- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

رئیس هیئت مدیره انجمن زیست محیطی بلوط لرستان: زوال بلوط‌ها جنگل‌های لرستان را تهدید می‌کند

 

رئیس هیئت مدیره انجمن زیست محیطی بلوط لرستان گفت: مسئله زوال بلوط که یک معضل جهانی بوده چند سالی است که در کنار عوامل متعدد تخریب جنگل‌های بلوط، گریبان‌گیر منابع طبیعی استان شده است.

به گزارش میرملاس نیوز به نقل ازفارس، بابک الوندیان  در نشست تشکل‌های زیست محیطی استان با هوشنگ بازوند استاندار لرستان در خصوص وضعیت محیط زیست استان گفت: استان لرستان با دارا بودن یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار جنگل و ۸۰۰ هزار هکتار مرتع جایگاه سوم کشور را به خود اختصاص داده و تنوع زیستی منحصر به فرد در بحث فون و فلور موجب اهمیت دوچندان مناطق حفاظت شده استان شده که می‌طلبد با برنامه‌ریزی صحیح و حفاظت مناسب از این سرمایه‌های الهی در جهت توسعه پایدار حرکت کرد.

الوندیان افزود: گونه سمندر لرستانی یک گونه با ارزش و منحصر به فرد است که در بعضی از زیستگاه‌های استان یافت می‌شود، ولی متاسفانه هر روز شاهد قاچاق این جانور دوزیست به استان‌های کشور و به خصوص شهر تهران هستیم که شاهد این مدعا انتشار گزارش‌های تکان دهنده، از قاچاق این گونه به خارج از کشور در رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها بوده است.

وی تصریح کرد: مسئله زوال بلوط که یک معضل جهانی بوده چند سالی است که در کنار عوامل متعدد تخریب جنگل‌های بلوط، گریبان‌گیر منابع طبیعی استان شده و تاکنون هیچ‌گونه راه درمانی برای عامل این بیماری یافت نشده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن زیست محیطی بلوط لرستان گفت: با توجه به بارندگی‌های سال گذشته، امسال آثار امیدبخشی از تجدید حیات جنگل‌های لرستان دیده شد که متاسفانه با عدم هماهنگی بین دستگاه‌های متولی استان در آستانه فصل بهار و زمان رویش طبیعت، فصل کوچ عشایر زودتر از موعد زمانی آغاز شد که این مسئله با ورود چندین میلیون واحد دامی به سطح عرصه‌های جنگلی استان، بارقه‌های امید به رویش جست‌های درختان و تجدید حیات جنگل‌های بلوط را به یاس تبدیل کرد.

در ادامه این جلسه خانم طوسانیان دبیر شواری هماهنگی تشکل‌های زیست محیطی استان و آقایان مرادی، آزادبخت، اسدی، یاراحمدی، کوشکی و پوریافر به نمایندگی از سایر تشکل‌های زیست محیطی پیرامون مسائل محیط زیست استان مطالبی را بیان کردند.