تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
4

رحمانپور : تجلیل از نبی اسلام منحصر به یک روز نباشد/ پرهیز از مستقیم‌گوییِ مفاهیم دینی

  • کد خبر : 50797
  • 06 خرداد 1393 - 12:07

  ایرج رحمانپور خواننده و شاعر صاحب‌نام موسیقی لرستان معتقد است تجلیل از مقام والای حضرت محمد (ص) و بزرگان دین برای یک خواننده و آهنگساز نباید محدود به یک روز خاص و مناسبتی ویژه باشد. ایرج رحمانپور خواننده و شاعر صاحب‌نام موسیقی لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر در تهران  با اشاره به عید […]

iraj -rahmanpoor

 

ایرج رحمانپور خواننده و شاعر صاحب‌نام موسیقی لرستان معتقد است تجلیل از مقام والای حضرت محمد (ص) و بزرگان دین برای یک خواننده و آهنگساز نباید محدود به یک روز خاص و مناسبتی ویژه باشد.

ایرج رحمانپور خواننده و شاعر صاحب‌نام موسیقی لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر در تهران  با اشاره به عید سعید مبعث گفت: به طور معمول و رسم همیشگی در همه شهرها و استان‌ها این است که وقتی مناسبت خاصی را پیش‌رو داریم سیل سفارشات و پیشنهادات مختلف به سمت خوانندگان بومی و ملی برای ساخت یک اثر متناسب با موضوع در نظر گرفته در آن مناسبت خاص، روانه می‌شود و این شرایطی است که سالهاست در عرصه موسیقی کشورمان وجود دارد.

وی ادامه داد: اما من تا حدی مخالف این روش تولید آثار موسیقایی هستم چراکه دوست دارم ارادت خود به بزرگان دین به ویژه مقام والای حضرت رسول همواره در تمام اشعارم مستتر باشد و مسایل معنوی و ارزش‌های دینی و اخلاقی به شکل غیر مستقیم به مخاطبم منتقل شود کما اینکه در بسیاری از اشعار و ترانه هایم می بینید که تلاش کردم لطایف و فضائل اخلاقی بزرگان دین را به این شکل برای مخاطبانم اجرا کنم که خوشبختانه با اقبال هم روبه رو شده است.

 

8

 

این خواننده صاحب نام که تاکنون کنسرت های متعددی را در عرصه های داخلی و خارجی برگزار کرده با بیان اینکه هنر هنرمند در انتقال غیرمستقیم عناصر ارزشمند الهی و تجلیل از بزرگان دین است، خاطرنشان کرد:  بسیاری از اشعار محلی و ملودی های بومی در سراسر این سرزمین وجود دارد که به زیباترین و تاثیرگذارترین شکل ممکن مفاهیم عمیق اخلاقی و دینی و تجلیل از مقام والای حضرت محمد (ص) و سایر بزرگان دین را در خود نهفته دارد. در این اشعار زیباترین نشانه های آفرینش توام با معنویات و فضائل انسان های شریف به بهترین شکل ارائه شده است.

رحمان‌پور در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: نوع مواجهه هنرمندان با اعتقادات مردم به ویژه در مناسبت های خاص که عید بزرگ مبعث نیز از این قاعده مستثنی نیست از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. مطمئن باشید مخاطب ایرانی با ارائه کوچک ترین کد و نشانه متوجه پیام معنوی می شود پس لازم نیست به صورت خیلی مستقیم مفاهیم مورد نظر را به او منتقل کنیم.

 

13

 

این هنرمند در پایان گفت: من به عنوان یک خواننده همیشه مخالف مستقیم گویی بوده و هستم و دوست دارم تمام مفاهیم دینی و مناسبتی و معنوی از طریق اشعارم و نشانه های موجود در آن به تماشاگر آثارم منتقل شود. اصولا غیرمستقیم گویی است که هنر هنرمند را ارزشمندتر می‌کند.

ایرج رحمانپور خواننده پیشگام موسیقی منطقه  لرستان روزهای ۸ و ۹ خرداد ماه با گروه موسیقی «راهو» کنسرتی را در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می کند.

در این کنسرت موسیقایی که به سرپرستی احسان عبدی پور برگزاری می شود ضمن اجرای قطعات موسیقایی مختلف، حرکات آیینی منطقه لرستان نیز برای دوستداران موسیقی نواحی اجرا می شود. ضمن اینکه سعید صالحی تار، امیر نوروزی کمانچه، احمد رنجبر عود، محسن قاسمی ضرب، امیر عبدی‌پور دهل، احسان عبدی پور سرنا و ویریا رحمان‌پور دف اعضای نوازنده گروه راهو در این کنسرت را تشکیل می دهند.

رحمانپور اهل شهرستان کوهدشت در غرب استان لرستان است. او در دهه ۵۰ شمسی کار خود را در زمینه شعر، فلیمنامه نویسی، مقالات پژوهشی و زمینه زبانشناسی آغاز کرد. آثار رحمانپور شامل قطعات لری و بختیاری است که بیشتر در زمینه شعر و موسیقی است.

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=50797

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. استاد عزیز جز این انتظار نمی رود. باید همین طور باشد بزرگان تعریف پذیر در قاعده ی زمان و مکان نیستند. شخصیت پیامبر یزرگ اسلام به عنوان رحمه للعالمین مظهر لطف و رحمت الهی است. حداقل انتظار این است که به شکل کلی و در سراسر مملکت این کار انجام گیرد. نه فقط در تلویزیون. باید مردم با آگاهی از مقام یزرگان وارد قضیه شوند و خیلی زیباتر و جذاب تر از این وضعیت به گرامیداشت بپردازند. به هرحال از حنجره ی زخمی دل های زاگرس جز این نیز انتظار نمی رود. امید است که در رابطه با عاشورای بیداری عظیم امام حسین (ع) شاهد کار ماندگار از جناب استاد باشیم.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.