کد خبر : 50344
تاریخ انتشار : ۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۱
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 1,445 بازدید

نقد ناپذیری

    امین آزادبخت / میرملاس نیوز : اپیدمی نقد ناپذیری   ” نقد” !!!کلمه ای که این روزها به ندرت مورد قبول واقع می شود و بسیاری از آدم های این دیار همیشه سعی می کنند در مقابل این سه حرف قرار نگیرند.به راستی چرا در جامعه کنونی نقد و انتقاد ، پذیرای چندانی […]

IMG_8468
 

 

امین آزادبخت / میرملاس نیوز :

اپیدمی نقد ناپذیری

 

” نقد” !!!کلمه ای که این روزها به ندرت مورد قبول واقع می شود و بسیاری از آدم های این دیار همیشه سعی می کنند در مقابل این سه حرف قرار نگیرند.به راستی چرا در جامعه کنونی نقد و انتقاد ، پذیرای چندانی نداشته و شنیدن نقد چنان از تحمل برخی ها خارج شده که چنین تصور می شود حتی به قیمت جانشان هم که شده ” نقد” نشوند.

شاید معنای واقعی نقد توسط این افراد نادیده گرفته می شود و یا شاید هم برخی به ظاهر نقادان، آنچنان نقد و تخریب را یکی کرده اند که دیگر هیچکس گوش شنوای نقد واقعی را ندارد.ا

این روزها دل و دماغی برای نقد شدن وجود ندارد و به واقع نقد شدن در ردیف بزرگترین توهین ها و بی احترامی ها قرار گرفته است.باید گفت به واقع یکی از اساسی ترین راههای پیشرفت همان نقد و نقدپذیری است، اما متاسفانه این موضوع امروزه روز برعکس شده و افرادی که خیال پیشرفت ورسیدن به قله های اوج را دارند ، نقد را مانعی بر سر راه خود می دانند.

به راستی چه بر سرمان آمده؟ چرا دیدگاهها در خصوص تئوری های ثابت شده اینگونه فاحش تغییر کرده  و دیگر نقد را به معنی دلسوزی نمی دانیم بلکه نقد در چشم جامعه به عنوان پتکی بر سر دیگران محسوب می شود.

نمی خواهم از چگونگی نقد و از کلمات تکراری نقد منصفانه، نقد دلسوزانه و امثال اینها استفاده کنم چراکه همه شما و من بر این کلمات تسلط کافی داشته و به خوبی با تعابیر آن آشنا هستیم.

هدف از این مطلب این است که به یکدیگر کمک کرده و ظرفیت پذیرش نقد در میان مردم و مسوولان لرستان  را بالا ببریم چونکه نقد پذیری دروازه ای رو به پویایی و پیشرفت است، همان کمبودی که امروز مردم لرستان حس می کنند.

شاید نقد ناپذیری و فلسفه شکست خورده نقد در لرستان یکی از عوامل اصلی توسعه نیافتگی این دیار و محرومیت مردم نجیب آن بوده است.امروز متاسفانه توانایی تحمل نقد در میان مسوولان به عنوان الگوی مردم بسیار کمرنگ شده و این امر نتیجه ای جز پس رفت و عقب رفت لرستان در طول زمان نخواهد داشت.موضوع نقد و نقدناپذیری در سراسر کشور وجود دارد اما این مسئله در لرستان به یک اپیدمی ناگوار  و معضلی بر سرراه پیشرفت و توسعه تبدیل شده است. این روزها برخی نقدناپذیری در میان  مدیران و مسوولان گرفته تا نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی  و سایر شوراها  در برخی موارد به وضوح مشاهده می شود ، افرادی که نه تنها واکنش مثبتی نسبت  به نقد شدن ندارند بلکه به همراه اطرافیان و هوادارانشان ،  کمر همت  را برای تلافی کردن  و ضربه زدن به فرد منتقد می بندند.نقدناپذیری به آفتی در شخصیت های سیاسی استان تبدیل شده به گونه ای که افرادی که  رای ونظر مردم را برای راهیابی در جمع بزرگان  و کرسی های مورد نظرشان لازم و قابل احترام می دانستند ، امروز همان افراد،  نظرات مردم را نادیده می گیرند.

باید گفت ، عزیران ! این مردم همان مردمی هستند که شما با نظرشان به اینجا رسیده اید، پس چگونه است که دیگر نظر این مردم برایتان مهم نیست؟ چه شده که حالا به نظر شما این مردم غیرکارشناسانه سخن می رانند و کارها و اقدامات تخصصی را تنها شما انجام می دهید؟و نکته دیگر اینکه باید دانست مردم و رسانه ها در بسیاری از شرایط با یکدیگر هم سو و هم رای هستند و اگر رسانه ای نقدی را بر شما وارد کرده ، بدون شک این صحبت و درخواست مردم بوده، چراکه امروز رسانه ها زبان گویای مردم و پل ارتباطی میان شما و جامعه هستند.یقینا  توجه به نقد سازنده ی رسانه ها ، توجه به مردم و آرا آنان است  و از شما  و اطرافیانتان انتظار می رود واکنش های عجولانه نسبت به نقد سازنده رسانه ها و مردم را کنار گذاشته و بدانید این نقدها و صحبت ها از سر دلسوزی و با هدف پیشرفت است.

امروز بجای آنکه از ظرفیت رسانه های محلی برای آشنایی با مشکلات و خواسته های مردمی استفاده شود، متاسفانه این فضا برای شما بدون استفاده مانده به جای دیدن نظرات مردم وتامل در آن ، همچنان بر طبل نقد ناپذیری و بی حوصلگی می کوبید.

پذیرش نقدهای سازنده مردم و رسانه ها در کنار نفوذ و اهرم فشاری که شما در اختیار دارید بدون شک شما و جامعه لرستان  را به سوی پیشرفت سوق می دهد پس بیایید صدای رسای مردم فهیم این استان را با همان نفوذ و اهرم های فشار خاموش نکنید  و هرگونه صحبت دلسوزانه ای را با غرض و  کینه شخصی  ، جبهه گیری های  نابجا پاسخ ندهید.  

 

 

 

درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت )

دیدگاه ها

محمدی وفایی در گفته :

سلام علیکم
خسته نباشید

نقد ناپذیری عوامل فراوانی دارد ؛ که یکی از این عوامل از مبانی نظری و فکری مسئولان نشئت می‌گیرد ،
در مبانی فکری برخی ها ، جایی برای تعدد و تنوع فهم‌ها از یک واقعیت لحاظ نشده است.
برخی از آنها از علم ودانش کافی برخوردار نیستند و فقط خودشان را قبول داشته و لذا انتقاد پذیر نیستند
ضعف اخلاقی چون ، تکبر و خود بزرگ بینی و فقدان فروتنی در افراد نیز از جمله ی عوامل است برخی صاحبان قدرت فکر می‌کنند برای اینکه مسئولیت و جایگاه قدرت آن‌ها اعتبار داشته باشد باید به عنوان شخصیتی استثنایی و غیر قابل تکرار شناخته شوند ، همین امر آن‌ها را نسبت به انتقاد حساس می‌کند .
محیط و شرایط حاکم بر جامعه نیز در پرورش مسئولینی انتقاد ناپذیر سهم بسزایی دارد و اگر این محیط نامناسب باشد و خود در مسیر عدم انتقاد حرکت کند ، در جامعه ما ، سیاستمداران ، روشنفکران و هنرمندان نقد شدن را در برابر نفی خود می‌داند .
اما روش امام خمینی «ره»
نامه بچه ی خراسانی و جواب امام «ره»
حضور محترم پدر عزيز و مهربانمان حضرت امام خميني، اميدوارم سلام گرم مرا بپذيريد و وجودتان از هرگونه بيماري و ناراحتي دور باشد. ما مي‌خواستيم همانطور كه در كتاب تعليمات ديني سال پنجم بود نامه‌اي به شما بنويسيم و مانند امام محمد تقي(ع) كه فرماندار سيستان را نصيحت كرد شما را نصيحت كنيم، اما متوجه شديم كه اين كاراشتباه بزرگي است، چون شما شخصي بزرگ و پرهيزكار هستيد و در برابر قدرت‌هاي شرق و غرب ايستاده‌ايد در حالي كه ما كودكاني هستيم كه شايد دست راست و چپ خود را تشخيص ندهيم. پس چگونه خود را راضي كنيم كه شما را نصيحت نماييم، به همين دليل فقط تصميم گرفتيم كه نامه‌اي براي شما بنويسيم و ضمن عرض سلامي گرم با محبت ازخداوند بزرگ بخواهيم كه شما را در پناه خود در كليه امور موفق و پيروز نگاه دارد و هر چه زودتر سربازان اسلام را برنيروهاي صدام و كافران بعثي پيروزي عطا فرمايد. امين يا رب العالمين خدايا، خدايا. . .نيشابور روستاي معدن فيروزه نماينده كلاس پنجم الف
امام در جواب مي‌فرمايد: بسم الله الرحمن الرحيم. چه خوب بود نصيحتي را كه در نظر داشتيد مي‌نوشتيد، ما همه محتاج به نصيحت هستيم.

امیری در گفته :

با تشکر از مطلب اقای ازادبخت:
اصولا اقای ازادبخت نقد در لرستان معنا ومفهومی ندارد .در لرستان وبخصوص در شهرستان ها ی ان مثل کوهدشت مردم در هر برهه زمانی به دوگروه تقسیم می شوند.یک گروه طرفدار طیف حاک ونماینده مجلس هستند .این گروه چشم گوش وزبان خود را بر تمام کاستی ها و کمبود ها بسته و عمل حاکمان و نماینده را وحی منزل می دانند و ان را بدون کم وکتست وچشم بسته قبول دارند.این گروه با وجود این که می دانند واقعا بر خی جا ها شایسته نقد وانتقاد می باشد اما در ظاهر با تبلیغات و پشتیبانی از عمل نماینده و مسئولان سعی می کنند شهرستان و جامعه را مدینه فاضله می دانند که اگر کسی نقد وانتقاد کند مرتکب گناه نابخشودنی شده است.
گروه دوم افرادی هستند که جامعه متحمل شکست سیاسی شده اند .این افراد به دلیل این که هم چیز را از دست داده می بینند نقد نمی کنند.این افراد با اشتباه کردن می گویند ما هر چه بگوییم تنها کار خود را می کنند .این طرز تفکر کاملا اشتباه است اگر فردی با دلیل منطقی و مستند ومستدل اوضاع را مورد نقد قرار دهد حتما در جامعه باز تاب خواهد داشت .البته باید دامنه نقد خود را تا حد تخریب گشترش ندهد و مطالبی را بگوید که واقعا مصداق عینی داشته باشد تا مورد توجه جامعه فرار بگیرد.در این میان این افراد باید شهامت نقد کردن را داشته باشند و به اصطلاح خود را برای پاتک افراد مورد نقد اماده کنند که متاسفانه به دلیل شدت حمله افراد مورد نقد و بازتاب منفی که این نقد بر نقد کننده دارد کمتر کسی پیدا می شود که علنا و به صورت مستقیم نقد کند.
من به صورت مصداقی می گویم و به هر دو گروه مطرح در شهرستان کوهدشت می گویم شما در زمانی که قدرت را از دست دادید حالا چه اصلاح طلب و چه اصول گرا کدام مطلب انتقادی شما در شهرستان پخش شد .چند بار علنا وزسما مسئولان ونماینده گان را مورد نقد منصفانه وبدون تعصب قرار دادید؟متاسفانه در جامعه ما همه چیز سیاه وسفید است ورنگ خاکستری ندارد بعنی همیشه اعمال مسئولان را با صفر وصد مقایسه می کنندیعنی یا کاملا موافق وضع موجودندیا این قد مخالف هستند که کسی حرف انتقاد ی انها را قبول ندارد.
امیدووارم شرایطی فراهم شود که دوطرف قضیه نقد یعنی انتقاد کننده وانتقاد شونده ظرفیت لازم را برای نقد شدن ونقد کردن داشته باشند

ناشناس در گفته :

گويند در ولا يتي كدخدايي بود كه روز به اصرار از مردم مي خواست تا او را نقد كنند . اما هر وقت كسي در روز روشن به انتقاد از او مي پرداخت مورد تفقد و احترام قرار مي گرفت ولي شب كه فرا مي رسيد يك عده نا شناس به خا نه اش مي ريختند و او را به طرز فجيعي مي كشتند و يا از آن جا تبعيدش مي كردند . كم كم مردم متوجه شدند كه دعوت به نقد در واقع دعوت به منفور شدن و تبعيد و مرگ است . افراد منتقد زيادي كشته و تبعيد شدند . بعدها در با ره ي آن كدخداي بزرگ كتاب ها نوشتند در يكي از كتا ب ها آمده بود . كه كدخدا با دعوت به نقد مي خواست به را حتي افرادي را كه سرشان به تنشان مي ارزد را بشنا سد و سر فرصت ولا يتش را از شر روشن گري و چالش آنان پاك كند . نمي دانم چرا با ديدن اين مقاله به ياد اين حكايت افتادم شايد توهم زدم .

گراوند ... در گفته :

نزدیکان آقای … تلاش زیادی کردند تا سایت میرملاس فیلتر بماند اما نتونستند…
امیدوارم با نقدهای سازنده ی خود گامی برای پیشرفت شهر و استانمان بردارید…
درود بر امین آزادبخت.

ادینه وند از کوهدشت در گفته :

اقای گراوند کاش می نوشتی طرفداران چه کسی؟

مدیر محترم میرملاس
در دین مبین اسلام بر لزوم نقد و انتقاد سازنده تأكید فراوانی شده است. به طوری که مسلمانان باید نسبت به مشکلات جامعه حساسیت داشته باشند و در صدد رفع آن مشکلات باشند. روایت معروف «المؤمن مراه المؤمن» به خوبی گویای این واقعیت است. امام صادق(ع) فرموده است: «محبوب‌ترین برادرانم نزد من كسی است كه عیب‌هایم را به من هدیه كند.» امام علی(ع) نیز در این بحث می‌فرمایند: «باید برگزیده‌ترین مردم نزد تو آن كسی باشد كه عیب تو را به تو هدیه كند و در پیكار با نفست تو را یاری رساند.» بنابراین آنچه در آیات و روایات بر آن تأكید شده است ارائه نقد سازنده و نشان دادن عیب به منظور اصلاح و رفع آن می‌باشد.
با توجه به این روایات متوجه می‌شویم که دین مبین اسلام‌ حامی و مدافع نقد و انتقاد پویا و سازنده می‌باشد و با تخریب به شدت مخالف است و این عمل غیراخلاقی را تهدیدی برای وحدت و اتحاد تلقی می‌كند. در این باب دیدگاه های بسیار جالبی از مقام معظم رهبری به چشم میخورد که باید سر لوحه قرار گیرد.
والسلام

مصطفی شکری در گفته :

درود بر جناب آزادبخت
یقیناً مسئولین محترم اگر “اهل فکر” باشند باید از فرصت فضای مجازی برای آگاهی از خواسته های مردم استفاده کنند. و بدانند که “نقد آشکار” به از “تخریب در نهان” است.

محمود سیفیان در گفته :

این روزها خیلی اصطلاح “نقددلسوزانه”و”نقدسازنده”رامیشنویم که به نظرمن جزفریبی خوش اب ورنگ وجزحیله ای برای کندکردن تیغه ی نقد نیست.نقد ماهیتا نامشروط است وبار کردن قیودی اینچنین جزتهی کردن نقد ازرسالت اصلی خویش نیست وعملا بدین معناست که به گونه ای نقد کنیم که دیگری ناراحت نشود. اینگونه نقد عینا شبیه نسکافه ی بدون کافیین وسیگار بدون نیکوتین است:بی بو بی خاصیت! خیلی رک وساده بگم:رسالت نقد مطلقا تخریب گری است وبجای بکار بردن اصطلاحاتی چون”منظورم البته شما نیستید” و”مرادم شمای نوعی است”و”امیدوارم ازسخن من ناراحت نشوید” میگوید:”منظورمن دقیقا شخص شخیص شماست وجزناراحت کردن شما قصدی ندارم” نقد یعنی با پای نفی متعین وارد میدان شدن.

محمدی وفایی در گفته :

سلام بر جناب سیفیان
هرچند در کشور ما ظرفیت نقدپذیری بسیار پایین است وبرخی ها تا کمترین ترکشی از نقدی احساس کند، پاتک سنگینی می‌زند. ولی به نظر می رسد تعریف جنابعالی از نقد تعریفی کامل نیست ؛«نقد كردن» در اصل به معني رأي زدن و داوري كردن است و شك نيست كه رأي زدن و داوري كردن دربارة نيك و بد امور و سره و ناسره آن‌ها مستلزم معرفت درست و دقيق آن امور است. نقد و به عبارتی انتقاد کردن زیرمجموعه ی امر به معروف و نهی از منکر است و شرایط خاص خودش را دارد .

بدون شك نقد و نقد كردن باعث رشد جريان فكري مي‌شود به شرط اين‌كه فرد نقد كننده به موضوعي كه درباره‌اش سخن مي‌گويد آگاهي كامل داشته باشد و نيز نقد او درست و اصولي باشد.

بعضي از اين اصول عبارتند از:

در جهت بهبود باشد.

از سر خير‌خواهي باشد

همراه با ارائه اصلاحات پيشنهادي و يا راه حل باشد.

جنبه‌هاي مثبت و منفي كار را در كنار هم بيان كند.

همراه با استدلال و مدرك باشد.

متحجرانه و انعطاف ناپذير نباشد.

واضح و روشن باشد نه مبهم و پيچيده.

از روي احساسات نبوده باشد.

و…

پرويز گراوند در گفته :

نقد چارچوب نمي پذيرد.
معلوم است آقاي سيقيان مفهوم نقد را خوب فهميده‌ اند. اصطلاحي به نام «نقد» خصوصاً در حوزه ي «نقد قدرت»، خاستگاه تاريخي و حوزه ي مفهومي خود را دارد. نقد يك اصطلاح است نه يك واژه. لذا نمي شود از منظرِ لغت شناسي آن را معني كرد. نقد اساساً يعني زير سوال بردن و نشان دادنِ نارسايي هاي يك گفتمان، عملكرد يا رويه. لذا چارچوب ندارد، بالعكس نقد از جنسِ چارچوب شكني است. اگر چارچوبي براي آن تصور كنيم يعني آن را تغيير ماهيت داده ايم و ديگر نقد نيست. بنابر اين، اصطلاحِ «نقد دلسوزانه»، يعني زدنِ قيد بر نقد. چه كسي معيارِ دلسوزي را مشخص ميكند؟ نقد كننده يا نقد شونده يا شخص ثالثي كه افكار و احساسات خود را معيار نقد ميداند؟
پديده ي نقد از نگاهِ رئاليستي هيچ قيدي ندارد و همانطوري كه گفتمان ها و رويه هاي مسلط يا موجود كم و بيش در ذاتِ خود حاويِ افراط و تندي هستند، نقد نيز در عمل كم و بيش با افراط و احساس يا اغراض در مي آميزد. متاسفانه هيچ راهي براي پالايشِ آن وجود ندارد. اما عوارض نقد و آزادي بيان در مقابلِ منافعش، مثل عوارضِ خوردنِ داروي شفابخش در مقابلِ شفايي است كه مي بخشد. به اين خاطر، نه دارو نه نقد قابل اغماض نيستند.
گلِ بي خار خدا نافريد
آزاد گذاشتنِ «نقد» در معرضِ افكار عمومي باعث ميشود نقد و منتقد توسطِ افكار عمومي و بنا به معيار «افكار عمومي» متعادل و سودبخش تر شوند و تا حدي از افراط و تفريط مصون شوند.

سید محمد صادق محمدی وفایی در گفته :

سلام مبعث خاتم الانبیا ء (ص) نیز مبارک باد

جناب گراوند نقد زیر مجموعه ی امر به معروفو نهی از منکر است و همان طور که امر به معروف و نهی از منکر چار چوب دارد نقد و انتقاد نیز تافته ای جدا بافته نیست و دارای قید و قیود خاص خود است .
کلمه نقد، به تنهايي، يعني «تشخيص خوب از بد»جوهري، در صحاح مي گويد: انتقد الدراهم: “أخرج منها الزيف … ناقَدَهُ: ناقَشَهُ في الأمر؛ درهمهاي ناخالص را از مجموعه آن جدا كردن، انتقاد ِدرهمهاست و نقد كسي، به معناي مناقشه كردن با او در باره چيزي است.

نقد، انتقاد، منُقد، مُنتقد، ناقد،…هم خانواده هستند. از همه اين کلمات مشهورتر، کلمه انتقاد است

انتقاد هم در حقيقت يعني «آشکار کردن خوبي ها و بدي ها»؛ اما در بين ما، معني «ايرادگيري» و «عيب جويي» تنها را پيدا کرده است؛ همان طور که بعضي ها گمان مي کنند نقد هم يعني همين.

به یقین عقل و خرد آدمی هم نمی پذیرد به نام نقد بدون هیچ قاعده و روش و شناختی ، در موضوعی یا موضوعات متعددی افکار عمومی را مشوش کرد.
الهی موفق تر باشید

محمود سیفیان در گفته :

البته جناب وفایی پس ازسالها تلمذ درباب”حلقه ی انتقادی”وموسفیدکردن درمکتب”فلسفه نقادی کانت” بیگمان مفهوم نقدرا بهترازمن واقای گراوند درمیابد.

محمدی وفایی در گفته :

جناب سیفیان سلام علیکم
بنده ی کمترین شاگرد مکتب حضرت خاتم الانبیاء(ص) هستم نه دانش اموخته ی کانت . سخن کانت را نیز در صورتی می پذیرم که با اصول مکتبم سازگاری داشته باشد.به عبارتی اسلام محورم نه کانت محور.
در اسلام نقد و انتقاد زیر مجموعه ی امر به معروف و نهی از منکر است و دارای شرایط خاص خودش است.

تا کجا بی‌غیرت دین زیستن؟

ای مسلمان مردن است این زیستن!

مرد حق باز آفریند خویش را

جز به نور حق نبیند خویش را

بر عیار مصطفی خود را زند

تا جهان دیگری پیدا کند.

علامه اقبال لاهوری:

با نظرآقای وفایی مواقم نقدزیر مجموعه امر به معروف ونهی از منکرست.قرآن (آیه 104)سوره آل عمران “ولتکن منکم امة یدعون الی الخیرو یأمرون بالمعروف وینهون عن المنکر واولئک هم المفلحون” وبایدازشمامسلمانان به خیر وصلاح دعوت کنندواز بدی نهی کنند به درستی که اینان رستگارانند.لذا می بینیم که نقد اصولا تخریب نیست وسرانجام آن صلاح ورستگاری است.

برای میر ملاس متاسفم در گفته :

میرملاسی های عزیز چرا وقتی نقد پذیر نیستید دم از نقد پذیری می زنید ….
از وقتی میرملاس رفع فیلتر شده چندین کامنت با محتوای مختلف برای خبرهای متفاوت ارسال کرده ام که متاسفانه هیچ کدام از آنها تایید نشد و به عبارتی مورد مقلول مدیریت محترم قرار نگرفت در حالی که کامنت ها نه توهین آمیز بوده و نه حرفی بر ضد میرملاس نوشته شده است. آقای آزادبخت این نشان از نقد پذیری شما نیست بلکه این را اثبات می کند که میر ملاس برای یک حزب و افراد خاص طراحی شده است و سایر کاربران اجازه نظر دهی نمی دهد.
ای کاش از …. یاد می گرفتید
مطمئنم که این کامنت نیز مانند سایر کامنت های دیگر تایید نمی شود.
موفق باشید.

كاش از برخى جريانت با خبر بوديد تا قضاوت عجولانه و يكطرفه نميكرديد جناب متاسف

نجف شهبازی در گفته :

میرملاسا ظاهر بدلیل انتشار کامنت های انتقاد پذیر فیلتر شد مجدودیت ها را بپذیرید و این سو سو نور امید بخش افزایش ظرفیت انتقاد پذیری هر جا معه ی رو به رشد است

مدیریت سایت میرملاس نیوز در گفته :

با سلام خدمت” برای میرملاس متاسفم” و همه ی مخاطبان عزیز

در مورد کامنت های شما و پاسخگویی به برخی مخاطبان عزیز چه نکته قابل ذکر است:
– کامنت های شما و برخی دوستان که در قالب منتقد ارسال شده است با نام مستعار و محتوی تند است که علیرغم مجهول نبودن نام شما عزیزان برای مدیریت سایت ، ولی برای نویسنده مطلب و مخاطبان مجهول است.
– در کامنت های ارسالی اتهام هایی زده میشود که رسیدگی به درست بودن یا نبودن آنها نیازمند یک دادگاه صالحه و زمان بر است که از ظرفیت هر پایگاه خبری خارج است .
– در برخی کامنت های شما ادا فرمودید که “میرملاس برای یک حزب و افراد خاص طراحی شده است ” این در حالی است که در برخی دیگران مخاطبان برخلاف شما نظر عقیده دارند. میرملاس محل تجمیع افکار است.
– بزودی لینک قوانین و مقررات فضای مجازی به همت و همکاری پلیس فتا شهرستان در سایت منتشر میشود که امیدورایم مخاطبان عزیز با مطالعه کامل بر ما خرده نگیرند و صبور باشند.
– یکی از موارد فیلتر شدن 10 روزه سایت ، منتشر شدن کامنت های برخی عزیزان بود که شاکی خصوصی داشتند و ارسال کنندگان کامنت با نام مستعار بودند . پس لطفا انتظار نداشته باشید که بخاطر یک نقد تخریبی شما تمام مخاطبان میرملاس از دیدن مطالب سایت محروم شوند.
سربلند باشید و صبور

از اینکه برا کورانی فر تبلیغ میکنید شکی نیست و شکی نیست که دشمنای ایشان این سایت را فیلتر کردن
دلیل دیگه ای نداشت

رومشگان در گفته :

باسلام.بنده هم چند هربار از میرملاس نقد کردم ایون کامنت بنده رو حذف کردن.متاسفم برای
کسی که مدعی ازادی بیان و انتقاد هستند.

هادی قبادی در گفته :

با سلام
لازمه یک جامعه پویا عقلانیت است . عقل حکم میکند که رشد و تعالی ، شدیداً نیازمند خرد جمعی است و در این مسیر نقد پذیری یک ضرورت اجتناب ناپذیر است اما با کمال تأسف بسیاری اوقات ، غلبه منافع شخصی و احیاناً باندی موجب می شود ما عقل را زیر پا گذاشته و از انتقادات نه تنها بهره نگیریم بلکه کینه توزی خود را افزایش دهیم .
همه باید از این حال ، به خدا پناه ببریم .

سلام. جناب آقای آزادبخت صادقانه بفرما شما نقد پذیر هستید ؟!! گذشته این سایت و ثبت مقالات دلخواهتان و حذف مغرضانه کامنت های انتقادی دقیقا کاریست که شما کماکان ادامه داده و میدهید خواهشن شما حرف نقد را پیش نکشید . و یادداشتتان را با نام مستعار درج کنید که حقیقت غیر آن چیزیست که ادعا میکنید . و برای اثبات موضوع حاضرم با آرشیو مستند سایتتان به بحث بنشینیم . و با این ادعاها روی اعصاب مخاطبتان قدم رنجه نفرمایید . یکی به نعل به …نمیشود ! شما همه را با هم میخواهید و این عین تناقض است .

kivasht.blogfa.com در گفته :

شهر ما ناقد اگر داشت هوا بهتر بود …

حكمت اله اماني در گفته :

با سلام و سپاس از متن زيباي شما. ياد اين شعر افتادم كه مي گويد:
دوست آنست كه چون آينه رو در رو گويد
ني چون شانه رود پشت سر گويد
مولايمان اميرالمؤمنين(اگر مؤمن باشيم) مي فرمايد؛ مرا نقد كنيد. زماني كه نقد ائمه اطهار عليهم السلام كه معصوم و بري از عصيان و گناه هستند، دستور امام اول ماست. واي به مسؤلين غير معصوم ما!
وقتي حضرت امام عزيز و رهبر كبير انقلاب مي فرمايد كاش مرا نصيحت مي كرديد! پس بطريق اولي همه ما انسانها و در رأس ما مديران و مجريان نيازمند تذكر و نقد و انتقاد هستند.
اگر كسي دولت قبل را نقد مي كرد اتهام هايي در حد كفر به او وارد مي كردند! اما اكنون انتقاد از عملكرد مجريان قانون بايستي آسانتر باشد ولي چرا اينگونه شده جاي سؤال است.
اميدوارم خداي سبحان همه ما را به راه راست هدايت كرده و به مجريان قانون هم سعه صدر بيشتري عنايت فرمايد.

علی محمد امرایی در گفته :

مردم برای انتقال منویات قلبی وخواسته های جمعی ودفاع از منافع مشترکشان راهی جز توسل به رسانه ها ندارند ،رسانه در واقع پل ارتباطی مردم با مسئولین است، با به به و چه چه که کارها درست نمی شود ،اگر مسئولین از مطالبات بحق مردم غافل وبی خبر باشند یقینا از مردم وخواسته های منطقی آنان فاصله گرفته و به بیراهه کشانده میشوند نقد، آیینۀ تمام نمایی است که در وحلۀ اول نقد شونده از ان بهره مند میشود ولذا اگر می خواهیم ارزیابی درستی از عملکردمان داشته باشیم باید عرصه را بر نقدکنندگان تنگ نکنیم و کارهایمان را در معرض نقد و داوری جمعی قرار دهیم وصد البته که نقد باید مشفقانه، منصفانه و بدور از غرض ومرض باشد

بیژن گراوند در گفته :

به امید اینکه روزی همه شهامت انتقاد پذیری را داشته باشند .
سپاس از امین ازادبخت

الف در گفته :

با سلام وخسته نباشید خدمتدست اندرکاران میرملاس با وجور پرمحتوا بودن سایت اما بهرحال ما در یک شهر که بین سنت و مدرنیته غافلگیر شده هستیم بنظر بنده هر کامنتی را نباید درج کرد. من خودم میرملاسی ام اما بعضا میخونم کامنتهایی را که عرصه نبرد کینه توزان با هم شده و عقده های خود را نسبت به هم اینجا خالی میکنند.

کاکیزه2280 در گفته :

باسلام خدمت جناب ازادبخت وعوامل سایت میرملاس.انشاله که خودتان مطالبی که نگاشته اید قبول دارید وانجام میدهید وفاصله بین شعار تا عمل وجود نداشته باشد.بله اقایان فراموش کرده اند که بانظر همین مردم این مسولیتها به انان واگذار شده است.وشاید قبول ندارند ووقیتها را با صدای سکوت داد میزنند

ناشناس در گفته :

كسانيكه نقد و انتقاد را نمي پذيرند بي شك بي سوادند ……………………………………….

ع م امرایی در گفته :

موافقم

متولد خیابان تختی در گفته :

خوب بود امین جان.
گر چه پذیرفتن نقد را باید از خودمان شروع کنیم. خود من، خود تو. که بشود خود مردم.خود مسئولین.

یونس درویشی در گفته :

باسلام :
درجامعه گروه ها ،افراد وسازمانهایی هستند که میانه خوبی باکلمه ی نقدندارند.این موضوع راهم می شود به وضوح درشهرمان دید.گویی این افرادقواعدوآداب نقدرانپذیرفته اندوهرگونه نقدی راتخریب خودیاجناح خودمی دانند.این افرادمتاسفانه فقط تمجیدرامی پسندد.ازغایات نقدآن است که خوب ازبد،حسن ازعیب ونقص ازکمال دریک اندیشه یافعل متمایز می شود.از آنجا که غایت نقد، تخریب و به بن بست کشاندن افراد نیست، از آداب نقد آن است که محتوای نقد در ظرف مناسب ریخته شود تا بهتر ثمر دهد و بیشتر مؤثر افتد. از این رو، خوب است نقد با کلمات مثبت و در ساختاری مناسب مطرح شود. برای مثال، می توان از پرسش انتقادی در بیان مقصود حداکثر بهره را برد و مخاطب را متوجه نواقص و معایبش کرد.امیداست جامعه ماهم نقدپذیرگردد.

انارسیاو در گفته :

درود بر میرملاس و خدا قوت به امین آزادبخت

فريدون طرهاني در گفته :

باسلام حرف حق براي بعضي قابل تحمل نيست ،اماحق رابايد گفت هرجند به ضررت تمام شود ،به راستي كه حق در زمان شكست،از ديدگاه بزرگان ماپيروزي به حساب مي آيد.ازاينكه اين همه نقدرامي پذيري ودر كامنت هاتاييدميكنيد خدا قوت

ج نظریان در گفته :

در ساختار سنتی جامعه‌ی ایرانیان ، دیرزمانی است که فرهنگ دوسویه‌ی نقدشدن و نقد پذیرفتن دارای اشکالات متعددی است . بدون شک حق طبیعی همه‌ است که انتقادات و پیشنهادات خود را به صورت منطقی و مؤدبانه بیان کنند و انتظار داشته باشند که مسئولان و متولیان امور در هر رده ای به این نظرات توجه کنند و خود را به عنوان خدمت‌گزار مردم، در مقام پاسخ‌گویی حس کنند و با پرهیز از تفکرات پدرسالارانه، در مقام پاسخ‌گویی برآیند. اما نقد کردن بی‌شک با مجادله، هتاکی و بی‌حرمتی متفاوت است؛ ما باید یاد بگیریم در مسائل اجتماعی، اغراض شخصی را دخالت ندهیم و با پیش‌داوری‌هایی که در زمینه‌ی روابط شخصی و تفکرات ناشایست شکل گرفته، به نقد ننشینیم. همه‌ی مسئولان جامعه به وجود نارسایی‌ها اذعان می‌کنند، در عین حال عقیده دارند که در حد توان خود، تمامی تلاششان را برای حل این مسائل به کار گرفته‌اند. اما فعالان عرصه‌ی اجتماعی و منتقدان عزیز باید بدانند اولاً نقد باید با دلایل واضح و منطقی بیان شود و از تفکرات آرمان‌گرایانه غیرقابل اجرا دوری جویند و از سوی دیگر ادبیات به کار رفته در نقد بهتر است که حرمت نقد شونده و منتقد را پاس دارد زیرا که در غیر این صورت نه تنها کمکی به حل مشکلات موجود نخواهد کرد، بلکه آغاز مکرری خواهد بود برای برخوردها و حساب‌های شخصی. به همان اندازه که وجود افراد منتقد نشانه‌ی حساسیت جامعه به مسائل خود است و از این رو باعث دلگرمی و دقت‌نظر و تنبه مسئولان است و می‌تواند با بیان کردن مشکلات، مسئولان را به تفکر و چاره‌جویی برای آن وا دارد، برخوردهای غیرمنصفانه و شخصی تنها به تخریب هر دو سوی نقد و به ویژه ناقد منجر خواهد شد که جامعه‌ی ما به خاطر ماهیت سنتی خود و وجود تفکرات پدرسالارانه و قیم‌مآبانه که برخی ریشه‌های تاریخی نیز دارد، تا رسیدن به شیوه‌های نقد منطقی و منصفانه و آموختن احترام به نظرهای مخالف، مسیر طولانی را پیش رو دارد که باید هر چه سریع‌تر طی کند. به امیدآن روزمسولان خودرادرمعرض نقدقراردهند.

محمود سیفیان در گفته :

صدها سال میشودکه حتا پوزیتویست ها هم دریافته اند اگربخواهیم درباب جفت گیری ماهی های قرمز هم دست به تحقیق بریم بیطرفی وبی غرضی علی الاطلاق ناممکن است حال چه رسد به اینکه ابژه ی نقد امری سیاسی واجتماعی باشد! من حقیقتا نمیدانم که حضراتی امثال وفایی ونظریان و…با این بیخبری محض ازعالم اندیشه چه لزومی دارد که چنین خطوط مهملی درهم ببافند؟

محمدی وفایی در گفته :

جناب سیفیان سلام علیکم
بنده ی کمترین شاگرد مکتب حضرت خاتم الانبیاء(ص) هستم نه دانش اموخته ی کانت ,…. سخن کانت ,… را نیز در صورتی می پذیرم که با اصول مکتبم سازگاری داشته باشد.به عبارتی اسلام محورم نه کانت محور.

برادرجان حال که دلداده پوزیتویست ها هستی و از مکتب ناب اسلامی اطلاعاتی نداری کاش از پهندشت اخلاق اسلامی نیز عبوری می کردی تا دیگران را به مهمل گویی و بی خبر از عالم اندیشه متهم نمی کردی .

بدان و دریاب که در اسلام نقد و انتقاد زیر مجموعه ی امر به معروف و نهی از منکر است و دارای شرایط خاص خودش است.

تا کجا بی‌غیرت دین زیستن؟

ای مسلمان مردن است این زیستن!

مرد حق باز آفریند خویش را

جز به نور حق نبیند خویش را

بر عیار مصطفی خود را زند

تا جهان دیگری پیدا کند.

علامه اقبال لاهوری:

محمود سیفیان در گفته :

اول اینکه بنده برادرجان! شما نیستم. درثانی میشه بفرمایید ازکجای حرف بنده برداشت کردید که من دلداده پوزیتیویست ام؟

محمدی وفایی در گفته :

سلام علیکم

سه نکته :

یکم :

نوشتم دلداده پوزیتیویستی چون از قرآن کریم و روایات در باب نقد اثری ندیدم .بلکه دیدم« پوزیتویست» را .

دوم شما نوشتید :

«من حقیقتا نمیدانم که حضراتی امثال وفایی ونظریان و…با این بیخبری محض ازعالم اندیشه چه لزومی دارد که چنین خطوط مهملی درهم ببافند؟»

به نظرم درمان شما در سخن امام علی(ع) است که فرموده اند : جالِسِ العُلَماءَ یَزدَد عِلمُکَ وَ یَحسُن اَدَبُکَ وتَزکُ نَفسُکَ اعلام الدین، ص 96

با علما معاشرت کن تا علمت زیاد، ادبت نیکو و جانت پاک شود.

سوم : نوشته ای :«بنده برادرجان! شما نیستم. »

شمایی که از واژه های محبت آمیز چون « برادرجان» بدت می آید نکند خدای نخواسته مصداق سخن سقراط باشید که گویند:

سقراط، مردي را ديد که خيلي ناراحت و متاثراست. علت ناراحتيش را پرسيد، پاسخ داد:”در راه که مي آمدم يکي از آشنايان را ديدم.سلام کردم جواب نداد و با بي اعتنايي و خودخواهي گذ شت و رفت و من از اين طرز رفتار او خيلي رنجيدم.”

سقراط گفت:”چرا رنجيدي؟” مرد با تعجب گفت :” معلوم است، چنين رفتاري ناراحت کننده است.”

سقراط پرسيد:”اگر در راه کسي را مي ديدي که به زمين افتاده و از درد و بيماري به خود مي پيچد، آيا از دست او دلخور و رنجيده مي شدي؟”
مرد گفت:”مسلم است که هرگز دلخور نمي شدم.آدم که از بيمار بودن کسي دلخور نمي شود.”
سقراط پرسيد:”به جاي دلخوري چه احساسي مي يافتي و چه مي کردي؟”
مرد جواب داد:”احساس دلسوزي و شفقت و سعي مي کردم طبيب يا دارويي به او برسانم.”

سقراط گفت:”همه ي اين کارها را به خاطر آن مي کردي که او را بيمار مي دانستي،آيا انسان تنها جسمش بيمار مي شود؟ و آيا کسي که رفتارش نادرست است،روانش بيمار نيست؟ اگر کسي فکر و روانش سالم باشد،هرگز رفتار بدي از او ديده نمي شود؟بيماري فکر و روان نامش “غفلت” است و بايد به جاي دلخوري و رنجش ،نسبت به کسي که بدي مي کند و غافل است،دل سوزاند و کمک کرد و به او طبيب روح و داروي جان رساند.پس از دست هيچکس دلخور مشو و کينه به دل مگير و آرامش خود را هرگز از دست مده و بدان که هر وقت کسي بدي مي کند، در آن لحظه بيمار است.

«وما ابری نفسی ان النفس لاماره بالسوء الا ما رحم ربی»

ج نظریان در گفته :

آنان که به من انتقاد کردند، به من راه و رسم زندگی آموختند(شهیددکترمصطفی چمران)

سلام دوستان : به دو نقطه فقط اشاره میکنم و بس
یک : مردم کوهدشت مردمی فهیم ونقد پذیر ونقد کنند هستتند و نباید این همه بنالیم که مردم نقد را نمی پذیرند
اگر نقد این است که هو وجنجال راه بیفتد وبه خیابانها بیائیم !!! بنده معنقدم نه تنها مردم کوهدشت بلکه هیچ انسان عاقلی موافق با این نقد نیست
دو: مردم کوهدشت با بیش از 12000سال مدنیت نیاز به قیم ندارند خودشان راهشان را بلدند من فکر میکنم بهتر است خواسته های معقول را خودمان درخلوتمان با ناخواسته هایمان قیاس کنیم بعد به مردم بتازیم کوهشت قم ثانی بوده وهست و شاهد آنهم انسانهای بزرگ وشهدای عزیز و رزمندگان بی ادعائی است که نا شناخته ودرنهایت سادگی وشاید فقر زندگی می کنند
آنها نه دنبال زندگی مرفع هستند ونه سواری برماشین های آنچنانی
آنها که اموالی بدست آورده اند (بماند ازچه راهی ) انها راهشان بامردم فهیم کوهدشت جداست
به نظرم بازگرد(بازگشت) کنیم به ذات واندیشه وتفکر خودمان
مردم را متهم به نقد نا پذیری ومسئولین را هم متهم به ناکار آمدی نکنیم
هرکسی به اندازه توانش درتلاش وتکاپوست تا بتواند به شهرستان کوهدشت (دربن بست ومظلوم )کمک کند بیائیم باهم برای کوهدشت موحدباشیم تا اینچنین امکانات اشتغال ازشهرمان فراری نباشند
درآخرهم عرض میکنم سوزنی به خودمان بزنیم وجوال دوزی به دیگران
واقعا اگر من وشما مسئول بودیم ؟!!! چه کارها می کردیم ……راهکارهایتان را بدهید…

باسلام و ادب

دوستان خوبم بین شعار تا عمل زمین تا آسمان فاصله است !

محسن عبدی (کوهنانی) در گفته :

سایت میرملاس بدون شک برخلاف شعارهایش اصلا به مخالفان اجازه صحبت نمبدهد.
اگر کسی بیاد و چهاتا فحش به …. بده تایید میشه ولی اگه خدای ناکرده
از دولت اصلاح طلبان انتقادب بشه فوری حذف میشه.فقط متاسفم

سلام جناب آفای عبدی از کامنتت مشخص است که سلیقه ای اصولگرایانه دارید بنده سلیقه ای مخالف شما دارم اما اکثر کامنتهای من هم حذف می شوند کاش شرایط به گونه ای بودکه هرکس می توانست نظرات منطقی خود را آزادانه ومحترمانه مطرح میکرد!

تو رو خدا تو از نقد پذیری حرف نزن.

نورالدين فعلي در گفته :

آن كه از حساب پاك است از مجاسبه چه باك است . به راستي چه عاملي سبب مي شود كسي خود و افكارش را فراتر از نقد بداند .لطفا اگر ممكن است روي اين عبارات از ژان پل سارتر دقت كنيد . البته بدون حب و بغض . شايد روزنه اي در جمجمه ي منجمد ما ايجاد شود و نوري به گستره ي تاريك توهمات دست و پاگيرمان بتابد.(ﺍﮔﺮ ﻋﻘﯿﺪﻩ ﻣﺨﺎﻟﻒ، ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻋﺼﺒﺎﻧﯽ ﻣﯿﮑﻨﺪ،ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺷﻤﺎ ﻧﺎﺧﻮﺩﺁﮔﺎﻩ ﻣﯿﺪﺍﻧﯿﺪ ﮐﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻧﭽﻪ ﻓﮑﺮ ﻣﯿﮑﻨﯿﺪ،ﻧﺪﺍﺭﯾﺪ. ﺍﮔﺮ ﮐﺴﯽ ﻣﺪﻋﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺩﻭ ﺑﻌﻼﻭﻩ ﺩﻭ ﻣﯿﺸﻮﺩ ﭘﻨﺞ،ﯾﺎ ﺍﯾﻦ ﮐﻪ آلمان روی ﺧﻂ ﺍﺳﺘﻮﺍ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ،ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﺟﺎﯼ ﻋﺼﺒﺎﻧﯽ ﺷﺪﻥ،ﺍﺣﺴﺎﺱ ﺩﻟﺴﻮﺯﯼ ﻣﯿﮑﻨﯿﺪ.) *برتراند راسل*

نورالدين فعلي در گفته :

مطالعه ي كتاب –چگونه از عقايد احمقانه بپرهيزيم اثر ژان پل سارتر-را به تمام دوستان و دشمنان عزيز توصيه مي كنم .

نورالدين فعلي در گفته :

با عرض پوزش – كتاب چگونه از عقايد احمقانه بپرهيزيم اثر برتراندراسل است كه حقير به علت ضعف حواس و حافظه اشتباها آن را به سارتر نسبت داده ام لطفا اصلا ح كنيد ممنون .

سلام جناب آزادبخت چند مورداست نقدهایی ذیل مطالب سیاسی سایت به صورت کامنت می گذارم متاسفانه هیچکدام درج نشده اند بنده معتقدم نقد اگر همراه باترس وانفعال باشد نه تنها اثر گذار نیست بلکه اثر عکس خواهد داشت ونقد شونده در رفتارش تجدید نظر نخواهد کرد وجسارتش در عدم نفد پذیر بیشتر خواهد شد.در ضمن بنده در کامنتی که ذیل مطلب شما نوشتم از آیه ای ازقرآن وچند حدیث از ائمه هدا استفاده کردم وفکر نمی کنم کسی بتواند بهانه ای برای عدم پذیرش دستور قرآن ورد توصیه ائمه داشته باشد !.جهت یادآوری مجددا اشاره می کنم به همان آیه از قرآن مجید:”فبشر عبادالذین یستمعون القول ویتبعون احسنه”:بشارت بادبرکسانی که گفتار وسخنان را می شنوند واز بهترین آنهابهره (تبعیت)می برند.حدیثی هم ازامیرالمومنین آوردم که فرمودند:”هلک من استبدبرایه”هلاک شد کسی که خود رای شد. فکرنکنم از اینهامنظور توهین آمیز برداشت شود نه برای شما نه برای کسانی که فکر می کنید برای سایتتان دردسردرست می کنند!

بیان دیدگاه !

نام :
رایانامه :