- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

نان داغ در انبار غله لرستان کمیاب شد

 

وضعیت نان در کوهدشت به عنوان انبار غله لرستان حالتی بحرانی به خود گرفته به طوری که تعطیلی چندروزه برخی نانوایی ها و کم کاری بیشتر آن ها مردم این شهرستان را با مشکل جدی برای تهیه این قوت لایموت مواجه کرده است.

به گزارش میرملاس نیوز به نقل از مهر، چند هفته است مردم کوهدشت با یک وضعیت بحرانی در زمینه تهیه نان مواجه شده اند. برخی از نانوایی های این شهر هنوز ساعت ۱۰ صبح نشده اعلام می کنند نان تمام شده و کسی درصف نایستد. وقتی علت را جویا می شوی، می گویند سهمیه آردشان کم شده و کفاف کارکردن تمام روز را نمی دهد.

برخی نانوایی ها هم چند روز است مردم محله را با یک قفل سنگین روبه رو کرده و در انتظار گذاشته اند و گویا دیگر خیال بازشدن ندارند.

برخی نانوایی ها با خیال راحت نان های پخته شده کوچک خود را به جای دادن دست مشتری، در پلاستیک های آماده بسته بندی کرده تا توسط سوپری های چند خیابان دورتر با قیمت بالاتری به مردم بفروشند.

و مردم مجبورند به جای هشت عدد نان داغ، پنج عدد سرد آن را در پلاستیک های بالاآمده مقابل سوپری ها با همان قیمت هزارتومان تهیه کنند.

درشهر که می چرخی، هنوز ساعت ۱۱ نشده کرکره بسیاری از نانوایی های شهر پایین آمده یا دو قفل سنگین دریچه های کوچکشان را سفت بسته است.

برخی هم دکان را بسته اما صدای چرخش داغ تنور آهنی شان را می توان شنید که مشخص است برای سوپرمارکت های چشم به راه، نان داغ بسته بندی می کنند.

برخی نانوایی ها هم درست موازی با ساعات مشخص شده پخت می کنند اما باید دوساعت در نوبت بایستی تا شاید شانس بیاوری و جزو کسانی نشوی که با آوای بلند “نان نیست” شاطر مواجه می شوند.

البته از دایره کوچک نان ها هم که رفته رفته کوچک و کوچک تر می شوند هم نمی شود صرف نظر کرد که معلوم نیست از سوی چه کسی این اندازه و کیفیت تعیین شده است.

علت کم کاری و تعطیلی را از برخی نانوایی ها سوال می کنم. برخی کم شدن سهمیه را دلیل می آورند و برخی ارزان بودن نان را. برخی از سهمیه هر روز پنج کیسه می گویند و برخی از سهمیه ۱۰ و برخی هفت کیسه آرد و بالاخره مشخص نیست سهمیه هر نانوایی دولتی و آزاد به راستی چند کیسه در روز است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کوهدشت در گفتگو با خبرنگار مهر در این رابطه می گوید: این مشکل تنها مربوط به کوهدشت نیست و بیشتر شهرهای لرستان با این مشکل روبه رو هستند.

علی یاری ادامه می دهد: دونرخی بودن نان و بالابودن هزینه های آب و برق و گاز نانوایی ها علت به وجود آمدن وضعیت موجود است.

یاری با بیان این که ۲۴۰ نانوایی در سطح شهر وجود دارد و ما نمی توانیم همه را به طور مستقیم کنترل کنیم، می گوید: تمام ادارات را بسیج کرده ایم و به مغازه داران همسایه نانوایی ها سپرده ایم به محض کم کاری نانوایی ها به ما اطلاع دهند.

وی عنوان می کند: یا نان را تک نرخی کنند یا هزینه آب و برق و گاز نانوایی ها را پایین بیاورند تا مشکل آنها رفع شود.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کوهدشت تصریح می کند: صاحب یک نانوایی به من مراجعه کرده و گفته هزینه های مصرفی ام سه میلیون و ۵۰۰ هزارتومان شده است و اگر تمام سهمیه آردم را بفروشم چیزی حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می شود.

یاری یادآور می شود: سهمیه آرد نانوایی ها به هیچ عنوان کم نشده و همچنان سهمیه هر ماه بالای دو هزار تن برای نانوایی های کوهدشت باقی است.

یاری درمورد تعطیلی برخی نانوایی های سطح شهر کوهدشت هم می گوید‌: بازرسان ما درشهر می گردند و هر نانوایی را که یک روز تعطیل کرده یک میلیون تومان جریمه می کنند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کوهدشت در پایان حرفهایش قول می دهد مشکل وضعیت نان در کوهدشت ظرف چند روز آینده برطرف شود.

به هر روی پخت نان در شهرستان کوهدشت با یک وضعیت بحرانی روبه رو شده و امید می رود مسئولان امر در این راستا چاره ای جدی بیندیشند.