تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
4

انتشار فراخوان طرح ساماندهی میرملاس و هومیان/ نقوش صخره ای بی نظیر به جهانی شدن می اندیشند

  • کد خبر : 52627
  • 09 تیر 1393 - 11:28

 به دنبال پیگیریهای رسانه های مختلف استان به ویژه خبرگزاری مهر در راستای نقوش صخره ای میرملاس و هومیان شهرستان کوهدشت که منجر به ضرب الاجل استاندار لرستان شد اداره کل میراث فرهنگی فراخوان طرح ساماندهی میرملاس و هومیان را منتشر کرد. به گزارش میرملاس به نقل مهر، رسانه های مختلف استان لرستان  با انتشار […]

 به دنبال پیگیریهای رسانه های مختلف استان به ویژه خبرگزاری مهر در راستای نقوش صخره ای میرملاس و هومیان شهرستان کوهدشت که منجر به ضرب الاجل استاندار لرستان شد اداره کل میراث فرهنگی فراخوان طرح ساماندهی میرملاس و هومیان را منتشر کرد.

به گزارش میرملاس به نقل مهر، رسانه های مختلف استان لرستان  با انتشار دهها گزارش خواستار ساماندهی نقوش صخره ای میرملاس و هومیان که بازخورد این امر موجب واکنش استاندار لرستان در جلسه کارگروه گردشگری استان شد و هوشنگ بازوند خواستار جلوگیری از تخریب این میراث ۱۲ هزار ساله شود.

روز گذشته استاندار لرستان در جلسه کارگروه گردشگری با اشاره به دغدغه های مردم، فعالان میراث فرهنگی و رسانه ها برای نجات نقوش صخره ای میرملاس و هومیان گفت ظلم است که این اثر تاریخی را به راحتی از بین ببریم.

بازوند در همین جلسه از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خواست که هر چه سریعتر برنامه ریزی لازم را برای جلوگیری از تخریب این اثر تاریخی چند هزار ساله را تدوین کند.

این سخنان استاندار لرستان در کمتر از یک روز واکنش متولیان امر در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان را به دنبال داشت به نحوی که صبح امروز دوشنبه فراخوان طرح ساماندهی میرملاس و هومیان منتشر شد.

 

 

در این فراخوان آمده است: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان در نظر دارد طرح مطالعه و ساماندهی نقوش صخره ای میرملاس و هومیان شهرستان کوهدشت را به مشاور واجد صلاحیت و با تجربه واگذار نماید. لذا از همه مشاوران دارای رتبه و صلاحیت در این زمینه دعوت می شود اسناد و مدارک خود را به مدت حداکثر پنج روز پس از انتشار آگهی به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان واقع در خرم آباد- خیابان ۶۰متری – خیابان شهیدچمران – خیابان شهید جهان آرا ارسال نمایند. متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره تلفنهای ۳۲۴۳۶۶۵ و۳۲۲۳۰۹۷ -۰۶۶۱ تماس حاصل کنند.

در این فراخوان آخرین مهلت تحویل اسناد ارزیابی کیفی ۵ روز پس از انتشار فراخوان عنوان شده و وعده داده شده است که پنج روز پس از وصول اسناد ارزیابی کیفی اسناد وصولی صورت می گیرد.

برداشتن این گام برای ساماندهی این میراث ارزشمند جهانی در حالیست که دو اثر میرملاس و هومیان در انتظار ثبت جهانی هستند و ساماندهی آنها می تواند در این روند تسریع کند.

 

 

بنابر این گزارش غار میرملاس” که در ۱۷ کیلومتری شمال کوهدشت در بالای کوهی به نام ” سرسورِن ” واقع شده نخستین غاری است که بر روی دیوار آن که قسمت هایی از آن نیز فرو ریخته است، رنگین نگاره هایی کشف شد.

همچنین کوه هومیان نیز از دیگر کوههای شهرستان کوهدشت است که در خود بخش دیگری از هنرمندی مردمان این سرزمین در رسم نقوش صخره ای را در خود جای داده است.

این در حالیست که میرملاس با نقاشی های دوازده هزار ساله و همچنین هومیان نامهایی آشنا برای باستان شناسان دنیا محسوب می شوند اما مانند دیگر آثار مشابه در این زمینه رنگ حفاظت و حراست را به خود ندیده اند.

نقاشی هایی از سوار و شکار مربوط به انسان های بومی اولیه که سالهای اخیر دور از چشم حفاظت متولیان امر شاهد هجوم یادگاری نویسان زیادی بوده است و انفجارهای پی در پی جویندگان گنج و روشن کردن آتش توسط افراد ناشناس در زیر نقوش صخره ای، غار تاریخی میرملاس را به ویرانه ای تبدیل کرده است.

 

 

روند تخریب ها در میرملاس به گونه ای بوده که موجب از بین رفتن و محو شدن بسیاری از تصاویر این میراث کهن بشر شده است و اگر به همین منوال پیش برود، دور نیستند روزهایی که از این اثر تاریخی دیگر اثری باقی نماند و این میراث بی همتا به صخره ای شکسته و بی تصویر تبدیل شود.

سال ها است که قول نصب قاب شیشه ای و افزایش حفاظت از این آثار باستانی از سوی مدیران مختلف میراث فرهنگی لرستان مطرح شده ولی تاکنون چندین وعده دهنده آن رخت مدیریت از تن به در کرده و هنوز جامه عمل به تن این وعده پوشانده نشده است.

این در حالیست که جویندگان گنج به جان این اثر تاریخی ارزشمند افتاده اند. جویندگانی که به هوای گنجی که وجود ندارد زمینه نابودی یکی از ارزشمندترین میراث بشر را فراهم آورده اند و وظیفه مسئولان میراث فرهنگی است از این فاجعه جلوگیری کنند.

 

 

مطابق اظهار نظر کارشناسان این حوزه تنها غارنگاره های کرکس و لاسکوی فرانسه و آلتامیرای اسپانیا از لحاظ پیشینه و اهمیت به پای نقاشی نقوش صخره ای هومیان و میرملاس در استان لرستان می رسند؛ موضوعی که باعث شده ثبت جهانی این آثار در دستور کار قرار گیرد و حتی این دو غار در قالب مجموعه غارهای لرستان در فهرست موقت جهانی نیز به ثبت رسیده اند.

با این وجود همچنان طرح حفاظتی این غارها طی سالهای گذشته بلاتکلیف بود تا بیم این موضوع باشد که تا ثبت جهانی دائمی این آثار باستانی دیگر اثری از این رنگین نگاره ها باقی نماند.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=52627

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 8در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۸
  1. ا دس یادگاری هاوارمه ادس تخریب فرار مه فرار مه

  2. اگر بجای آن همه هزینه های گزاف برای اکتشاف منابع زیر زمینی از جمله نفت که اقتصاد این مملکت را تماما به خود وابسته کرده و برای رهایی از آن هیچگونه گریزی پیدا نمیشود ،به حفظ آثار باستانی و زیباسازی حریم این آثار ارزشمندِ تاریخی و عرضۀ آن به جهانیان میپرداختیم علاوه برموفقیت در معرفی پیشینۀ افتخار آمیزِ ایران وایرانی قطعا از موقعیت اقتصادی بهتری بهره مند می شدیم

  3. به نظر من در فرایند جهانی کردن این مکان ارزشمند باستانی ابتدا باید ساختارها را مدنظر قرار داد باید فرهنگ سازی شود. در راستای حفظ این آثار چه انتظاری از اقشار مختلف استان به ویِژه شهروندان کوهدشتی داریم وقتی که خود مسولان نه شناختی از این آ]ثار دارند و نه توجهی کرده اند.آیا تاکنون میدانی پارکی شهرکی و …از شهرستان کوهدشت ویا مرکز استان به اسم این مکانها نامگذاری شده است؟ آیا آموزش پرورش چقدر در راستای معرفی و شناخت این آثار تلاش کرده است آیا چرا یک واحد درسی در رابطه با میراث فرهنگی کشور ارائه نمیشود چرا از یک دانش آموخته باستانشناسی دعوت نمیشود جهت سخنرانی در مدارس و دانشگاههای شهرستان و استان. متأسفانه آنقدر اوضاع اقتصادی شهرستان متزلزل است که جای گلایه نمیگدارد مثلا بگوییم اسم یکی از محصولات شهرستان به اسم این آثار نامگداری شود.چرا میراث استان و ارگانهای مربوطه تاکنون همایشی ملی ویا بین المللی در راستای معرفی و شناخت میراث لرستان (مثلا مفرغهاٰ پلها سنگ نگارهها دورانهای پارینه سنگی و…)برگزار نمیکند چرا از فارغ التحصیلهای باستانشناسی استان و شهرستان دعوت نمیشود چرا واقعا چرا ؟ نه عزیزان من با شعار درست نمیشود با دست خالی هیچ اثری نه تنها جهانی نمیشود بلکه حفظ هم نمیشود. هرچیز باید در جای خود باشد تا قله های ترقی طی شود

  4. دوست ارجمندم جناب امین آزادبخت !

    دست مریزاد حسن توجه حضرتعالی به آثار تاریخی ،پیشینه فرهنگی – هنری و هویت ملی و قومی این دیار

    نشانه ی درایت و شایسته ی سپاس است.قطعا”اگر این آثار در استان های اصفهان ،فارس و یا همدان قرار

    داشت مورد توجه توریست هایی از جهان قرار گرفته بود اما چه باید گفت !؟

    ” از دشمنان برند شکایت به دوستان ***چون دوست دشمن است شکایت کجا بریم ”

    تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل . . .

  5. دستانی هستند که نمی خواهند لرستان گلستان شود به قول استاد امرایی ( برا بی کسی بمری ) هیچ استانی به اندازه لرستان نخبه و تحصیلکرده و مسئولین تراز بالا نداره ولی مسئولین تراز بالامون همواره در صدد ارتقاء جایگاه خود هستند و در نتیجه نخبگانمون بی کس و بی پارتی بیکار و دربدر در پی کار

  6. به این غلظت هم نیست نخبگان هیچوقت بیکار نمیمونن معمولا متوسط ها و خوب ها بیکارند عمرا نخبه ی بیکار داشته باشیم

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.