تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
7

تحقق حماسه سیاسی و پیروزی مشی اعتدال

  • کد خبر : 51967
  • 27 خرداد 1393 - 21:47

  هادی قبادی / میرملاس نیوز :  تحقق حماسه سیاسی و پیروزی مشی اعتدال در ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ با حضور گسترده مردم پای صندوق های رأی بار دیگر حماسه سیاسی تحقق یافت وفضای جامعه جانی دوباره گرفته و موجی از امید در کشور ایجاد شد .آنچه که شیرینی خلق حماسه سیاسی را دو چندان کرد وبارقه […]

Image0058

 

هادی قبادی / میرملاس نیوز : 

تحقق حماسه سیاسی و پیروزی مشی اعتدال 
در ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ با حضور گسترده مردم پای صندوق های رأی بار دیگر حماسه سیاسی تحقق یافت وفضای جامعه جانی دوباره گرفته و موجی از امید در کشور ایجاد شد .
آنچه که شیرینی خلق حماسه سیاسی را دو چندان کرد وبارقه های امید را در دل و جان آحاد مردم روشن ساخت، پیروزی مردی بود که از آغاز مطرح شدن او به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری ، بر شاخصه اعتدال و میانه روی انگشت نهاد واین همان چیزی بود که در این برهه از تاریخ کشورمان ، مردم خواستارش بودند .
قاطبه ملت از افراط گری ها ، سوء مدیریت های فشل کننده ، تندروی های بی مورد در عرصه های داخلی و بین المللی ، اقدامات بی فایده و نسنجیده که آثار زیانبارش تأثیراتی بس شگرف در تمامی شؤون زندگی مردم بجای گذاشته بود و … به ستوه آمده بودند و بی صبرانه مترصد فرصتی برای ایجاد تغییر در وضعیت موجود بودند .
کسی که بخوبی این شرائط را درک نموده و خواسته بحق مردم را دریافته بود تنها روحانی موجود در بین کاندیداها بود یعنی جناب حجهالاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی که با وجود شخصیت های بنام در جمع کاندیداها ، او توانست با جلب اکثریت آراء ملت ، عنوان یازدهمین منتخب مردم را بخود اختصاص دهد.
بدیهی است که این اتفاق مبارک می تواند از زوایای گوناگونی مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد اما آنچه که بیش از هر ویژگی دیگری آقای روحانی را محبوب ملت ساخت ، پیشینه روشن و درخشان او در کسب افتخارات ملی و بین المللی با شاخصه های تدبیر ، عقلانیت واعتدال بود که بار دیگر امید از دست رفته ملت را باز گرداند وبر اساس همین هنر روحانی بود که جهان با ناباوری تمام ، حضور همه اقشار از روستاهای دور دست تا کلان شهرها را به نظاره ایستاد .
امید آنکه همه کسانی که قلبشان برای سرافرازی این مرز و بوم می تپد با درس و عبرت گرفتن از آنچه که بناحق بر ملت ما رفته است تمام همت و توان خویش را برای عظمت و آبادانی وطن عزیزمان با حفظ تمامی ارزشها وبا تکیه بر مشی اعتدال بکار بندند .
در اینجا تناسب دارد نگاهی اجمالی نیز به واژه اعتدال در فرهنگ دینی داشته باشیم :
واژه اعتدال از ریشه «عدل»گرفته شده است ،عدل وعدالت در لغت به معنای حدّ وسط و میانه است .
عدالت در اصطلاح عالمان اخلاق یعنی اعتدال قوای نفس و رعایت حدّ وسط در همه امور، که کمال آدمی است ، تناسب این معنا با مفهوم لغوی، کاملاً روشن است .
در عرف حقوقی و سیاسی، عدالت به معنای رعایت حقوق افراد، و اعطای حق به صاحب حق، و نفی هر گونه تبعیض است، کوتاه سخن آن که عدالت:«رعایت تساوی در زمینه استحقاقهای متساوی» برای نیل به عدالت اجتماعی است .
در اصطلاح فقیهان، عدالت عبارت است از حالتی پایدار در نفس آدمی که در اثر اجتناب از گناهان کبیره و ترک اصرار برانجام گناهان صغیره حاصل می گردد.این معنا بازگشت به معنای عدالت در اصطلاح عالمان اخلاق دارد.
ساختار دین و سیره اولیا، در همه ابعاد فردی، اجتماعی، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی براعتدال که اصلی اساسی در تمامی ابعاد دین است بنا شده است چه اینکه کمال یافتن جامعه نیز بسان تکامل فردی، مرهون اعتدال است . قرآن کریم،«جامعه معتدل» را «امّت نمونه » و الگوی جوامع بشری معرفی می کند چنان که می فرماید:«وَ کَذلِکَ جَعَلناکُم أُمَّهً وَسَطَا لِتَکُونوا شُهَداءَ عَلَی النَّاسِ»
تربیت شدگان قرآن کریم و مدرسه نبوی که جلوه های کمالِ انسانی اند، پیوسته در مسیر اعتدال گام می نهادند؛ امیرمؤمنان علی علیه السلام در توصیف اوصیای پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم فرموده است :«ما در جایگاه میانه ایم، عقب افتادگان باید به ما ملحق شوند و تندروانِ غُلُو کننده باید به سوی ما بازگردند»
و هم چنین ائمه پیروان خود را پیوسته بر همین راه، رهنمون گشته اند؛ چنان که علی علیه السلام می فرماید:« برتو باد به میانه روی که بهترین یاوردرزندگی نیک است»

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=51967

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 15در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۵
  1. عدل:قرار دادن هر چیزی سر جای مناسبش
    اعتدال:مشی عادلانه
    معتدل:عمل کننده به عدالت
    تدبیر:مدیریت حکیمانه
    دولت :حکومت بر آمده از دل جامعه
    امید:آرزوی درست و متوکلانه
    دولت تدبیر و امید:حکومت برآمده از متن جامعه که با مدیریت حکیمانه اش مردم را به آرزوهای عادلانه شان برساند

  2. با سلام خدمت برادرمهربانم حاج آقا قبادی
    درودخداوندبرشما که قدم وقلمتان فقط برای رضای اوست واین موهبتی ست الهی که شامل حال هرکسی نمی شود. پایدارباشید

  3. خدمت حجت الاسلام جناب آقای هادی قبادی عزیز
    سلام علیکم
    ارادت قلبی این حقیر را پذیرا باشید .به امید بهتر شدن معیشت مردم وپایین آمدن آمار بیکاری ،حاج آقا اگر کسی موفق به مهار تورم وتوسعه واقعی، بدور از شعار و آمار های دروغ شود ،یقینا جاودانه خواهد شد. استوار وپاینده باشی

  4. ماهم سالروز پیروزی گفتمان اعتدال برافراط وافراط گری راگرامی می داریم به امید آینده ای بهتر برای ایران وایرانیان.

  5. باسلام
    جناب قبادی چون بنده در سیاست به اندازه کافی علم ندارم در ان حد نیستم که در مورد قسمت نخست مطلبتان بتوانم حرفی بگویم
    اما در بخش دوم تعریف بسیار جامع و مفیدی از اعتدال و عدالت داشتید و بنده به نوبه خودم از ان استفاده نمودم
    خدا سایه علمای اسلام را از سر این ملت کوتاه نفرماید
    سربلند و پیروز بمانید

  6. پیرو آنم که که عدل را به معنای آن(هرچیری را در جای خود قرار دادن) قرار دهند.

  7. متن جالبی بود

  8. با سلام .با تشکر از استاد قبادی برای این مطلب زیبا.پاینده و سربلند باشید

  9. استاد عزیزم جناب حجت الاسلام والمسلمین حاج اقا قبادی
    سلام علیکم
    خداوند را سپاس میگویم که شهرستان ما علمای دانا و فهیمی امثالهم دارد

  10. جناب حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا هادی قبادی سلام علیکم:
    برکسی پوشیده نیست که ازنوجوانی دل درگرو دین داشتی ، برای رضای خدا تکبیرمی گفتی برای دلت با حزب الله بودی وبرای عشق به امام وشوق سربازی امام زمان عجل الله تعالی لباس زیبای سربازی (زوحانی) برقامت رعنایت پوشاندی
    این ، بار مسئولیت تورا سنگین تر کرد وانتظار مردم از خودرا دوچندان کرده است
    امیدوارم دراین مسیر پرخطر ، فرا رویت اعتدال درعمل وگفتار و عدالت در بشره و ذهنت و محبت ومهربانی وعشق به ولایت در قلبت نهادینه گردد که انشا الله اینچنین هست وخواهد بود

  11. درود بر شما حاج آقا.

  12. جناب آقای قبادی سلام علیکم:بی شک بیان مصادیق رفتاری پیشوایان معصوم«علیهم السلام» درابعاد مختلف اعتدال وراه کارهای اجرای آنها در جامعه امروزی ما ،بیش از هرچیز ضرورت دارد کاش در این مهمّ نیز سخن گفته شود.

  13. ان الله لا یغیروا ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم
    در نظام بین الملل اراده ملتها حرف نخست را میزند و این مهم در طول عمر ۳۵ ساله ی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به روشنی دیده می شود. هشت سال دفاع مقدس، دوران سازندگی و اکنون که در دوران ثبات قرار داریم همه و همه را مرهون لطف الهی و حضور ملت بیدار و انقلابی ایران اسلامی هستیم.
    با تشکر از پسر عموی عزیزم حاج هادی قبادی

    • محسن جان با زبانی صحبت کن که ما نیز متوجه بشیم اینجا عربستان نیست!
      این میر ملاس است غار میر ملاس ما اصحاب کف هستیم همه ما را از یاد برده اند حتا خودمان!!

  14. باسلام خدمت حاج اقاى قبادی
    عرض شود ملت در۲۴خرداد مشى اعتدال رو ازمىان اکثرتفکرات انتخاب کرد .
    لیکن جه فایده تفکرات افراطی اصولا اعتقادى به اعتدال ندارند.تفکراتى بمانندتفکراعضامحترم شوراى نگهبان که درتصمیم گیرى براى اىنده این ملت تاثیرگذارتراز هرحزب وجناح در عرصه حى وحاضر است براستى مى رسد روزى را که اقاىان محترم تسلىم راى ونظر مردمى شوندکه بنابه فرموده امام راحل صاحبان اصلى انقلابند

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.