- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

عباس کمندی هنرمند نامدار و پیشکسوت موسیقی کردستان درگذشت

 

عباس کمندی هنرمند نامدار و پیشکسوت عرصه موسیقی استان کردستان صبح امروز اول خرداد ماه سال ۹۳ به دلیل ایست قلبی در سن ۶۲ سالگی در بیمارستان توحید سنندج درگذشت.

به گزارش میرملاس نیوز به نقل ازایرنا، این هنرمند، نقاش، نویسنده، شاعر و نمایش نویس کرد از شب گذشته به دلیل درد ناشی از کلیه به بیمارستان منتقل و صبح امروز به علت ایست قلبی درگذشت.

عباس کمندی متولد سال ۱۳۳۱ در شهر سنندج است، از همان سنین کودکی با ادبیات فولکلور کردی آشنا شد و آثار نبوغ وی برای آشنایان نمایان شد.

در سن ۱۶ سالگی به شعر سرایی، قصه نویسی، قصه پردازی مشغول بود، به گفته خود وی از هیچکس تقلید نکرده و سبک مخصوص به خود را دارد، سال ۱۳۴۹ در سن ۱۸ سالگی در یک مسابقه داستان نویسی در رادیو سنندج مقام اول را کسب کرد و با توجه به کسب این مقام، توسط مدیر وقت رادیو به کار در رادیو سنندج دعوت شد.

در سال ۱۳۵۰ پس از شرکت در یک شب شعر، مسوولیت ترانه سرایی خانه فرهنگ و هنر به عهده وی گذاشته شد، تا سال ۱۳۵۶ حدود ۹۵ درصد ترانه هایی که در رادیو سنندج ضبط می شد از خانه فرهنگ و هنر ارایه می شد.

عباس کمندی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با همکاری گروه ˈکامکارهاˈ کارهای جدیدی را شروع کرد.

سبک اشعاری آهنگ های عباس کمندی عاشقانه است و بیشتر آنها از شاعران هورامان گرفته شده است و تا کنون از وی آهنگی راجع به جنگ و کشتار و خون ریزی ثبت نشده است.

سرودن اشعار بیش از ۱۵۰ ترانه، ساخت و اجرای بیش از ۶۰ آهنگ و ترانه، اجرا و ارایه مجموعه آهنگ های گلاویژ، پرشنگ، اورامان و کیژی کورد در ۳ شماره، گردآوری مظاهر فرهنگ فلکلوریک (فرهنگ مردم)،

گردآوری و تحقیق زندگی نامه شخصیت های کرد و تبدیل آن به فیلمنامه از آن جمله سنجرخان، سید عطا کل، زندگی پهلوان حسین گلزار کرمانشاهی، غارت آثار زیویه و میر نوروزی از جمله فعالیت های عباس کمندی در طول ۶۲ سال زندگی هنری اش است.

اسب، یک سبد علف، پرواز در قفس، ارثیه مامه رحیم، عضو جدید اوپک، نبرد رمادیه، کوچه سرخ، کاروانسرا، وکیل اول، قلم و شیطان و پهلوان پنبه از جمله فیلم نامه های عباس کمندی هستند.

از عباس کمندی علاوه بر چندین برنامه تلویزیونی، کتاب های دیوان شعر کردی و فارسی، جمع آوری اشعار دیوان میرزا شفیع، ورزش باستانی و پهلوانان کرد، زندگی نامه سید علی اضعر کردستانی، اورامان، رمزگشایی در مظاهر فرهنگی و گردآوری اشعار هیجایی ایرانی قبل از اسلام به یادگار مانده است.