تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
7

مطالبات مردم دلفان از دولت/ قطب کشاورزی لرستان تشنه است

  • کد خبر : 51813
  • 26 خرداد 1393 - 9:03

  شهرستان دلفان به عنوان قطب کشاورزی لرستان همچنان با مشکلات جدی برای تامین آب این بخش مواجه است به طوریکه به رغم کلنگ زنی پروژه های آبرسانی همچنان این پروژه ها با کمبود اعتبارات بلاتکلیف مانده و چشم به کلید دولت تدبیر و امید دارد. به گزارش میرملاس به نقل ازمهر، شهرستان دلفان با […]

 

شهرستان دلفان به عنوان قطب کشاورزی لرستان همچنان با مشکلات جدی برای تامین آب این بخش مواجه است به طوریکه به رغم کلنگ زنی پروژه های آبرسانی همچنان این پروژه ها با کمبود اعتبارات بلاتکلیف مانده و چشم به کلید دولت تدبیر و امید دارد.

به گزارش میرملاس به نقل ازمهر، شهرستان دلفان با دو هزار و ۷۴۰ کیلومتر مربع مساحت در شمال غربی استان لرستان و در میان استانهای همدان و کرمانشاه قرار گرفته است.

از جمعیت ۱۴۷ هزار نفری این شهرستان حدود ۸۰ درصد به شغل کشاورزی مشغول هستند به طوریکه با تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی یکی از قطب های مهم تولید محصولات کشاورزی در استان لرستان به شمار می رود.

از ۱۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی این شهرستان تنها ۲۰ هزار هکتار به صورت آبی کشت می شود و مابقی آن به صورت دیم است که با توجه به بروز خشکسالی های مکرر در این شهرستان کشاورزان متحمل خسارات فراوانی شده و برای امرار معاش خود با مشکل مواجه می شوند که این موضوع علاوه بر کاهش راندمان تولید مانع از توسعه اقتصادی این منطقه نیز خواهد شد.

یکی از راه های توسعه بخش کشاورزی این شهرستان را می توان احداث سد ها و ایستگاه های پمپاژ آب نام برد به طوریکه در صورت جلوگیری از هدر رفت آبهای سطحی، جاری و رودخانه ها و ایجاد سدهای آبی و خاکی شاهد تحول در بخش کشاورزی این شهرستان خواهیم بود.

در حال حاضر طرح مطالعاتی سدهای گلباغی، گله ویس و سد نورآباد( پهلوان) در حال انجام است که در صورت به بهره برداری رسیدن این طرح ها  ۵ هزار از اراضی دیم این شهرستان به آبی تبدیل خواهد شد.

سد تاج امیر، ایستگاههای پمپاژ آب اسماعیل آباد، خاتون بان و چند طرح دیگر آبی در حال انجام است که به دلیل نبود اعتبار ادامه ساخت این پروژه های آبی متوقف شده است که در صورت به بهره برداری رسیدن آن چهار هزار هکتار دیگر از اراضی دلفان آبی می شود که این امر در گرو تخصیص اعتبارات ملی است.

تعدادی از کشاورزان دلفانی با مراجعه به دفتر خبرگزاری مهر این شهرستان با تاکید بر این مهم که درآمد زندگی آنان تنها از راه کشاورزی و دامپروری به دست می آید می گویند: متاسفانه تا به حال فکری به حال وضعیت زمین های کشاورزی ما نشده است و اگر هم اقدامی صورت گرفته نیمه کاره و یا در حد کلنگ زنی رها شده است.

آنان می افزایند: ایجاد سدها و طرح های آبی مختلف می تواند موجب رونق و توسعه بخش کشاورزی و ایجاد اشتغال پایدار خود و فرزندانمان باشد که علاوه بر اینکه با تحقق این امر شاهد شکوفا شدن اقتصاد کشاورزی منطقه خواهیم بود محصولات بهتری را به بازار داخلی و خارجی عرضه خواهیم کرد.

آنان با تاکید بر اینکه اگر وضعیت کشاورزی مطلوب باشد ما مجبور نیستیم در سایر فصول سال به مشاغل دیگر روی بیاوریم ادامه می دهند: شغل اصلی ما کشاورزی است و زمانی شغل ما رونق پیدا می کند که دولت توجه بیشتری به چگونگی توسعه کشاورزی ما داشته باشد.

کشاورزان دلفانی می گویند: با توجه به اینکه تاکنون کاشت و برداشت به صورت سنتی بوده است با توسعه طرح های مکانیزاسیون می توانیم استفاده بهتری از بخش کشاورزی داشته باشیم.

آنان با ابراز خوشحالی از سفر هیئت دولت در روزهای آینده به لرستان می افزاید: امیدواریم این سفر موجب توسعه همه جانبه استان باشد و شاهد رشد و بالندگی لرستان در تمامی زمینه ها باشیم و با تصویب طرح های مختلف بویژه در بخش کشاورزی عقب ماندگی های گذشته جبران و تکلیف طرح های نیمه تمام نیز معلوم شود.

آنان از دولت تدبیر و امید می خواهند که با توجه به وضعیت کشاورزی منطقه و ضرورت ایجاد طرح های آبی و خاکی وزرای نیرو و کشاورزی به عنوان وزرای معین به این شهرستان اعزام شوند و راهی برای خروج از این بن بست پیدا کنند.

کشاورزان دلفانی همچنین از مسئولان استان خواستند که طرح های موثریدر راستای پیشرفت حوزه کشاورزی منطقه به منظور طرح در جلسه هیئت دولت ارائه کرده و به تصویب برسانند.

آنان اظهار امیدواری کردند با توجه به اینکه شهرستان دلفان یکی از شهرستانهای محروم استان لرستان و کشور است دولتمردان با یک نگاه ویژه در راستای جبران کوتاهی ها و عقب ماندگی های توسعه این شهرستان تلاش کنند.

به هر حال امیدواریم مسئولان شهرستان دلفان و استان نیز طرح های پیشنهادی مهم و زیرساختی را ارائه کنند تا بتواند موجب رشد اقتصادی، توسعه استان و ایجاد اشتغال پایدار برای افراد جویای کار با توجه به رتبه نخست بیکاری لرستان در کشور و توجه به وجود ظرفیت ها و پتانسیل های موجود باشد.

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=51813

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. باسلام و ادب
    خسته نباشید جناب آقای ابراهیمی.
    انشاالله که این نوشته ارزشمند شما که قطره ای از اقیانوس دردها و مشکلات عدیده شهرستان محروم دلفان است
    محقق و کارساز و مورد تصدیق دولتمردان دولت امید و تدبیر قرار گیرد شاید گره کوچکی از کار فروبسته دیار مهرورزی
    باز شود . باور بفرمایید این شهرستان ستم کشیده پربیکارترین و کم درامدترین منطقه ایران است . همواره بوی فقر
    و فلاکت به مشام میرسدو رنج ومشقت آنقدر زیاد و ملموس ومحسوس است که نیازی به مراجعه به آمار و ارقام نیست!
    به همین یک جز کوچک بسنده میکنم و مجددا از لطف شما و زحمتی که متحمل شده اید تقدیر و تشکر میکنیم .آجرکم ا…

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.