تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
5

مزارع ذرت مایه حیات بحرانی ترین دشت لرستان را سرکشید / تشنگی ۵ هزار نفر در ۱۰۰ متری شهر

  • کد خبر : 53015
  • 18 تیر 1393 - 1:28

  در حالی دست سفره‌های زیرزمینی بحرانی ترین دشت لرستان هر روز خالی تر می‌شود که مزارع ذرت به عنوان کشت آب دوست همان ته مانده مایه حیات این دشت را نیز سرکشید تا علاوه بر ده‌ها روستای کوهدشت، ساکنان شهرک امام خمینی در ۱۰۰ متری شهر کوهدشت نیز به معضل تشنگی گرفتار شوند. به […]

2 (14)

 

در حالی دست سفره‌های زیرزمینی بحرانی ترین دشت لرستان هر روز خالی تر می‌شود که مزارع ذرت به عنوان کشت آب دوست همان ته مانده مایه حیات این دشت را نیز سرکشید تا علاوه بر ده‌ها روستای کوهدشت، ساکنان شهرک امام خمینی در ۱۰۰ متری شهر کوهدشت نیز به معضل تشنگی گرفتار شوند.

به گزارش  میرملاس به نقل مهر، چندین سال خشکسالی پی درپی و پایین رفتن سطح سفره‌های آب زیرزمینی درکوهدشت باعث شده تا بیشتر روستاها و گاه شهر کوهدشت با مشکل آب آشامیدنی مواجه شوند به گونه ای که آبرسانی به تعدادی از این روستاها به وسیله تانکر انجام می‌گیرد.

هرچند با حفر تعدادی چاه در برخی مناطق روستایی کوهدشت مشکل تهیه آب آشامیدنی تعداد کمی از روستاهای این شهرستان برطرف شده اما مردم بیشتر روستاهای کوهدشت هنوز با این مشکل جدی دست به گریبان هستند.

شهرک امام خمینی کوهدشت هم که ابتدای آن بیشتر از حدود ۱۰۰متر با این شهر فاصله ندارد جزء حوزه روستایی آن به حساب آمده و آن را شهرک روستایی می‌خوانند تا آب آشامیدنی اش از چاهی بیرون از کوهدشت تامین شود. چاهی که علاوه بر این شهرک باید آب آشامیدنی روستاهای دیگری را تامین کند.

آن چه بر روی کاهش جدی سطح آب چاه‌های روستایی کوهدشت تاثیر زیادی گذاشته است کاشت محصولات آبدوست از جمله ذرت در سطح وسیعی از پهنه دشت کوهدشت است که باید ۱۲ساعت در روز آب‌های زیرزمینی این مزارع را آبیاری کنند.

این در حالیست که با برداشتهای بی رویه صورت گرفته و تشدید خشکسالیها طی یک دهه گذشته دشت کوهدشت با افت جدی سطح آبهای زیرزمینی یکی از بحرانی ترین دشتهای کشور و دارای بیشترین میزان فرونشست در استان لرستان و حتی کشور است.

یک صاحب خبازی در شهرک روستایی امام خمینی کوهدشت به خبرنگار مهر می‌گوید: برای تامین آب تشتک و درست کردن خمیر مجبوریم از کوهدشت و از خانه ی اقوام آب بیاوریم.

یکی دیگر از مغازه داران می‌گوید: ماه رمضان است و هوا بسیار گرم و نمی‌توانیم با وجود تشنگی بیش از حد، هوای داغ کولرهای بدون آب را تحمل کنیم. وی ادامه می‌دهد: آبی که با گاری از کوهدشت می‌آوریم جوابگوی تمام روز نیست و نمی‌توانیم زیرآفتاب داغ تابستان، چندین بار برای آوردن آب به کوهدشت برویم.

جوانی که با آفتابه در حال آب پاشی و خنک کردن مقابل مغازه ی خود است می‌گوید: در طول شبانه روز تنها چهار ساعت می‌توانیم از آب لوله‌ها استفاده کنیم که آن هم ساعت ۲ نیمه شب به بعد است و در طول روز با دهان خشک شیرهای آب روبه روهستیم.

یک زن خانه دار مدعی است با آب اندکی که نیمه شب ذخیره می‌کند نمی‌داند رخت‌ها را بشوید یا برای مصارف دیگر از جمله آشامیدنی استفاده کند!

مدیرآب و فاضلاب روستایی کوهدشت در گفت‌وگو با مهر در این رابطه با بیان این که برای رفع مشکل آب شرب این شهرک با مراجع استانی و شهرستانی مکاتباتی داشته است، می‌گوید: چاهی که آب شرب شهرک امام خمینی را تامین می‌کند متاسفانه هم ریزش داشته و هم سطح آب آن پایین رفته است.

کامران یوسفوند ادامه می‌دهد: این چاه علاوه بر شهرک امام آب چند روستای آزادبخت را هم تامین می‌کند و جوابگوی جمعیت پنج هزار نفری این شهرک و۸۰۰ خانوار آن نیست.

یوسفوند بیان می‌کند: ساخت و سازها در شهرک به سرعت انجام گرفته و باعث توسعه سریع آن شده که رفع مشکل آب شرب آن یک چاه مستقل را می‌طلبد.

مدیر آب و فاضلاب روستایی کوهدشت یادآور می‌شود: چندین شهرک در استان وجود دارند که قرار است به حوزه آب شهری وصل شوند که مقرر شده شهرک امام خمینی کوهدشت هم جزء این طرح قرار گیرد تا بتواند به شبکه آب کوهدشت ملحق شود.

وی می‌افزاید: ما مکاتباتی در این رابطه انجام 
داده ایم و نیاز است فرمانداری کوهدشت نیز مکاتباتی با مدیرعامل آبفای استان انجام دهد تا با ملحق شدن آب شهرک امام به شبکه کوهدشت مشکل آب شرب آن به صورت پایدار برطرف شود. به هر روی ۸۰۰ خانوار شهرک امام خمینی(ره) کوهدشت ماه رمضان و تابستان داغ را در تشنگی به سرمی‌برند و انتظار می‌رود آستین تدبیر مسئولان امر در استان برای رفع این مشکل هرچه سریعتر بالا برود.

 گزارش : حشمت اله آزادبخت

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=53015

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 14در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۴
  1. امان از تشنگی استاندار….

  2. سالیان متوالی است که جهاد کشاورزی نتوانسته جلوی کشت ذرت را بگیرد یا حد اقل به فکر یک کشت جایگزین باشد و یا حد اقل کشت ذرت را به حاشیه رودخانه ها بکشاند . ضعف شدید برنامه ریزی این نهاد مهم کاملا مشهود است و فقط در سالهای پر باران آفتابی میشود و دم از تولید بالا میزند و حاصل زحمات مردم و همچنین الطاف الهی را به نفع خود مصادره میکند .

  3. برادر امین ازادبخت خدا به شما عزت دهد که صدای مظلومیت ومحرومیت ساکنین شهرک امام را به گوش مسولین می رسانی واین دیگر مسولیبن هستندکه بایدعذاب وجدان داشته باشندکه روزه دار درگرمای تابستان درموقع افطار وسحرمشکل اب دارند هیچ عبادتی بهتراز خدمت خدا پسندانه نسبت به خلق نیست

  4. عزیزانم اگر بعضیها که همه انها را می شناسیم اقد ام به کشت ذرت نکنند چطور به د اراییها و حساب بانکی شان اضافه نمایند . گناه دارن لطفا قحط نونشون نکنید

  5. ذرت وچغندربه آب باحجم خیلی بالابرای رشدنیازدارند.شرایط وبحران بی آبی کشورمی طلبدمسئولین امورآب وجهادکشاورزی فکری به حال مردم کنند

  6. درودبراستادحشمت آزادبخت که مدام به فکر مشکلات کوهدشت می باشد.خداکندمسولین توجه کنن

  7. سد معشوره میاد به همه این نوشته ها خاتمه میده
    سیاه بازی نکنیین
    مهم اینه که مقاومت کنید

    • بی سواد من معشوره هستم سالهاست منتظر دیدن شهر کوهدشت هستم ولی اگه برسم به کوهدشت نمیتونم همه شهر را سیراب کنم فکری به حال خودتون بکنید شاید نرسم

  8. صدای پای آب شهر هم یواش یواش به گوش نمیرسد…

  9. واقعا برای مسئولین ذیربط متاسفیم که می بینند سالانه سطح آبهای زیر زمینی شهرستان پایین وپایینتر می رود اما همچنان اجازه کشت محصولاتی چون ذرت رامی دهند.
    آیا این آقایان نمی دانند که این خطر جدی زندگی مردم را تهدید می کند .
    جهت اطلاع دوستان عرض می کنم سال گذشته یکی از کشاورزان محترم که خیار کاشته بود به خداوند قسم خورد که فلان چاه در فلان منطقه از اول کشت جهت تامین آب انواع کشت زمینهای اطرافش وبرای کسب سود بیشتر هفت ماه خاموش نشده و این مدت در هر ثانیه هشت اینچ آب داده است .
    حالا مسئولین محترم هم یک محاسبه سرانگشتی بفرمایندوهم قضاوت، اگر برایشان مهم است.
    کار بنده حقیر ساکن شهرک امام (ره) این است که اگر باریکه آبی توی لوله ها باشد از ساعت ۲بامداد تا اذان صبح هرچی ظرف دم دست دارم برای استفاده فردا پر می کنم ،تازه خوشحال وراضی از تامین آب برای خواب دوساعته به رختخواب می روم .تازه ساعت هفت تا سه بعداظهر باید باکسر خواب در محل کار حاضر شوم.
    خدا وکیلی فردای قیامت چه جوابی برای این مردم دارید ؟

  10. ضعف مدیریت در تیم نماینده کاملا مشخص واشکار است .هم در عرصه مقابله با برداشت اب از سفره های اب زیر زمینی و جلوگیری از کاشت چغندر قند وذرت هم در طراحی واینده نگری ابفار جهت تامین اب روستاها ،هدر رفتن آب بدلیل فرسودگی شبکه ابرسانی و……………………………………………………………………..

  11. متاسفانه وضعیت اب در شهرکوهدشت بهتر از شهرک نیست در این فصل گرما بیشتر اوقات روز ابی در لوله ها جریان ندارد وکولر های ابی بجای تولید برودت برگرمای منازل می افزایند وباعث خسارت وسوختگی خود کولرها میشوند .امان از گرما وامان از بی ابی.

  12. باآنکه حرف اینجانیب تکراری ست اما من هم به نوبه ی خود ازمسئولین مربوط خواهش می کنم فکری به حال این معضل بکنند مگرمی شود شهرستانی به این کم آبی وبحران وجودداشته باشدبعداجازه دهیم اینچنین دراطراف شهرمان صدهاحلقه چاه زده شودواینچنین آب شهرمان به یغمابرده شود.تاازمرزبحران هم عبورنکرده ایم فکری به حال این معضل بکنید.لااقل برایشان کنتورآب نصب کنید.یا به روش صنعتی آبیاری کنند.اگراین آب ازخلیج فارس هم تهیه می شدحیف است این چنین هدربرود.همه بایدکمک کنند.پارکهایمان بایدآبشان جداتامین شود.امیداست تادیرنشده کاری بکنند.

  13. من احساس می کنم که وای وای عمو عمو العطش

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.