- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

بی مهری به تنها مرکز آموزش عالی دولتی کوهدشت

 

IMG_0242

 

 

به گزارش میرملاس به نقل از خبرگزاری دانشجو ؛  نرم پذیرش دانشجو در دانشگاه های دولتی لرستان نسبت به دیگر استان های کشور پایین تر است؛ به گونه ای که بنابر اظهارات مشاور دانشگاهی استاندار سابق لرستان در سال ۹۲ این نرم در کشور ۱۴ درصد و در استان لرستان ۹ درصد بوده است.
بنابر همین اظهارات در لرستان ۴۸ درصد دانشجویان در دانشگاه آزاد، ۲۹٫۴ درصد در دانشگاه پیام نور، ۱۱٫۵درصد در دانشگاه علمی-کاربردی و کمتر از دو درصد در غیر انتفاعی ‌ها تحصیل می کنند.
در چنین شرایطی فراهم کردن بسترهای لازم برای توسعه مرکز آموزش عالی در استان که در حال حاضر تعداد آنها به چهار مرکز تحت نظارت دانشگاه لرستان می رسد می تواند بخشی از خلاء کمبود دانشگاه های ملی را در استان پر کند؛ اما متاسفانه این بستر سازی در شهرستان کوهدشت در سایه بی توجهی و غفلت مسئولان مسکوت مانده است.
رئیس مرکز آموزش عالی کوهدشت در گفت‌وگو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در خرم آباد، گفت: این مرکز به عنوان مرکز وابسته به دانشگاه لرستان از دو سال پیش فعالیت خود را به دلیل نبود فضای آموزشی مناسب با مساعدت مسئولان دانشگاه آزاد در محل این دانشگاه آغاز کرد؛ اما متاسفانه پس از گذشت این زمان به دلیل بی توجهی و غفلت مسئولان شهرستان هنوز نه تنها به مکانی که در شان دانشجویان این مرکز دولتی باشد دست نیافته است، بلکه مکان فعلی را باید به دلیل برنامه های توسعه ای دانشگاه آزاد ظرف چهار ماه آینده بنابر اعلام مسئولان این دانشگاه تخلیه کند.
جایدری با اشاره به اختصاص حدود ۱۰ هکتار زمین به این مرکز بیان داشت: زمین اختصاص یافته در محل مناسبی نیست و از حیث راه دسترسی با مشکل مواجه است.
وی با بیان اینکه نماینده مردم کوهدشت علی رغم پیگیری دیگر نمایندگان شهرستانهای دارای مرکز اقماری برای توسعه این مراکز نسبت به رفع معضلات و مشکلات مرکز آموزش عالی کوهدشت بی توجه است، افزود: علی رغم تلاش هایی که برای کمک گرفتن از نماینده مردم این شهرستان در مجلس برای رفع مشکلات مرکز کرده ایم اما متاسفانه اقدامی از طرف ایشان صورت نگرفته است.
رئیس مرکز آموزش عالی کوهدشت گفت: در حال حاضر کلاس های این مرکز در محل ساختمان دانشگاه آزاد کوهدشت برگزار می شوند؛ اما با توجه برنامه های توسعه ای که مسئولان این دانشگاه پیش بینی کرده اند از ما خواسته اند که تا مهرماه فضای در اختیار را تخلیه کنیم.
جایداری با تاکید بر اینکه رفع معضلات مرکز آموزش عالی کوهدشت مستلزم حمایت همه جانبه مسئولان این شهر است، افزود: اهمیت این مرکز در این است که دانشگاه ملی و سرآمد دانشگاه های کوهدشت محسوب می شود؛ اما متاسفانه به دلیل فراهم نشدن زیرساخت ها و فضای آموزشی با مشکلات عدیده ای مواجه است.
ساختمان فعلی دانشگاه پیام نور بهترین گزینه برای استقرار مرکز
وی در ادامه به احداث ساختمان جدید دانشگاه پیام نور کوهدشت و انتقال این دانشگاه به ساختمان جدید در آینده نزدیک اشاره کرد و افزود: ساختمانی که در حال حاضر در اختیار دانشگاه پیام نور کوهدشت قرار دارد در صورتی که تخلیه شود به علت اینکه در مرکز شهر قرار دارد بهترین گزینه برای استقرار مرکز آمزش عالی کوهدشت محسوب می شود؛ اما متاسفانه تحقق این مسئله با موانعی مواجه است که امیدواریم علی رغم رضایت فرماندار شهرستان دیگر مسئولان مربوطه نیز برای کمک به توسعه تنها دانشگاه دولتی کوهدشت رضایت به این کار دهند.
رئیس مرکز آموزش عالی کوهدشت گفت: متاسفانه نگرش مسئولان نسبت به این مرکز نگرش منفی است و با این حال امیدواریم این نگرش به خاطر کمک به رفع عقب ماندگی های شهرستان کوهدشت که می تواند با ارتقای این مرکز به دانشگاه تحقق یابد هر چه سریعتر تغییر کند.
جایداری با بیان اینکه در حال حاضر توسعه مرکز علمی کاربردی کوهدشت به دلیل عدم بهره مندی از فضا متوقف شده است، بیان داشت: با این حال موافقت دانشگاه لرستان برای راه اندازی چند رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی جلب شده است؛ اما اخذ مجوز نهایی رشته ها منوط به فراهم کردن بسترهای لازم و موافقت دفتر شورای گسترش وزارت علوم است.
وی با اشاره به آمار بالای بیکاری در شهرستان کوهدشت تصریح کرد: مرکز آموزش عالی کوهدشت با ۱۵۰ دانشجو در دورشته کارشناسی ریاضی و زبان انگلیسی برای ۴۰ نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد کرده است و قطعا در صورت توسعه آن می توان شاهد اشتغالزایی بیشتری باشیم.
رئیس مرکز آموزش عالی کوهدشت گفت: اکثر دانشجویان این مرکز را دانشجویان غیربومی تشکیل می دهند و همین مسئله می تواند در درآمدزایی برای مردم کوهدشت موثر باشد.
جایدری خاطرنشان کرد: برای جذب اعضای هیئت علمی مورد نیاز این مرکز در حال حاضر هفت نفر از دانشجویان مقطع دکترا در گرایش مختلف ریاضی بورسیه شده اند و دونفر نیز در مقطع کارشناسی ارشد زبان انگلیسی در این رشته به صورت پیمانی جذب می شوند.
مسلما توسعه مرکز آموزش عالی کوهدشت به عنوان تنها دانشگاه ملی می تواند امتیازاتی به مراتب بیشتر از دیگر مراکز دانشگاهی را برای این شهرستان که علی رغم برخورداری از ظرفیت ها و منابع خدادادی متعدد از محرومیت رنج می برد به ارمغان بیاورد؛ بنابراین توصیه ای که می توان به مسئولان شهرستان کوهدشت کرد این است که با اندکی تامل در عملکرد ضعیف خود در قبال توسعه این مرکز و همچنین تلاش برای پی بردن نسبت اهمیت توسعه دانشگاه های دولتی با توجه به بهره مندی آنها از امتیازات ویژه وزارت علوم هر چه سریعتر نسبت به رفع معضلات و موانع پیش روی مرکز آموزش عالی کوهدشت اقدام کنند.

تهیه گزارش : احمد تلوری / خبرگزاری دانشجو