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دارد.

خودرو تندر۹۰ که مدل ۹۳ آن هنوز به بازار عرضه نشده است، در مدل تولید ایران‌خودرو با ۵۰۰ هزار تومان افزایش قیمت همراه بوده و به ۳۹ میلیون تومان رسیده است درحالی‌که مدل تولید پارس‌خودرو همچنان روی ۴۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ثابت مانده است. تندر۹۰ دنده اتومات هم که این روزها توسط یکی از دو خودروساز در حال تولید است، در بازار قیمتی برابر با ۵۰ میلیون تومان دارد.

اما خودرو ۴۰۵ بنزینی در مدل یورو۴ قیمتی برابر با ۳۱ میلیون تومان دارد و یورو۲ آن نیز ۲۹ میلیون تومان است. مدل دوگانه‌سوز این خودرو نیز بدون تغییر بوده و روی ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان باقی مانده است.

پارس سال مدل ۹۳ در مدل یورو۴ خود قیمتی معادل ۴۴ میلیون دارد و مدل یورو۲ آن نیز ۳۷ میلیون تومان است. پارس دوگانه‌سوز هم ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

سمند ال.ایکس مدل ۹۳ طی هفته‌جاری با ۲۰۰ هزار تومان افزایش قیمت به ۳۲ میلیون تومان رسید و دومین خودرو ملی ایران‌خودرو، یعنی رانا نیز با رشدی ۷۰۰ هزار تومانی به ۳۳ میلیون تومان رسید.

خانواده پراید نیز طی هفته‌جاری تحت تاثیر حباب بازار خودرو قرار گرفت و با رشد قیمت همراه بود. سایپا۱۱۱ با ۵۰۰ هزار تومان رشد تا ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بالا آمد.

مدل‌های دیگر این خانواده؛ یعنی ۱۳۱ و ۱۳۲ نیز هر کدام با ۵۰۰ و ۲۰۰ هزار تومان با قیمت ۱۹میلیون و ۵۰۰ و ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله می‌شوند.

تیبا نیز از هفته گذشته تغییری نداشته و روی سقف قیمت خود یعنی ۲۴ میلیون تومان باقی مانده است.

رشد قیمت‌ها در بازار خودرو در حالی همچنان ادامه دارد که سکوت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از این اتفاقات عجیب به‌نظر می‌رسد. به گزارش خبرگزاری مهر در روزهایی که این سازمان باید وارد عمل شده و با سوداگری در بازار خودرو برخورد کند، چند ماهی است که این سازمان هیچ واکنشی نسبت به تغییر و تحولات بازار نشان نمی‌دهد.

در این میان مردم متضرران اصلی حضور دلال‌ها در بازار خودرو هستند، چراکه سازمان حامی وجود ندارد و این سازمان به‌طور کلی از فرآیند تاثیرگذاری خارج شده است.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=49457

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. من شخصا سوار الاغ بشم سوار پراید نمیشم بذار تا میتونه گران بشه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.