تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
8

لشکر ۵۷ لرستان مانع سقوط پیرانشهر شد + تصاویر

  • کد خبر : 50615
  • 05 خرداد 1393 - 13:13

لشکر ۵۷ حضرت ابوالفضل (ع) لرستان با اهدا قریب به ۳۰۰ شهید و مفقود توانست ارتفاعات ۲۵۱۹ ، تپه شهدا و تپه شهید صدر را تصرف و جلوی دشمن را سد نماید و با مقاومت خود مانع تصرف شهر پیرانشهر و آذربایجان غربی به دست دشمن شد. یکی از عملیات های غرور آفرین دوران ۸ […]

لشکر ۵۷ حضرت ابوالفضل (ع) لرستان با اهدا قریب به ۳۰۰ شهید و مفقود توانست ارتفاعات ۲۵۱۹ ، تپه شهدا و تپه شهید صدر را تصرف و جلوی دشمن را سد نماید و با مقاومت خود مانع تصرف شهر پیرانشهر و آذربایجان غربی به دست دشمن شد.

یکی از عملیات های غرور آفرین دوران ۸ ساله دفاع مقدس عملیات حاج عمران است که این عملیات تعداد زیادی شهید را به اسلام و انقلاب هدیه کرد تا از مرزهای کشور و ناموس ملت ایران در برابر دشمنان متجاوز دفاع کند.

اهمیت واقعه حاج عمران درتاریخ ۲/۳/۶۵ و آمار شهدای  یگان ۵۷ حضرت ابوالفضل (ع) لرستان در این عملیات به حدی بود که مقام معظم رهبری با صدور  پیامی از رشادت های رزمندگان لرستان که ۳۰۰ شهید را در این عمیلات تقدیم به انقلاب کرده بودند تجلیل کردند.

 

عراق عملیات دفاع متحرک را در منطقه حاج عمران آغاز کرد

عراق یک بار دیگر عملیاتی از سلسله عملیات های موسوم به دفاع متحرک را در منطقه حاج عمران آغاز نمود . هدف دشمن از تدارک این عملیات باز پس گیری پادگان حاج عمران و ارتفاعات کدو و اطراف آن و در صورت توان ، تصرف شهر پیرانشهر و مناطقی دیگر از سرزمین ایران اسلامی بود .

دشمن به عنوان رسیدن به همین اهداف ۲۳/۲/۱۳۶۵ با بکار گیری تیپ و لشگر های متعدد و حجم آتش سنگین توپخانه و پشتیبانی نیروی هوایی و هوانیروز ، به طرف مناطق مذکور هجوم برده و توانست در همان ابتدا ی عملیات، ارتفاعات ۲۵۱۹ و سلسه ارتفاعات در اطراف آن را به تصرف درآورد که در این زمان پدافند این منطقه را به طور کلی برادران ارتشی  به عهده داشتند و رشادت  ها و پایداری این دلاوران و قهرمانان موثر نیفتاد و دشمن با توان زیاد به پیشروی خود ادامه داد .

لشکر ۵۷ لرستان از شاخ شمیران به حاج عمران اعزام شد

 بنابراین یگان ۵۷ لرستان که در حال تدارک برای انجام عملیات درشاخ شمیران بود از آن منطقه با کنسل نمودن عملیات مزبور جهت سد حملات مکرر و پیشروی های خطرناک دشمن در منطقه عمومی حاج عمران فراخوانی شد .

 

در این راستا نیروی اطلاعات در کمترین زمان ممکن ، منطقه را شناسایی و گردان های پشتیبانی رزم و تعداد هفت گردان از لشگر ۵۷ حضرت ابوالفضل (ع) که متشکل از گردان انبیاء، گردان محرم ، گردان شهدا ، گردان ثارالله ، گردان محبین ، گردان ابوذر ، گردان مالک اشتر بودند.

در همان ساعات اولیه وارد عمل شدند به نحوی که با انجام تک شبانه به صورت پیاپی به طور جانانه ای از حرکت دشمن جلوگیری نمودند .

 

 

لشکر ۵۷ حضرت ابوالفضل لرستان با اهدا ۳۰۰ شهید به انقلاب مانع تصرف پیرانشهر شد

سرانجام لشگر ۵۷ حضرت ابوالفضل (ع) با اهدا قریب به ۳۰۰ شهید و مفقود توانست ارتفاعات ۲۵۱۹ ، تپه شهدا و تپه شهید صدر را تصرف و جلوی دشمن را سد نماید و اگر مقاومت رزمندگان لرستان نبود، قطعا شهر پیرانشهر و آذربایجان غربی به تصرف دشمن در می‌آمد.

با توجه به حجم کم منطقه و آتش پشتیبانی بسیار شدید دشمن و از خود گذشتگی و رزم بی امان خود و تقدیم شهدای والا مقامی همچون شهید سید مصطفی میر شاکی ، شهید درویش علی شکارچی ، شهید علی راست پیر حیاتی ، شهید روح ا.. سپهوند و دیگر شهدای لرستان برگ زرین دیگری را در تاریخ دفاع مقدس از خود به یادگار گذاشتند آن چنان که مقام معظم رهبری در همان زمان پیامی را به همین مناسبت به مردم غیور لرستان بیان فرمودند.

 

 در عملیات حاج عمران  شهرستان بروجرد ۸۸ شهید، خرم‌آباد ۶۳، الیگودرز ۶۳، ازنا ۳۰، کوهدشت ۱۸، دورود ۱۲، الشتر ۱۱، پلدختر ۷ و نورآباد دو شهید تقدیم انقلاب اسلامی کردند.

متن پیام مقام معظم رهبری به مناسبت شهادت رزمندگان لرستان حاج عمران

سلام مرا به مردم شهید پرور لرستان و شهر خرم آباد و علمای محترم ابلاغ کنید . من رشادت و پایداری مردم و عشایر غیور را در وقایع اخیر و جنگ شنیده و اطلاع دارم ، لیکن در سال ۵۹ شخصاً شاهد شجاعت و دلاوری های داوطلبان مخلص آن استان بوده و از نزدیک روحیه مبارز آنان را شناخته ام . نبرد آنان بیش از آن چه شنیدنی باشد دیدنی است ، تاسف مرا به مناسبت وقایع حاج عمران به همه آن عزیزان به خصوص به خانواده محترم شهدا ابلاغ فرمایید .

 

 

امیدوارم با شهد پیروزی در آینده ای نه چندان دور کام این امت بزرگ شیرین شود . از قول من به مردم اطمینان بدهید که پیروزی ما انشاء ا.. و به فضل و لطف الهی دیر و زود دارد ولی سوخت و سوز ندارد .

 عملیات حاج عمران، عملیات های متحرک عراق را با شکست مواجه کرد

سرهنگ ناصر فرید مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس لرستان اظهار کرد: رشادت رزمندگان لرستان در عملیات حاج‌ عمران نه تنها موجب شکست ارتش عراق و بازماندن این ارتش از تصرف پیرانشهر و ارتفاعات مشرف بر آن شد بلکه عملیات‌های متحرک عراق را نیز با شکست مواجه ساختند.

وی به شهادت ۳۰۰ نفر از رزمندگان لرستانی در عملیات حاج عمران اشاره کرد و افزود: رشادت تیپ ۵۷ لرستان در این عملیات موجب شد که این تیپ به لشکر ارتقا بیابد.

 

 

سرهنگ فرید بیان کرد: رسالتی که امروز بر دوش ما سنگینی می‌کند این است که اجازه ندهیم رشادت‌های رزمندگان لرستان در هشت سال دفاع به فراموشی سپرده شود و با این حال ساخت فیلم دلاوران زاگرس از جمله اقداماتی است که می‌تواند با زبان هنر مانع از فراموش شدن این رشادت‌ها شود.

جنگ ما با عراق جنگ اخلاص بود

ماشاءالله بازگیر فرمانده سپاه ناحیه خرم‌آباد در مورد عملیات حاج عمران گفت: بحث عملیات حاج عمران یک بحث ملی است. اگر مقاومت رزمندگان لرستان نبود، قطعا شهر پیرانشهر و آذربایجان غربی به تصرف دشمن در می‌آمد.

وی با اشاره به اینکه جنگ ما جنگ اخلاص بود، عنوان کرد: دشمن با همه توان خود برای مقابله با ما آمده بود و این اخلاص بچه‌ها بود که باعث مقاومت و پیروزی کشور شد.

 

 

وی بیان داشت: ما با ۱۴ اتوبوس به عملیات حاج عمران رفته‌ بودیم و در برگشت تنها ۱۰ اتوبوس از رزمندگان ما برگشتند و ۳۰۰ تن از بچه‌ها شهید شده بودند و حتی هفت دو برادر با ما بودند که در برگشت هر کدام از آن‌ها یکی از برادران خود را از دست داده بودند.

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=50615

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 20در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : ۱۸
  1. گل هاى زیبایى که در سرزمین ایران مى بینید بوى خوش فرزندانى را مى دهند که عاشقانه براى رهایى وسرافرازى نام ایران فدا شدند به احترامشان کلاه از سر برداشته و تمام قد مى ایستیم.

  2. با سلام بهار عمرمان همان روز ها یی بودکه آسمان به زمین نزدیک بود و تا رفتن به آسمان فقط یک لبیک “یا حسین “کافی بود . یاد سالکان راه آسمان همواره پر فروغ باد.

  3. سلام برادر بالنگ ازحاج عمران گفتی ولی حیف که از رشادت های سردارشهید حمیدسوری نگفتی پس کجا رفتن هم رزمان شهیدحمید سوری؟ خدا نکند به میز ریاست چسبیده باشن.

  4. سلام خدا بر شهیدان و ایثارگران و خانواده معظم آنان
    من سردار رشید سپاه اسلام شهید بزرگوار درویش علی شکارچی را خوب می شناختم. انسان بواقع تام و تمامی بود. سختی های فراوان کشیده و زمانی که به سپاه وارد می شد، حال و هوای خاص خودش را داشت. بسیار انسان خود ساخته و دارای اعتماد بنفس بالایی بود. با اینکه قیافه و صورتش همیشه جدی بود لکن درونی بسیار رئوف و مهربان داشت. در سالهای اولیه جنگ با او آشنا شدم. روحیه ای بسیار بالا داشت. شنیدم وقتی پس از مجروح شدن برادر جانباز بالفتح(فرمانده قبلی گردان) که بشدت مجروح شده بود، به وی پیشنهاد فرماندهی گردان (نیروهای رزمی پلدختری) داده می شود بسیار اکراه داشته و بسختی آنرا پذیرفته و خود را همیشه خادم نیروهایش می دانست. خدایش رحمت کرده و با سید و سالار شهیدان محشور فرماید.

  5. باسلام به روح بلند شهدای اسلام وآرزوی موفقیت برای میرملاسیهای بزرگوار
    تعدادشهدای شهرستان نورآباد درعملیات حاج عمران ۲۰نفربوده اندکه به همین مناسبت روز۲۴اردیبهشت (روزآغازعملیات) رابعنوان روز شهرستان نورآباد نامگذاری کرده اند وامسال نیز درتاریخ۹۲/۲/۲۴درسطح شهرستان مراسم بزرگداشت باشکوهی برگزار گردید.

  6. اختصاصی/به مناسبت سالگرد شهادت ۲۰ شهید سرافراز دلفانی در عملیات حاج عمران؛۲۴ اردیبهشت به عنوان روز شهرستان دلفان انتخاب شد فرمانده سپاه ناحیه دلفان از نامگذاری روز ۲۴ اردیبهشت به عنوان روز شهرستان دلفان خبر داد و افزود: به همین مناسبت مراسمی با حضور نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی در شهرستان دلفان برگزار خواهد شد.
    کد خبر: ۱۸۲۸تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۵۲

    به گزارش پایگاه خبری دلفان امروز؛ فرمانده سپاه ناحیه دلفان از نامگذاری ۲۴ اردیبهشت به نام روز شهرستان دلفان خبر داد. حسین محمدی فر علت این نامگذاری را سالروز شهادت ۲۰ تن از جوانان این شهرستان در عملیات حاج عمران عنوان کرد.

    وی اعلام کرد به مناسبت گرامیداشت این روز مراسمی در سالن معراج شهرستان دلفان و با حضور عموم مردم این شهرستان برگزار خواهد شد.

    به گفته فرمانده سپاه ناحیه دلفان سخنران این مراسم حاج بهرام بیرانوند نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

    عملیات حاج عمران یکی از مهمترین عملیات های دوران دفاع مقدس به شمار می رفت که در این عملیات دلاور مردی رزمندگان استان لرستان زمینه سازی پیروزی رزمندگان اسلام را فراهم نمود.

    لازم به ذکر است اسامی شهدای دلفان در این عملیات به شرح ذیل است:

    ۱- علی دوست محمدی ۲- علی کاظم امکانی ۳- سید مومنعلی حسینی ۴- حسن رضا حقی ۵- محمد حسین حیدری ۶-سعید شهبازی ۷- ایوب شیرخانی ۸-نورکرم عزیزی ۹- جهان مرادی ۱۰-علی مرادیان ۱۱- علی عرب محمدیان ۱۲-موسی محمودی ۱۳- محمد علی محمودی ۱۴- بهزاد کورانی ۱۵- دانیال کاوه ای ۱۶-رسول علی نجفی ۱۷- موسی مراد نوروزی ۱۸ -محمد رسول شیخی۱۹- سعید افتاده ۲۰-خدا مراد برفی

  7. عیـــــد مـبعـث مبـــــــارک
    با سلام و تشکر از مدیریت محترم سایت
    و با قدردانی از فرمانده محترم سپاه ناحیه خرم‌آباد و مدیرکل محترم بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس لرستان
    لابد دوستان اطلاع دارند که سردار حاج مرتضی کشکولی پایان نامه خود را سالها قبل باعنوان :
    ” بررسی عوامل مؤثر بر تصمیم سازی کربلای ۵ ” دفاع کرده اند که در آن به جزئیات عملیات مهم و پیروزمند حاج عمران نیز پرداخته اند . چقدر مناسب است این پایان نامه که ناگفته های بسیاری در آن ، آنهم از زبان بسیاری از فرماندهان عزیز آمده است توسط بنیاد حفظ آثار به زیور طبع آراسته گردد .
    قطعاً برادر عزیزمان جناب سرهنگ حاج ناصر فرید به اهمیت این امر از امثال بنده واقف ترند.

  8. آری آرامش هر روز وهر شب ماحاصل رشادت وسلحشوری خیل عظیمی از انسانهایی بود که با خدای خویش عهد بسته بودند که تا شهادت دست از مبارزه باصدام وامپریالیسم جنایت کار وجنایت پیشه دست نکشند وچه زیبا شعر انسانیت وآدمیت را برای ما سرودند ورفتند اما افسوس وچه افسوس که هستند کسانی که یک شبه صاحب نان ونوایی شدند وقدرت مدیریتشان را با بی حرمتی به خانواده معظم شاهد وایثار گر به صورمختلف بروز می دهندو……… ما باید این گفته زرگون رهبر فرزانه انقلاب را آویزه ی گوشمان دهیم که فرمودند “شهدا چشم وچراغ این مملکتند “برای شادی روحشان بنظرمصلوات کمترین کاری است که ما می توانیم انجام دهیم پس با ذکر صلوات روح ملکوتی آنانرا شاد ویادشان راجاوید نگه داریم”اللهم صلی علی محمد وآل محمد”

  9. باسلام ناگفته های عملیات حاج عمران بسیاراست اما دوستانی که خاطرات آن عملیات رو برای مردم تعریف میکنند سعی کنندواقعیت هارا بگویند ارتفا ع حساس ۲۵۱۹ تامدتها بعددست ارتش خبیث صدام موند

    • و داریوش عزیز روایت های بسیاری از جبهه ها به وِیژه جبهه های کردستان در سینه دارد
      ای کاش همت گمارد و خاطراتی از آن دوران را به نگارش درآورد

  10. شهدا زنده اند و راهشان ادامه دارد.یاد و خاطره سرداران شهید لشگر ۵۷ گرامی باد.

  11. کجایند مردان بی ادعا ، شهیدان شکارچی، میرشاکی،سپهوندودیگر سرداران و سرافرازان این مرز وبوم به راستی بعد ازایشان ما چه کردیم ، ماکه سن وسالمون به دوران رزم و غرور نمیرسه ولی چه رشادتها که مردان مرد این سرزمین در لشگر۱۵امام حسن، لشگر ۷ولی عصر قبل از تشکیل لشگر همیشه پیروز ۵۷داشتن خوبه یادی هم از لشگر منحصر بفرد وویژه ۱۵امام حسن وبچه های لرستان که بیشر نیروهای اون رو تشکیل میدادن بشه، از هر رزمنده ای نام و نشان ۱۵امام حسن و بپرسی بهت میگه لربچه ها قبل از تشکیل لشگر ۵۷همیشه پیروز اونجا چه حماسه ها آفریدن، شادی روح شهدا و امام شهدا صلوات

  12. ﺟﺎﺩﺍﺭﻩ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﻳﺎﺩﻱ ﺑﻜﻨﻴﻢ ﺍﺯ ﺷﻬﻴﺪ ﻭﺍﻻﻣﻘﺎﻡ ﻣﺤﻤﺪﻱ ﺳﺒﻬﻮﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺩﻻﻭﺭﻱ ﻫﺎﺵ ﺑﻪ ﺑﻘﻴﻪ ﺭﺯﻣﻨﺪﻫﻬﺎ ﺭﻭﺣﻴﻪ ﻣﻴﺪﺍﺩ

  13. با سلام
    دوست عزیز ضمن تشکر از زحمات ارزشمند شما در زنده نگه داشتن یاد شهدا ، به اطلاع می رسانم که تعداد شهدای نورآبادی در عملیات حاج عمران ۲۰ نفر بوده است:
    عملیات حاج عمران یکی از مهمترین عملیات های دوران دفاع مقدس به شمار می رفت که در این عملیات دلاور مردی رزمندگان استان لرستان زمینه سازی پیروزی رزمندگان اسلام را فراهم نمود.

    لازم به ذکر است اسامی شهدای دلفان در این عملیات به شرح ذیل است:

    ۱- علی دوست محمدی ۲- علی کاظم امکانی ۳- سید مومنعلی حسینی ۴- حسن رضا حقی ۵- محمد حسین حیدری ۶-سعید شهبازی ۷- ایوب شیرخانی ۸-نورکرم عزیزی ۹- جهان مرادی ۱۰-علی مرادیان ۱۱- علی عرب محمدیان ۱۲-موسی محمودی ۱۳- محمد علی محمودی ۱۴- بهزاد کورانی ۱۵- دانیال کاوه ای ۱۶-رسول علی نجفی ۱۷- موسی مراد نوروزی ۱۸ -محمد رسول شیخی۱۹- سعید افتاده ۲۰-خدا مراد برفی

  14. باسلام از دلاوری های شهید محمدی سپهوند هم بنویسید که عجیب جالبه.از دفاع ایشون به تنهایی دربرابر حدود ۳هزار عراقی و خیلی دلاوری های دیگه.

  15. بنده خود از کسانی بودم که در روز ۲۳ اردیبهشت درحاج عمران افتخار حضور داشتم که برای ثبت واقعیت های تاریخی جنگ تحمیلی ذکر دو نکته را ضروری می دانم:
    ۱در حاج عمران قبل از آن که تیپ ۵۷ حضرت ابوالفضل وارد عمل شود تیپ۱۱۰ شهید بروجردی که شاکله اصلی نیروی رزمی آن را رزمندگان اعزامی نورآباد و الشتر تشکیل می داد در منطقه حضور داشت و با فرماندهان شجاع و از جان گذشته ای چون محمد رجب یوسفوند جانانه مقاومت و جانفشانی کردند.علاوه بر آن, تیپ ویژه شهدا به فرماندهی سردار رشید شهید محمود کاوه و لشکر ۷۷ خراسان از ارتش هم در کنار رزمندگان تیپ ۱۱۰ در منطقه عملیاتی دلاورانه در حال نبرد بودند.
    ۲ در عملیات حاج عمران از رزمندگان اعزامی نورآباد نه ۲ نفر بلکه ۲۰ نفر به شهادت رسیدند

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.