تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
3

نشست خبری رییس جمهور با خبرنگاران در استان لرستان

  • کد خبر : 52187
  • 31 خرداد 1393 - 10:24

  دکتر حسن روحانی رییس‌جمهوربا تشریح برنامه های گسترده دولت برای توسعه استان لرستان تاکید کرد که دولت تمام اعتبارات عمرانی سال ۹۳ در ارتباط با استان لرستان را کاملا تخصیص می دهد و در واقع برای امسال وسال آینده، حدود ۳ برابر آنچه که برای استان مصوب شده است، تخصیص داده خواهد شد. رییس […]

 

دکتر حسن روحانی رییس‌جمهوربا تشریح برنامه های گسترده دولت برای توسعه استان لرستان تاکید کرد که دولت تمام اعتبارات عمرانی سال ۹۳ در ارتباط با استان لرستان را کاملا تخصیص می دهد و در واقع برای امسال وسال آینده، حدود ۳ برابر آنچه که برای استان مصوب شده است، تخصیص داده خواهد شد.

رییس جمهوری که در پایان سفر دور روزه اش به استان لرستان با خبرنگاران در خرم آباد صحبت می کرد، گفت: دولت تدبیر و امید ، قول‌هایی که به مردم می‌دهد بر اساس توانمندی‌ هایش است و تکمیل طرح های نیمه فعال جزو اولویت ها است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد : متاسفانه حدود ۳ هزار پروژه نیمه کاره در کشور وجود دارد که برای اتمام آنها اعتبار بسیارعظیمی نیاز است. روزی که کلنگ یک پروژه را می‌زنیم تدبیر این است که زمان پایان آن کار اجرایی را نیز مشخص سازیم.
دکتر روحانی گفت: متاسفانه طرح های زیادی در گذشته مصوب و حتی کلنگ زنی شده که ما قطعا نمی توانیم همه آنها را اجرایی کنیم ، بنابراین امسال در بودجه فقط طرح هایی را که امکان تکمیل آنها وجود دارد و در توان دولت است، عملیاتی و اجرا می کنیم. 
حجت الاسلام و المسلمین روحانی افزود: ۷۹ طرح در جریان این سفر برای استان درنظر گرفته شده که امیدواریم این طرح‌ها تا پایان سال جاری یا در سال آینده به اتمام برسد.
رییس‌جمهور گفت: برای پیشرفت استان لرستان همه باید دست به دست هم بدهیم. استاندار و مسئولین به تنهایی نمی توانند، بلکه باید مردم ،کارآفرینان و نخبگان در صحنه عمل حضور پیدا کنند و مسئولیت ها را بر دوش گرفته و در مسیر پیشرفت سریع استان گام بردارند و این کار شدنی است. باید همه کمک کنند تا استعدادهای استان شکوفا شود.
حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی با اشاره به استعدادها و ظرفیت‌های فراوان استان لرستان در عرصه های صنعتی، گردشگری و کشاورزی ، گفت: با تکیه بر این توانمند‌ی‌ها ، لرستان می‌تواند توسعه پیدا کند و تا حدودی موضوع بیکاری و عدم اشتغال جبران شود.
رییس جمهور با بیان اینکه در مورد بحث کشاورزی در این استان تصمیماتی گرفته شده و ان‌شاء الله این تصمیمات با همکاری وزارت کشاورزی و نیرو اجرایی می‌شود به موضوع صنعت در استان اشاره کرد و گفت: متاسفانه از ظرفیت‌های صنعتی که در استان وجود دارد به خوبی استفاده نمی‌شود و شاید تنها از حدود ۱۰ الی ۱۲ درصد از این ظرفیت استفاده می‌شود و از جمله علل این موضوع کمبود منابع گردش مالی و تسهیلات است لذا قرار شد برای حل این مساله از صندوق توسعه ملی کمک بگیریم تا گردش مالی ایجاد شده و بخش صنعت استان رونق بگیرد.
دکتر روحانی اظهار داشت : استان لرستان ظرفیت‌های بسیار زیادی در ارتباط با گردشگری دارد و رونق صنایع دستی دراین استان اهمیت زیادی دارد.
دکتر حسن روحانی همچنین به اهمیت نقش‌آفرینی کارآفرینان در توسعه و سرمایه‌گذاری در استان لرستان اشاره کرد و گفت: رونق باید از طریق بخش خصوصی و تعاونی‌های غیردولتی انجام شود و دولت نیز حمایت ها و زمینه‌های لازم را فراهم کند.
رییس جمهور گفت: در کنار پتروشیمی لرستان قرار است یک شهرک صنعت پتروشیمی برای صنایع پایین دستی ایجاد شود و مقدمات این امر را وزارت صنعت و نفت با کمک یکدیگر انجام می دهند اما سرمایه گذاری اصلی را بخش خصوصی انجام خواهد داد.
دکتر روحانی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد این‌که آیا اگر تیم فوتبال به مرحله بعدی مسابقات جام جهانی صعود کند پاداش ویژه‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته‌اید؟ اظهار داشت: بازیکنان تیم ملی ما در بازی اول خوب ظاهر شدند و مقصود ما بالاتر از بحث پیروزی حضور شجاعانه آنها در میدان است و از فوتبالیست‌ها و بازیکنان می‌خواهیم که حضورشان در مسابقه بعدی یک حضور شجاعانه و دلاورانه و با تمام توان باشد و با استفاده از تمام توان جسمی و فنی و تکنیکی در این مسابقه حضور پیدا کنند. ما یک بازی خوب می‌خواهیم و نتیجه هر چه باشد قابل قبول است. 
رییس‌جمهور گفت: البته اگر تیم ملی فوتبال از این مرحله عبور کند و به مرحله بعد صعود کند دولت جایزه ویژه‌ای برای آنها در نظر دارد.
رییس‌جمهور همچنین در پاسخ به سوالی در مورد تصمیمات دولت در ارتباط با گسترش ورزش در استان و اتمام پروژه‌های نیمه تمام و سرانه پایین ورزش استان گفت: ورزش برای سلامت و نشاط معنوی انسان اهمیت ویژه‌ای دارد. ورزش همگانی مورد توجه ویژه دولت است و در کنار آن ورزش حرفه‌ای نیز از سوی دولت مورد توجه قرار دارد چرا که موجب غرور و نشاط ملی است.
دکتر روحانی افزود: در شورای اداری استان که امروز برگزار شد در ارتباط با ورزش برای امسال و سال آینده تصمیم گیری و تاکید شد که پروژه‌های نیمه کاره در این زمینه تکمیل شود.
دکتر حسن روحانی با بیان اینکه باید جوانان را به امر ورزش تشویق کنیم، گفت: البته باید فضای لازم را برای ورزش دختران و بانوان هم فراهم کنیم آنها هم نیاز به نشاط و ورزش و سلامت دارند و سلامت آنها تاثیر بسیاری زیادی روی خانواده دارد.
رییس جمهور گفت: ما در تمام استان‌ها قول انجام کارهایی را به مردم می‌دهیم که بتوانیم در این دوره ۴ ساله آن را بطور کامل و یا بخش اعظمی از آن را اجرایی کنیم.
دکتر روحانی خاطرنشان کرد: در مورد ۷۹ طرحی که برای استان قول دادیم تلاش می‌کنیم که آنها را در این دوره اجرایی کنیم البته رسانه‌ها باید این موضوع را پیگیری کنند. بهترین ناظر در مورد اجرایی شدن مصوبات رسانه ها هستند و در واقع بهترین ناظر رسانه‌ها از جمله رسانه‌های محلی هستند. نقش رسانه‌ها در این زمینه ارزشمند است. همه ما ممکن است نقص‌هایی داشته‌ باشیم و این مردم و رسانه‌ها هستند که باید این نقض‌ها را تذکر بدهند و راه را به مسئولین نشان دهند . مردم صاحب کشور و ما خدمتگزار مردم هستیم.
دکتر روحانی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد یکی از موانع پیشرفت استان افراطی گری‌هایی است که در برخی موارد دراین استان وجود دارد و حاشیه‌سازی‌هایی که ایجاد می‌شود و اینکه توصیه شما به جریان های سیاسی و اجتماعی چیست ،گفت: در مسیر حرکت معمولا عده ای هستند که نحوه سخن گفتن‌ها و طرح مباحثشان موجب ایجاد برخی از شبهه‌ها در ذهن مردم است که شایسته این استان و کشور نیست. من به وزرا توصیه کرده ام که دنبال حاشیه‌ها نروند چون عده‌ای می‌خواهند ما را درگیر این حاشیه‌ها کنند و ما نباید به سمت این حاشیه‌ها برویم.
وی با گرامیداشت سالگرد شهادت آیت‌الله بهشتی یاد آور شد: چند روز قبل از شهادت ایشان من خدمتشان رسیدم و به ایشان گفتم که چرا در تلویزیون به این تهمت‌هایی که زده می‌شود جواب نمی‌دهید؟ ایشان یک تامل چند ثانیه‌ای کردند وگفتند؛ فلانی من یک فرصت بیشتر ندارم و آن فرصت برای این است که به مردم خدمت کنم و قوه قضاییه را سامان بدهم و دو فرصت ندارم که یکی را برای پاسخگویی به تهمت‌ها قرار دهم.
رییس جمهور اضافه کرد: خیلی مهم است که مردم به اینگونه افراطی ها بگویند که گوششان بدهکار حرف‌هایشان نیست و به این حرف‌ها توجهی ندارند. اگر مردم به این مسائل بی‌اعتنایی کنند و توجه نکنند خود به خود از این معضل و مشکل فاصله می‌گیریم. 
دکتر روحانی تاکید کرد: رقابت سیاسی و نقد دلسوزانه اشکالی ندارد ولی گاهی اوقات حرف‌هایی زده می‌شود که واقعیت ندارد و با حقیقت نسبتی ندارد و بیشترشایعه پراکنی است و آن چیزی که باعث نگرانی می‌شود این است که مردم خدای نکرده گوششان بدهکار این حرف‌ها شود و به این حرف‌ها توجه کنند و از این مسائل نگران شوند.
رییس جمهوری ادامه داد: همه چیز با امید درست می‌شود و اصولا بحث انتظار و توجه به ولی عصر (عج) و آینده ای که در جهان منتظر هستیم بدست او ساخته شود یکی از آثار مهم این اعتقاد امید است. همیشه به عدالت و آینده و بهبود زندگی مردم امیدواریم اما اگر شایعات روی امید مردم تاثیر بگذارد، این خوب نیست و نامناسب است، چون مبنای حرکت ما براساس امید است . امید موتور حرکت ما به سمت جلو است. باید برخی از این افراطی‌ها را نصیحت کنیم. 
رییس جمهور در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه اگر سرمایه‌گذاران در استان لرستان حضور پیدا کنند به چه میزان این توان در بانک‌ها وجود دارد که بتواند به این سرمایه گذاران تسهیلات بدهند و از آنها حمایت کنند؟ گفت: بانک‌ها یک مقداری توانمندی‌شان کم است ما در تهران اخیرا یک سری جلسات در مورد بانک‌ها برگزار کردیم که چگونه بانک‌ها توانمند شوند و حضور بیشتری در این عرصه داشته باشند البته یک سری ایرادات به بانک‌ها هست. بانک‌هاخودشان متاسفانه بعضا بنگاه دار شده‌اند و پولی که درمی‌آورند برای بنگاه‌های مد نظر خود قرار می‌دهند، در حالیکه بانک‌ها باید سرمایه‌گذاری لازم را برای حرکت همه کارآفرینان انجام دهند.
دکتر روحانی ادامه داد: یکی ازعلل ضعیف بودن بانک‌ها این است که معوقات بانکی آنها را زمینگیر کرده است؛ البته طی این سال‌ها برخی سوءاستفاده‌ها نیز شد که قوه قضاییه به ناچار وارد عمل شد و این مسائل هم در مجموع روحیه مدیران بانکی را تضعیف کرد.
رییس جمهور گفت: ما درتلاش هستیم که هم از طریق بانک‌ها و هم صندوق، از سرمایه‌گذارانی که دراستان لرستان حضور پیدا می‌کنند، حمایت کنیم.
وی همچنین در پاسخ به سوالی درمورد آزادسازی حریم قلعه فلک‌الافلاک بعنوان یکی از آثار باستانی استان لرستان گفت: در این زمینه با نهادهای مربوطه صحبت می‌کنیم تا راه حلی را پیدا کنیم که مورد رضایت مردم باشد. 
رییس‌جمهور همچنین در پاسخ به سوالی در مورد حمایت از صدا وسیمای استان لرستان برای گسترش فعالیت‌های خود و دیجیتالی کردن شبکه‌های تلویزیونی استان گفت: نسبت به صداوسیما در سال گذشته علاوه بر اینکه بودجه آن را کامل دادیم، ۱۰۸ میلیارد تومان هم به عنوان کمک دولت دادیم به خاطر اجرای برخی از طرح‌هایی که مد نظرشان بود. البته صدا و سیما با تبلیغاتی که دارد، انشاء الله وضعش بهتر می‌شود.
رییس جمهوری در پاسخ به سوالی در مورد سرمایه گذاری در زمینه‌ نفت و گاز ، گفت: شرایط ما در نفت و گاز در سال‌های آینده بسیار بهتر می‌شود. تا آخر سال چند فاز پارس جنوبی نهایی می‌شود و سال آینده نیز چند فاز دیگر و تصمیم داریم در ۳ تا ۴سال آینده تمام فازهای پارس جنوبی تکمیل و پروژه های گازی هم عملیاتی ‌شود. 
دکتر روحانی اضافه کرد: در نفت هم برنامه توسعه داریم اگر بخاطر تحریم نتوانستیم ظرفیت سازی کنیم در سالهای آینده ظرفیت سازی هم خواهیم کرد. تا به امروز هرچه تولید نفت داشته‌ایم ،فروخته‌ایم و ان‌شاءالله ظرفیت تولید و فروش ما بیشتر و دست ما برای سرمایه‌گذاری بازتر می‌شود. 
دکتر روحانی تاکید کرد: از تحریم هم عبور خواهیم کرد و دنیا هم ناچار است در برابر اراده ملت ایران سر فرود آورد.
رییس جمهوری عصر پنج شنبه در پایان سفر دو روزه به استان لرستان به تهران بازگشت.

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=52187

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.