تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
2

رخت سیاه بر قامت سفید کوه

  • کد خبر : 52181
  • 31 خرداد 1393 - 9:13

وقوع آتش سوزی در منطقه حفاظت شده سفید کوه  موجب خسارت به بخشی از مراتع این منطقه شد که خوشبختانه با حضور به موقع نیروهای منابع طبیعی و محیط زیست آتش سوزی ساعت حوالی سه بامداد مهار شد.  به گزارش میرملاس نیوز به نقل از مهر،  آتش سوزی مراتع منطقه سفید کوه خرم آباد که […]

وقوع آتش سوزی در منطقه حفاظت شده سفید کوه  موجب خسارت به بخشی از مراتع این منطقه شد که خوشبختانه با حضور به موقع نیروهای منابع طبیعی و محیط زیست آتش سوزی ساعت حوالی سه بامداد مهار شد.  به گزارش میرملاس نیوز به نقل از مهر،  آتش سوزی مراتع منطقه سفید کوه خرم آباد که از حوالی ساعت ۲۱ پنج شنبه شب آغاز شده بود با پیگیری و حضور تیم های اطفاء حریق محیط زیست و منابع طبیعی لرستان ساعت سه بامداد روز جمعه مهار و حوالی ساعت پنج صبح به طور کامل خاموش شد.  در این راستا به رغم قرارگیری محل وقوع آتش سوزی در ارتفاعات به خاطر تاریکی هوا امکان اعزام بالگرد به منطقه وجود نداشت تا تیم های اطفای حریق به صورت پیاده راهی محل شوند و همین امر موجب کندی عملیات اطفای حریق شد.  مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان در این رابطه گفت: این آتش سوزی حوالی ساعت ۱۰ شب به وقوع پیوست و عمده سطح خسارت دیده مرتع بوده و جنگلها از آتش سوزی مصون مانده اند.

مهرداد بهاروندی عنوان کرد: به دلیل صعب‌العبور بودن منطقه و برخوردن به تاریخی هوا اعزام تیم‌های اطفای حریق طول کشید و همین امر عملیات را با کندی مواجه کرد.

وی با بیان اینکه خسارت ها به مراتع منطقه جدی نبوده است افزود: با این حال برآورد خسارت به مراتع آسیب دیده سفید کوه در حال انجام است که در این زمینه اطلاع رسانی خواهد شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان با بیان اینکه محل آتش سوزی در منطقه حفاظت شده قرار داشته است عنوان کرد: با این حال نیروهای منابع طبیعی نیز با همه ظرفیت در کنار تیم های محیط زیست در عملیات اطفای حریق مشارکت داشته اند.

بهاروند با بیان اینکه در جریان اطفای حریق شب گذشته سه تیم از منابع طبیعی به همراه ظرفیت کامل نیروهای منابع طبیعی شهرستان خرم آباد مشارکت داشته اند افزود: علت آتش سوزی بی احتیاطی گردشگرانی بوده که در محل حضور یافته و نسبت به خاموش کردن آتش اقدام نکرده اند.

وی از برنامه ریزی و انعقاد تفاهم نامه هایی به منظور ارتقای فعالیتها در زمینه مقابله با آتش سوزی جنگلها طی تابستان امسال خبر داد و بیان داشت: جزئیات این برنامه ها پس از نهایی شدن اطلاع رسانی می شود.

دیرکل مدیریت بحران استان لرستان نیز در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: آتش سوزی رخ داده در مراتع منطقه سفید کوه مربوط به علفهای یکساله ای است که به دلیل بارندگیهای مطلوب سال آبی جاری رشد خوبی داشته ولی پس از بارندگی و خشکیدگی مستعد آتش سوزی شده‌اند.

رضا آریایی با بیان اینکه امسال بارندگیهای خوبی را در سطح استان داشتیم و این امر موجب غنی شدن مراتع و احتمال آتش سوزی در سطح این مناطق شده است عنوان کرد: در این راستا برنامه ریزی شده که طی هفته آینده جلسه ای به منظور هماهنگی بیشتر میان دستگاههای مرتبط با بحث آتش سوزی جنگلها به ریاست معاون عمرانی استاندار لرستان برگزار شود.

وی با بیان اینکه آتش سوزی شب گذشته منطقه سفید کوه به دلیل شیب بالای منطقه و تاریکی هوا برای مهار با مشکلاتی مواجه شد، افزود: همچنین وزش باد در ارتفاعات کار تیم های اطفای حریق را با کندی مواجه کرد.

آریایی با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی میان مردم به ویژه اهالی بومی ساکن در حاشیه جنگلها و مراتع استان یادآور شد: در این راستا اطلاع رسانی لازم باید از سوی رسانه ها به ویژه صدا و سیما صورت گیرد.

وی با بیان اینکه عمده آتش سوزیهای جنگلهای استان به دلیل بی احتیاطی و ناآگاهی رخ می دهد، افزود: در این راستا باید ضمن رفع نواقص موجود در زمینه تجهیزات اطفای حریق در مسیر اطلاع رسانی و فرهنگ سازی میان مردم حرکت کنیم.

 

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=52181

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. آقای بهاروند عزیز گردشگر این موقع شب توی این گرما توی این ارتفاعات چیکار میکنه این نوع آتش سوزی توسط افراد معتاد که در منطقه سفید کوه کم هم نیستند ایجاد شده یا توسط اشرار که در کوهها پناه میگیرند

  2. علل و انگیزه تخریب جنگلهای زاگرس را می تواند در دو موضوع کاملا اجتماعی و انسانی جستجو نمود.نیازهای متعددساکنین اعم از گرمایی، ساختمان، غذا، محصولات فرعی و داروئی،چوب و معیشتی از یکطرف و نا آگاهی و عدم اطلاع از اهمیت و ارزش این منابع از طرف دیگر دست به دست هم داده و مشکلات جدی و تهدید کننده ای برای منابع طبیعی منطقه رقم زده است .
    با توجه به مطالعات انجام شده ۱۰۰ درصد آتش سوزی ها در بیشتر مناطق زاگرس منشاء انسانی داشته که این موضوع نشان دهنده برقراری رابطه ناسالم بین انسان و طبیعت است و در صورت ادامه زوال و تخریب اکوسیستم را به همراه خواهد داشت.
    همچنین آتش سوزی هم به عنوان ابزار تخریب در دست متجاوزان به حریم طبیعت و هم به عنوان راه کاری ساده جهت پیشبرد اهداف خود(توسعه زمین های کشاورزی ، تامین سوخت و…) که همگی منتهی کسب درآمد جوامع روستایی و جنگل نشین در کوتاه مدت می شود، باید مسئولان و مدیران را به چاره اندیشی اساسی در این زمینه سوق دهد.
    امید که ادارات مرتبط هوشمندانه تر و با برنامه ریزی جامع تر اقدام نمایند.. هر چند با شروع شدن موج گرما در منطقه هنوز جلسات دوستان برای برنامه ریزی و پیپیری امر تشکیل نشده است.
    بنابراین بهبود معیشت جوامع محلی، ایجاد اشتغال، ترویج کشاورزی و دامداری صنعتی با افزایش راندمان و بازدی ،آموزش ، مشارکت ساکنین در برنامه های حفاظتی ،مشارکت دستگاهها ی مختلف دولت در رفع فقر،تامین معیشت، ارتقاء سطح زندگی و مهارت ساکنین ،احیاء، توسعه و سامان دهی صنایع دستی وابسته به طبیعت در منطقه بعنوان یک حرفه درآمدزا، سامان دهی صنعت اکوتوریسم در منطقه، بهروری بیشتر از اراضی کشاورزی مستعد با اجرای طرح های آگروفارستری و زراعت چوب ،تامین نیاز چوب ساکنین منطقه از منابع غیر جنگلی با توسعه باغات، کاشت گونه های سریع الرشد ،توسعه مراکز تامین سوخت فسیلی بویژه گاز طبیعی و نفت سفید در منطقه و…. شرایط را برای بهبود اکوسیستم در حال مرگ زاگرس فراهم نمایند.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.