- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

تعیین عوارض برای صادرات نخود جایگاه لرستان در بازارهای جهانی را متزلزل کرد

 

دبیر کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی اتاق بازرگانی خرم آباد گفت: تعیین عوارض برای صادرات نخود جایگاه لرستان در بازارهای جهانی را متزلزل کرد.

 به گزارش میرملاس نیوز به نقل از مهر، سپیده کوشکی در حاشیه جلسه با هیئت تحقیقاتی کشور ترکیه به خبرنگار مهر گفت: هیئت تحقیقاتی ترکیه ای که امروز به لرستان سفر کردند به دعوت اتاق بازرگانی خرم آباد و شورای ملی نخود به این استان آمدند.

وی با بیان اینکه لرستان دومین استان تولید کننده نخود در کشور محسوب می شود عنوان کرد: با توجه به مشکلاتی که در زمینه کاشت، داشت، برداشت، عرضه، فرآوری و صادرات محصول نخود داشتیم زمینه حضور این هیئت تحقیقاتی در استان فراهم شود.

دبیر کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی اتاق بازرگانی خرم آباد با بیان اینکه به رغم قابلیتهای استان در زمینه تولید نخود کشاورزان این بخش کمترین بهره را از تولید این محصول می برند، افزود: در این راستا در اتاق بازرگانی خرم آباد روی بحث صادرات محصول نخود استان کار کردیم.

کوشکی با بیان اینکه تعیین عوارض صادراتی برای صادرات نخود مشکلاتی را ایجاد کرده بود، افزود: خوشبختانه این مشکل با همکاری اتاق بازرگانی و شورای ملی نخود رفع و عوارض برداشته شد.

وی به برخی مشکلات نخود کاران استان اشاره کرد و گفت: متاسفانه رقم نخودی که در استان کشت می شود مطلوبیت صادراتی را ندارد.

دبیر کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی اتاق بازرگانی خرم آباد ادامه داد: در این راستا به دنبال اصلاح نژاد رقم و بذر نخودی هستیم که در استان کاشته می شود.

کوشکی با بیان اینکه سفر این هیئت تحقیقاتی به منظور تبادل تجربیات در این زمینه صورت گرفته است، عنوان کرد: به دنبال وارد کردن دانش فنی کاشت نخود از کشور ترکیه به استان هستیم.

وی با بیان اینکه بخشی از مشکلات نخودکاران لرستانی به برداشت این محصول بازمی شود، افزود: در این راستا با چند شرکت تولید کننده ماشین آلات برداشت نخود ترکیه ای رایزنی کرده ایم که در جریان این سفر تجربیات این حوزه در اختیار استان قرار داده شد.

دبیر کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی اتاق بازرگانی خرم آباد افزود: ماشین برداشت نخود کشور ترکیه ضمن کاهش ضایعات در این بخش می تواند برداشت این محصول را تسهیل کند.

کوشکی با بیان اینکه با مشکلات به وجود آمده در زمینه صادرات نخود جایگاه خود را در بازارهای جهانی از دست داده ایم، یادآورشد: امیدواریم با رفع مشکل عوارض و برنامه ریزی برای ارتقای کیفیت محصول نخود استان این محصول را جهانی کنیم.