- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

دیدار اصلاح طلبان لرستان با استاندار / دغدغه‌های اصلاح‌طلبان؛ پاسخ‌های استاندار

80896927-5157870

 

 

پرویز گراوند / میرملاس نیوز : حدود سی نفر از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب لرستان روز سه‌شنبه مصادف با بعثت پیامبر اکرم (ص) با استاندار لرستان دیدار‌کردند‌. در این دیدار، فعالان اصلاح‌طلب عملکرد اقتصادی و تلاش‌های عمرانی استاندار را در راستای رشد اقتصادی و رفع بیکاری ستودند اما عملکرد سیاسی استانداری را به طور شفاف نقد کردند.
انتقادات شفاف اصلاح‌طلبان و پاسخ‌های بی‌پرده‌ی استاندار در فضایی صمیمانه و هم‌دلانه ابر‌از شد. این جلسه سه ساعت به طول انجامید و فعالان اصلاح‌طلب بر حمایت خود از استاندار برای اجرای اهداف دولت تدبیر و امید تاکید کردند. هدایت و مجری‌گری این جلسه را حجت‌الله موًمنی از فعالان اصلاح‌طلب به عهده داشت. گزارش این دیدار، در دو بخشِ «دغدغه‌های اصلاح‌طلبان» و «پاسخ‌های استاندار» در پی می‌آید:

الف: دغدغه‌های اصلاح‌طلبان:
در‌ابتدای جلسه، حجت‌الاسلام سید مهدی موسوی از فعالان با سابقه‌ی اصلاحات و رئیس شاخه‌ی حزب اعتماد ملی در لرستان، به نمایندگی از دیدار کنندگان، بعثت پیامبر (ص) اسلام را به استاندار تبریک گفت‌. سپس تعدادی از اصلاح‌طلبان به نمایندگی از حاضران، به بیان دیدگاه‌هایشان پرداختند.
سید مهدی موسوی:
جناب آقای استاندار ! ما آمده‌ایم که دغدغه‌های خود را به صورت مشفقانه و دل‌سوزانه بیان کنیم . پیامبر عظیم الشان اسلام فرمود: «کلکم راع وکلکم مسئول». ما وظیفه داریم که دغدغه‌ها و نقدهای خود را عرضه کنیم. لرستان در فقر و محرومیت به سر می‌برد‌. ما تلاش‌های شما را در راه اندازی پروژه‌های عمرانی و ایجاد اشتغال می بینیم. شما برای توسعه‌ی اقتصادی لرستان به شدت تلاش می‌کنید که قابل تقدیر است. ولی ما معتقدیم که توسعه در صورتی موفق می‌شود که به صورت متوازن یعنی توسعه‌ی اقتصادی و سیاسی با هم پیگیری شوند. انتظار داریم فضای سیاسی استان در راستای شعارهای دولت تدبیر و امید قرار گیرد. ما از شما که نماینده ی عالی دولت «تدبیر و امید» هستید گله داریم. چرا باید نوه‌ی امام اجازه نیابد در همایش «تبیین اندیشه‌های امام خمینی » در بروجرد سخنرانی کند! به نظر ما استعفای فرماندار بروجرد کافی نیست؛ باید مقاماتی راکه در این باره قصور داشته‌اند توبیخ شوند. انتظار این است که فضای مدیریت و مدیران در راستای دولت تدبیر و امید قرار گیرد. هنوز اغلب مدیران ادارات استان همان مدیران دولت قبل‌اند که باشعارهای دولت تدبیر و امید همراه نیستند. پیشنهاد می‌کنیم امیدی را که بعد از ۲۴ خرداد در مردم ایجاد شده حفظ کنید و ما هم در کنار شما هستیم و از شما حمایت می‌کنیم.

اردشیر بیرانوند رئیس ستاد انتخاباتی دکتر عارف:

اصلاح‌طلبان انتظار دارند فضای سیاسی‌ـ‌اداری استان تحول یابد و از نیروهای معتقد به اصلاحات در پست‌های مدیریتی استفاده شود. متاسفانه فردی که مدعی بود سران اصلاحات باید اعدام شوند فرماندار شده است. ما از معاونت سیاسی استانداری گله داریم. در قضیه‌ی همایش بروجرد، ما شرمنده‌‌ی بیت امام خمینی (ره) شدیم. در دانشگاه آزاد و دانشگاه علوم پزشکی لرستان، مدیران عکس اهداف دولت تدبیر و امید عمل می‌کنند؛ هنوز اغلب مدیران، منتصب دولت قبل‌اند! ما حامی شما هستیم اما انتظار تحول در مدیریت استان داریم.

پرویز گراوند روزنامه‌نگار:

مخالفان تندروِ دولت در صددند مردم و بدنه‌ی اجتماعی اصلاحات از دولت تدبیر و امید مایوس و دل‌سرد شوند. آن‌ها می‌خواهند القا کنند که با انتخابات ۲۴ خرداد هیچ چیز از جمله آزادی بیان تغییر نکرده است. متاسفانه طی چند ماه گذشته، در دولت تدبیر و امید، در لرستان، چهار پایگاه اطلاع‌رسانی فیلتر شده‌اند که دو پایگاهِ خبری هنوز رفع فیلتر نشده‌اند. توقیف این سایت‌ها در راستای ناکارآمد نشان دادن دولت و مایوس شدن مردم و نخبگان است. آزادی رسانه‌ها، کار آمدیِ دولت و جامعه را افزایش می‌دهد .آزادی رسانه به طور طبیعی عوارضی هم دارد؛ دولت مردان تدبیر و امید که مدعی شنیدن صدای مردم هستند باید تحمل و مدارای خود را بالا ببرند و یک رسانه با یک اشتباه جزئی فیلتر نشود. متاسفانه بخش عمده‌ای از ما اصلاح طلبان چه در راس و چه در بدنه اجتماعی، خود را عین دمکراسی می‌دانیم و انتقاد از خود را به مثابه‌ی مخالفت با مردم سالاری قلمداد می‌کنیم که نتیجه‌ی طبیعی‌اش این که کسی که از ما انتقاد می‌کند مخالف دموکراسی است لذا حق بیان ندارد.
حقیقتا در دولت آقای احمدی‌نژاد آزادی رسانه های لرستان بیش‌تر از اکنون بود. استانداری‌های آقای احمدی‌نژاد در لرستان، به شدیدترین نقدهایی که از عملکردشان می‌شد با ملایمت بر خورد می‌کردند و صرفا جوابیه می‌دادند.
یکی از همین سایت ها با انتشار فراخوان تجمع برای سد معشوره در کوهدشت، افکار عمومی را به پشتیبانی از استانداری سوق داد و قدرت چانه‌زنی شما (استاندار) را در مذاکره با وزارت نیرو بالا برد. باید کارگزاران دولت مواظب باشند بخشی از عملکرشان در پازل افراطیون برای نا امیدکردن جامعه از دولت قرار نگیرد. لذا من از طرف جامعه‌ی مطبوعاتی لرستان، از شما تقاضا دارم به عنوان نماینده‌ی دولت آقای روحانی کمک کنید که سایت‌های فیلتر شده هر چه زودتر رفع فیلتر شوند. غالب روزنامه‌نگاران و خبرنگاران استان حامیِ دولتِ تدبیر و امید و شما هستید.
خدانظر دریکوند؛ عضو انجمن اسلامی معلمان لرستان: یکی از مهم‌ترین زمینه‌های توسعه، وجود سرمایه‌ی اجتماعی است. اگر مردم احساس کنند رأیی که به آقای روحانی داده‌اند باعث تحول در فضای اداری و سیاسی استان نشده اعتمادشان از بین رفته و از دولت دلسرد می‌شوند. نهادهای مدنی سرمایه اجتماعی را افزایش داده و باعث ایجاد اعتماد متقابل بین دولت و فعالان اجتماعی میِ‌شوند. اگر اعتماد نخبگان جلب شود به یاری دولت می‌آیند. اما اگر‌اعتماد از دست برود، توسعه دست یافتنی نیست. لذا ضرورت د‌ارد دولت از نهادهای مدنی حمایت کند.

فریباگله‌دار، از فرهنگیان خرم‌آباد:

چرا نباید برخی از زنان شایسته و توانمند لرستان در مدیریت‌ها به‌کار گرفته شوند؟ من به نمایندگی از زنان از شما می‌خواهم که زنان در مدیریت‌ها به مشارکت گرفته شوند؛ در لرستان زنان شایسته و توانمند فراوان‌اند؛ زنان خود را باور کرده‌اند؛ از شما می‌خواهیم که ما را باور کنید؛ زنان اصلاح‌طلب حامی شما و دولت تدبیر و امید‌ند.

دکترمصطفی آزادبخت؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان:

حوزه‌ی سلامت در لرستان دارای ۱۰ هزار نفر پرسنل است و بعد از آموزش و پرورش، ‌‌وسیع‌ترین حوزه از نظر پرسنل و تشکیلات است. طبق آمار رتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی در دوره‌ی اصلاحات، دانشگاه ما در بین دانشگاه‌های تیپ سه، از نظر پژوهش در رتبه‌ی اول و از نظر سلامت بالاتر از میانه بوده است اما در ۸ سال گذشته واجد هیج جایگاهی نشده است. با انتخاب دکتر ساکی به ریاست علوم دانشگاه پزشکی، ابتدا مقداری امید ایجاد شد؛ اما در همین مدت محدود این امید رنگ باخت؛ سرنوشت و مقدرات این دانشگاه را افرادی تعیین می‌کنند که از توانمندی لازم بهره‌مند نیستند که این ساختار ۱۰ هزار نفری را مدیریت کنند. با این اوضاع، این دانشگاه روز به روز وضعیتش بدتر می‌شود؛ ما انتظار داریم مدیریت دانشگاه در راستای دولت تدبیر و امید حرکت کند.

 حاجی رضا خدابخشی؛ نویسنده و از اصلاح‌طلبان خرم‌آباد:

ما سال‌ها بود که انتظارداشتیم یک استاندار لر داشته باشیم؛ اکنون خوشحالیم که به آرزوی‌مان رسیده‌ایم. اما متأسفانه با وجود داشتن استاندار لرزبان، و ضعیت مدیریت‌های استان هنوز به ‌خوبی اصلاح نشده‌اند. تعدادی از نیروهای دیپلمه و فوق دیپلم که در زمان ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد استخدام شدند در مصدر امور ادارات قرار گرفته‌اند. این افراد از توان کارشناسی برخوردار نیستند و ادارات را زمین گیر کرده‌اند. چرا با این همه فوق لیسانس و دکترا، برخی از مدیریت‌های ادارات استان در ‌‌دست افراد بی‌سواد است .

علی محمد گودرزی از اصلاح‌طلبان بروجرد:
ما از تلاش‌های شما در حوزه‌ی اقتصاد و برنامه‌ریزی اقتصادی برای استان سپاس‌گزاریم و هیچ ایرادی در این حوزه بر عملکرد استانداری وارد نیست. انتظار داریم برای پیش‌رفت بیش‌تر امور، از مشاوره‌ی اصلاح‌طلبان استفاده کنید. اصلاح‌طلبان پشتیبان شما هستند.

فریبرز محسنی از اصلاح‌طلبان بروجرد:
توسعه یعنی آزادی. تا آزادی بیان نباشد، توسعه صورت نمی گیرد. تا احساس امنیت و آزادی بیان نباشد، سرمایه‌گذاری انجام نمی‌شود. وقتی سرمایه‌گذار ببیند امنیت لازم وجود ندارد که نوه‌ی حضرت امام (ر) حسن‌آقای خمینی در لرستان و شهر مادری‌اش سخن‌رانی کند، چگونه حاضر است سرمایه‌ی ارزی یا ریالی خود را در این استان به کار گیرد. در مسئله‌ی «همایش بروجرد» مدبرانه عمل نشد. مخالفانِ سخنرانیِ حاج حسن آقا در بروجرد پشتوانه‌ای نداشتند؛ مردم و نخبگان هوادار اصلاحات و نوه‌ی امام هستند. اگر فرماندار بروجرد در قضیه‌ی همایش، از اصلاح‌طلبان مشاوره می‌گرفت و حمایت می‌خواست، شرایط به طرف لغو همایش سوق پیدا نمی‌کرد. با این حال، ما وظیفه‌ی خود می‌دانیم به صورت جدی از شما حمایت کنیم. زیرا شما نماینده‌ی دولت تدبیر و امید هستید.

ب: پاسخ‌های استاندار
پس از پایان صحبت های فعالان اصلاح طلب، نوبت به استاندار رسید. هوشنگ بازوند در ابتدا عید مبعث را به دیدار کنندگان تبریک گفت . او سپس گفت شما حرف‌های خودتان را زدید و من با دقت گوش کردم و دل‌خور نشدم من هم شفاف و بی‌پرده پاسخ انتقادهای شما را می‌دهم و امید وارم که شما نیز د‌لخور نشوید.
ما نماینده‌ی دولت اعتدال هستیم
آقای روحانی گفته در دولت من باید همه‌ی جناح‌ها احساس پیروزی کنند؛ ‌لذا باید با اعتدال حرکت کنیم. ‌من به روش اعتدالی باور دارم.
روی برخی مدیران نقد دارم
من هم روی برخی مدیران استان نقد دارم و کارآمدی آن‌ها را تایید نمی‌کنم. اما تا مدیر قوی‌تری پیدا نکنم، به تغییر مدیران راضی نیستم. تغیر باید منجر به مدیریت تواناتر شود.
دولت در صدد تعامل با دیگر قوا و دیگر جناح‌هاست
دولت در صدد است در تصمیم گیری برای انتصاب مدیران، ‌با مجلس و وزرا تعامل داشته باشد. ‌وزرا و نمایندگان هم دیدگاه‌های خودشان را دارند. ‌برخی از مدیرانِ ادارات کل، برای ایجاد تحول در سازمان مربوطه، فرصت نیاز دارند. ‌‌وقتی آنها فرصت می‌‌خواهند نمیشود مجبورشان کرد با عجله کار کنند. ‌

دغدغه‌ی اصلی من وضعیت اقتصادی لرستان است
من با توجه به شناختی که طی دوره‌ی معاونتم در استانداری لرستان داشتم، به این نتیجه رسیدم برای بهبود اوضاع فرهنگی و اجتماعی لرستان، ‌باید کار اقتصادی بکنیم. ‌۸۰ درصد جمعیت لرستان زیر خط فقر است، ۲۸۱ هزار بیکار داریم، ‌میانگین درآمدی مردم لرستان ۴۸ درصد میانگین کشوری و نرخ بیکاری دو نیم برابر میانگین کشور است. میانگین مرگ و میر ناشی از اعتیاد تزریقی در استان‌های کشور سالانه ۹۰ نفر است این عدد برای لرستان ۲۵۹ است. ‌در لرستان، ‌تعداد روستاهای بالای بیست خانوار که برق ندارند از استان سیستان و بلوچستان هم بیش‌تر است. ‌این‌ها دغدغه و نگرانی من است. ‌اولویت ما رفع بیکاری است. ‌ما به صورت عمقی و ریشه‌ای مسئله‌ی توسعه‌ی لرستان را پیگیری می‌کنیم، ‌توسعه در گرو پیش‌رفت عمرانی است. ‌

وضعیت پروازها در فرودگاه خرم‌آباد بهتر شده
از موقعی که من به لرستان آمده‌ام، ‌پروازهای فرود گاه خرم‌آباد از ۶ پرواز به ۲۴ پرواز در هفته رسیده است. روابط ما باعث شده که برخی شرکت‌های هواپیمایی بیش از حد با ما هم‌کاری کنند.
ایجاد زمینه برای سرمایه‌گذاری
‌فضای مناسبی برای جذب سرمایه‌گذاران و پیمان‌کاران ایجاد کرده‌ایم. ‌شرکت بین‌المللی «آباد راهان پارس» را با ۱۲۴ میلیارد سرمایه‌گذاری وارد شهر خرم‌آباد کرده‌ایم. ‌در زمینه‌ی جذب سرمایه‌گذار، ‌با استان‌های دیگر قابل قیاس نیستیم. ‌ما در این بی پولی، دو هزار میلیارد تومان پروژه‌های عمرانی برای استان شروع کرده ایم همان پروژه‌هایی که چند بار کلنگشان زده شده و پی‌گیری نشده‌اند. ‌

راه آهن خرم‌آباد مطالعه نداشت
پروژه‌ی راه آهن خرم‌آباد را آقای احمدی‌نژاد کلنگ زده است ولی نه نقشه داشت نه قرار داد، نه ردیف اعتباری. فقط کلنگ زده شده بود و بخشی را که کار شده بود با نقشه‌ای که باید آماده می‌شد هماهنگ نبود. با آمدنِ من، نقشه‌ی ۲۵ کیلومترش آماده شده و نقشه‌ی باقی مسیر تا چند هفته‌ی دیگر آماده می‌شود. قبل از شروعِ پروژه، نقشه‌ی اجرایی برای کار تهیه نشده بود.
تاکنون هیچ مدیری به خاطر فرصت‌سوزی مواخذه نشده
تحولی در لرستان ایجاد شده است. ‌خیلی از کارها را که انجام داده‌ام یا شروع کرده‌ام که می‌توانستم انجام ندهم و از حاشیه‌های آن‌ها در امان باشم. اما من آمده‌ام کار بکنم. ‌می‌توانستم خیلی از فرصت‌ها را از دست بدهم و کسی هم مدعی‌ام نباشد اما روحیه‌ی ‌من چنین نیست. ‌اصلا در این کشور هیچ وقت هیچ مدیری به دلیل فرصت‌سوزی مواخذه نشده است. ‌این کشور برای مدیران بهترین جای دنیاست. ‌من از بس برای تعطیل نشدن پروژه‌ها اعتبارات را جابجا کرده و دخالت کرده‌ام که هنگام رفتنم حتما با پرونده‌های سنگینی مواجه خواهم شد. ‌

برخی افراد کارشکنی می‌کنند
برخی از آدم‌های زرنگ در قالب بخش خصوصی سال‌هاست وام‌های کلان دولتی گرفته‌اند اما پروژه‌ها را نیمه کاره رها کرده‌اند. حالا که قرار است آن پروژه‌ها توسط سرمایه‌گذاران دیگری به سرعت به اتمام برسند، کار شکنی و تهدید می‌کنند؛ این افراد به جاهایی در تهران وصل هستند.
استخدام بی‌ضابطه‌ی نیرو در دولت قبل
من هم قبول دارم در دولت آقای احمدی‌نژاد بدون ضابطه نیروهای شرکتی زیادی استخدام و به کار گرفته شده‌اند. کیفیت ساختار نیروی انسانی ادارات افت پیدا کرده ولی اکنون اجازه‌ی استخدام یک نیرو برای دفترمان را نداریم؛ آقای نو بخت معاون برنامه‌ریزی رییس جمهور می‌گوید باید قانون را رعایت کنید و قانون استخدام را ممنوع کرده است .
مدیریت زنان
زنان حق دارند در مدیریت‌ها و مسئولیت‌ها مشارکت داشته باشند. ‌من دوست دارم حداقل در سطح معاون فرمانداری‌ها از زنان استفاده شود. ‌
برخی از مشکلات عجیب
همین الان جهت هزینه‌ی بنرهای که مردم از استانداران قبل تشکر کرده اند ۵۰ میلیون تومان بدهی روی دست استانداری است. ‌چرا باید پول تشکر مردمی از استاندار سابق را من پیگیر تسویه حسابش باشم!؟
شهردار حاصل انتخاب مردم خودتان است
برخی دوستان انتقاد کردند که شهردار خرم‌آباد در حد و اندازه ی این شهر نیست. پاسخ من این است که شهردار را شورایی که خودتان انتخاب کرده‌اید انتخاب کرده است. چرا من باید پاسخگو باشم؟
همایش بروجرد
قضیه از اساس به این صورت است که دانشگاه آیت‌الله بروجردی از حجت‌الاسلام حسن خمینی برای شرکت در همایش «تبیین اندیشه‌ها‌‌ی امام خمینی(ره)» دعوت می‌‌کند. در آستانه برگزاری همایش، عده ای در بروجرد با آمدن حسن آقای خمینی مخالفت و فضاسازی کردند. در شورای تامین استان، با تلاش ما مصوب شد که ایشان باید به همایش تشریف بیاورند. با این حال، ایشان هم در جریان قرار گرفته بود و‌ ‌نظرشان این بود که همایش به تعویق بیافتد و همین هم شد. قضیه را خوب تحلیل کردیم، وزیر کشور هم پیشنهاد مرا مصاحبه کردند. ‌‌آقای ها‌شمی رفسنجانی نتوانست در اصفهان سخن‌رانی کند؛ ‌مانع سخن‌رانی خانم ابتکار در یزد شدند و. ‌. ‌. ‌اما آن مسائل به اندازه مسئله‌ی همایش بروجرد بزرگ نشدند.
روی دیگر سکه این است اگر همایش بروجرد برگزار و در آنجا خدای ناخواسته به حاج حسن آقا اهانتی صورت می‌‌گرفت، ‌آن وقت همه مدعی می‌‌شدیم که چرا در چنین شرایطی اجازه‌ی ‌برگزاری همایش داده شده. ‌کسی به این جنبه از موضوع توجه نمی‌کند. ‌لذا ممکن است آنچه که روی داده گزینه‌ی ‌مناسب‌تری بوده باشد. ‌
فُراقی خودش استعفا کرد
وزیر کشور و آقای میرولد معاون ایشان با عزل آقای فراقی فرماندار بروجرد مخالف بودند. ایشان خودشان استعفا کردند. آقای فراقی تقصیر نداشتند ولی قصور کرده بودند و خودش قصور را پذیرفت و به این خاطر استعفا کرد.
فیلترینگ پایگاه‌ها‌ی اطلاع رسانی کار ما نیست
تعطیلی سایت‌ها کار ما نبوده کار قوه‌ی ‌قضاییه است. ‌یکی از سایت‌ها با شکایت شاکی خصوصی و توسط قوه‌ی ‌قضاییه فیلتر شد، ‌این سایت رفع فیلتر شده است. ‌یکی دیگر ازسایت‌ها نوشته معلم‌ها را کتک زدند و امنیت نیست این سایت با شکایت نیروی انتظامی فیلتر شده، ‌پیشنهاد کردم مشکلش را حل کنند. ‌یکی دیگر از سایت‌ها هم بحث کشته شدن دو نفر ورامینی را بزرگ کرده و نوشته بود در کوهدشت ناامنی بیداد می‌‌کند، ‌آیا این بزرگ نمایی‌ها باعث جذب سرمایه گذار به کوهدشت می‌‌شود این که استان خود را بد جلوه دهیم کار خوبی است؟
اخبار منفی در لرستان با استقبال مواجه می شوند
در لرستان متاسفانه اخبار منفی با استقبال رسانه‌ها مواجه می شود؛ مثلا این خبر که «خرم‌آباد جزو ۲۰شهر آلوده ی جهان است» بدون تحقیق با استقبال مواجه می‌شود.
انتشار بیانه ی تجمع اعتراضی در سایت ها  به نفع معشور نبود
اتفاقا بر خلاف نظر برخی دوستان، انتشار بیانه‌ی تجمع برای سد معشوره نه تنها برای چانه‌زنی با وزیر نیرو کمکی به ما نکرد بلکه به ضرر معشوره بود .

سد معشوره در دولت قبل در حد حرف بوده
آقای احمدی نژاد کلنگ سد معشوره را می‌‌زند استانداران چند بار از آن بازدید می‌کنند و تبلیغات انجام میدهند. ‌اما برای این سد نه قرار دادی بسته شده نه ردیف اعتباری تعیین شده بود و نه مجوز اخذ شده بود. ‌من تا کنون برای معشوره، ‌دو بار با معاون اول ریاست‌جمهوری رایزنی و صحبت کرده‌ام. ‌چرا سایت‌ها بدون توجه به این که مشکلات که از دولت قبل باقی مانده‌اند، ‌دولت کنونی را مقصر اعلام می‌کنند؟ چرا واقعیت را نمی‌نویسند و مشکلات را ریشه‌یابی نمی‌کنند؟
سخن پایانی جلسه
در پایان جلسه، حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی به نمایندگی از دیدارکنندگان از شفافیت صحبت‌های استاندار و پاسخ گویی مبسوط‌شان به دغدغه‌های فعالان اصلاح‌طلب، تشکر کرد و دغدغه‌های دیدارکنندگان و استاندار را نه در عرض هم بلکه مکمل هم دانست. خوش و بش اصلاح‌طلبان و استاندار در پایان جلسه حاکی از رضایت طرفین از این دیدار بود.