- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

سرمایه اجتماعی وانصراف از یارانه

حمزه

 

حمزه فیضی پور / میرملاس نیوز :  

سرمایه اجتماعی وانصراف از یارانه

روزنامه جمهوری اسلامی وبرخی دیگراز نشریات درتاریخ ۸/۲/۹۳آمارو ارقام زیر را درباره ی وضعیت ثبت نام کنندگان برای دریافت یارانه به چاپ رسانده بودند:
–  ۷۳میلیون نفر خواهان دریافت یارانه هستند.
– ۵/۲میلیون نفرازدریافت یارانه انصراف دادند وثبت نام نکردند.
– فقط ۱ درصد گفته بودند که درآمدی بالای ۵/۲میلیون تومان دارند .
– ۴۰درصد ثبت نام کنندگان درآمد خود را کمتر از ۶۰۰هزارتومان بیان کرده بودند.
– حدود ۸میلیون نفر ازخدمات کمیته امداد استفاده می کنند.
همچنین توجه به اموری چون کشف ۱۶۰پرونده تسهیلات غیرمجاز ، تشکیل پرونده برای ۱۸۱مورد اختلاس ، رفع تصرف از ۲۸میلیون متر مربع زمین که توسط زمین خواران حرفه ای به مالکیت خود درآورده بودند ، و بدهی ۳۰هزارمیلیارد تومانی بابک زنجانی ، بدون اینکه ردی از خود به جای گذاشته باشد، نگارنده را بر آن داشت مقوله ی ” سرمایه ی اجتماعی ”  را متذکر شود ، تا دلسوزان این نظام و خادمان پاک دست ومسئولان پاسخگو این خطر را به جد حس کنند که این مفهوم اجتماعی در حال تضعیف ویا دریک شیب معکوس  ” تنزل موقعیتی ” است . تعریف ساده ی این اصطلاح همان ارزش ها وهنجارهای غیر رسمی ساری و جاری در جامعه است که شکل دهنده  ی چگونگی روابط اجتماعی همه ی افراد جامعه با یکدیگر می باشدو بستر ساز پذیرش مسئولیت اجتماعی و حساسیت نسبت به سرنوشت همه ی اعضای یک جامعه است . این که گفته می شود : ” شهرما خانه ی ما ” ، ” مسئولیت پذیری همه نسبت به هم ” ، ” تشریک مساعی همه برای اهداف مشخص ” ، ” رعایت حقوق شهروندی از جانب همه ” ، ” ایثار وجان نثاری همه به عشق کلیت  باورداشت های جامعه  ” ، ” وطن را دوست داشتن از عمق جان ” ، ” همدلی اعضای جامعه در دردها ومصائب ”  ، همه وهمه بیانگر سه ضلع یک مثلث اند : که عبارتند از ” اعتماد اجتماعی ” ، ” مشارکت اجتماعی ” و ” آگاهی اجتماعی ” واین همان مفهوم جامعه شناختی سرمایه اجتماعی است  که هرچه این سه عنوان پررنگ تر باشند اهمیت ومورد توجه واقع شدن بحث سرمایه ی  اجتماعی را دریک جامعه  به رخ می کشد که متاسفانه آمار فوق وضعیت را آنطور که پسندیده است نشان نمی دهد. سوال این است آ یا واقعا همه ی کسانی  که ثبت نام کرده اند نیازمندان واقعی به یارانه هستند ؟ ، آیا فقط یک درصد از ثبت نام کنندگان درآمدی بالاتر از ۵/۲میلیون تومان دارند؟
این آمارها وارقام ها چه بخواهیم وچه نخواهیم وضعیت جامعه را از این حیث عادی ویا خوب نشان  نمی دهد. پس نتیجه می گیریم برای احیای ” سرمایه ی اجتماعی ” باید اذهان وافکار عمومی جامعه را با اقدامات عملی بازسازی کرد واعتماد را به جامعه برگرداند. آنگاه انتظار داشته باشیم که مشارکت حقیقی وصادقانه همراه با شفافیت در اظهار نظر مردم در راستای اهداف ملی متحقق شود .