تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
4

صادرات ۲۲ میلیون دلار مواد معدنی از لرستان

  • کد خبر : 51512
  • 21 خرداد 1393 - 10:07

  معاون برنامه‎ریزی استانداری لرستان گفت: سالانه ۲۲ میلیون دلار مواد معدنی از استان به کشورهای عراق، ترکیه، اتریش، آذربایجان، ترکمنستان و کویت صادر می‎شود.   به گزارش میرملاس نیوز به نقل از ایسنا، منطقه لرستان، علی هادی چگنی در جلسه شورای برنامه‎ریزی استان اظهار کرد: از مجموع ۸۰ هزار واحد صنعتی در کشور، ۱.۸ […]

 

معاون برنامه‎ریزی استانداری لرستان گفت: سالانه ۲۲ میلیون دلار مواد معدنی از استان به کشورهای عراق، ترکیه، اتریش، آذربایجان، ترکمنستان و کویت صادر می‎شود.

 

به گزارش میرملاس نیوز به نقل از ایسنا، منطقه لرستان، علی هادی چگنی در جلسه شورای برنامه‎ریزی استان اظهار کرد: از مجموع ۸۰ هزار واحد صنعتی در کشور، ۱.۸ درصد یعنی ۱۴۱۷ مورد آن در لرستان مستقر هستند که ۶۰ درصد آنها فعال و ۴۰ درصد به صورت غیرفعال یا نیمه فعال هستند.

 

وی با بیان اینکه محور توسعه استان صنعت است، ادامه داد: لرستان با دارا بودن ۲۲ درصد ذخایر سنگ تزیینی ساختمان در کشور حائز رتبه اول است و سالانه با تولید ۱۲ میلیون مترمربع انواع سنگ‎های تزیینی ساختمان رتبه دوم کشوررا داراست، همچنین لرستان دارای ۳ درصد سنگ‎های تزیینی جهان است.

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه لرستان دارای ۱۷نوع ماده معدنی همچون سیمان، گچ، آهک، سنگ و… است، افزود: این استان سالانه ۲۲ میلیون دلار مواد معدنی را به کشورهای عراق، ترکیه، اتریش، آذربایجان، ترکمنستان و کویت صادر می‎کند.

 

چگنی بیان کرد: لرستان در زمینه تولید حبوبات، جو، گردو و گندم رتبه‎های قابل قبولی در کشور دارد.

 

معاون برنامه‎ریزی استاندار لرستان با بیان اینکه در تولید آبزیان لرستان حائز رتبه اول کشوری است، اضافه کرد: لرستان در تولید ماهیان سردآبی دارای رتبه اول کشور، در تکثیر بچه ماهی قزل‎آلا دارای رتبه اول و در حوزه تولید گوشت قرمر نیز رتبه ششم کشور را داراست.

 

وی با اشاره به وضعیت گیاهان دارویی در استان، اظهار کرد: بیش از ۹۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی به کشت گیاهان دارویی اختصاص دارد و ۴۰۰ گونه گیاهی و ۱۰۰ گونه متنوع گیاهان دارویی در این استان وجود دارد.

 

چگنی با تاکید بر اینکه عملیات ساخت ۱۶ سد در این استان در حال اجراست که از این تعداد ۱۰ سد در بخش کشاورزی و تامین آب مصرفی کشاورزی، یک سد برای تامین آب شرب و دو سد نیز در قالب سدهای چند منظوره و مابقی برق‎آبی احداث می‎شود، تصریح کرد: با بهره‎برداری از سدهای در دست ساخت استان ۳۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به آبی تبدیل خواهند شد.

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سه سد ایوشان، مروک و حوضیان امسال آماده بهره‎برداری می‎شوند، افزود: در این میان تنها سد معشوره ۳۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دیم استان را به آبی تبدیل خواهد کرد.

 

معاون برنامه‎ریزی استانداری لرستان پیشرفت فیزیکی سدهای استان را ۴۴ درصد عنوان کرد.

 

وی با بیان اینکه از مجموع ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی استان تنها ۲۵ درصد آبی هستند، گفت: این در حالیست که میزان روان آب‎های خروجی از استان سالانه ۱۲ میلیارد مترمکعب برآورد شده است.

 

معاون برنامه‎ریزی استاندار لرستان با اشاره به اینکه لرستان ۱.۷۴ درصد مساحت و ۲.۳ درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده، ادامه داد: با این وجود سهم لرستان در تولید ناخالص ملی در سال ۹۰، ۱.۱ درصد بوده در حالی که این رقم در سال ۷۹، ۱.۳۰ درصد بوده است و رشد اقتصادی لرستان نسبت به میانگین کشوری ۰.۴۴ درصد گزارش شده است.

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=51512

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. به عبارتی ۲۲۰۰۰۰۰۰*۳۰۰۰=۶۶۰۰۰۰۰۰۰۰۰

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.