تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
9

سوگواره مور و هوره در کوهدشت

  • کد خبر : 51290
  • 16 خرداد 1393 - 14:28

عکاس : فرزانه رشنو / میرملاس نیوز

 

10

 

 

1

 

 

2

 

 

 

3

 

 

4

 

 

5

 

 

 

6

 

 

7

 

 

 

8

 

 

 

9

 

 

 

 

10

 

 

11

 

 

 

12

 

 

 

14

 

 

13

 

 

عکاس : فرزانه رشنو / میرملاس نیوز 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=51290

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 54در انتظار بررسی : 4انتشار یافته : ۵۰
  1. ایول آقا جواد خسروی

  2. خسته نیاشی خانم رشنو واقا عکس های زیبایی بود.

  3. عکس های خوبی بود دست مریزاد.

  4. بسیار عالی و زیبا

  5. سلام خواهر رشنو
    انصافا عکسهای قشنگی گرفتی! پایار بوین

  6. عالی بود دست مریضاد

  7. خیلی عالی بود
    دست عکاس محترم هم درد نکند
    اما
    کاش از قبل اطلاع رسانی میشد

  8. کارفرهنگی کاری است که در مدت زمان خود نشان می دهد بایستی از بنیانگزار مور و هوره در لرستان بویژه در شهرستانهای کوهدشت و دلفان جناب اقای مجید سوری ریاست با فکر و با اندیشه ادارات فرهنگ و ارشاد این دو شهرستان تقدیر و تشکر نمود کارهای بزرگ فرهنگی خوبی ایشان انجام دادن که این یک نمونه از آنهاست .

    • جناب آقای امرایی در حقیقت آقای مجید سوری اداره فرهنگ و ارشاد کوهدشت رو احیا کرد و با توجه به اینکه ایشان سالهاست که در اداره ارشاد کوهدشت نیستند ما بازهم از خدمات ایشان بهره میبریم مثل همین ساختمان و مجموعه فرهنگی و بهای زیادی که در عرصه موسیقی لرستان و شهرستان پرداخت امیدواریم تا دیر نشده مردم و مسئولین این فرزند توانمند کوهدشت رو برگردونن

  9. بسیار زیباست . اما ای کاش یه کم برامون توضیح میدادی که از هنرمندان این رشته هنری چه کسانی شرکت داشتند .

  10. سلام بر کل تون:
    اِ مِزارسو مَکنیان قوری مَسپاردن و گِل یه روسم طوری
    بیلا هر کی مای دیده اِ لا دَم مر وه بالاکت بال چیم آ کَم

    اگه امکان داره به پاسداشت ((مور))یک قطعه کوتاه رو برا دانلود بزارین .

  11. زنده باد اهنگ حماسی لکستان من

  12. کاشکی اطلاع رسانی درستی میشد تا شرکت کنندگان اطلاع پیدا میکردند با شکوهتر برگزار میشد

  13. ای کاش چند مور و هوره قشنگ هم همراه این عکسای زیبا برای دانلود میگذاشتید…..

  14. یاد مور و هوره های زمان آقای سوری بخیر . این کجا و آن کجا

  15. واقعا خسته نباشید.نسل جدید باید با این فرهنگ غنی لکستان آشنا بشه.

  16. سخنران اصلی حاچ اقا گراوند بود عکس ایشان نیست

  17. سلام
    خسته نباشید عکسهای قشنگی بود
    لطفا چند قطعه برای دانلود در سایت بزارید
    ممنون از میرملاس نیوز

  18. که چی. هوره چی اثبات میکنه. هوره و مور متعلق به عصر کشاورزی و ….هستند و در دوران مدرن جایگاهی ندارند هوره و مور در بیشتر کلیمه هایشون به ترویج خشونت می پردازند و هوره و مور در بیشتر مواقع تنها برای انگیزش احساس می باشند و صلح و رحمت و رحمانیت کاملا در تضاد هستند. کمی واقع نگر باشیم و به هر چیزی به به و چه چه نگیم.

    فسانه گشت و کهن شد حدیث اسکندر ——سخن نو آر که نو را حلاوتیست دگر

    • پسر دید تو فقط برای مور و هوره مدرنیته نشان میده .
      مور و هوره از ریشه های فرهنگی آن مرز و بوم هستند .
      از آداب و رسوم سرزمین کهن ما فقط مور و هوره براش مونده .

    • توچوزانی یه چیه…

      • برا بکوش بکوش که مکوشنت (برادر آدم بکش که اگه نکشی می کشنت). و صدها نمونه دیگر از این اشعار حماسی هست
        راستی این کلیمه ها و شعرهای با کدام یک از تعالیم رحمانیت و رحیم بودن خداوند سازگار هست.
        إن الله بالناس لرئوف رحیم
        وکان بالمومنین رحیما

    • نگید بابا این چه حرفیه اینم جزئی از فرهنگ بومیه باید پاسش بداریم وقتی فرانسوی ها میگن ایران خاستگاه کهنترین موسیقی جهانه بخاطر قدمت هفت هزار ساله مور و هوره هستش نباید گذشته رو زیر پا گذاشت

    • معلومه که از فرهنگ غنی این دیار لک نشین آگاهی کافی نداری.

    • جناب عرشیا کوشکی باسلام وادب

      فقط باید بگویم متاسفم از این طرز تفکر و قضاوت عجیب شما ! اگر بخواهیم با هزار دلیل در باب فولکلور و
      ادبیات عامه لک و اصالت وقدمت سنن این مرزوبوم و تاثیر آن بر زندگی ماشینی و مصنوعی امروزی سخن
      بگوییم و اثبات نماییم مثنوی از ۷۰ من بگذرد . وتازه شاید بعد از آن تاثیری هم بر منورالفکران جدید و خودباخته
      نگذارد. پس هیچی نگیم بهتره …

      • فقط می توانم بگویم ادب مرد به ز دولت اوست.

        در جامعه کنونی لرستان طبقه ای هست که در برابر تغییرات سریع و مدرن اجتماعی و فرهنگی توسل به منابع و شیوه های سنتی میبینند و شعار اصالت و حیثیت هویت را سر می دهند و ترس خود را پشت حراست از اصالت فرهنگی پیرایش نشده مخفی میکنند. میهن پرستی وتعصب به آن بسیار نیکوست اما تا مادامیکه همرا با سعه صدر، دانایی و خرد باشد تا به واکاوی جنبه های ریز و درشت مولفه های تاثیر گذار بر فرهنگ بپردازد و گر نه جز خسران و آسیب نتیجه خاصی ببار نخواهد آورد.

  19. کار قشنگی بوده اگه میشه برا دانلود قطعه ای بذارید

  20. سلام دستتان درد نکند.

  21. در جواب اقای عرشیا کوشکی خواستم خدمتشون عرض کنم اینکه فرموده اید مور وهوره مربوط به دوران کشاورزیست کاملا در اشتباه هستید عواطف واحساسات زمان ومکان نمی شناسند انسان هروقت شعر ویا ابیات غمگین یا شادی را می شنوند اجساس خود را بروز می دهند بر همین اساس از قدیم الایام تا تا زمان معاصر هوره با دلتنگیهای ما پیوندی ناگسستنی داشته است وهرگز از هم جدا نبوده اند و در تمام سوگواریها غنی وفقیر نمی شناسد .
    اگر به خوبی با مور وهوره اشنا باشید (که بعید میدانم اصلا جمله ای از ان را بفهمید ) مور و هوره از نواهای اساطیری به یادگار مانده اند وخصوصیات رفتاری هر کس را در جوامع پیرامون ان بیان می کند چه آن شخص از بالاترین طبقات اجتماعی جامعه یا از پایین ترین طبقه جامعه باشد تفاوت فقط در نوع ابیات وکلیمه هایی است که سروده می شود می خواهد آن شخص از خوانیین باشد یا رعایا هرکس را بر اساس موقعیت شخصیت ویا توانش بیان میدارند .
    مثلا اگر از شجاعت ومردانگی ومردمداری کسی با نوای دل انگیز مور تعریف وتمجید می شود اصلا نشانه ترویج خشونت نیست ونخواهد بود. اگر بر اساس نظر شما مور مخالف صلح واسایش ومروج خشونت است ما باید هر پنجشنبه شاهد خونهای به ناحق ریخته ای بیشماری در گورستانهایمان باشیم . این واقعنگری شما کاملا اشتباه است و با ایده ونظر مردمان این دیار در تضاد

    • برادر من
      این جامعه طبقه بندی شده در عصر حاضر اصلا جایگاهی ندارد جامعه طبقه بندی شده مربوط به ابتدای تاریخ بشری هست نه سده بیست و یکم.
      اینقدر القاب و عناوین به هوره و مور ندهید عصر شکار و طبقه بندی جامعه دههاست به بایگانی تاریخ پیوسته به پایان رسیده است. چرا نمی خواهیم در عصر مدرن زندگی کنیم و انسان و توانهایی ها و لیاقت هایش برای ما مهم باشد.

  22. سلام وااقعا خسته نباشید عکسهای زیبایی بود من عاشق صدای دی جی خانمراد هستم.

  23. با سلام و خسته نباشید
    یک انتقاد کوچولو
    مشابه همین مراسم البته با استقبال خیلی بیشتر مردم چند سالی است در نورآباد برگزار میشه امسال هم اتفاقا مراسم خوبی بود عجیب اینکه هیچ خبری از اون مراسم رو نذاشتین

  24. چی شد درخواست کردیم ک چند قطعه برا دانلود بزارین……

  25. اگر عقیده مخالف شما را عصبانی می کند، نشانگر آن است که شما ناخود آگاه می دانید دلیل مناسبی برای آنچه فکر می کنید ندارید.

    “برتراند راسل”

  26. مور یا هوره دارای چندین مقام موسیقیایی که از نوع خاصترین اوا های بیان بشمار میرود و مزمون اصلی ان بیان هر انچه که در درون ادمی میل به طغیان و تسکین نوعی از رنج های خاص و یاد حماسه هایی که روح را ز تن برون می ساخته است.(قابل توجه آقای کوشکی)

  27. طبق تحقیق یک محقق فرانسوی مردمان لرستان در زمره متعادلترین و نرمال ترین انسانها قرار میگیرند . . حتی این محقق به هوره هم اشاره نموده چونکه در یکی از مراسمات خاکسپاری شرکت میکنه و مراسم را کاملا تجزیه و تحلیل مینماید. ساز و دهل و هوره همراه با شیون و زاری زنها و مردان دیارمان. انجاست که میگوید فرهنگ شما بسیار بسیار جالب و غنی هستش و میگوید همه چیز شما در حد کاملا نرمال به بالا هستش . مثل شیون و زاری و خنده . به این نکته هم اشاره میکند میگه شما دارای روحیه سلحشوری بسیار بالایی هستید ناموس پرست و مهمان نوازید و زنهای شما بسیار با وفا هستند . وقتی یک نفر سرشناس و بزرگی رو از دست میدادیم ستون و پایه سیاه چادرها رو بیرون میاوردند تا چادر روی زمین بیاید نشان از این بود که کس مهمی رو از دست دادیم و زنها شروع میکردن به هوره خواندن همراه با شیون وزاری . در دنیا نادر هستش همچنینین مراسماتی . جناب کوشکی هم حق داره شاید مطالعه ای راجع به این موضوع نداره . درود بر زنان و مردانی که این سنت و رسوم را حفظ مینمایند . هوره یا همان مور در زمان جنگ یه مقام را دارا هستش در زمان مریضی یه مقام در نوجوانی و جوانی یه مقام در بی کسی و تنهایی یه مقام و……..

    • خوشبحال اون فرانسوی چون مفاهیم و کلیمه ها را هرگز نفهمیده اند و گرنه معلوم نبود همانند سایر جهانگردان و سیاحان چی در موردمون بنویسند . پس سفرنامه لرستان و خوزستان اثر بارون دوبد، را مطالعه بفرمایید تا به اظهار و نظرهای خام نپردازید.

  28. با تشکر از جناب آقای آزادبخت بخاطر پوشش رسانه ای و اینترنتی بسیار عالی و به موقع از همایش ها و جشنواره های که در سطح استان برگزار می شود. فی الحال فرصت را غنیمت بشمارم و از همه دوستان هنرمند دعوت به عمل می آورم که بسیج هنرمندان کوهدشت پذیرای ایده ها و هم اندیشی های شما عزیزان هنرمند و هنر دوست هستیم

  29. دست اقای جعفری وهمکارانش درد نکند

  30. با سلام
    این از روزگاران کهن وجود داشته است که مردم از داشته های فرهنگی کهن خود حفاظت و در جهت بهبود آن کوشش کرده اند –
    در هر مقوله فرهنگی چیز های بد و خوب وجود دارد فرهنگ و ادابی پابرجا می ماند که بتواند همگام با زمان خود باشد-
    -با آقای عرشیا کوشکی که کل مقوله مور و هوره را رد می کند مخالفم و با کسانی که این رسم کهن را با همان شکل و سیاق قبلی می خواهند نیز مخالف
    لذا بایستی به شیوه های جدید که از ادبیات روز و بدور از جملات و پیامهای منفی باشد استفاد کرد -مانند صدای رسای بزرگ مرد عرصه ادبیات و موسیقی لری ایرج رحمانپور -این مرد بزرگ موجب زنده نگهداشتن مور و هوره شد.
    یادمان باشد در بین همه اقوام ایران و حتی دنیا نوعی مور و هوره در مراسمات و آیین های خود استفاده می کنند و این مور و هوره مختص قوم لر نیست

  31. خواهشا فایل صوتی مور را هم جهت دانلود قرار دهید

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.