- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

مطالبه‎گری و لرستان کمتر توسعه‎یافته

untitled2 [1]

 

 

 

فیروز اسماعیلی نژاد/ میرملاس نیوز:
تا دغدغه پیشرفت در اذهان عمومی نهادینه نشود در یک منطقه نمی توان دست به نوسازی زد، همچنان که نوسازی و تحول باید یک خاستگاه همگانی باشد ، این مهم در گرو این است که چقدر مردم آن جامعه مثبت اندیش و عمل گرا باشند چرا که بنیان بسیاری از تحولات در نگاه های مثبت اعضای فعال همان جامعه نهفته است.
«در دنیای امروزی جایگاه آموزش تغییر کرده است، درآمدها بالا رفته است و جوامع به ناچار در مسیر مدرنیته قرار گرفته اند.»
با بهره گیری از همین جمله دکتر کاتوزیان، باید گفت: لرستان حال حاضر در حال شکل گیری و حرکت به سوی نوسازی و تحول است و به نوعی ضرب آهنگِ نوسازی در این منطقه رنگ و لوایی به خود می گیرد و اگر ما (مسئولان ، مردم و بخش خصوصی) بخواهیم ، این اتفاق رخ خواهد داد و اگر به مدرنیته نرسیم، حداقل به شبه مدرنیسم خواهیم رسید البته فقط مدرنیسمی از حیث مسائل اقتصادی و توسعه.
این شعار نیست کما اینکه از نگاه ماکس وبر «توسعه جوامع در سطوح اقتصادی، سیاسی ، فرهنگی واجتماعی در یک جامعه پخته شکل می گیرد» درست است جامعه ما لرستان هنوز به پختگی کامل نرسیده و شاید هنوز با این آرمان زیبا فاصله داشته باشیم، اما باید این را همواره آویزه گوش خود کنیم ، تا ما نخواهیم توسعه سراغ ما نخواهد آمد.
در این مبحث باب جدیدی در وادی توسعه باز کنیم آن هم این جمله است ، هرگز لرستان را «محروم »نخوانیم ، و به جای این جمله از واژه «کمتر توسعه یافته» استفاده کنیم.
نرخ بالای بیکاری لرستان، محصول ضعف جدی استان در برخی شاخص های محوری توسعه است، از جمله ظرفیت های گردشگری را که نتوانسته ایم احیا کنیم یا اجرای طرح های فاقد توجیه اقتصادی که خود مانعی در مسیر رشد و توسعه استان تبدیل شده است.
توسعه هرگز اتفاق نمی افتد مگر ظرفیتهای آن منطقه در مسیر توسعه قرار گرفته و به کمک توسعه بیایند، یکی از مصادیق تحقق این مهم مطالبه گری است، حرکتی که به تازگی در شهر کوهدشت اتفاق افتاد شاید در اذهان و یا در تاریخ این حرکت ثبت خواهد شد، عده ای از مردم این شهرستان بر سر موضوع ادامه روند ساخت سد معشوره به اتفاق نظر مطالبه جدی مردمان منطقه را به بالا دستی ها بازگو کردند.
اگر واژه مطالبه گری را یکی از فرآیندهای توسعه بنامیم که البته چنین است، باید بگوئیم از واژه مطالبه و مطالبه گری در فرهنگ ما کمتر استفاده شده است.
اگر این فرآیند مطالبه همواره در کنار رفتارهای اجتماعی افراد قرار گیرد، می تواند حقوق حقه هر ملتی را تحقق بخشد و به بار نشستن این مهم در گرو نهادینه شدن روحیه فرهنگ مطالبه گری در بین ماست.
بیائید با هم به این مهم فکر کنیم، بخش نهفته در رفتار انفرادی و جمعی جامعه ما معطوف به مطالبه گری است و باید خود به خود در فرهنگ ما و رفتارهای ما جای خود را پیدا کند و در سطح کلان جامعه پدیدار شود.
بیایید مطالبه گری را از درب منزل خود دنبال کنیم و تا به سرانجام مقصود خود برسیم، از کرایه تاکسی گرفته تا مسائل بزرگتر و مهمتر.
بیائید با هم و یک صدا لرستان را استانی کمتر توسعه یافته و یا در مسیر توسعه بخوانیم .
بیایید آستانه تحمل خود را بالا ببریم و با مطالبه گری به دنبال احقاق حقوق حقه خود باشیم.
بیایید منتظر نمانیم که دیگران بیایند و لرستان را به توسعه برسانند .
بیایید توسعه را درون زا و زاییده افکارمان بدانیم، که ما می توانیم .