- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

تحقق حماسه سیاسی و پیروزی مشی اعتدال

Image0058

 

هادی قبادی / میرملاس نیوز : 

تحقق حماسه سیاسی و پیروزی مشی اعتدال 
در ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ با حضور گسترده مردم پای صندوق های رأی بار دیگر حماسه سیاسی تحقق یافت وفضای جامعه جانی دوباره گرفته و موجی از امید در کشور ایجاد شد .
آنچه که شیرینی خلق حماسه سیاسی را دو چندان کرد وبارقه های امید را در دل و جان آحاد مردم روشن ساخت، پیروزی مردی بود که از آغاز مطرح شدن او به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری ، بر شاخصه اعتدال و میانه روی انگشت نهاد واین همان چیزی بود که در این برهه از تاریخ کشورمان ، مردم خواستارش بودند .
قاطبه ملت از افراط گری ها ، سوء مدیریت های فشل کننده ، تندروی های بی مورد در عرصه های داخلی و بین المللی ، اقدامات بی فایده و نسنجیده که آثار زیانبارش تأثیراتی بس شگرف در تمامی شؤون زندگی مردم بجای گذاشته بود و … به ستوه آمده بودند و بی صبرانه مترصد فرصتی برای ایجاد تغییر در وضعیت موجود بودند .
کسی که بخوبی این شرائط را درک نموده و خواسته بحق مردم را دریافته بود تنها روحانی موجود در بین کاندیداها بود یعنی جناب حجهالاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی که با وجود شخصیت های بنام در جمع کاندیداها ، او توانست با جلب اکثریت آراء ملت ، عنوان یازدهمین منتخب مردم را بخود اختصاص دهد.
بدیهی است که این اتفاق مبارک می تواند از زوایای گوناگونی مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد اما آنچه که بیش از هر ویژگی دیگری آقای روحانی را محبوب ملت ساخت ، پیشینه روشن و درخشان او در کسب افتخارات ملی و بین المللی با شاخصه های تدبیر ، عقلانیت واعتدال بود که بار دیگر امید از دست رفته ملت را باز گرداند وبر اساس همین هنر روحانی بود که جهان با ناباوری تمام ، حضور همه اقشار از روستاهای دور دست تا کلان شهرها را به نظاره ایستاد .
امید آنکه همه کسانی که قلبشان برای سرافرازی این مرز و بوم می تپد با درس و عبرت گرفتن از آنچه که بناحق بر ملت ما رفته است تمام همت و توان خویش را برای عظمت و آبادانی وطن عزیزمان با حفظ تمامی ارزشها وبا تکیه بر مشی اعتدال بکار بندند .
در اینجا تناسب دارد نگاهی اجمالی نیز به واژه اعتدال در فرهنگ دینی داشته باشیم :
واژه اعتدال از ریشه «عدل»گرفته شده است ،عدل وعدالت در لغت به معنای حدّ وسط و میانه است .
عدالت در اصطلاح عالمان اخلاق یعنی اعتدال قوای نفس و رعایت حدّ وسط در همه امور، که کمال آدمی است ، تناسب این معنا با مفهوم لغوی، کاملاً روشن است .
در عرف حقوقی و سیاسی، عدالت به معنای رعایت حقوق افراد، و اعطای حق به صاحب حق، و نفی هر گونه تبعیض است، کوتاه سخن آن که عدالت:«رعایت تساوی در زمینه استحقاقهای متساوی» برای نیل به عدالت اجتماعی است .
در اصطلاح فقیهان، عدالت عبارت است از حالتی پایدار در نفس آدمی که در اثر اجتناب از گناهان کبیره و ترک اصرار برانجام گناهان صغیره حاصل می گردد.این معنا بازگشت به معنای عدالت در اصطلاح عالمان اخلاق دارد.
ساختار دین و سیره اولیا، در همه ابعاد فردی، اجتماعی، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی براعتدال که اصلی اساسی در تمامی ابعاد دین است بنا شده است چه اینکه کمال یافتن جامعه نیز بسان تکامل فردی، مرهون اعتدال است . قرآن کریم،«جامعه معتدل» را «امّت نمونه » و الگوی جوامع بشری معرفی می کند چنان که می فرماید:«وَ کَذلِکَ جَعَلناکُم أُمَّهً وَسَطَا لِتَکُونوا شُهَداءَ عَلَی النَّاسِ»
تربیت شدگان قرآن کریم و مدرسه نبوی که جلوه های کمالِ انسانی اند، پیوسته در مسیر اعتدال گام می نهادند؛ امیرمؤمنان علی علیه السلام در توصیف اوصیای پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم فرموده است :«ما در جایگاه میانه ایم، عقب افتادگان باید به ما ملحق شوند و تندروانِ غُلُو کننده باید به سوی ما بازگردند»
و هم چنین ائمه پیروان خود را پیوسته بر همین راه، رهنمون گشته اند؛ چنان که علی علیه السلام می فرماید:« برتو باد به میانه روی که بهترین یاوردرزندگی نیک است»