کد خبر : 51290
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۸
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 3,158 بازدید

سوگواره مور و هوره در کوهدشت

عکاس : فرزانه رشنو / میرملاس نیوز

 

10

 

 

1

 

 

2

 

 

 

3

 

 

4

 

 

5

 

 

 

6

 

 

7

 

 

 

8

 

 

 

9

 

 

 

 

10

 

 

11

 

 

 

12

 

 

 

14

 

 

13

 

 

عکاس : فرزانه رشنو / میرملاس نیوز 

 

 

درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت )

دیدگاه ها

ایول آقا جواد خسروی

[پاسخ]

كوهدشتي در گفته :

خسته نياشي خانم رشنو واقا عكس هاي زيبايي بود.

[پاسخ]

شهريار رشنو در گفته :

عكس هاي خوبي بود دست مريزاد.

[پاسخ]

محمد ابراهیمی فرد/ دبير سرويس فناوري و دانلود"ميرملاس نيوز" mirmalas@gmail.com در گفته :

بسیار عالی و زیبا

[پاسخ]

محمود مهکی در گفته :

سلام خواهر رشنو
انصافا عکسهای قشنگی گرفتی! پایار بوین

[پاسخ]

سعید گراوندکلسرخی در گفته :

عالی بود دست مریضاد

[پاسخ]

ناشناس پاسخ در تاريخ سه شنبه ۲۰ خرداد , ۱۳۹۳ ۰۸:۴۰:

مریزاذ ذرست است سعید خان نه مریضاد

[پاسخ]

خیلی عالی بود
دست عکاس محترم هم درد نکند
اما
کاش از قبل اطلاع رسانی میشد

[پاسخ]

امرایی در گفته :

کارفرهنگی کاری است که در مدت زمان خود نشان می دهد بایستی از بنیانگزار مور و هوره در لرستان بویژه در شهرستانهای کوهدشت و دلفان جناب اقای مجید سوری ریاست با فکر و با اندیشه ادارات فرهنگ و ارشاد این دو شهرستان تقدیر و تشکر نمود کارهای بزرگ فرهنگی خوبی ایشان انجام دادن که این یک نمونه از آنهاست .

[پاسخ]

رضایی پاسخ در تاريخ شنبه ۱۷ خرداد , ۱۳۹۳ ۲۱:۴۹:

جناب آقای امرایی در حقیقت آقای مجید سوری اداره فرهنگ و ارشاد کوهدشت رو احیا کرد و با توجه به اینکه ایشان سالهاست که در اداره ارشاد کوهدشت نیستند ما بازهم از خدمات ایشان بهره میبریم مثل همین ساختمان و مجموعه فرهنگی و بهای زیادی که در عرصه موسیقی لرستان و شهرستان پرداخت امیدواریم تا دیر نشده مردم و مسئولین این فرزند توانمند کوهدشت رو برگردونن

[پاسخ]

دلی پاسخ در تاريخ پنج شنبه ۲۲ خرداد , ۱۳۹۳ ۰۹:۴۴:

درسش کردی

[پاسخ]

شمیله پاسخ در تاريخ پنج شنبه ۲۲ خرداد , ۱۳۹۳ ۰۹:۴۴:

اتفاقا مناسبتیش هم داره

[پاسخ]

کوهنانی پاسخ در تاريخ پنج شنبه ۲۲ خرداد , ۱۳۹۳ ۰۹:۴۹:

به نام خداوند جان وخرد کزین اندیشه برتردرنگذرد

[پاسخ]

علی آدینه وند در گفته :

بسیار زیباست . اما ای کاش یه کم برامون توضیح میدادی که از هنرمندان این رشته هنری چه کسانی شرکت داشتند .

[پاسخ]

انارسیاو در گفته :

سلام بر کل تون:
اِ مِزارسو مَكنيان قوري مَسپاردن و گِل يه روسم طوري
بيلا هر كي ماي ديده اِ لا دَم مر وه بالاكت بال چيم آ كَم

اگه امکان داره به پاسداشت ((مور))یک قطعه کوتاه رو برا دانلود بزارین .

[پاسخ]

بزرگوار پاسخ در تاريخ یکشنبه ۱۸ خرداد , ۱۳۹۳ ۱۱:۴۵:

منیش. خوشم هت …

[پاسخ]

مصطفی در گفته :

زنده باد اهنگ حماسی لکستان من

[پاسخ]

مصطفی در گفته :

کاشکی اطلاع رسانی درستی میشد تا شرکت کنندگان اطلاع پیدا میکردند با شکوهتر برگزار میشد

[پاسخ]

و ................ در گفته :

ای کاش چند مور و هوره قشنگ هم همراه این عکسای زیبا برای دانلود میگذاشتید…..

[پاسخ]

تیموری در گفته :

یاد مور و هوره های زمان آقای سوری بخیر . این کجا و آن کجا

[پاسخ]

م.رشنو در گفته :

واقعا خسته نباشيد.نسل جديد بايد با اين فرهنگ غني لكستان آشنا بشه.

[پاسخ]

رضایی در گفته :

سخنران اصلی حاچ اقا گراوند بود عکس ایشان نیست

[پاسخ]

امرايي-تهران در گفته :

سلام
خسته نباشيد عكسهاي قشنگي بود
لطفا چند قطعه براي دانلود در سايت بزاريد
ممنون از ميرملاس نيوز

[پاسخ]

عرشیا کوشکی در گفته :

که چی. هوره چی اثبات میکنه. هوره و مور متعلق به عصر کشاورزی و ….هستند و در دوران مدرن جایگاهی ندارند هوره و مور در بیشتر کلیمه هایشون به ترویج خشونت می پردازند و هوره و مور در بیشتر مواقع تنها برای انگیزش احساس می باشند و صلح و رحمت و رحمانیت کاملا در تضاد هستند. کمی واقع نگر باشیم و به هر چیزی به به و چه چه نگیم.

فسانه گشت و کهن شد حدیث اسکندر ——سخن نو آر که نو را حلاوتیست دگر

[پاسخ]

احمد پاسخ در تاريخ یکشنبه ۱۸ خرداد , ۱۳۹۳ ۱۱:۳۹:

پسر دید تو فقط برای مور و هوره مدرنیته نشان میده .
مور و هوره از ریشه های فرهنگی آن مرز و بوم هستند .
از آداب و رسوم سرزمین کهن ما فقط مور و هوره براش مونده .

[پاسخ]

بزرگوار پاسخ در تاريخ یکشنبه ۱۸ خرداد , ۱۳۹۳ ۱۱:۴۰:

توچوزانی یه چیه…

[پاسخ]

عرشيا كوشكي پاسخ در تاريخ دوشنبه ۱۹ خرداد , ۱۳۹۳ ۱۳:۲۹:

برا بکوش بکوش که مکوشنت (برادر آدم بکش که اگه نکشی می کشنت). و صدها نمونه دیگر از این اشعار حماسی هست
راستی این کلیمه ها و شعرهای با کدام یک از تعالیم رحمانیت و رحیم بودن خداوند سازگار هست.
إن الله بالناس لرئوف رحيم
وكان بالمومنين رحيما

[پاسخ]

انسان پاسخ در تاريخ یکشنبه ۱۸ خرداد , ۱۳۹۳ ۲۱:۳۴:

نگید بابا این چه حرفیه اینم جزئی از فرهنگ بومیه باید پاسش بداریم وقتی فرانسوی ها میگن ایران خاستگاه کهنترین موسیقی جهانه بخاطر قدمت هفت هزار ساله مور و هوره هستش نباید گذشته رو زیر پا گذاشت

[پاسخ]

عرشيا كوشكي پاسخ در تاريخ دوشنبه ۱۹ خرداد , ۱۳۹۳ ۱۳:۲۰:

واقعا سنجش شما جالب هستش شما موسیقی ایران تنها در هوره و مور می بینید. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

[پاسخ]

لك پاسخ در تاريخ دوشنبه ۱۹ خرداد , ۱۳۹۳ ۰۰:۳۰:

معلومه كه از فرهنگ غني اين ديار لك نشين آگاهي كافي نداري.

[پاسخ]

یک دلفانی پاسخ در تاريخ دوشنبه ۱۹ خرداد , ۱۳۹۳ ۰۹:۱۴:

جناب عرشیا کوشکی باسلام وادب

فقط باید بگویم متاسفم از این طرز تفکر و قضاوت عجیب شما ! اگر بخواهیم با هزار دلیل در باب فولکلور و
ادبیات عامه لک و اصالت وقدمت سنن این مرزوبوم و تاثیر آن بر زندگی ماشینی و مصنوعی امروزی سخن
بگوییم و اثبات نماییم مثنوی از 70 من بگذرد . وتازه شاید بعد از آن تاثیری هم بر منورالفکران جدید و خودباخته
نگذارد. پس هیچی نگیم بهتره …

[پاسخ]

عرشيا كوشكي پاسخ در تاريخ دوشنبه ۱۹ خرداد , ۱۳۹۳ ۱۲:۵۲:

فقط می توانم بگویم ادب مرد به ز دولت اوست.

در جامعه کنونی لرستان طبقه ای هست که در برابر تغییرات سریع و مدرن اجتماعی و فرهنگی توسل به منابع و شیوه های سنتی میبینند و شعار اصالت و حیثیت هویت را سر می دهند و ترس خود را پشت حراست از اصالت فرهنگی پیرایش نشده مخفی میکنند. میهن پرستی وتعصب به آن بسیار نیکوست اما تا مادامیکه همرا با سعه صدر، دانایی و خرد باشد تا به واکاوی جنبه های ریز و درشت مولفه های تاثیر گذار بر فرهنگ بپردازد و گر نه جز خسران و آسیب نتیجه خاصی ببار نخواهد آورد.

[پاسخ]

زانوگه در گفته :

کار قشنگی بوده اگه میشه برا دانلود قطعه ای بذارید

[پاسخ]

سالارنصیری قرعلیوند در گفته :

سلام دستتان درد نکند.

[پاسخ]

نادر علی نژادیان در گفته :

در جواب اقای عرشیا کوشکی خواستم خدمتشون عرض کنم اینکه فرموده اید مور وهوره مربوط به دوران کشاورزیست کاملا در اشتباه هستید عواطف واحساسات زمان ومکان نمی شناسند انسان هروقت شعر ویا ابیات غمگین یا شادی را می شنوند اجساس خود را بروز می دهند بر همین اساس از قدیم الایام تا تا زمان معاصر هوره با دلتنگیهای ما پیوندی ناگسستنی داشته است وهرگز از هم جدا نبوده اند و در تمام سوگواریها غنی وفقیر نمی شناسد .
اگر به خوبی با مور وهوره اشنا باشید (که بعید میدانم اصلا جمله ای از ان را بفهمید ) مور و هوره از نواهای اساطیری به یادگار مانده اند وخصوصیات رفتاری هر کس را در جوامع پیرامون ان بیان می کند چه آن شخص از بالاترین طبقات اجتماعی جامعه یا از پایین ترین طبقه جامعه باشد تفاوت فقط در نوع ابیات وکلیمه هایی است که سروده می شود می خواهد آن شخص از خوانیین باشد یا رعایا هرکس را بر اساس موقعیت شخصیت ویا توانش بیان میدارند .
مثلا اگر از شجاعت ومردانگی ومردمداری کسی با نوای دل انگیز مور تعریف وتمجید می شود اصلا نشانه ترویج خشونت نیست ونخواهد بود. اگر بر اساس نظر شما مور مخالف صلح واسایش ومروج خشونت است ما باید هر پنجشنبه شاهد خونهای به ناحق ریخته ای بیشماری در گورستانهایمان باشیم . این واقعنگری شما کاملا اشتباه است و با ایده ونظر مردمان این دیار در تضاد

[پاسخ]

عرشيا كوشكي پاسخ در تاريخ دوشنبه ۱۹ خرداد , ۱۳۹۳ ۱۳:۰۷:

برادر من
این جامعه طبقه بندی شده در عصر حاضر اصلا جایگاهی ندارد جامعه طبقه بندی شده مربوط به ابتدای تاریخ بشری هست نه سده بیست و یکم.
اینقدر القاب و عناوین به هوره و مور ندهید عصر شکار و طبقه بندی جامعه دههاست به بایگانی تاریخ پیوسته به پایان رسیده است. چرا نمی خواهیم در عصر مدرن زندگی کنیم و انسان و توانهایی ها و لیاقت هایش برای ما مهم باشد.

[پاسخ]

رسول گرایی در گفته :

سلام وااقعا خسته نباشید عکسهای زیبایی بود من عاشق صدای دی جی خانمراد هستم.

[پاسخ]

دلفان در گفته :

با سلام و خسته نباشید
یک انتقاد کوچولو
مشابه همین مراسم البته با استقبال خیلی بیشتر مردم چند سالی است در نورآباد برگزار میشه امسال هم اتفاقا مراسم خوبی بود عجیب اینکه هیچ خبری از اون مراسم رو نذاشتین

[پاسخ]

و................... در گفته :

چی شد درخواست کردیم ک چند قطعه برا دانلود بزارین……

[پاسخ]

عرشيا كوشكي در گفته :

اگر عقيده مخالف شما را عصبانی می كند، نشانگر آن است كه شما ناخود آگاه می دانيد دليل مناسبی براي آنچه فكر مي كنيد نداريد.

“برتراند راسل”

[پاسخ]

ممی پاسخ در تاريخ سه شنبه ۲۰ خرداد , ۱۳۹۳ ۰۷:۳۹:

هنوز خودت پیدا نکردی عرشیا جان

[پاسخ]

عرشيا كوشكي پاسخ در تاريخ سه شنبه ۲۰ خرداد , ۱۳۹۳ ۱۵:۳۰:

اگه هویت من در هوره و مور هست اصلا نمی خواهم خودمو پیدا کنم. بگذار هویتم برای همیشه در دفتر تاریخ بایگانی شود.

[پاسخ]

م.رشنو در گفته :

مور یا هوره دارای چندین مقام موسیقیایی که از نوع خاصترین اوا های بیان بشمار میرود و مزمون اصلی ان بیان هر انچه که در درون ادمی میل به طغیان و تسکین نوعی از رنج های خاص و یاد حماسه هایی که روح را ز تن برون می ساخته است.(قابل توجه آقاي كوشكي)

[پاسخ]

نورآبادی پاسخ در تاريخ دوشنبه ۲۶ خرداد , ۱۳۹۳ ۱۴:۲۰:

م.رشنوجان مضمون صحیح هست . احتمالا اشتباه تایپی بوده .

[پاسخ]

علی آدینه وند در گفته :

طبق تحقیق یک محقق فرانسوی مردمان لرستان در زمره متعادلترین و نرمال ترین انسانها قرار میگیرند . . حتی این محقق به هوره هم اشاره نموده چونکه در یکی از مراسمات خاکسپاری شرکت میکنه و مراسم را کاملا تجزیه و تحلیل مینماید. ساز و دهل و هوره همراه با شیون و زاری زنها و مردان دیارمان. انجاست که میگوید فرهنگ شما بسیار بسیار جالب و غنی هستش و میگوید همه چیز شما در حد کاملا نرمال به بالا هستش . مثل شیون و زاری و خنده . به این نکته هم اشاره میکند میگه شما دارای روحیه سلحشوری بسیار بالایی هستید ناموس پرست و مهمان نوازید و زنهای شما بسیار با وفا هستند . وقتی یک نفر سرشناس و بزرگی رو از دست میدادیم ستون و پایه سیاه چادرها رو بیرون میاوردند تا چادر روی زمین بیاید نشان از این بود که کس مهمی رو از دست دادیم و زنها شروع میکردن به هوره خواندن همراه با شیون وزاری . در دنیا نادر هستش همچنینین مراسماتی . جناب کوشکی هم حق داره شاید مطالعه ای راجع به این موضوع نداره . درود بر زنان و مردانی که این سنت و رسوم را حفظ مینمایند . هوره یا همان مور در زمان جنگ یه مقام را دارا هستش در زمان مریضی یه مقام در نوجوانی و جوانی یه مقام در بی کسی و تنهایی یه مقام و……..

[پاسخ]

عرشيا كوشكي پاسخ در تاريخ چهارشنبه ۲۱ خرداد , ۱۳۹۳ ۱۱:۵۰:

خوشبحال اون فرانسوی چون مفاهیم و کلیمه ها را هرگز نفهمیده اند و گرنه معلوم نبود همانند سایر جهانگردان و سیاحان چی در موردمون بنویسند . پس سفرنامه لرستان و خوزستان اثر بارون دوبد، را مطالعه بفرمایید تا به اظهار و نظرهای خام نپردازید.

[پاسخ]

محمد جواد خسروی در گفته :

با تشکر از جناب آقای آزادبخت بخاطر پوشش رسانه ای و اینترنتی بسیار عالی و به موقع از همایش ها و جشنواره های که در سطح استان برگزار می شود. فی الحال فرصت را غنیمت بشمارم و از همه دوستان هنرمند دعوت به عمل می آورم که بسیج هنرمندان کوهدشت پذیرای ایده ها و هم اندیشی های شما عزیزان هنرمند و هنر دوست هستیم

[پاسخ]

کوهدشتی در گفته :

دست اقای جعفری وهمکارانش درد نکند

[پاسخ]

کمیر در گفته :

با سلام
این از روزگاران کهن وجود داشته است که مردم از داشته های فرهنگی کهن خود حفاظت و در جهت بهبود آن کوشش کرده اند –
در هر مقوله فرهنگی چیز های بد و خوب وجود دارد فرهنگ و ادابی پابرجا می ماند که بتواند همگام با زمان خود باشد-
-با آقای عرشیا کوشکی که کل مقوله مور و هوره را رد می کند مخالفم و با کسانی که این رسم کهن را با همان شکل و سیاق قبلی می خواهند نیز مخالف
لذا بایستی به شیوه های جدید که از ادبیات روز و بدور از جملات و پیامهای منفی باشد استفاد کرد -مانند صدای رسای بزرگ مرد عرصه ادبیات و موسیقی لری ایرج رحمانپور -این مرد بزرگ موجب زنده نگهداشتن مور و هوره شد.
یادمان باشد در بین همه اقوام ایران و حتی دنیا نوعی مور و هوره در مراسمات و آیین های خود استفاده می کنند و این مور و هوره مختص قوم لر نیست

[پاسخ]