- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

دانشنامه مطبوعات ایران با همت دکتر محمدجعفر محمدزاده رونمایی شد

0 (1)

 

 

0 (3)

 

 

 

0 (2)

 

 

0 (4)

 

 

 

0 (5)

 

 

 

به گزارش میرملاس نیوز به نقل از مهر ؛ مراسم رونمایی از جلد اول دانشنامه مطبوعات ایران صبح امروز دوشنبه ۲۶ خرداد با حضورعلی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارتخانه، محمدجعفر محمدزاده سرپرست این دانشنامه، معاون سابق مطبوعاتی وزارت ارشاد، جمعی از دست اندرکاران تدوین دانشنامه مذکور و همچنین تعدادی از مدیران مسئول مطبوعات و اصحاب رسانه در وزارت ارشاد برگزار شد.

در ابتدای این برنامه محمدجعفر محمدزاده، سرپرست دانشنامه مطبوعات ایران، تدوین آن را در فضای علمی و فرهنگی کشور یک کار ضروری خواند و گفت: این دانشنامه در نوع خود یک کار روش مند و اساسی برای تاریخ مطبوعات است و امیدواریم ماندگار شود.

محمدزاده با بیان اینکه دانشنامه مطبوعات ایران در شهریور ۱۳۹۰ کلید خورد، یادآور شد: اولین جلسات هیات علمی دانشنامه با حضور استاد معتمدنژاد برگزار می شد و تلاش خواهد شد که نام ایشان تا جلد پایانی دانشنامه در آن باقی بماند.

وی ادامه داد: در کار تدوین دانشنامه دو دسته اشخاص حضور داشتند یک دسته افراد با تجربه که حاوی مقالات و کتاب ها و پژوهش هایی در حوزه مطبوعات بوده و هستند و دسته ای دیگر جوانان بااستعداد و علاقه مند به کار در حوزه مطبوعات که آینده هم متعلق به آنها است. کار دانشنامه مطبوعات ایران از ابتدای تاریخ مطبوعات ایران یعنی از سال ۱۲۵۳ هجری قمری شروع شده و تا به امروز ادامه می یابد.

سرپرست دانشنامه مطبوعات ایران اضافه کرد: این کار در چهار فاز به اتمام خواهد رسید؛ فاز اول نشریات فارسی زبان ایران، فاز دوم نشریات فارسی زبان خارج از کشور، فاز سوم مربوط به فعالان و اشخاصی است که در تاریخ مطبوعات کشور نقش داشته اند و فاز چهارم هم مربوط به نوشتن مقالات در زمینه نهادهای رسانه ای است. در مدخل گزینی این دانشنامه، دقت کافی صورت گرفته تا از منابع معتبر و دسته اول استفاده شود و نهایت تلاش انجام شده تا این کار توسط اشخاص معتبر و متخصص انجام گیرد.

محمدزاده اطمینان داد: در تدوین این دانشنامه هیچگونه قضاوتی در مورد مطبوعات ایران و فعالان آنها صورت نگرفته و تدوین‌کنندگان دانشنامه موظف بودند که واقعیت را به آن شکل که اتفاق افتاده است، منعکس کنند.

وی در پایان از سیدمحمد حسینی، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی که بانی دانشنامه مطبوعات ایران بوده است و همچنین حمایت‌ها و تشویق های علی جنتی وزیر کنونی فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تدوین این دانشنامه قدردانی و ابراز امیدواری کرد: دست اندرکاران این دانشنامه بتوانند اندکی از دین بزرگی را که نسبت به مطبوعات کشور دارند، ادا کنند.

در این برنامه همچنین حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی گفت: ما به نسبت کشور های منطقه هم در تجلیات و مظاهر مردم سالاری و هم در تجلی تمدن سازی، کشوری پیشرو هستیم و لازم است که این سوابق و پیشینه های مطبوعاتی در کشور ما جمع آوری شود، آن وقت است که ما افتخار خواهیم کرد که چنین مسیری را طی کرده ایم و این راه ادامه خواهد یافت.

انتظامی با تقدیر از دست اندرکاران دانشنامه مطبوعات ایران تاکید کرد: چنین کارهایی توان فرهنگی مضاعفی می خواهد و عموما اقدامات سنگینی است که امیدوارم دست اندارکاران این دانشنامه بتوانند از عهده آن برآیند.