تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
5

بانک اطلاعاتی غارهای لرستان تدوین می شود/ شناسایی ۲۵۰ غار در استان

  • کد خبر : 49910
  • 20 اردیبهشت 1393 - 10:32

  مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان لرستان از تدوین بانک اطلاعاتی غارهای این استان خبر داد. به گزارشمیرملاس نیوز به نقل از مهر، محمد حسین بازگیر در جلسه کارگروه ساماندهی غارهای لرستان با اشاره به تشکیل تیم غارنوردی لرستان اظهار داشت: این تیم مقرر شده است که با همکاری هلال احمر، اداره کل […]

 

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان لرستان از تدوین بانک اطلاعاتی غارهای این استان خبر داد.

به گزارشمیرملاس نیوز به نقل از مهر، محمد حسین بازگیر در جلسه کارگروه ساماندهی غارهای لرستان با اشاره به تشکیل تیم غارنوردی لرستان اظهار داشت: این تیم مقرر شده است که با همکاری هلال احمر، اداره کل ورزش و جوانان و هیئت کوهنوردی استان تشکیل شود.

وی با بیان اینکه ارائه آموزشهای لازم و تهیه تجهیزات غارنوردی برای این تیم در دستور کار قرار دارد، عنوان کرد: تاکنون تعدادی از اعضای این تیم شناسایی و به دبیرخانه معرفی شده اند.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان لرستان در بخش دیگری از سخنان خود از تهیه اطلس غارهای استان خبر داد و بیان داشت: در راستای تدوین این اطلس اقداماتی انجام شده و هماهنگی هایی با دفتر نمایندگی سازمان جغرافیایی ارتش در استان نیز صورت گرفته است.

بازگیر ادامه داد: همچنین در این زمینه سازمان زمین شناسی مرکز منطقه ای لرستان نیز فعالیت هایی را انجام داده که باید با جدیت بیشتر ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه دستگاههای عضو این کارگروه برای تدوین بانک اطلاعاتی غارهای استان باید اطلاعات لازم را به دبیرخانه ارائه دهند، افزود: در این راستا هر دستگاهی که پژوهشی در این زمینه انجام داده اطلاعات خود را باید به دبیرخانه ارائه کند.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان لرستان همچنین از تهیه شرح خدماتی برای بهره برداری، حفاظت و مدیریت پایدار غارهای استان خبر داد و بیان داشت: این موضوع نیز در کارگروه مصوب و کار در این زمینه آغاز شده است.

بازگیر احصای نقطه نظرات اعضای کارگروه در این زمینه را در دست پیگیری عنوان کرد و بیان داشت: انتظار می رود اعضای کارگروه ظرف مدت زمان دو هفته نظرات خود را در خصوص این شرح خدمات به دبیرخانه ارائه دهند.

وی همچنین انجام مطالعات و تحقیقات زمین شناسی پزشکی را از دیگر دستورکارهای این جلسه عنوان کرد و گفت: سازمان زمین شناسی نیز کار اولویت بندی و مطالعه در این حوزه را در دستور کار قرار داده است.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان لرستان افزود: برای انجام مطالعات و تحقیقات زمین شناسی پزشکی غارهای آبی استان در اولویت قرار گرفته اند که در این راستا انتظار می رود شرکت آب منطقه ای لرستان در این زمینه به کمک سازمان زمین شناسی بیاید.

بازگیر با بیان اینکه از این پس در هر جلسه کارگروه ساماندهی غارهای لرستان کار بررسی موردی غارها انجام خواهد شد افزود: فعالیتهای لازم برای حفاظت و بهره برداری از این غارها توسط کارگروه برنامه ریزی می شود.

وی همچنین از تشکیل کمیته تخصصی غارنوردی در ذیل این کارگروه خبر داد و بیان داشت: با توجه به مشکل تجهیزات لازم برای تیم غارنوری استان پیگیری برای تامین این تجهیزات و امکانات در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان لرستان همچنین به تشکیل کمیته شناسایی غارهای استان در زیر مجموعه کارگروه اشاره کرد و یادآور شد: اعضای این کمیته نیز ظرف یک هفته آینده معرفی می شوند.

بازگیر از شناسایی ۲۵۰ غار در لرستان خبر داد و بیان داشت: با توجه به وجود این ظرفیت به نظر می رسد لرستان حائر رتبه نخست کشور در زمنه تعداد غارها است.

وی با اشاره به ظرفیت های غنی لرستان در حوزه غارها یادآور شد: باید کار شناسایی غارهای لرستان و تکمیل بانک اطلاعاتی آنها به طور جدی پیگیری شود.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=49910

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. جناب آقای بازگیر خسته نباشید لطفا اطلاعات غارهای لرستان را که تا کنون کشف شده اند و راه دسترسی به آنها برای عموم آسان است در سایت های ملی و محلی درج نمایید تا باعث جلب گردشگران شود متشکریم

  2. با سلام خدمت دوستان عزیز
    غار بتخانه قرعلیوند می تواند به یکی از جاذبه های توریستی شهرستان تبدیل شود ، آقای آزادبخت در صورت امکان گزارش مصور از این اثرطبیعی و باستانی تهیه فرمایند

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.