- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

راه‌آهن دورود خرم‌آباد روی ریل سازندگی

 

استاندار لرستان گفت: ‌راه‌آهن دورود به خرم آباد بعد از یک وقفه ۳ ساله روی ریل سازندگی افتاد.

به گزارش میرملاس به نقل از ایسنا،هوشنگ بازوند در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: ‌راه‌آهن دورود خرم آباد از سال ۹۰ توسط مقامات عالی‌رتبه کشور بدون هیچ‌گونه طرح مطالعه‌ای کلنگ‌زنی شده است. وی بیان کرد: این موضوع از جمله کلنگ زنی‎های بوده که الان شاهد وضعیت فعلی آنها هستیم.

بازوند با بیان اینکه در نیمه سال ۹۲ پیگیری‌های خود را در این زمینه آغاز کردیم، ادامه داد: قرارداد طرح ۷ دی‌ماه سال گذشته بین وزارت راه و قرارگاه خاتم منعقد و با اعتبار ۴۷۰ میلیارد تومان در ۱۶ دی‌ماه همان زمان ابلاغ شد.

استاندار با بیان اینکه طول مسیر این طرح زیرساختی و ویژه استان، ۱۱۴ کیلومتر بوده هزینه احداث هر کیلومتر آن را ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان تا مرحله ریل‌گذاری برشمرد و تصریح کرد: روسازی این راه‎آهن در بعضی مواقع بیشتر از زیرسازی آن هزینه‌بر است.

بازوند در ادامه با بیان اینکه روند احداث این طرح در ۶ قطعه انجام خواهد گرفت، اضافه کرد: این شش قطعه ازکیلومتر صفر تا ۳۰ شهرستان دورود به سمت خرم‌آباد، قطعه دوم ۳۰ تا ۳۷ کیلومتری، قطعه سوم ۳۹ تا ۴۸ کیلومتری، قطعه چهارم ۵۳ تا ۷۲ کیلومتری، قطعه پنجم ۷۲ تا ۹۸ کیلومتری و قطعه ششم از ۹۸ تا ۱۱۴ کیلومتری احداث می‎شوند.

وی با بیان اینکه تنها نقشه ۲۶ کیلومتر از این ۱۱۴ کیلومتر مسیر تهیه شده و مابقی به زودی تهیه و اجرایی می‌شود، گفت: در حال حاضر یکی از قطعات این پروژه از کیلومتر ۱۴ منطقه کمالوند خرم‌آباد با ۱۱۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین با پیشرفت فیزیکی ۴ درصدی شروع شده است.

مدیر ارشد استان با بیان اینکه راه‎آهن فوق برای قطارهای باری با سرعت ۱۰۰ کیلومتر و مسافربری با ۱۶۰ کیلومتر در ساعت احداث می‎شود،یادآور شد: این راه‌آهن دارای  ۱۶۶۵ متر پل، ۱۳ تونل به طول ۷۴۰ متر بوده که بزرگ‌ترین آن، ۴۴۶۰ متر طول دارد.

استاندار با بیان اینکه این پروژه دارای ۲۶ تقاطع غیرهمسطح است، اظهار کرد: ‌این راه‎آهن باید در مدت زمان ۴ سال به بهره‌برداری برسد. از محل فروش سهام فولاد خوزستان ۳۴ میلیارد تومان در خزانه برای این پروژه اختصاص یافته و قرار است میانگین هر ۳ ماه یکبار نیز از این محل ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان به این پروژه تزریق شود.

استاندار همچنین درباره قطعه خرم‌آباد به اندیمشک با بیان اینکه هنوز مشخص نیست که این قسمت از چه مسیری عبور کند از مشخص شدن مشاور این طرح تا یک ماه آینده خبر داد.

بازوند به راه‌آهن دورود بروجرد اشاره کرد و گفت: این راه‌آهن تا منطقه سیلاخور همزمان با راه‌آهن دورود به خرم‌آباد انجام می‌شود و از این منطقه تا بروجرد ۲۳ کیلومتر است. راه آهن بروجرد ملایر نیز تاکنون هنوز هیچ‌گونه اتفاقی صورت نگرفته اما راه‌آهن دورود به ازنا و الیگودرز اصفهان در حال انجام است اما وضعیت اعتباری خوبی ندارد.

استاندار با اذعان به اینکه یکی از زیرساخت‌های اصلی توسعه مرکز لرستان با اجرایی شدن این پروژه راه‌آهن شکل گرفته و باعث می‌شود زیرساخت‌ها برای سرمایه‌گذاران فراهم شود، به بخش خصوصی در استان نیز اشاره‎ای کرد و گفت: باید بخش خصوصی در استان به بلوغ برسد، وقتی این مهم انجام شود می‌تواند خودباوری را ترویج دهد.

وی افزود: تا زمانی که این خودباوری به همه اقشار مختلف مردم استان سوق داده نشود، حرکت توسعه لرستان کند خواهد بود. برای توسعه استان همه دستگاه‌ها باید پای کار بیایند و باید تلاش کنیم زیرساخت‌های فرهنگی که اثرگذار‌تر هستند، ایجاد شوند.