تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
4

مطالبه‎گری و لرستان کمتر توسعه‎یافته

  • کد خبر : 50393
  • 02 خرداد 1393 - 23:53

      فیروز اسماعیلی نژاد/ میرملاس نیوز: تا دغدغه پیشرفت در اذهان عمومی نهادینه نشود در یک منطقه نمی توان دست به نوسازی زد، همچنان که نوسازی و تحول باید یک خاستگاه همگانی باشد ، این مهم در گرو این است که چقدر مردم آن جامعه مثبت اندیش و عمل گرا باشند چرا که […]

untitled2

 

 

 

فیروز اسماعیلی نژاد/ میرملاس نیوز:
تا دغدغه پیشرفت در اذهان عمومی نهادینه نشود در یک منطقه نمی توان دست به نوسازی زد، همچنان که نوسازی و تحول باید یک خاستگاه همگانی باشد ، این مهم در گرو این است که چقدر مردم آن جامعه مثبت اندیش و عمل گرا باشند چرا که بنیان بسیاری از تحولات در نگاه های مثبت اعضای فعال همان جامعه نهفته است.
«در دنیای امروزی جایگاه آموزش تغییر کرده است، درآمدها بالا رفته است و جوامع به ناچار در مسیر مدرنیته قرار گرفته اند.»
با بهره گیری از همین جمله دکتر کاتوزیان، باید گفت: لرستان حال حاضر در حال شکل گیری و حرکت به سوی نوسازی و تحول است و به نوعی ضرب آهنگِ نوسازی در این منطقه رنگ و لوایی به خود می گیرد و اگر ما (مسئولان ، مردم و بخش خصوصی) بخواهیم ، این اتفاق رخ خواهد داد و اگر به مدرنیته نرسیم، حداقل به شبه مدرنیسم خواهیم رسید البته فقط مدرنیسمی از حیث مسائل اقتصادی و توسعه.
این شعار نیست کما اینکه از نگاه ماکس وبر «توسعه جوامع در سطوح اقتصادی، سیاسی ، فرهنگی واجتماعی در یک جامعه پخته شکل می گیرد» درست است جامعه ما لرستان هنوز به پختگی کامل نرسیده و شاید هنوز با این آرمان زیبا فاصله داشته باشیم، اما باید این را همواره آویزه گوش خود کنیم ، تا ما نخواهیم توسعه سراغ ما نخواهد آمد.
در این مبحث باب جدیدی در وادی توسعه باز کنیم آن هم این جمله است ، هرگز لرستان را «محروم »نخوانیم ، و به جای این جمله از واژه «کمتر توسعه یافته» استفاده کنیم.
نرخ بالای بیکاری لرستان، محصول ضعف جدی استان در برخی شاخص های محوری توسعه است، از جمله ظرفیت های گردشگری را که نتوانسته ایم احیا کنیم یا اجرای طرح های فاقد توجیه اقتصادی که خود مانعی در مسیر رشد و توسعه استان تبدیل شده است.
توسعه هرگز اتفاق نمی افتد مگر ظرفیتهای آن منطقه در مسیر توسعه قرار گرفته و به کمک توسعه بیایند، یکی از مصادیق تحقق این مهم مطالبه گری است، حرکتی که به تازگی در شهر کوهدشت اتفاق افتاد شاید در اذهان و یا در تاریخ این حرکت ثبت خواهد شد، عده ای از مردم این شهرستان بر سر موضوع ادامه روند ساخت سد معشوره به اتفاق نظر مطالبه جدی مردمان منطقه را به بالا دستی ها بازگو کردند.
اگر واژه مطالبه گری را یکی از فرآیندهای توسعه بنامیم که البته چنین است، باید بگوئیم از واژه مطالبه و مطالبه گری در فرهنگ ما کمتر استفاده شده است.
اگر این فرآیند مطالبه همواره در کنار رفتارهای اجتماعی افراد قرار گیرد، می تواند حقوق حقه هر ملتی را تحقق بخشد و به بار نشستن این مهم در گرو نهادینه شدن روحیه فرهنگ مطالبه گری در بین ماست.
بیائید با هم به این مهم فکر کنیم، بخش نهفته در رفتار انفرادی و جمعی جامعه ما معطوف به مطالبه گری است و باید خود به خود در فرهنگ ما و رفتارهای ما جای خود را پیدا کند و در سطح کلان جامعه پدیدار شود.
بیایید مطالبه گری را از درب منزل خود دنبال کنیم و تا به سرانجام مقصود خود برسیم، از کرایه تاکسی گرفته تا مسائل بزرگتر و مهمتر.
بیائید با هم و یک صدا لرستان را استانی کمتر توسعه یافته و یا در مسیر توسعه بخوانیم .
بیایید آستانه تحمل خود را بالا ببریم و با مطالبه گری به دنبال احقاق حقوق حقه خود باشیم.
بیایید منتظر نمانیم که دیگران بیایند و لرستان را به توسعه برسانند .
بیایید توسعه را درون زا و زاییده افکارمان بدانیم، که ما می توانیم .

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=50393

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 19در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۹
  1. با سلام
    هر اقدامی در راستای توسعه همه جانبه استان مبارک است و فراموش نکنیم که حرکتی سیستمی با لحاظ نمودن تمامی مؤلفه های تأثیرگذار لازم است .
    از اولیات این حرکت ارتقاء سطح آگاهی و فرهنگ عمومی و دانش توسعه یافتگی است که آقای اسماعیلی نژاد به زیبایی به بسیاری از آنان اشاره نموده اند .
    اراده و عزم همگانی در این راه از ضروریات است .

  2. با تشکر از اقای اسماعیلی نزاد بخاطر نوشته ی زیبایشان بله همه ی ما باید در جهت ابادانی استانمان یک صدا باشیم مخصوصا مسئولین محترم مردم عزیز که نماینده ها رو انتخاب میکنن البته و صد البته یکی از مقوله های پیشرفت احترام تام به فرهنگ بومیست که متاسفانه در استان ما خیلی کم رنگ شده است

  3. شهر ها واستانهای دیگر بدون سروصدااز مدتها پیش توسعه شان شروع شده ودر جاهایی به نتیجه هم رسیده اند حتی در لرسان مثل درود وازنا وبروجرد ولی در کوهدشت فقط غوغای توسعه بوده مثل پهلوان پنبه ها

  4. نقشِمان در زنـدگی جنگ و گُــریــز/// بهتریـن تُـحـفـه بــرای مـا ستیز

    بُــرجَـک و بــرنــو نمـاد کیشِ مـــا /// کم بها بــوده قلم در پیشِ مــا

    این که گفتم این همه زشت ودُرُشت/// یک نمونه باشد از خروار، مشت

    …………………………………………………………………………………..

    • با عرض ادب
      هیچکس طرفی نبسته از ستیز/کودکان را نیز باشد این تمیز
      برجک وبرنو برای ارتش است/دزد وقاتل نیز با آن سرخوش است
      ما برای توسعه آماده ایم/ما برای امنیت جان داده ایم

  5. با سلام. لطف بفرمائید مدرک تحصیلی نویسنده و رشته تحصیلیتان چیست؟ ممنون

    • با سلام و عرض ادب خدمت آقا یا خانم “از دیار آشنا”
      بنده حقیر کارشناس علوم سیاسی و دانشجوی ارشد علوم سیاسی هستم، در خدمت شما هستیم.

  6. سلام به مخاطبان میرملاسی
    مطلب جون دار و البته خوبی بود، ای کاش مسئولان هم این مطلب رو بخونن و ازش چیز یاد بگیرن
    ما هم همونطور که در این مطلب زیبا گفته شده خودومونو درک کنیم و دست کم نگیریم.
    آره به همین سادگی تا ما نخواهیم تغییر در ما و در سرزمین ما شکل نخواهد گرفت.

  7. با سلام و عرض ادب
    یکی از تئوری های توسعه بیان می کند که توسعه منطقه ای می باشد. یعنی یک منطقه مجزا از منطقه های کناری اش نمی تواند توسعه یابد. در یک نمونه عینی نگاهی به استانهای شرقی و غربی ایران بیاندازید؛ استانهای شرقی چون به افغانستان و پاکستان نزدیک ترند “کمتر توسعه یافته اند” زیرا که مناطق مجاور آنها (مناطق غربی پاکستان و افغانستان) کمتر تویعه یافته اند. در عوض نگاه کنید به استانهای غربی: استانهای شمال غربی مانند آذربایجان غربی و شرقی چون با کشور نسبتا “توسعه یافته” ترکیه همجوارند “توسعه یافته ترند” و در عوض استانهای جنوب غربی مانند کردستان، ایلام و خوستان به دلیل همجواری با استانهای از کشور عراق، نسبتا به همان سطح توسعه یافته اند.
    شاید اکنون بپرسید که پس استانهای مرکز ایران چگونه تقسیم بندی می شوند؟ پاسخ این است که توسعه در کشور ایران “مرکز گرا” می باشد یعنی هر چه به مرکز نزدیک تر می شویم رنگ “توسعه یافتگی” بیشتر خود را نشان می کند.
    اگر روزی تئوری توسعه ایران از “مرکز گرا (یا همان سنترال)” به “فدرال” تغییر یابد شک نکنید که بیشتر نفع را استانهای دور از مرکز خواهند برد.

    • با سلام اگر مردم استانی اراده کنند هیچکس نمی تواند جلوی پیشرفت آنها را بگیرد،استقلال نسبی به استانها داده شده است ،اتاق بازرگانی هر استانی اگر دست متخصص امور مربوطه باشد وخود را تحت بازخواست ببیند حتما گامهای مهمی برخواهد داشت.اگر نیم درصد جمعیت شهری تشکیل تعاونی بدهند اولا برای هر طرحی در منطقه بدون مناقصه در اولویتند دوم اینکه می توانند واردات وصادرات انجام دهند و…..واین قرین به فدرالیسم است

  8. با وجود میرملاس و هومیان نیوز و…. اهالی اندیشه ای که ما از این دیار می بینیم الحق والانصاف باید این شهر را درکنارمرکزاستان ، از شهرهای تاثیر گذار دراستان لرستان دانست.

    تنها یک همت می طلبد از سوی بزرگان این دیار تا بیش از این تمدن وفرهنگشان را به رخ کشور بکشانند چراکه سربلندی هرشهری از استان لرستان سربلندی لر محسوب می گردد و شاید این لازمه عبور از لرستان کمتر توسعه یافته ورسیدن به لرستان توسعه یافته است.

    آقایان ازادبخت از کوچک تا بزرگ به نظر می رسد قدم خوبی برداشته اند دراین مسیر و جناب آقای اسماعیلی نژادبرعکس محدود قلم زدن هایش به درستی و به موقع دست به قلم برده اندآنهم با انعکاس در میرملاس لرستان

  9. سلام،

    این زبانزد قدیمی را بیاد داشته باشیم که ” خلایق هر چه لایق “

    • سلم دوست عزیز لطف می کنیدبفرمایید منظور از این جمله که مرقوم فرموده ایدچیست؟! برداشت مااز نوع بیان شما این است که مردم کوهدشت لیاقتی بیشتر از این وضع موجود ندارند واین توهین است ومسئول سرویس سیاسی حق درج چنین مطلبی را ندارد هرچند مطمئنم به جای حذف کامنت توهین آمیزشما پاسخ من را درج نخواهد کرد!

  10. خلیل خان عزیز این نوشته به دنبال حذف و مقابله با کائنات منفی و منفی یافی هاست، چی چی رو خلایق هر چی لایق.
    از همون شما شروع می شه شما درست بیندیش و درست عمل ماو امثال ما هم از شما یادبگیریم.
    دیر می شه به هر کس که می پرستی دیر می شه!!!!!

  11. وقت است نعره ای به لب آخر زمان کشد/ نیلی در این صحیفه بر این دودمان کشد/ سیلی که ریخت خانه مردم ز هم چنین/ اکنون سوی فراز گهی سر چنان کشد/برکنده دارد این بنیان سست را/ بردارد از زمین هر نادرست را/ وقت است ز آب دیده که دریا کند جهان/ هولی در این میانه مهیا کند جهان/بس دستهای خسته در آخوش هم شوند/ شور نشاط دیگر برپا کند جهان…

  12. استفاده کردیم ازمطلب دوستمان جناب آقای اسماعیل نژاد برای توسعه مولفه هایی لازم است که به نظرمی رسد اولین مولفه آکاهی واطلاعات مردم است ودر شرایط فعلی هم رسانه های مکتوب وهم رسانه های مجازی میتوانند دراین خصوص تاثیر گذار باشند،مردم باید جایگاه خودشان رادر توسعه وپیشرفت بدانند ودانستن ابزار می خواهد.یکی از مهمترین این ابزارها نیروی انسانی کارآمد ونخبگان هستند که باید به وسط میدان بیایند.همین مطلب آقای اسماعیلی جرقه ای است ونور امیدی است برای اینکه دیگران هم احساس مسئولیت کنند وبه کمک بیایند.ابزار دوم ما رسانه ها بخصوص رسانه های محلی هستند که باید به دور از هیاهو وجنجال آفرینی دانستن که حق مردم است راتئوریزه کنند تا ندانیم کی هستیم ودر کجای توسعه وپیشرفت قرار داریم نمی توانیم به مطالباتمان برسیم.راه دیگرپیشرفت ما این است که با کمک نخبگان ومسئولین دلسوز همایش داشته باشیم گردهمایی تحصیل کرده های ما می تواند راه گشا باشد.استفاده ازتوانمندی اقتصادی افراد وسرمایه گزاری در منطقه یکی دیگر از مولفه هایی است که بایدمورد توجه قرارگیرد.همه اینها مستلزم وحدت مردم ونیروهای انسانی کار آمد است آنهایی که دل در گرو شهرشان وجوانان مظلوم شهرشان دارند ودغدغه آینده فرزندان این مرز وبوم دارند بایدکمر همت ببندند وبرای رضای خدا کار را شروع کنند.نباید منتظر وچشم به را دیگران بود.اگر معجزه ای بود تا بحال اتفاق افتاده بود!” ان الله لایغیر ما بقوم حتی یغیر ما بانفسهم” “وان لیس للانسان الا ماسعی”

  13. سلام علی آقا،

    سخن من خلاصه ی این پاراگراف نویسنده مقاله است:

    ” تا دغدغه پیشرفت در اذهان عمومی نهادینه نشود در یک منطقه نمی توان دست به نوسازی زد، همچنان که نوسازی و تحول باید یک خاستگاه همگانی باشد ، این مهم در گرو این است که چقدر مردم آن جامعه مثبت اندیش و عمل گرا باشند چرا که بنیان بسیاری از تحولات در نگاه های مثبت اعضای فعال همان جامعه نهفته است.
    «در دنیای امروزی جایگاه آموزش تغییر کرده است، درآمدها بالا رفته است و جوامع به ناچار در مسیر مدرنیته قرار گرفته اند.»

    و البته این سخنان ویژه ی کوهدشت نیست، شامل همه کشور می شود

  14. با سلام خدمت استاد اسماعیلی.
    اصولا مدرنیسم زمانی اتفاق می افتد که به دنبال یک سلسله مسائل اقتصادی ،اجتماعی،سیاسی و غیره ظهور کرده باشد حقیقتا مدرنیسمی که پس از انقلاب صنعتی در غرب رخ داد یک شبه به آن جایگاه نرسید.به موازات صنعت که در غرب رشد نمود توسعه بازار کالاهای تولیدی غرب و به دنبال آن رفاه اقتصادی و امنیت منطقه ای ناشی از همین صنعت سبب ساز مدرنیسم در غرب شد گرچه هم اکنون که بنده در این خصوص با قلم ناتوانم مطالب را به عرض شما می رسانم غرب نه تنها از مدرنیسم عبور کرده بلکه پست مدرنیسم یا فرانوگرایی و یک پله بالاتر از آن پست پست مدرنیسم یا فرا فرا نوگرایی را نیز تجربه کرده این در حالیست که نه تنها در لرستان بلکه در بخش اعظمی از ایران و حتی محلاتی از تهران که نماد شاخصه های رفاه اقتصادی ،اجتماعی و سیاسی بوده مردم در مرحله گذار از سنت به مدرنیته قرار گرفته اند یعنی بین سنت و مدرنیته گیر افتاده اند اما همه اینها نباید مانع شود که ما نیز از قطار هرچند فرتوت توسعه در کشور عقب بمانیم ولی با حفظ سنت ها،ارزشها و هویت های محلی چه اگر این اتفاق رخ دهد ما نیز همان اتفاقی که در غرب رخ ، مبحث مدرنیسم به بحران هویت و گمنامی مبتلا خواهیم شد و این باید با هوشیاری و حفظ همان خصوصیت های مثبت محلی اتفاق افتد . با تشکر

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.