- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

رسانه های محلی و پی گیری مطالبات مردم

untitled

 

عزت اله امیری (امرایی ) / میرملاس نیوز : 

رسانه های محلی ونقش آنها در پی گیری مطالبات مردمی

امروزه به طور کلی به هر وسیله ای که بتواند اخبار واطلاعات مورد نیز مخاطبان را در اختیار انها قرار بدهد رسانه می گویند واگر روز گاری رادیو تنها رسانه مورد استفاده مردم بود وبا گذشت زمان تلویزیون وروزنامه ها وهفته نامه نیز به جمع رسانه ها اضافه شدند اما هم اکنون فراگیر ترین مصداق برای رسانه ها قضای مجازی و سایت های اینترنتی می باشد چرا که تمام رسانه های قبلی اعم از رادیو وتلویزیون و روز نامه را می توان به صورت یگجا در فضای مجازی دید.
با توسعه کمی وکیفی رسانه ها اگر در گذشته مردم فقط اخبار مهم و مربوط به پایتخت ها و شهر های بزرگ را می توانستند دریافت کنند امروز به یمن سایت های اینترنتی اخبار ریز ودرشت روستاها و شهر های کوچک همانند شهر های بزرگ در زمان بسیار کوتاهی در سراسر کشور پخش می شود وبه همین دلیل رسانه های محلی هر شهرستان می تواند نقش بسیار مهمی در شناساندن ان شهرستان به افکار عمومی باشد یعنی مثلا افرادی که هر گز گذرشان به شهرستان کوهدشت نیفتاده است با خواندی سایت میر ملاس می توانند یک تصویر کلی از این شهرستان و مسائل و مشکلات ان و هم چنین مزیت ها وتوانمندی های این شهرستان را در ذهن خود تداعی کنند.
یکی از تفاوت های بارز رسانه های محلی با رسانه های ملی وابسته نبودن انها به مراکز قدرت دولت ها می باشد .رسانه های ملی وابسته به وزارت خانه ها ومراکز تصمیم گیر کشور هستند ودر نتیجه این رسانه ها با نگاه دولت مردان و موافق ایده های انها منتشر می شوند ودر نتیجه استقلالای که در رسانه های محلی دیده می شود در انها وجود ندارد ورسانه ها ی محلی با توجه به این که ازطرف مردم مدیریت می شوند و نظر وافکار مردم در این رسانه ها دیده می شود مورد توجه مردم واقع می شوند وطرح مشکلات و مطالب محلی باعث ارتباط و وابستگی مردم به رسانه های محلی می شود .
در رسانه های محلی این خبر نگاران نیستند که به دنبال سوژه مناسب برای جذب مخاطب می گردند بلکه خود مردم از طیف ها و دسته های گوناگون سوژه های جذاب ومورد قبول را در اختیار مدیران رسانه فرار می دهند .
با توجه به نفوذی که رسانه های محلی بر افکار عمومی هر منطقه دارند مدیران سیاسی و روسای احزاب سیاسی در مقاطع حساس مانند انتخابات نیاز به در اختیار گرفتن فضای عمومی جامعه به نفع گروه خود را دارند و به همین دلیل رسانه های محلی مورد تهدید قرار می گیرند که دراین زمان نقش مدیریت رسانه در جهت حفظ استقلال رسانه می تواند اعتماد مردم را به رسانه برای همیشه بیمه نماید چون در صورت تسلیم شدن رسانه فراگیری خود را از دست خواهد داد ومخاطبان دیگر اعتماد خود را به رسانه از دست می دهند چرا که رفتن به سمت هر جریان سیاسی به صورت یک جانبه باعث می شود که نقاط قوت ان جریان برجسته ونقاط ضعف ان از سوی رسانه کتمان شود واین تاثیر منفی براستقلال ریانه دارد..
از ویژگی های یک رسانه محلی گرفتن پاسخ از مسئولان محلی برای سولات مردم می باشد و برای این منظور باید مدیران رسانه با مسئولان محلی رابطه ای خوب ورسمی داشته باشند اما باید توجه کنند که از این رابطه برای کار های شحصی استفاده نکند چرا که در ان صورت باید رسانه بجای تریبون مردم تریبون مسئولان دولتی شود.

 رسانه های محلی وبومی می توانند نقش یک نهاد ناظر واقعی را برای مسئولان دولتی شهرستان ومنطقه داشته باشند چرا که در هر اداره و نهاد دولتی اخبار ریز و غیر رسمی وجود دارد که فاش شدن انها می تواند سبب اصلاح امور به نفع مردم باشد و چون در همه ادارات ونها د های دولتی افرادی هستند که به راحتی می توانند با رسانه های محلی ار تباط بر قرار نمایند .
همان طور که در سطح ملی وجهانی رسانه ها می توانند در مقاطع حساس تاثیر خود را بر افکار عمومی جامعه به نفع یا به ضرر یک جریان وگروه خاص بگذارند رسانه های محلی وبومی شاید نقش مهمتر وبهتری را در تاثیر گذاری بر افکار عمومی داشته باشند..
امروزه وفتی در بعد جهانی می خواهند مثالی برای تاثیر گذاری رسانه ها بر افکار عمومی بزنند بر نقش رسانه ها در شکست ژان ماری لوپن در فرانسه در دور دوم انتخابات تا کید می کنند . در این انتخابات ژان ماری لوپن چپ گرا در فرانسه با اختلاف زیادی در دور اول بر رقیب خود پیروز شد اما در فاصله یک هفته تا دور دوم انتخابات رسانه ها فرانسه و کشور های غربی توانستند با تاثیر بر افکار عمومی شکست غیر منتظره ژان ماری لوپن را در دور دوم رقم بزنند که تمام تحلیل گران سیاسی بر نقش صدر صدی و اتحاد رسانه ها برای این شکست واقف هستند.
در سطح ملی و کشور خودمان هم می توانیم به دو انتخابات اخیر ریاست جمهوری اشاره کنیم که حتما خوانندگان عزیز می دانند که تا قبل از مناظره ها نظر سنجی ها چگونه بود ودر جریان مناظره ها سبد های رای کاندیدا ها جابجا شدند .
در سطح بومی ومحلی نقش رسانه ها در پی گیری مطالبات محلی می تواند بیشتر باشد.به نظر می رسد بالاترین سطح برای پی گیری مطالبات محلی تاثیر رسانه های محلی بر افکار عمومی انها در تصمبم گیری حساس مانند انتخابات باشد.
اولین کار یک رسانه برای حل مشکلات مردم شناسایی مشکلات واقعی مردم اعم از اقتصادی وفرهنگی وعلمی و بهداشتی و …….. می باشد و رسانه باید به صورت متمادی این مشکلات را در رسانه درج نماید تا هم مردم وهم مسئولان به اهمیت انها واقف شوند. پس از شناخت این مشکلات باید راه حل های پیشنهادی توسط رسانه ارائه گردد.
پی گیری مطالبات مردمی به صورت مستمر باعث می شود که مشکل از سوی مردم ومسئولان به فراموشی سپرده نشود .اگر یک رسانه پس از پی گیری مطالبات مردمی نتواند به نتیجه دلخواه مردم برسد مهمترین راهبرد رسانه برای حل مطالبات مردمی را به صورت ضمنی در اختیار مردم قرار داده است .
این راهبرد همان تصمبم گیری مردم در مورد سپردن زمام امور به دست مسئولانی است که می توانند مشکلات مردم را حل نمایند که چنین راهبردی خوشبختانه به صورت مرسوم وکاملا قانونی در نظام مقدس جمهوری اسلامی در اختیار مردم است واین راهبرد همان انتخابات می باشد که مردم می توانند زمام امور را به دست کسانی بدهند که بتوانند مشکلاتی را که قابل حل شدن هستند حل نمایند.
در پایان می خواهم یاد آوری کنم اگر شهرستان کوهدشت ورومشگان در سال های قبل مانند امروز رسانه های مجازی همچون میر ملاس وغیره داشتند شاید اکنون بجای شهرک مهاجران در پتروشیمی اراک ما نیز شهرکی یا بهتر بگویم شهری به اندازه کوهدشت برای کار مندان پتروشیمی در شهرستان کوهدشت داشتیم. شاید باورش برایتان سخت باشد اما مطمئن باشید اگر ان روز ها مردم شهرستان مانند امروز که کوچکترین خبر ریز ودرشت شهرستان در کوتاه ترین زمان ممکن توسط همین سایت به مخاطبان عرضه می شود اگر مردم می دانستند شاید امروز بجای تاسف برای حادثه سعادت اباد و هزاران حادثه ریز ودرشت که در رسانه ها درج نمی شود جوانان همشهری من وشما بجای آواره بودن در تهران برای کار گری باعث رونق افتصاد کشور می شدند.
حقیر بخوبی بیاد دارم که مهمترین مطالبه مردم شهرستان کوهدشت ورومشگان پس از آرامش در کشور بعد از جنگ احداث یک سد مانند سایر استان ها برای ابی نمودن زمین های کشاورزی بود.همان مردمی که در جریان جنگ تحمیلی دین خود را به انقلاب ونظام ادا کردند و امروز هم هر جا نظام احتیاج داشته باشد با جان ودل از نظام حمایت می کنند.
تا جایی که هم سن وسال های من بیاد دارند زمین فوتبال شهرستان کوهدشت(ورزشگاه) داستان های زیادی از حضور مردم برای استقبال از مسئولان واحداث سد در شهرستان کوهدشت در دل خود دارد.
در دولت سازندگی بیاد دارد که رییس جمهور پس از انکه اعلام نمود قرار داد احداث سد (نمی دانم ان زمان چه نامی داشت چون با گذشت زمان طولانی شاید چندین نام برای سد کوهدشت عوض شده است) توسط شرکت قدس بسته شده و ظرف ۲ یا ۳ سال اینده اب سد به کوهدشت ورومشگان می اید شاید چمن ورزشگاه تحمل پایکوبی و شادی مردم حاضر در ورزشگاه را به خاطر این که بعدا دیگر به خاطر احداث سد تشنگی نخواهد کشید را با جان ودل خرید.
در دولت اصلاحات نیز دوباره ورزشگاه با همان طراوت و شادابی مردم منتظر خبری از آبی نمودن زمین های کوهشت ورومشگان بود.این بار نیز اقای خاتمی همانند سلف خود خبر از ابی نمودن زمین های کوهدشت ورومشگان وتبدیل شهرستان به بهشت سبز غرب کشور را داد اما پس از ۸ سال که دولت اصلاحات رفت کار احداث سد از روی کاغذ فراتر نرفت و در این میان صدای هیچ کسی هم در نیامد و هیچ رسانه ای هم پی گیری نکرد.
باروی کار آمدن دولت احمدی نژاد برای بار چندم ورزشگاه اماده پایکوبی و صلوات برای احداث سد (واین بار دیگر اسم هم داشت معشورهو قرار بود توسط قرار گاه خاتم الانبیا ساخته شود) بود .
برای مردم شهرستان کوهدشت که دولت احمدی نژاد به علت احداث نمودن بیش از حد سد بر روی رودخانه ها توسط کارشناسان آبی و محیط زیست مورد انتقاد قرار گرفت فرصتی بهتر از این پیدا نمی شد چرا که در دولتی که نام عدالت محور بر خود نهاده بود عدالت حکم می کرد که استانی که ۱۲ درصد اب های جاری کشور را دارد نه ۱۲ درصد بلکه حداقل یک سد در معیار ملی را داشته باشد.
آقای احمدی نژاد که از دو جهت با دولت های سابق تفاوت داشت امید زیادی در دل مردم گذاشت که این بار دیگر نگران نباشید ومعشوره از روی کاغذ و سخنرانی به عرصه وجود واقعی قدم خواهد گذاشت.تفاوت اول این بود که حقیقتا احمدی نژاد بودجه زیادی را برای مناطق دور افتاده و محروم در نظر گرفت و بودجه ای که تا ان زمان فقط سر از تهران وشیراز واصفهان و در می اورد این بار به ایلام وسیستان ولرستان وغیر رفت و تفاوت دوم در آمد زیاد دولت از فروش نفت بود.نمی دانم چرا اما وقتی احمدی نژاد در دور دوم سفر به لرستان اعلام نمود (در ورزشگاه تختی خرم اباد)که ما پول برای لرستان فرستادیم اما این پول ها جذب نشده است وبه مرکز برگشت خورده باورم شد که شاید ما مردم لرستان خودمان هم مقصریم .در ان زمان که استان های دیگر در فکر گرفتن ردیف ملی برای پروژه های استان خود بودند ما حتی نتوانسته بودیم بودجه اختصاص داده شده را جذب کنیم .شاید اگر در ان زمان چند رسانه قوی مانند امروز معشوره را پی گیری می کردند کار معشوره به اما واگر کشیده نمی شد که اکنون تازه یاد مسئولان افتاده که معشوره مجوز دارد یا ندارد ؟
به داستان معشوره اضافه کنید که هر کاندیدای ریاست جمهوری مانند ناطق نوری و محسن رضایی و دیگر مسئولان به کوهدشت امدند وعده دادند مردم کوهدشت را به معشوقه خود یعنی معشوره می رسانند اما تا کنون هیچ کدام محقق نشدند.
شاید برخی به راقم این سطور وبه حقیر ایراد بگیرند که چرا در انتهای مطلبتان باز سر از معشوره در اوردید؟حقیقت ماجرا این است که با اوضاع اقتصادی کشور دیگر مانند سابق نیست که دولت بتواند پروژه عظیم مانند پتروشیمی وغیره را در شهرستان احداث کند چون اولا از نظر آماری در دولت سابق تمام شهرستان ها واستان های کشور تا دلتان بخواهد از هر نوعی پالایشگاه وکار خانه وپتروشیمی مجوز گرفته اند و برخی به بهره برداری رسیده و برخی در حال اتمام هستند به نظر کارشناسان پروژه های در حال احداث در تمام زمینه ها جوابگوی نیاز های کشور و صادارات ان در هر زمینه تا چند دهه اینده می باشند ودوما در شرایط فعلی بیشتر پروژه ها با توجه به عزم دولت برای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی وخصوصی سازی باید هزینه قسمت زیادی از انها توسط بخش خصوصی تا مین گردد که در لرستان کمتر می توان سرمایه گذارانی را در این حد یافت پس چاره ما فقط معشوره است چرا که شما بخوبی می دانید ما با این که این پروژه در حال احداث می باشد متاسفانه به دلایلی که فقط برای استان ما مصداق دارد می خواهند ان را تعطیل کنند حال اگر ما بخواهیم از صفر شروع کنیم دیگر ته ماجرا را خودت حدس یزن. پس مهمترین مطالبه ما معشوره است چرا که دیگر مطالبات ما شاید در طول حل مشگل معشوره باشند چون اگر خیلی هم بدبینانه قضاوت کنیم با اثرات معیشتی و اشتغال زایی که معشوره دارد می توان پیش بینی کرد که در صد زیادی از مطالبات مردمی حل می شود.
درپایان به عنوان یکی از هزاران نفری که در شهرستان کوهدشت چشم امید به احداث معشوره دارند ار تمامی افرادی که در گذشته وهم اکنون در روند احداث این سد تلاش نموده اند نهایت تشکر وقدر دانی را دارم .از دولت سابق ونمایندگان سابق و فعلی ، استانداران لرستان در گذشته وحال که در روند تنها امید مردم شهرستان یعنی احداث معشوره تلاش کرده اند تشکر می کنیم.