تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
5

پراید یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان گران شد/ قیمت خودرو رسما افزایش می یابد؟/ نگاهی به بازار خودرو در هفته ای که گذشت

  • کد خبر : 51251
  • 16 خرداد 1393 - 13:03

  در هفته ای که گذشت بازار خودرو با نوسان های قیمتی همراه بود به طوری که قیمت تندر ۹۰، پژو ۲۰۶ و پژو پارس کاهش یافت در مقابل نیز قمیت پراید افزایش قیمت قابل توجهی را تجربه کرد. در شرایطی که ۴۵ روز از آغاز سال ۹۳ سپری می شود بازار خودرو همچنان در […]

261283_454

 

در هفته ای که گذشت بازار خودرو با نوسان های قیمتی همراه بود به طوری که قیمت تندر ۹۰، پژو ۲۰۶ و پژو پارس کاهش یافت در مقابل نیز قمیت پراید افزایش قیمت قابل توجهی را تجربه کرد.

در شرایطی که ۴۵ روز از آغاز سال ۹۳ سپری می شود بازار خودرو همچنان در ابهام قرار دارد و مشخص نبودن آینده بازار خودرو موجب برقراری رکود در بازار شده است.

در حالی که قیمت انواع خودرو در سال ۹۳ نوسان های فراوانی را داشته است اما شورای رقابت تا کنون فرمول جدید تعیین قیمت خودرو برای سال جاری را تصویب نکرده است و این موضوع به عنوان پرحاشیه ترین موضوع صنایع کشور در سال ۹۳ لقب گرفته است.

اما در حالی که به گفته رضا شیوا رئیس شورای رقابت فرمول جدید تعیین قیمت در هفته آینده تصویب خواهد شد محمدباقر نوبخت گفته است نظر دولت نسبت به هیچ افزایش قیمتی مثبت نیست و تا آنجا که بتوانیم جلوی هر رشد قیمتی را می گیریم و اینکه شورای رقابت در جایگاه قانونی خود در این خصوص تصمیم گیری می کند، باید پاسخگوی تصمیمات خود باشد.

همچنین احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران نیز گفته است‌ میزان ضرر و زیان خودروسازان از سال ۹۱ تاکنون به بیش از شش هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. افت شدید تولید خودرو در کشور نتیجه طبیعی خروج نقدینگی از این صنعت بود.

دبیر انجمن خودروسازان ‌ایران تاکید کرده است در سال جاری نیز تولید خودروها با قیمت‌های فعلی زیان‌ده بوده و خودروسازان همچنان زیان می‌دهند. در این شرایط دولت می‌تواند با پرداخت شش هزار میلیارد تومان ضرر و زیان خودروسازان در سال‌های اخیر از افزایش قیمت خودرو جلوگیری کند. باید تکلیف صنعت خودرو مشخص شود زیرا ادامه تولید خودروهای زیان‌ده به معنی تضعیف بیشتر زیرساخت‌های این صنعت است.

اما مدیرعامل ایران خودرو گفته است در صورت ابلاغ دستور‌العمل جدید قیمت‌گذاری خودرو، قیمت خودرو افزایش خواهد یافت و در این صورت زیان خودروسازان جبران می‌شود.

در حالی که یکی از معضل های اصلی بازار خودرو فعالیت دلالان بازار است هاشم یکه زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در این رابطه گفته است در این میان برخی سوءاستفاده ها از فروش‌های نقدی ممکن است صورت گیرد که بر اساس تمهیدات جدید، این میزان را به حداقل خواهیم رساند، به این معنا که هر فردی که ظرف شش ماه گذشته از فروش نقدی محصولات استفاده کرده و کدملی آن در سامانه به ثبت رسیده باشد، اجازه ثبت نام جدید نخواهد داشت.

او همچنین از ساماندهی نمایندگی های فروش محصولات ایران خودرو خبرداده و می گوید براساس تمهیدات جدید، اجازه ثبت نام نمایندگی ها در فروش‌های نقدی داده نخواهد شد و تمام سهم ۲۰ درصدی از سوی مشتریان حقیقی در بازار خریداری خواهد شد.

اما در شرایطی بازار خودرو در رکود به سر می برد و همه در انتظار فرمول جدید شورای رقابت برای تعیین قیمت خودرو هستند محمدرضا نجفی منش، عضو هیات مدیره قطعه سازان گفته است در صحبتی که با آقای شیوا داشتم، گفتند که این فرمول مشابه فرمول سابق است اما به این دلیل فعلا اعلام نکرده ایم که سخنگوی دولت اعلام کرده است که قیمت خودرو نباید افزایش پیدا کند. در صورتی که با این این فرمول جدید قیمت خودرو دوباره افزایش داشته است. خودروسازان منتظر هستند که ببیند دولت می خواهد چه اقدامی انجام دهد در صورتی که از نظر من خودروسازان  بایدکار خوشان را انجام دهند. خودروسازان معتقد هستند که اگر کاری خارج از خواست دولت انجام دهند دولت قطعا اجازه نمی دهد. نتیجه اینکه فعلا هم دولت و هم خودروسازان در بلاتکلیفی مانده اند. از نظر من صورت مسئله اشتباه، راه حل درست ندارد. قیمت گذاری اشتباه است حتی با بهترین فرمول دنیا هم این کار را انجام دهند باز فایده ای ندارد. قیمت ها را باید به دست بازار آزاد بسپرند.

در این شرایط اما در هفته ای که گذشت بازار خودرو باز هم با نوسان های قیمتی همراه بود به طوری که قیمت تندر ۹۰، پژو ۲۰۶ و پژو پارس کاهش یافت در مقابل نیز قمیت پراید افزایش قیمت قابل توجهی را تجربه کرد.

 

خودرو

قیمت خودرو(شنبه)

قیمت خودرو(جمعه)

تندر ۹۰

۳۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

۳۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان

پژو ۲۰۶ تیپ ۲

۳۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان

۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

پژو پارس سال

۳۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان

۳۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان

پژو ۴۰۵ دوگانه سوز

۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

سمند ال ایکس

۲۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

۲۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

پراید ۱۱۱

۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان

تیبا

۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان

۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان

پراید ۱۳۲

۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان

۲۰ میلیون تومان

ام وی ام ۵۳۰

۴۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان

۴۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان

ماکسیما

۱۲۶ میلیون تومان

۱۲۶ میلیون تومان

مگان

۱۰۵ میلیون تومان

۱۰۵ میلیون تومان

نیسان تیانا

۱۵۴ میلیون تومان

۱۵۴ میلیون تومان

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=51251

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. مهم اینه که احمدی نژاد نیستش گرونی هم تقصیر دولت نیست تقصیر مردمه ایرانه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.