- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

آشنایی با اماکن منتسب به امام خمینی (ره)

کم [1]

 

حجت الاسلام هادی قبادی / میرملاس نیوز:

 آشنایی با اماکن منتسب به امام خمینی (ره) / حسینیه جماران و بیت امام خمینی (س)

 

یکی از شاخص ترین اماکن منتسب به امام خمینی (ره) مجموعه بیت ایشان و حسینیه جماران است که در آستانه بیست و پنجمین سالگرد ارتحالش ، نکاتی پیرامون آن تقدیم می گردد :

 ۱ – بعد از ارتحال حضرت امام، مجموعه جماران متشکل از بیت ایشان و حسینیه، هرساله و در طول سال، میزبان اقشار مختلف مردم بوده است. بخش اول این مجموعه بیت حضرت امام خمینی(س) است که از ۲۸ اردیبهشت سال ۱۳۵۹ تا هنگام رحلت جانسوزشان در آن سکونت داشتنه اند. آنچه  که مورد بازدید مراجعین قرار می‌گیرد قسمت بیرونی منزل و در واقع محل ملاقات‌های خصوصی و جمعیت‌های محدود و همچنین محل برنامه‌های خاص حضرت امام بوده است. بخش دوم این مجموعه حسینیه جماران  است که دارای قدمتی بیش از ۱۵۰ ساله بوده و تکیه قدیمی ده جماران است. این مکان، محل ملاقات‌های عمومی حضرت امام بوده است. بخش سوم این مجموعه فرهنگی نیز نگارستانی است که  در زیر زمین حسینیه جماران واقع شده و از سال ۱۳۷۷ به بهره برداری رسیده است و بازدید کنندگان می توانند  سیری تصویری از زندگی و مبارزات حضرت امام، برخی از لوازم شخصی، دست نوشته‌ها و آثار مربوط به آن یار سفر کرده را در این محل مورد بازدید قرار دهند. این نگارستان در نوع خود برای بازدیدکنندگان قابل توجه است و به نظر می‌رسد که توانسته مکمل دو بخش دیگر، یعنی بیت امام و حسینیه جماران باشد.

۲ – این مجموعه در طول سال بدون استثنا هر روزه آمادگی پذیرایی از بازدیدکنندگان و میهمانان عزیز را دارد . البته هرچند درطول سال این بازدید تداوم دارد اما طبیعتا در برخی مناسبات با اقبال بیشتری مواجه هست . به طور خاص در برخی مناسبات با سطح کمی و کیفی ویژه‌ای از میهمانان پذیرایی به عمل می آید . ایام ارتحال حضرت امام خمینی که کل خردادماه را تحت الشعاع قرار می‌دهد و ایام دهه فجر که باز هم در کل دهه فجر و کل بهمن ماه زمان ویژه‌ای محسوب می‌شود. سومین دوره خاص ایام تابستان است. سال‌های سال است که گروه‌های دانش آموزی و دانشجویی به صورت منسجم از اطراف و اکناف کشور به این مکان مراجعه می‌کنند.

البته این موارد از باب نمونه معرفی شد و الا باقی ایام سال هم ، بازدید برای عموم آزاد است و در تمامی ایام سال حتی ایام تعطیل از ساعت ۸ صبح تا یک ساعت مانده به اذان مغرب باز بوده و آماده بازدید اقشار مختلف اعم از داخلی و خارجی می‌باشد. ظهرها نیز نماز جماعت در حسینیه بر پا می‌شود. ضمن آن که در صورت درخواست گروه‌ها جهت اجرای برخی از برنامه‌ها حتی‌المقدور امکانات لازم را در اختیار قرار خواهد داد.

۳ – نوع بازدیدکنندگان دسته‌بندی ویژه‌ای دارند که در دو دسته کلی بازدیدکنندگان داخلی و خارجی جای می‌گیرند. از میان هرکدام از این دو دسته هم، گاه به صورت پراکنده و منفرد و گاه به صورت منسجم و سازمان یافته بازدیدهایی از حسینیه و بیت به عمل می‌آید. ما حتی گاه میزبان میهمانان ویژه‌ای از مسئولین سازمان‌ها یا وزارتخانه‌ها هم هستیم. در مورد مهمانان خارجی این نکته هم باید اضافه شود که یکی از برنامه‌های ثابت دفاتر توریستی تهران، بازدید از حسینیه جماران و بیت امام خمینی(س) است. علمای کشورهای همسایه یا تیم‌های دیپلماتیک اعزامی که در ایران حاضر می شوند نیز عموماً از این مکان بازدید می‌کنند.

۴ – نکته جالب توجه اتاق ویژه حضرت امام در بیمارستان بقیه الله ( بیمارستان قلب جماران) است که در نزدیکی خود حسینیه احداث شده و به همان اصالت خود باقی مانده است. این اتاق درطول سال تعطیل است و فقط دو روز در سال، یعنی روز سیزدهم و چهاردهم خرداد، سالروز ارتحال حضرت امام، امکان بازدید از آن میسر است. این دو روز، اتاق بستری شدن امام برای عموم قابل بازدید است و در حضور پزشکان و پرستاران امام راحل برنامه ویژه ای در بیمارستان به جریان می افتد که از جمله آن بیان خاطرات پزشکان امام و پخش فیلم لحظات آخر عمر شریف ایشان است که قطعا برای بازدیدکنندگان خاطره ماندگاری خواهد بود. اهدای بسته‌های فرهنگی و پذیرایی از میهمانان هم توسط خود پرسنل محترم بیمارستان انجام خواهد شد.

۵ – تمامی کسانی که قصد بازدید از این مجموعه را دارند اعم از تهرانی‌ها و شهرستانی‌ها خصوصاً آنان که به صورت گروهی برنامه بازدید دارند بهتر آن است که قبلاً به صورت مکتوب درخواست خود را به شماره دورنگار ۲۲۸۳۰۰۴۴ ارسال نمایند. خصوصاً اگر بازدید در ایام خاصی مثل سالگرد ارتحال حضرت امام، دهه فجر، هفته دفاع مقدس و امثال آن باشد. اگر چه افراد و گروه‌هایی نیز که بدون هماهنگی قبلی مراجعه می‌کنند امکان بازدید برای آنها وجود دارد، اما اگر از قبل اطلاع دهند آمادگی بیشتری برای خدمت رسانی وجود خواهد داشت .

۶ – از تاثیرگذار ترین ویژگی های این مکان ، سادگی آن است. تمامی بازدید کنندگان اعم از هیئت‌های سیاسی و علمی داخلی خارجی و حتی جوانان در بازدید از این مکان تحت تأثیر قرار می گیرند .

 

هادی قبادی

مدیر کل مراکز و اماکن منتسب به امام خمینی (ره)

 

 

IMG_1921 [2]

 

aks [3]