- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

تأکید نماینده مردم الیگودرز بر احداث سد زیرزمینی در دشت کوهدشت

tavakoli

 

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: کوهدشت باید جزء دشت‎های ممنوعه قرار گیرد.

به گزارش میرملاس نیوز، محمدتقی توکلی در گفت‎وگوی ایسنا بیان کرد: متأسفانه در دشت کوهدشت افت آب‎های زیرزمینی بین ۱۰ تا ۲۰ متر است اما در مابقی دشت‎های استان افت حداکثر سالی یک متر بیشتر نیست.

وی با بیان اینکه هم اکنون دشت‎های لرستان همگی آزاد هستند به این معنا که هنوز ممنوعه نشدند و امکان توسعه منابع آب یعنی برداشت آب در آنها وجود دارد، ادامه داد: باید بررسی‎های دقیق انجام شود تا مشکلی برای آب‎های سفره‎های زیرزمینی استان ایجاد نشود.

توکلی با تأکید بر اینکه دشت کوهدشت با کسری مخزن مواجه است، اضافه کرد: دشت کوهدشت باید جزء دشت‎های ممنوعه قرار گیرد تا بیش از این از آب سفره‎های زیرزمینی برداشت نشده و خسارتی به خود دشت و سفره آب‎های زیرزمینی وارد نشود.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس بر احداث سد زیرزمینی در دشت کوهدشت تأکید کرد و گفت: سد زیرزمینی برعکس تغذیه مصنوعی است که با احداث سد زیرزمینی در جاهایی که آب وجود دارد با افزایش نفوذپذیری آب را وارد سفره‎های زیرزمینی می‎کنیم؛ همچنین در جایی که روان‎آب جریان دارد سد زیرزمینی مانع از خروج آب از دشت‎ها می‎شود.

وی افزود: سد زیرزمینی به صورت عمودی احداث می‎شود تا نفوذپذیری آب را افزایش و آب در سفره باقی بماند.

توکلی تصریح کرد: برای مناطقی که منابع آب ضعیف است و در حال هدررفت است، ایجاد سد زیرزمینی مفید است.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس یادآور شد: ایجاد سدهای زیرزمینی پروژه گرانی است و اعتبار پیش‎بینی شده برای آنها بستگی به عمق آب، منطقه، ضخامت سفره و میزان هدررفت آب دارد.