- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

آغاز طرح تحول سلامت/ گامی بلند و تاریخی در نظام سلامت کشور

 

image_13930202689105 [1]

 

طرح تحول سلامت ایران با کاهش ۲۷درصدی هزینه بستری آغاز شد

وزیر بهداشت با اعلام آغاز طرح تحول سلامت کشور از کاهش ۲۷درصدی هزینه بستری بیمارستان‌های دولتی، جذب ۱۸۰۰ پزشک در مناطق محروم و پوشش بهداشتی ۸.۵ میلیون حاشیه‌نشین به‌همراه زایمان طبیعی رایگان از امروز در سراسر کشور خبر داد.

سیدحسن هاشمی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه ۲ در تشریح آغاز طرح سلامت کشور اظهار داشت: خوشبختانه همه به‌خصوص دولت در کنار مجلس کمک کردند تا منابع عمده‌ای برای حوزه سلامت تأمین شود تا بخش عمده‌ای از مشکلات بیمارستان‌های دولتی کاهش یابد. بر این اساس قرار است در طرح تحول سلامت کشور افراد با مراجعه به بیمارستان‌های دولتی فقط ۱۰ درصد هزینه‌های درمانی را بپردازند و روستائیان، عشایر و همچنین افرادی که تحت تکفل کمیته امداد و بهزیستی هستند فقط ۵ درصد هزینه درمانی را بپردازند.

وی افزود: در گذشته مردم وقتی به بیمارستان دولتی مراجعه می‌کردند جدا از اینکه باید ۱۰ درصد فرانشیز را پرداخت می‌کردند باید ملزومات پزشکی از جمله نخ بخیه، دمپایی، چاقوی جراحی، ملافه، تجهیزات قلبی و جراحی را از بیرون تهیه می‌کردند؛ بر این اساس آزمایشگاه‌هایی در اطراف بیمارستان‌ها ایجاد شده بود و بیمار به بیرون بیمارستان ارجاع داده می‌شد.

وزیر بهداشت ادامه داد: بنابراین در طرح تحول سلامت در تلاش هستیم تا تمام خدمات تشخیصی در بیمارستان‌ها صورت پذیرد، البته یک روز و یا یک هفته نمی‌شود این کار را انجام داد بلکه باید بیمارستان‌ها را توانمند کرد و مهمترین و سخت‌ترین کار ما همین است.

* آغاز زایمان طبیعی رایگان

هاشمی با اشاره به آغاز زایمان طبیعی رایگان در طرح تحول سلامت کشور عنوان کرد: در گذشته به‌دلایلی سزارین به‌جای زایمان طبیعی مورد تشویق قرار می‌گرفت ولی در تلاشیم تا بتوانیم در طرح تحول سلامت ۱۰ درصد شیوع سزارین را کاهش دهیم، البته آمارهایی که در زمینه سزارین و یا زایمان طبیعی اعلام می‌شود بیشتر اسمی است، بنابراین آمار ۵۴ درصد سزارین در کشور بیشتر از این آمار است ولی هنوز بیمارستان‌ها آمادگی کامل را ندارند که بتوانند به تمام مراجعه کنندگان برای زایمان طبیعی خدمات ارائه دهند ولی امیدواریم در بخش‌های دولتی و خصوصی این روش تقویت شود.

وی ادامه داد: به‌هرحال در بخش‌های زایمان طبیعی همکارانی که در این مقوله فعالیت می‌کردند به‌دلیل تشویق سزارین و بی‌اطلاعی مردم فعالیت‌های آنان نیز برچیده شد؛ بر این اساس در روند کنونی سعی بر تشویق زایمان طبیعی است.

* جذب ۱۸۰۰ پزشک در مناطق محروم

وزیر بهداشت در ادامه تشریح طرح تحول سلامت کشور به یکی از بسته‌های دیگر این طرح که بسیار نیز به آن علاقه‌مند بود اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از این بسته‌های طرح تحول سلامت که به آن نیز بسیار علاقه‌ داریم حمایت و تقویت مناطق محروم است که در این زمینه دولت نیز با پرداخت‌های مضاعف حمایت‌های لازم را انجام داده است به‌طوری که بتوانیم ۱۸۰۰ پزشک در مناطق محروم جذب کنیم که البته در چند ماه ‌آینده این کار صورت می‌پذیرد.

* حمایت از بیماران صعب‌العلاج

هاشمی به حمایت دولت از بیماران صعب‌العلاج به‌خصوص افرادی که بر اثر بیماری به زیر خط فقر می‌روند، اشاره کرد و گفت: در زمینه امداد هوایی نیز با توجه به حوادثی که در کشور وجود دارد اقدامات خوبی صورت خواهد پذیرفت؛ بر این اساس چون در حال حاضر فقط یک بالگرد امداد هوایی داریم این بالگردها را به ۱۶ مرکز امداد هوایی افزایش می‌دهیم.

بصورت خلاصه:

کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در  بیمارستان‌های دولتی [2]

حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم [3]

حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستان‌های دولتی [4]

برنامه حفاظت مالی از بیماران صعب‌العلاج، خاص و نیازمند [5]

برنامه ترویج زایمان طبیعی [6]

نظارت بر حسن اجرای برنامه های [7]

ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستان‌های دولتی [8]