تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
5

عباس کمندی هنرمند نامدار و پیشکسوت موسیقی کردستان درگذشت

  • کد خبر : 50326
  • 01 خرداد 1393 - 10:16

  عباس کمندی هنرمند نامدار و پیشکسوت عرصه موسیقی استان کردستان صبح امروز اول خرداد ماه سال ۹۳ به دلیل ایست قلبی در سن ۶۲ سالگی در بیمارستان توحید سنندج درگذشت. به گزارش میرملاس نیوز به نقل ازایرنا، این هنرمند، نقاش، نویسنده، شاعر و نمایش نویس کرد از شب گذشته به دلیل درد ناشی از […]

 

عباس کمندی هنرمند نامدار و پیشکسوت عرصه موسیقی استان کردستان صبح امروز اول خرداد ماه سال ۹۳ به دلیل ایست قلبی در سن ۶۲ سالگی در بیمارستان توحید سنندج درگذشت.

به گزارش میرملاس نیوز به نقل ازایرنا، این هنرمند، نقاش، نویسنده، شاعر و نمایش نویس کرد از شب گذشته به دلیل درد ناشی از کلیه به بیمارستان منتقل و صبح امروز به علت ایست قلبی درگذشت.

عباس کمندی متولد سال ۱۳۳۱ در شهر سنندج است، از همان سنین کودکی با ادبیات فولکلور کردی آشنا شد و آثار نبوغ وی برای آشنایان نمایان شد.

در سن ۱۶ سالگی به شعر سرایی، قصه نویسی، قصه پردازی مشغول بود، به گفته خود وی از هیچکس تقلید نکرده و سبک مخصوص به خود را دارد، سال ۱۳۴۹ در سن ۱۸ سالگی در یک مسابقه داستان نویسی در رادیو سنندج مقام اول را کسب کرد و با توجه به کسب این مقام، توسط مدیر وقت رادیو به کار در رادیو سنندج دعوت شد.

در سال ۱۳۵۰ پس از شرکت در یک شب شعر، مسوولیت ترانه سرایی خانه فرهنگ و هنر به عهده وی گذاشته شد، تا سال ۱۳۵۶ حدود ۹۵ درصد ترانه هایی که در رادیو سنندج ضبط می شد از خانه فرهنگ و هنر ارایه می شد.

عباس کمندی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با همکاری گروه ˈکامکارهاˈ کارهای جدیدی را شروع کرد.

سبک اشعاری آهنگ های عباس کمندی عاشقانه است و بیشتر آنها از شاعران هورامان گرفته شده است و تا کنون از وی آهنگی راجع به جنگ و کشتار و خون ریزی ثبت نشده است.

سرودن اشعار بیش از ۱۵۰ ترانه، ساخت و اجرای بیش از ۶۰ آهنگ و ترانه، اجرا و ارایه مجموعه آهنگ های گلاویژ، پرشنگ، اورامان و کیژی کورد در ۳ شماره، گردآوری مظاهر فرهنگ فلکلوریک (فرهنگ مردم)،

گردآوری و تحقیق زندگی نامه شخصیت های کرد و تبدیل آن به فیلمنامه از آن جمله سنجرخان، سید عطا کل، زندگی پهلوان حسین گلزار کرمانشاهی، غارت آثار زیویه و میر نوروزی از جمله فعالیت های عباس کمندی در طول ۶۲ سال زندگی هنری اش است.

اسب، یک سبد علف، پرواز در قفس، ارثیه مامه رحیم، عضو جدید اوپک، نبرد رمادیه، کوچه سرخ، کاروانسرا، وکیل اول، قلم و شیطان و پهلوان پنبه از جمله فیلم نامه های عباس کمندی هستند.

از عباس کمندی علاوه بر چندین برنامه تلویزیونی، کتاب های دیوان شعر کردی و فارسی، جمع آوری اشعار دیوان میرزا شفیع، ورزش باستانی و پهلوانان کرد، زندگی نامه سید علی اضعر کردستانی، اورامان، رمزگشایی در مظاهر فرهنگی و گردآوری اشعار هیجایی ایرانی قبل از اسلام به یادگار مانده است.

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=50326

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 5در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۵
  1. سلام و تشکر ازآقا داریوش عزیز،این ضایعه اسفناک رو به جامعه هنری ایران بخصوص اصحاب فرهنگ وهنر استان کردستان تسلیت عرض میکنم وبرای ایشان غفران الهی وبرای خانواده محترمشان صبر واجر از خداوند متعال مسئلت دارم.

  2. روح آوای گل وبلبل کردستان شاد

  3. افسوس فراوان ….مردی که ” مه توری مه توری ” را زمزمه می کرد با دلی گرفته رفت….. در سال ۸۵ یا ۸۴ برای عباس کمندی بزرگداشتی از طرف صدا و سیمای کردستان و استانداری برگزار شد ؛ بنده کارگردان و تهیه کننده ی آن همایش بودم یکی از آیتم ها سرود ” مه توری مه توری ” عباس کمندی بود که توسط گروهی از دختران نوجوان نا شنوا با زبان اشاره ی خودشان اجرا میشد …. کمندی از این آیتم بی اطلاع بود و من چون حدس میزدم که چه عکس العملی خواهد داشت یکی از دوربین ها را روی کلوز صورت ایشان فیکس کردم وقتی گروه شروع به اجرا کرد کمندی نتوانست طاقت بیاورد در تمام طول اجرا با هق هق بلند می گریست و اکثرحضار در سالن به گریه افتادند ….قلبی بسیار رئوف داشت بارها خدمتش رسیدم وهر بار با نوه ی کوچکش بازی می کرد ….بسیار خوش مشرب و گیرا سخن می گفت و طنز پردازی قهار بود ….گاگوله عضو جدید اوپک و کاپتان یوسف در جزیره فیلمنامه هایی بود که من افتخار تولید آنها را داشتم و در کار عروسکی شاخ و پهلوان پنبه بنده مدیر تولید مجموعه بودم …. محضر عباس کمندی هیچگاه خستگی نداشت و همیشه کلاسی بود برای آموختن ….روحش شاد و یادش گرامی

  4. لای هه لوی به رزه فه ری به رزه مژی
    چون بژین شرطه نه وه ک چنده بژین
    تسلیت به ملت کرد

  5. خدابیامرزه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.