- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

خبر خوش / با پیگیری های استاندار؛ اجرا و تکمیل سد معشوره قطعی شد/ مطالبه مردم کوهدشت محقق شد/

3abb9cce1368782cada99b93be4a4dd4d3ad8a2414851a0a9b5dbcb393a47c43

 

 

 

 استاندار لرستان گفت: اجرا و تکمیل طرح عمرانی مهم و زیربنایی سد معشوره با رویکرد کشاروزی قطعی و روند احداث این پروژه بزرگ عمرانی با جدیت دنبال خواهد شد.

به گزارش میرملاس نیوز ؛ˈ هوشنگ بازوند ˈ شامگاه سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تکمیل و احداث کامل پروژه سد معشوره با رویکرد کشاورزی در پی سفر معاون اول و معاون اجرایی رییس جمهوری به استان لرستان و طرح موضوع در خصوص اهمیت اجرای این طرح در حوزه رشد و توسعه بخش کشاورزی و توسعه اقتصادی استان، مورد تایید و تصویب دولت قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: درهمین رابطه، امروز نیز جلسه با حضور معاون اجرایی رییس جمهور، وزاری نیرو و جهادکشاورزی، معاون مدیریت معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبری و نمایندگان مردم استان لرستان در معاونت اجرایی رییس جمهوری تشکیل و موضوع پیگیری روند اجرا و تکمیل سد معشوره با رویکرد کشاورزی مورد تایید قرار گرفت.

استاندار لرستان گفت: برهمین اساس، عملیات اجرایی سد معشوره با رویکرد کشاورزی به منظور ذخیره سازی آب برای تامین اب موردنیاز اراضی کشاورزی استان در سطح ۳۶ هزار هکتار در سال جاری به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است.

بازوند افزود: با اجرا و تکمیل سد معشوره، ۳۶ هزار هکتار از اراضی دیم کشاروزی استان لرستان به کشت ابی تبدیل می شوند که این مهم نقش بسیار چشمگیری در رونق بخش کشاورزی و توسعه اقتصادی استان خواهد داشت.

وی اظهار کرد: همچنین اجرا و بهره برداری از سد معشوره، زمینه استغال بکار حدود ۱۲ هزار نفر را به صورت مستقیم در استان لرستان فراهم خواهد کرد.

احداث سد معشوره به عنوان یکی از مصوبات سفرهای استانی دولت قبل از دو سال پیش در استان لرستان آغاز شد که ادامه روند اجرایی این سد در یکسال گذشته برای صدور مجوزهای قانونی لازم از سوی وزارتخانه های مسوول و طرح موضوعاتی در خصوص غیرکارشناسی بودن طرح ، با مشکلاتی مواجه شد.

کنترل سیلاب و مدیریت سیلاب های رودخانه کشکان، اشتغال زایی، توسعه گردشگری و تامین آب مورد نیاز ۳۶ هزار هکتار از اراضی پایین دست از اهداف اصلی احدا سد بزرگ معشوره است.

سد معشوره از نوع بتنی دو قوسی است که با ارتفاع ۱۱۴ متر از پی و طول تاج ۳۵۰ متر و عرض در پی ۱۸ متر احداث می شود.

طول تونل انحراف این طرح ۲۲۳ متر با ۵/۵ متر قطر داخلی است و تونل آب بر این پروژه نیز به قطر ۵/۵ متر و طول تونل ۹ هزار متر خواهد بود.

حجم بتن ریزی مورد نیاز برای احداث سد ۳۰۰ هزارمترمکعب پیش بینی شده و با آبگیری سد دریاچه ای با حجم یک میلیارد مترمکعب تشکیل می شود که امتداد آن در مسیر رودخانه کاکارضا ۲۳ کیلومتر و در مسیر رودخانه چم زکریا ۱۱کیلومتر است.