- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

تشکیل ستاد تولید محصول سالم در لرستان

 

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی لرستان از تشکیل ستاد تولید محصول سالم در استان خبر داد.

 

به گزارش میرملاس نیوز به نقل از ایسنا، مجید جوادی گفت: امسال مهم‌ترین چالش گیاه‌پزشکی استان، آفت “سن” غلات بود که البته هر ساله وجود داشته اما امسال به لحاظ تراکم و وسعت آلودگی بی‌سابقه است.

 

وی اظهارکرد: بر اساس آماری که از سال ۵۷ تاکنون موجود است، تا پیش از این بیش‎ترین سطح مبارزه با این آفت در سال ۸۹ و در شهرستان‌های ازنا و الیگودرز صورت گرفته که در مجموع ۱۳۵ هزار هکتار بوده است.

 

جوادی با اشاره به اینکه در سایر استان‌های غربی هم مشکلاتی در این زمینه وجود دارد اما شدت آن به اندازه‌ استانمان نیست، اضافه کرد: پیش‌بینی ما در این زمینه ۴۸ هزار هکتار در لرستان بود که این رقم به ۱۵۰ هزار هکتار افزایش یافت.

 

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه در مجموع بیش از ۷۶ هزار هکتار مبارزه با “سن مادر” در استان داشته‌ ایم، افزود: این رقم در استان بی‌سابقه بوده است.

 

وی ادامه داد: خوشبختانه سازمان جهاد کشاورزی همه‌ امکاناتش را بسیج کرد تا از حالت اضطراری خارج شویم و اگر این مبارزه صورت نمی‌گرفت در بحث تولید گندم، استان با مشکل جدی مواجه می‌شد.

 

جوادی با اشاره به وجود ۴۰ عدد آفت “سِن مادر” در یک متر مربع، بیان کرد: خوشبختانه در حال حاضر وضعیت مبارزه با این آفت مناسب است و تلاش می‌کنیم با پایشی که انجام می‌دهیم، با تراکم‌گیری، بررسی اثر سموم و علف‌های هرز سمج، روش‌های ترکیبی را در دستور کار قرار دهیم.

 

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان به آفاتی که در استان‌های مجاور شناسایی شده‌اند هم اشاره کرد و افزود: دیر یا زود ممکن است به هر دلیل پای این آفات به استان ما هم کشیده شود و در همین رابطه ضروری است با کار کارشناسی مناسب و برنامه‌ریزی، از این مسئله پیشگیری کنیم و آمادگی برخورد با آن را داشته باشیم.

 

وی با تأکید بر اهمیت تولید محصولات سالم و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی که در قانون برنامه‌ پنجم توسعه وجود دارد، اضافه کرد: متأسفانه در حوزه‌ تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های IPM در منطقه می‌لنگیم.

 

جوادی، تشکیل “ستاد تولید محصول سالم” در سازمان جهاد کشاورزی را رخداد مناسبی ارزیابی و اعلام کرد: سه کمیته زیرمجموعه‌ این ستاد تشکیل شده‌اند که شامل کمیته‌ تدوین دستورالعمل‌ها، استانداردسازی، مراقبت و کمیته‌ بازرگانی است.

 

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: انتظار داریم در بحث کمیته‌ بازرگانی، اتاق بازرگانی خرم‌آباد و بخش خصوصی به مسئله ورود پیدا کنند تا با مدیریتی صحیح، آرام آرام کشاورزان به تولید محصولات سالم ترغیب شوند.