تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
6

بازی قدرتها با کارت القاعده

  • کد خبر : 50847
  • 07 خرداد 1393 - 22:20

  سعیدجمشیدی / میرملاس نیوز : سال ۱۹۷۹ با حمله ارتش سرخ شوروی به افغانستان فرصتی طلایی برای ایلات متحده و هم پیمانانش ایجاد شد تا بتوانند اندکی از زخم هایی را که در ویتنام به واسطه حمایت بلوک شرق از ویت کنگ ها خورده بودند التیام بخشند.مدت زمان کوتاهی پس از شروع جنگ، سیل […]

ww

 

سعیدجمشیدی / میرملاس نیوز :

سال ۱۹۷۹ با حمله ارتش سرخ شوروی به افغانستان فرصتی طلایی برای ایلات متحده و هم پیمانانش ایجاد شد تا بتوانند اندکی از زخم هایی را که در ویتنام به واسطه حمایت بلوک شرق از ویت کنگ ها خورده بودند التیام بخشند.مدت زمان کوتاهی پس از شروع جنگ، سیل کمک هایی که وجهه تسلیحاتی آن بر سایر وجوهش می چربید به سمت افغانستان سرازیز شد. در این راستا ساماندهی جنگجویانی که در صدد کمک به مردم افغانستان بودند در دستور کار سازمانهای اطلاعاتی و امنیتی غرب قرار گرفت. موضوعی که در شکل دهی و ایجاد سازمان القاعده به رهبری یکی از ثروتمندان عربستانی و از خاندان آل سعود صورت عینی بخود گرفت.
بر اساس اسناد موجود، سازمان القاعده و نیروهای آن، تحت حمایت و آموزش سازمانهای اطلاعاتی غرب قرار گرفته اند و اینکه کشورهای غربی و در راس آن ایالات متحده آمریکا بانیان ایجاد این سازمان مخوف تروریستی بوده اند.

آموزش های سخت اطلاعاتی همراه با تعصبات خشک ایدئولوژیکی، نیروهای این سازمان را به تاثیرگذارترین سازمان در منطقه ئ درگیری تبدیل کرده بود.

با خروج ارتش سرخ از افغانستان و بروز مناقشات داخلی و همزمان با صحنه گردانی بازیگران منطقه ای و بین المللی، سازمان القاعده با اتحاد با مردمان پشتون در ایالت های مرزی افغانستان و پاکستان، همچنین کمک برای شکل گیری و حتی برقراری رابطه خویشاوندی با سرکرده طالبان (ازدواج دختر ملاعمر وبن لادن)دارای قدرتی مضاعف در منطقه شد. به گونه ای که به همراه طالبان توانست بیش از ۹۰ درصد از کشور افغانستان را تحت کنترل خود در آورده و حتی دامنه نفوذ خود را از ایالات مرزی پاکستان به سمت منطقه مورد مناقشه با هند یعنی کشمیر بکشاند.

ایجاد حکومتی تحت عنوان «امارت اسلامی» از همان ابتدا چهره ای خشن از این سازمان برای جهانیان ترسیم کرده بود، به گونه ای که با بروز اختلافات بین آنها و کشورهای غربی و بخصوص با حوادث یازده سپتامبر، انفجارات مترو لندن و حملاتی دیگر از این دست، این سازمان و رهبران آن در تقابل با کشورهای غربی قرار گرفتند. موضوعی که لشکر کشی به افغانستان و معرفی این سازمان به عنوان مخوفترین گروه تروریستی را در عرصه بین الملل در پی داشت.

در طول دهه اول هزاره سوم درگیریهای غرب با این سازمان تروریستی عمدتاً در خاورمیانه به خصوص در افغنستان و عراق به یکی از خبرسازترین موضوعات بین المللی تبدیل شد. در این بین سازمان مزبور نیز با بسط نفوذ خود، شبکه ای جهانی ایجاد کرده است که دامنه نفوذ آن در بیشترین مناطق جهان به چشم می خورد.

لکن در سالهای اخیر شاید این نکته که با کشته شدن رهبر القاعده نگرشی نو در این سازمان ایجاد شده قابل توجه است. ایمن الظواهری رهبر مصری این سازمان اگرچه مانند بن لادن عربستانی داری شخصیت کاریزما در میان بزرگان این تشکیلات نیست، لکن با سیاستی که دنبال می کند، نگاه جهانی این سازمان را به سوی مناقشات منطقه ای هدایت کرده است. موضوعی که مداخله در عراق و سوریه نمونه بارز آن است.

آنچه موضوعات پیش گفته را برای نگارنده قابل توجه نموده است، حرکتی آرام و تدریجی در راستای همسویی دوباره سیاست های غرب و این سازمان تروریستی در نقاط مختلف جهان است.

جبهه النصره به عنوان یکی از شاخه های اصلی از القاعده، اگر چه در لیست گروههای تروریستی غرب قرار گرفته است، اما در کنار غرب بر ضد بشار اسد در سوریه می جنگد و گروه داعش(دولت اسلامی عراق و شام)، در سوریه و همچنین در عراق دولت شیعی طرفدار ایران را آماج حملات خود قرار می دهد.

در لبنان سفارتخانه ایران به دفعات مورد حمله قرار گرفت و در یمن دیپلمات های ایرانی توسط وابستگان این سازمان مورد حمله قرار گرفته و یا ربوده می شوند. در بعد جهانی، منافع روسیه از سوی این سازمان مورد تهدید قرار گرفته و زمزمه هایی از گسیل نیروهای این سازمان به اوکراین به عنوان بحرانی ترین منطقه بین روسیه و غرب به گوش می رسد. در حالی که مخالفت با رژیم صهیونیستی یکی از موضوعات مورد توافق دولت و حتی ملت های اسلامی ست، این سازمان در طول حیات خود نه تنها برای این رژیم مشکلی ایجاد نکرده، بلکه خبرهایی از مداوای نیروهای زخمی شده این سازمان در بیمارستانهای رژیم اشغالگر به گوش می رسد و از همه مهمتر اینکه در سالهای اخیر شاهد تهدیدی جدی در منطقه برای منافع ایلات متحده از سوی این سازمان نیستیم.

 موضوعات بسیاری از این دست، نظر تحلیلگران بین المللی را به سوی خود کشانده است.از آنجا که سازمانهای اطلاعاتی کارنامه سیاهی در رابطه با همکاری با نیروهای مخوف در جهت نیل به اهداف خود دارند و با وجود شعارهای مبارزه با تروریسم که همواره با معیارهای دوگانه مطرح می شود، می توان رگه هایی از همسویی در اهداف و برنامه های سازمان القاعده و غرب را در سالهای اخیر مشاهد کرد. آنچنان که پس از جنگ تمام عیاری که بین اتحاد جماهیر شوروی و القاعده با حمایت غرب در افغانستان در گرفت و منجر به خروج نیروهای ارتش سرخ از افغانستان شد، در تاریخ ۱ دسامبر ۱۹۹۶ ایمن الظواهری به عنوان فرد شماره دو القاعده با هویت جعلی “عبدالله امام محمد امین” به همراه دو نفر دیگر از نیروهای این سازمان تروریستی در روسیه دستگیر شد. بنابر گزارش وال استریت ژورنال، این گروه ۳ نفره، با گذشت ۴ ساعت از ورودشان به خاک روسیه از سوی نیروهای اطلاعاتی این کشور بازداشت می‌شوند. این ۳ محکوم امنیتی، ۵ ماه را در زندان های روسیه برای برگزاری دادگاه خود در انتظار می مانند. اما در این هنگام اتفاقی مایه تعجب همگان می‌شود چرا که در دادگاه این افراد، چند تن از نمایندگان پارلمان روسیه، خواستار آزادی زودهنگام این تاجرانی که به اشتباه بازداشت شده‌اند، می‌شوند! در نهایت، دادگاه روسیه این ۳ نفر را به ۶ ماه حبس محکوم می‌کند.

اما این ۳ تروریست تکفیری حتی دوران محکومیت خود را نیز به طور کامل سپری نکرده و پس از گذشت تنها ۱ ماه، از زندان آزاد می‌شوند. جالب اینکه پس از آن، در سال ۱۹۹۸ سلسله حملات تروریستی به سفارت های آمریکا در نقاط مختلف دنیا مخصوصا در آفریقا از جمله دارالسلام، تانزانیا، کنیا و نایروبی کلید خورد که طراح آن شخص ایمن الظواهری بود. موضوعی که با افشای دستگیری این تروریست در روسیه توجه جامعه جهانی را به خود جلب کرد.

اگرچه بروز اتفاقاتی از این دست موضوع تازه ای نیست، اما اتفاقات پیش گفته اثبات کننده این موضوع است که سازمان های تروریستی به عنوان ابزاری در اختیار منابع اطلاعاتی عمل می کنند به گونه ای که به فراخور شرایط در جهت تامین منافع گروهی خاص دست به عملیات نظامی می زنند.

از این منظر اینکه در آینده نزدیک با مدیریت سازمانهای اطلاعاتی رقیب، حملاتی گسترده تر به منافع روسیه و ایران توسط این تشکیلات برنامه ریزی شود و مانند سوریه، عراق، یمن و… همسویی قابل تاملی مشاهده شود و حتی برای سرکوب روس گراهای مخالف دولت در اوکراین، نوعی از همکاری بین غرب و القاعده البته در شکل و شمایلی متفاوت را شاهد باشیم، نمی تواند موضوعی به دور از واقعیت باشد.

منبع: روزنامه ابتکار۲۹/۲/۹۳

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=50847

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 19در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۹
  1. القاعده فرزند نامشروع سازمانهای اطلاعاتی غرب است که بجز تامین منافع آنها به دنبال چیز دیگری نیست. سعید جان خوندم و تحسین کردم.البته جایی دیگه هم برات کامنت گذاشتم که جواب ندادی.

  2. باعرض سلام خدمت استاد بزرگوارم
    واقعا” جالب و پرمحتوا بود.مطلب رو در روزنامه ابتکار هم مطالعه کردم قلم بسیار زیبایی دارید،تبریک میگم. امیدوارم که بازم شاهد موفقیت هاتون باشم.

    • تبریک اصلی رو باید خدمت شما مخاطب گرامی ( س . راد ) گفت که اینقد به مطالعه علاقه مند هستید که یک مطلب رو هم در رسانه های مکتوب می خونید و هم در فضای مجازی عین همون مطلب رو می خونید با این وجود من موندم چرا میگن ما ایرانی ها سرانه مطالعه مون خیلی کمه.

      • من هم با نظر شما موافقم ( س . راد) البته بدتون نیاد نقطه نظرات شهروند باهوش رو خدایش نباید در این زمینه نادیده بگیریم چون همون طوری که از ادبیات این شهروند باهوش و عزیز شهرمون که به نظر می رسه واقعا از فرهیختگان شهرمون هم اشه با این ادبیات فاخری که به کار گرفتن باید تبریک اصلی رو به شما بگیم که اینقد به مطالعه علاقه مند هستید در واقع یه آفرین خشگل هم باید بنده در همین جا نثار روی ماه شما کنم .

    • ببخشید قلم که دیگه قلم زیبا و غیر زیبا نداره ( س . راد ) مگه قلم مث آدم که یکی زشت باشه اون یکی زیبا؟ ولی در کل من احساس میکنم که تبریک اصلی رو ما باید به جناب آقای امین آزادبخت بگیم که با سایت وزین و پرمحتوای میرملاس نیوز بستری رو برای توسعه فرهنگی استانمون فراهم آورده اند واقعاً آقای آزادبخت رو باید حمایت کرد از هر نظر ولو با یک خسته نباشید و خدا قوت ساده هم که شده . درود بر تمامی میرملاسی های عزیز

      • جناب شهروند باهوش شما که به این خوبی تیکه می پرونید چرا به قول زیبای خفته که میگه باید میرملاس رو یاری برسونیم نمیاید و تو میرملاس قلم نمی زنید واقعا با بیان نقادنه و طنز آمیزی البته در کمال ادب و احترام ؛ مواضع س . راد رو مورد هدف قرار دادید ضمن این که از ادبیات فاخر و خیلی خوبی هم برخوردار هستید من مطمئنم که شما در میر ملاس می تونید توانایی هاتون رو به معرض نمایش قرار بدید چون شک ندارم که شما دارید تو این استان حروم میشید بخدا دارم جدی می گم .

      • سلامتی شهروند باهوش شهرمون که به حق به قول عمو زنجیر باف داره تو این استان حروم میشه و به نکته باریکتر از مویی از گفتار ( س . راد ) اشاره کرد همه گی بگیم هورا . اما اجازه بدید تو این شب عزیز دعایی هم به جون سایت میرملاس عزیزمون داشته باشیم که به سلامتی تازه از فیلتر برگشته که ایشاا… صد سال زنده باشی میر ملاس عزیز . ولی واقعا شهروند باهوش جاش تو میرملاس خالی چون منو به یاد قلم یه نفر میندازه تو این شهر که دوران دبیرستان هم کلاسیمون بود و هم قلم شیوایی داشت هم بیان فاخری و هم آدم بی اندازه خوش زبونی بود البته خیلی هم شیطون اما دل پاک و در عین حال با همه هم خیلی زود اخت می شد به شکلی که به قول معروف چای نخورده باهات پسر خاله می ش در عین حال خیلی هم آدم آرومی به نظر میرسید ولی با این وجود یکی از دبیرامون همیشه بهش می گفت آب زیر کاه ؛ آتش زیر خاکستر و … یادش بخیر . واقعا درود خدا بر امین آزادبخت و سایت میرملاس که منو برد به خاطرات دوران دبیرستان و خصوصا اون همکلاسی خوبم واقعا خیلی آقا بود الانم هر از چند گاهی می بینمش بزنم به تخته با وجودی که وارد دهه چهارم زندگیش شده خیلی خوب مونده خیلی.

        • کاش می شد این شهروند باهوش خودشو معرفی می کرد چون واقعاً با ادبیات فاخر و مسجع و آهنگینش به نکته ظریفی اشاره کرد هم مطلبو خوندم و هم کامنت دوستان رو ؛ ولی خداییش من جای ( س . راد ) بودم حتما این شهروند باهوش رو گیر می اوردم و قبل این که بخوام نظری چیزی بدم بقول معروف سبیلشو چرب میکردم که بهم گیر نده . به توصیفاتی که ایشاا… صد سال زنده باشی از اون هم کلاسیش که حس می کنه همین شهروند باهوش باشه این موارد رو با اجازتون به نظر من باید اضافه کرد علاوه بر آب زیر کاه ؛ آتش زیر خاکستر و … گرگی در جامعه میش که به نظر می یاد خیلی آدم پیچیده و مرموزی باشه و با اون نگاهای شیطونش و اون لبخندهای شیرینش که زیرکی خاصی در میون نگاهاش پنهونرو اضافه کرد البته با این نظر دوستمون که طبیعتا شهروند با هوش هر کی هست واقعا با هوش باید صحه گذاشت و طبیعتا هم قلم توانایی باید داشته باشن هر چند که تا حالا رو نکردن تو میر ملاس اما واقعا جاش تو میرملاس خالی که من به نوبه خودم به عنوان یکی از مخاطبان پرو ا قرص بهترین سایت استان لرستان میرملاس ؛ از شهروند باهوش دعوت میکنم که به مجموعه نویسندگان میرملاس بپیوندن .

  3. پس از جنگ طولانی ۱۰ ساله و عدم موفقیت ارتش شوروی در جهت تامین امنیت و ثبات در افغانستان، با میانجیگری سازمان ملل متحد و پس از امضای موافقتنامه آتش‌بس در ۱۴ آوریل سال ۱۹۸۸ میلادی، اتحاد شوروی سابق متعهد شد که طی ۶ ماه بعد از امضای این موافقتنامه ارتش خود را از این کشور خارج کند.
    بر اساس آمار منتشر شده از سوی کشورهای غربی، اتحاد شوروی سابق در این جنگ حدود ۸۰ میلیارد دلار هزینه کرد.
    آخرین سرباز شوروی سابق در ۱۵ فوریه سال ۱۹۸۹ میلادی از قلمرو افغانستان خارج شد.
    اتحاد شوروی سابق در این جنگ ۱۵ هزار و ۵۱ کشته داد و تعداد زخمیان و مفقودان این جنگ ۵۳ هزار و ۷۵۳ نفر اعلام شده است.

    بسیاری از کارشناسان نظامی و سیاسی معتقدند سرنوشت حمله نظامی آمریکا به افغانستان شبیه سرنوشت شوروی سابق در افغانستان خواهد بود.

  4. نگرش به موضوعاتی اینچنینی میتواند در بارورکردن سایت میرملاس موثر باشد. امیدوارم این مجال برای بروز سایر اندیشه ها نیز فراهم شود.باتشکر از مدیریت سایت

  5. اگرچه اطلاعات چندانی در مورد القاعده ندارم، اما با این نوع نگاهی که آقای جمشیدی گفته باید آدمای دمدمی مزاجی باشن به همین خاطر خیلیا میتونن ازشون سوء استفاده کنن. خدا رو شکر میکنم که از این آدما تو شهر ما وجود نداره. ولاااا…

  6. شهروند باهوش عزیز از اینکه وقت گذاشتی کامنت بنده رو خوندی اونم با این همه دقت تشکر میکنم امیدوارم که مطلب رو هم به این دقتی مطالعه کرده باشی.واسم جالب بود که چرا فقط به کامنت بنده انقد لطف داشتی و نگاهی به کامنت های دیگر دوستان نداشتی که دو بار مطلب رو مطالعه کردن…!!!! درضمن مطلب وقتی که خوب باشه ارزش چندبار مطالعه رو داره دوست عزیز. و البته بنده هم با نظرات دوستان موافقم و امیدوارم شاهد این باشم که از قلم توانا تون استفاده کنید.

    • نمیدونم چرا مدیریت محترم سایت ژاسخ بنده رو بدون هیچ دلیل منطقی حذف کرده اونوقت انتظار داره که سایتش فیلتر نشه خب طبیعی وقتی ایشون اینجوری با مخاطبانش برخورد میکن باید انتظارشم داشته باشه که یکی هم بیاد و اونجوری با ایشون برخورد کنه

  7. آقای جمشیدی
    خدا خیرتون بده اوکراین چه ربطی به کشورهای اسلامی داره؟ القاعده تو کشورهای اسلامی میجنگه به نظرتون چطور میشه بره و تو اوکراین با روسیه بجنگه؟ این کمی اغراق نیست؟

    • منهم موافق آقای آزاد بخت هستم تحلیل آقای جمشیدی را مطالعه کردم ایشان اطلاعاتشان در خصوص روند شکل گیری القاعده خوب است شکل گیری این جریان راهم به خوبی تحلیل کردند.به خوبی به رفتار القاعده بارژیم صهیونیستی اشاره کرده اند.در واقع تحلیل ایشان این است که القاعده جریانی است که غرب وسرویسهای اطلاعاتی غرب اورا زائیدن،بزرگ کردن برای رویارویی بااسلام ودخالت وحضور غرب در کشورهای اسلامی برای مبارزه باترریسم فقط ماجراجویی است که خود بازیگر واقعی آن است.در واقع بایک فرا فکنی بدنبال اغراض سیاسی خود در منطقه می باشد.اما آنچه در اکراین اتفاق افتاده شاید هم سناریوی غرب باشد که حتما همین طور هم هست اما نقش القاعده نمی تواند در آن پر رنگ باشد.

  8. سلام جناب جمشیدی افرین بر شما ما یک شخصیت ورزشی اقتصادی از شما سراغ داشتیم الحمد لله کار فرهنگی هم میکنید ارزوی توفیق شما را داریم

  9. جناب آقای جمشیدی مطلبتان رامطالعه کردم، به درستی نگاهی به تاریخچه و پیشبینی هایی از آینده القاعده کرده اید که در نوع خود قابل توجه است. اما با گفته آقای آزادبخت هم موافقم. بعید میدانم در بحران اکراین تروریستهای سوری نقشی به عهده بگیرند.

  10. سلام استاد جمشیدی
    مقاله قشنگی بود اما خداوکیلی سر کلاس زیاد سخت نگیرید. انتظار نداشته باشید ماهم مثل شما بنویسیم.

  11. جالب بود جمشیدی جان الان دیگه قدرت القاعده به جایی رسیده که نوچه هاش دارن عراق و سوریه رو تصرف میکنن…داعش و سایر گروهها چه کارایی که نمیکنن….

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.