تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
5

پروژه های نیمه فعال و تعطیل لرستان در دولت تدبیر و امید جان تازه ای می گیرند

  • کد خبر : 52631
  • 09 تیر 1393 - 11:37

    هوشنگ بهرهی / میرملاس نیوز :  با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و برنامه ریزی های علمی و کارشناسی این دولت در زمینه رشد و شکوفایی اقتصاد کشور، طرح ها و پروژه های غیرفعال، نیمه فعال و تعطیل شده استان لرستان، جان تازه ای به خود گرفته و بسیاری از این […]

81211399-5778536

 

38256020974820940682

 

هوشنگ بهرهی / میرملاس نیوز :  با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و برنامه ریزی های علمی و کارشناسی این دولت در زمینه رشد و شکوفایی اقتصاد کشور، طرح ها و پروژه های غیرفعال، نیمه فعال و تعطیل شده استان لرستان، جان تازه ای به خود گرفته و بسیاری از این پروژه ها و ظرفیت ها، احیا و فعال شده اند.

 رویکرد محوری دولت تدبیر و امید و مدیریت ارشد اجرایی استان لرستان برای احیای ظرفیت ها و پروژه های اقتصادی تعطیل و راکد مانده استان، زمینه سازی برای جذب و جلب سرمایه های بخش خصوصی و مشارکت این بخش در به حرکت در آوردن چرخ های اقتصادی استان با مشارکت فعال و موثر دولت و بخش خصوصی است.

برهمین اساس، پرونده احیا و فعالیت مجدد، بسیاری از طرح ها و واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی استان لرستان که در سنوات گذشته بنا به دلایل مختلفی تعطیل و یا با کمترین ظرفیت به حیات خود ادامه می دهند، روی میز مدیران ارشد و مسوولان اجرایی استان و دولت قرار گرفته است.

در این زمینه مجتمع کشت و صنعت لرستان با سابقه ۱۵ ساله تعطیلی، با سرمایه گذاری یک فعال بخش خصوصی خارجی در حال احیا و فعالیت مجدد است.

احیای مجدد این مجتمع عظیم صنعتی، تولیدی که یکی از مطالبات عمومی و بحق مردم لرستان به ویژه شهرستان خرم آباد است، علاوه بر ایجاد یک هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی جدید، لرستان را به عنوان قطب دامپروری کشور، مطرح کند.

این مجتمع عظیم اقتصادی که در زمینی به مساحت یک هزار و ۳۰۰ هکتار در زمان فعالیت خود امکانات و تجهیزات عظیمی نظیر کارخانه تولید خوراک دام، چهار دستگاه پمپ انتقال آب به مخزن ۱۲ هزار متر مکعب، ۲۲ سیلوی استوانه ای هر کدام به ظرفیت دو هزار تن، چهار دستگاه انبار علوفه فلزی مکعبی هر کدام به مساحت ۹۵۰ متر مربع، چهار دستگاه سالن مرغ تخم گذار به ظرفیت ۲۰۰ هزار قطعه ، ۲۰ سوله نگهداری دام، چند استخر ذخیره آب ، ۲۲ هکتار باغ انگور، سیب، زیتون و پسته و ۱۰ هکتار زمین دیم و آبی داشت، از ۱۵ سال بیش به دلیل بروز برخی مشکلاتی از جمله سوء مدیریت و مشکلات مالی حدود ۱۵ سال است که تعطیل شده و فعالیتی ندارد.

تعطیلی این واحد عظیم تولیدی و اعلام ورشکستگی مجتمع، برای مردم لرستان به یک تراژدی غمناک تبدیل شد که چرا استان محرومی مانند لرستان، باید شاهد ورشکستگی و تعطیلی مجتمع های بزرگ و فعال صنعتی، تولیدی و اشتغالزایی خود باشد.

دراین میان، سیاست های اشتباه در زمینه واگذاری مجتمع های بزرگ تولیدی وابسته به دولت به بخش خصوصی نیز یکی از عوامل موثر در تعطیلی این مجتمع عظیم و فعال اقتصادی استان لرستان است.

واگذاری این مجتمع به بخش خصوصی که با هدف رونق و شکوفایی بیشتر و بهتر آن انجام شد، متاسفانه به دلیل سوء مدیریت و کم توجهی و ناتوانی مجموعه مدیریتی، همچون بسیاری دیگر از مجتمع های اقتصادی واگذار شده استان لرستان به بخش خصوصی، نه تنها رونقی نداشت، بلکه در نهایت نیز تعطیل شد.

تعطیلی این مجتمع در حالی است که بیش از چهار هزار فارغ التحصیل بخش کشاورزی جویای کار در لرستان وجود دارد و استفاده از توان و ظرفیت این نیروی انسانی متعهد و متخصص، نقش مهمی در رشد و شکوفایی بخش های اقتصادی استان لرستان از جمله حوزه کشاورزی دارد.

با آغاز بکار دولت یازدهم، مدیریت ارشد اجرایی استان لرستان، تلاش فراوانی را برای احیای دوباره این مجتمع آغاز کرد و سرانجام یک سرمایه گذار خارجی از کشور عربستان سعودی توانست با انجام مراحل قانونی و از بین پنج هلدینگ برزگ اقتصادی، برای سرمایه گذاری دراین مجتمع و احیای مجدد آن، انتخاب شود.

به گفته استاندار لرستان، برنده این مزایده سوابق فراوانی در صنعت توریسم در کشورهای مختلف از جمله ایران، عراق و سوریه دارد و اکنون مقدمات اجرای سرمایه گذاری در مجتمع کشت و صنعت لرستان را نیز کار را نیز فراهم کرده است.

در نهایت این سرمایه گذار خارجی با ۲۰۰میلیون دلار سرمایه قصد راه اندازی این مجتمع را دارد.

مجتمع تجاری، مسکونی کیو نیز با زیر بنای ۱۵۰هزار متر مربع شامل دو برج ۲۵ طبقه ای با کاربری تجاری، اداری و مسکونی، یکی دیگر از طرح های راکد شهرستان خرم آباد است که عملیات ساخت آن از حدود ۱۰ سال پیش تاکنون نیمه کاره مانده است.

این پروژه نیز با اقدامات موثر انجام شده برای احیای ظرفیت های خفته استان، توسط سازمان اقتصادی کوثر وابسته به بنیاد شهید کشور دوباره فعال و عملیات اجرایی آن از اوایل سال جاری آغاز شده است.

این سازمان برای اجرای این پروژه ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری خواهد کرد که با راه اندازی آن برای ۲۰۰ نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد خواهد شد.

احیای ظرفیت ها و پروژه های تعطیل شده استان لرستان ظرف شش ماهه اخیر، همچنین منجر به شتاب بخشی به روند اجرای پروژه عمرانی راه آهن دورود – بروجرد – خرم آباد – اندیمشک نیز شده است.

برای اجرای این طرح برغم کلنگ زنی آغاز طرح در سه سال پیش، نیمه کاره مانده بود، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به عنوان مجری، آستین همت بال زده است.

این قرار گاه ۶۰۰میلیارد تومان برای اجرای این طرح پیش بینی کرده است که با راه اندازی این طرح ۴۰۰نفرمشغول بکار خواهند شد.

قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا علاوه بر این طرح توسعه فرودگاه و تبدیل به فرودگاه بین المللی خرم آباد را با ۵۳میلیارد تومان در دستور کار خود قرار داده است.

با اجرای این طرح که یکی از مطالبات مردم استان لرستان از دولت برای امکان پرواز هواپیما های پهن پیکر و برقراری پروازهای حجاج از لرستان است، باند سطوح پروازی تطویل و افزایش مقاومت خواهد شد.

همچنین ،ساماندهی و افزایش پرواز های خرم آباد- تهران و پروازهای خرم آباد مشهدکه در طول سال پرواز های نا منظم و یا نیمه تعطیل داشت قرار است از شش پرواز به ۲۴پرواز در هفته افزایش یابد.

در زمینه احیاء طرحها نیز می توان به ساخت هتل صخره ای پنج ستاره خرم آباد اشاراه کرد که بیش از ۱۳سال است به صورت تعطیل در آمده است.

این هتل در یکی از بهترین نقاط شهر خرم آباد احداث شده که می تواند ظرفیت مناسبی برای استان و کشور باشد.

برای تکمیل این طرح هشت میلیارد تومان توسط بخش خصوصی و مشارکت بانک صنعت و معدن سرمایه گذاری شده که با بهره برداریاز آن ۱۰۰نفر مشغول بکار خواهند شد.

مجتمع گلخانه ای دیناروند با مساحت ۳۷هکتار بعد از هشت سال تعطیلی قرار است با ۵/۴میلیارد تومان و اشتغال زایی ۲۰۰نفر ۲۰۰نفر در هفته دولت سال ۹۳افتتاح شود و همچنین پل روگذر جهاد گران خرم آباد با هشت سال طول مدت تعطیلی، با حجم سرمایه گذاری ۳۰۰/۷میلیارد تومان و ۲۰۰نفر اشتغال دربهمن ماه امسال به بهره برداری خواهد رسید.

از جمله طرح های که در شهرستان خرم آباد بین یک تا سه سال است به صورت تعطیل و یا نیمه فعال بودند می توان به پل روگذر ۹دی ، پروژه آزاد راه خرم آباد – اراک و سد ایوشان اشاره کردکه به ترتیب ۵/۲ میلیارد تومان ، ۹۶۰میلیارد تومان و ۱۵میلیارد توکان فعالیت مجددخود را از سر گرفتند و در مجموع برای ۳۷۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

احیاء ظرفیت ها و پروژه های تنها به شهرستان خرم آباد ختم نشده است چرا که مجتمع تجاری اداری هشت بهشت و فدک و احداث کمربندی شهرستان بروجرد نیز هر کدام با هفت سال طول مدت تعطیلی، درحال حاضر ۷۳میلیارد تومان برای آنها سرمایه گذاری شده که فعالیت خود راادامه دهد.

در شهرستان پلدختر نیز سه ایستگاه پمپاژ چم مهر ، رنگین بان و واشیان بالغ بر هشت میلیارد تومان حجم سرمایه گذاری برای آنان در نظر گرفته شده است که این طرح ها پس از دو الی چهار سال تعطیلی فعالیت مجدد این طرح ها آغاز شود.

با راه اندازی این طرح ها در مجموع برای ۱۵۰نفر فرصت شغلی ایجاد شده و قرار است تا در سال جاری به بهره برداری برسند.

کارخانه فارسیت و سد مروک در شهرستان دورود با دوسال تعطیلی در سوم خرداد امسال فعالیت مجدد خود را با حجم سرمایه گذاری ۲۵میلیارد تومان و اشتغا ل زایی ۳۰۰نفر آغاز کرده همچنین منطقه ویژه اقتصادی و کارخانه داروسازی دامی بایر افلاک هم پس از دوسال توقف عملیات اجرایی در سال جاری با حجم یک ۸۶میلیارد تومان جان تازه ای گرفتند و به چرخه فعالیت بازگشتند.

در شهرستان سلسله نیز دو ایستگاه پمپاژ کشورزه و علی آباد نیز پس از ۱۳سال و ۱۷سال با حجم سرمایه گذاری یک میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان فعالیت خود را آغاز کردند و در این زمینه برای ۴۰۰نفر فرصت شغلی ایجاد شد.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=52631

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۴
  1. با روی کارآمدن دولت روحانی تمام پروژه های عمرانی تعطیل و پس از فشار افکار عمومی و اصحاب رسانه و رکود دولت در فعالیتهای عمرانی اکنون مجبور به فعال نمودن پروژه ها شدند اگرچه بدنبالبهربرداری سیاسی از این موضوع هستند اما مردم خیلی خوب می فهمند

  2. با روی کارآمدن دولت روحانی تمام پروژه های عمرانی تعطیل و پس از فشار افکار عمومی و اصحاب رسانه و رکود دولت در فعالیتهای عمرانی اکنون مجبور به فعال نمودن پروژه ها شدند اگرچه بدنبال بهربرداری سیاسی از این موضوع هستند اما مردم خیلی خوب می فهمند

  3. در کوهدشت هم هیچ طرح نیمه کاره ای به نتیجه نمی رسد این است عدالت!!!!!!

  4. جناب ما قبول شده های ازمون استانداری رو سر کار ببر هیچی نمیخایم/کجایی احمدی که یادت به خیر

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.