تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
8

کتاب تاریخ غضنفری (روزگاران لرستان از آغاز تا عصر پهلوی) منتشر شد.

  • کد خبر : 53094
  • 20 تیر 1393 - 21:00

  – کتاب حاضر، تاریخی است برای نسل‌های آینده‌، کتابی زنده و ملموس با حکایت‌های مهیّج و چهره‌پردازی‌های زیبا که با قلمی روان و نثری سلیس، ناشی از طبع حساس و ذوق لطیف نویسنده به رشته‌ی تحریر کشیده شده است‌. مندرجات کتاب یا ناشی از مشاهدات نویسنده بوده که طی سالیان طولانی با دقّت تمام […]

 

کتاب حاضر، تاریخی است برای نسل‌های آینده‌، کتابی زنده و ملموس با حکایت‌های مهیّج و چهره‌پردازی‌های زیبا که با قلمی روان و نثری سلیس، ناشی از طبع حساس و ذوق لطیف نویسنده به رشته‌ی تحریر کشیده شده است‌. مندرجات کتاب یا ناشی از مشاهدات نویسنده بوده که طی سالیان طولانی با دقّت تمام بر روی کاغذ آمده است ‌و یا اطلاعاتی است که با کنجکاوی و وسواس بسیار از اشخاص آگاه که خود در متن حوادث بوده‌اند کسب می‌کرده، یا نقل‌قول‌هایی است از کتاب‌های مختلف و اسنادی که با وجود کمبود منابع و مآخذ و دشواری دسترسی به آن‌ها و نیز عدم حمایت‌های مادی و معنوی لازم، تماماً با کوشش و پشتکار خارق‌العاده به دست آورده است‌. یکی از حُسن‌های این کتاب، آوردن داستان‌های جالب از رشادت‌ها‌، جانبازی‌ها، ایل‌مداری و تعصّبات طایفگی، جنگ و گریزها و ذکر رفتار و منش انسان‌ها‌، آداب و رسوم و اعتقادات‌، همچنین اسامی مکان‌های جغرافیایی به تفصیل و مشروح است‌. خواننده چنان محو قلم روان و نثر شیوای نویسنده می‌شود که خود را در سال‌های گذشته و متن حوادث و رویدادها احساس می‌کند؛ به طوری‌که گاه تمیز مرز میان داستان و تاریخ برای خواننده مشکل می‌شود. متن کتاب به سه بخش تقسیم گردیده است. بخش اوّل، شامل لرستان از ماقبل تاریخ تا زمان سلسله‌ی قاجاریه که تمام و کمال، توسّط مؤلّف، از متون کهن و نوشته‌های مورّخین گذشته استخراج گردیده است‌. نویسنده آنچه را که در خصوص لرستان و قوم لر در منابع مختلف یافته ‏به رشته‌ی تحریر کشیده است؛ به گونه‌ای که خواننده می‌تواند به سهولت به اطلاعات ذی‌قیمتی از تاریخ کهن لرستان دست‌رسی پیدا کند‌. کتاب‌نامه‌‌ای که در انتهای کتاب آورده شده، خود به خوبی گویای کوششی است که با وجود قلّت منابع و مآخذ در زمان تألیف کتاب، توسّط مؤلّف صورت گرفته است‌.

بخش دوم کتاب – که ارزشی به مراتب افزون‌تر دارد و بیش‌تر منظور نظر مؤلّف بوده است – شامل تاریخ معاصر لرستان، از عصر مشروطیّت و سلطنت پهلوی اوّل تا ماجرای کودتای ۱۳۳۲ ش. به‌خصوص تاریخ دودمان غضنفری و حیات پُر ماجرای نظرعلی‌خان امیراشرف – که بیش‌ترین و تأثیرگذارترین نقش را در تاریخ سده‌ی اخیر لرستان داشته است – می‌باشد. در این قسمت علاوه بر مطالعه‌ی داستان‌های شیرین و جذاب، خواننده به بسیاری از نکات مغفول تاریخ که تا‌کنون در هیچ کتاب دیگری نخوانده است آگاهی حاصل می‌کند‌. به جرأت می‌توان گفت که: در هیچ کتابی قیام‌های سالارالدّوله، فرزند مظفّرالدّین‌شاه، و تلاش وی برای رسیدن به تاج و تخت قاجاریه و داستان جنگ‌های ساوه، اشترینان، بیستون و ماجرای کشته شدن یپرم‌خان ارمنی و یارمحمّدخان کرمانشاهی – که بخش اعظمی از تاریخ مشروطیّت ایران را شامل می‌شود- چنان‌که در این کتاب آمده است، به تفصیل و به طور مستند نوشته نشده است.

منبع: سایت انتشارات شاپور خواست

 طرح روی جلد: علی آقا حسین پور 

خوشنویسی عنوان کتاب: فرزاد مرادی

xvp02545 110 - Copy

01- y

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=53094

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 24در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۲۳
  1. با تشکر از آقای حسین پور
    بعد از خوندن خبر به سایت شاپور خواست مراجعه کردم که نوشته بود”تمام شد”

    • جناب امرایی گرامی
      بنده خودم دیروز از انتشارات این کتاب ها رو تحویل گرفتم تازه از زیر نشر بیرون آومدن، و هنوز توزیع این کتاب ها شروع نشده، اگر با خود انتشارات تماس بگیرید بهتر شما رو راهنمایی می کنند.
      پیروز باشید.

  2. آقای حسین پور پیشرفت های اخیرتونو بهتون تبریک میگم. همچنین به آقای مرادی،موفقیتاتون روز افزون..

  3. لطفاَ بنویسید متن بالا به قلم کیست؟

  4. متن بالا برگرفته از خود سایت ” انتشارات شاپورخواست می باشد”
    و درپایین متن هم ذکر منبع شده است.

  5. متن بالا از مقدمه‌ی کتاب نوشته ی اسعد غضنفری استخراج گردیده است.

    • بله درسته.

      • جناب امرایی گرامی بله شما درست می فرمائید، متن بالا مربوط به جناب اسعد غضنفری می باشد.
        اما عرض بنده این بود که متن بالا رو بنده از سایت انتشارات شاپور خواست استفاده کردم و به همین خاطر ” سایت شاپور خواست رو به عنوان منبع معرفی کردم”.
        پیروز باشید.

  6. دوستم که کوهدشتی نیست برای اولین بار اسم کتاب رو درست نخوند ، شاید اگر این خط زیبا در ساختار ساده تری نوشته می شد بهتر بود.

    • جناب ناشناس گرامی از نقد شما ممنونم
      اما لازم شد چند نکته رو به حضور شما عرض کردم.
      زمانی که سفارش این اثر به بنده داده شد قبل از طراحی فاکتورهای اثر مد نظرم بود از جمله اینکه:
      ۱- تاریخی می باشد.
      ۲- در مورد بزرگان غضنفری می باشد.
      ۳- ساختار مهرهای این بزرگان که حاکمان وقت بودند دارای اهمیت زیادی می باشند.
      و …
      به همین خاطر پس از صحبت های متفاوت بنابر این شد که عنوان کتاب را از خود مهرها الگو برداری کنیم تا ساختاری “مهر مانند” داشته باشد، این برخورد آگاهانه شکل گرفته است که ارتباط بین عنوان و مهرهای حاکمان وقت در آن زمان حفظ شود.
      نکته دوم هم اینکه این کتاب در لرستان منتشر می شود، و به نوعی می توان گفت همه مردم با “غضنفری ها” آشنایی کامل دارند و در خوانش این عنوان مشکلی ندارند.
      یک نکته فنی از لحاظ خوشنویسی هم وجود دارد اگر لازم شد خدمت شما دوستان عرض میکنم.
      پیروز باشید.

      • ممنون از راهنماییتون، من طرح رو زیبا دیدم و کارتون درسته اما این ایراد رو میشه گرفت به هرحال این کتاب مطمنم که خوانده های طرفدار تاریخ زیادی خواهد داشت. به هر حال ما شما رو قبول داریم جناب آقای حسین پور.

        • ناشناس گرامی
          از لطف و نقد شما ممنونم، بنده هم فقط بخاطر روشن شدن” عنوان” توضیحاتی خدمت شما ارائه کردم، وگرنه بنده موظف هستم نقد دوستان رو نسبت با آثار بشنوم تا عملکرد بهتری در آثار بعدی داشته باشم.
          سپاس پیروز باشید.

  7. دوستان برای تهیه کتاب بیشتر راهنمایی کنید-آقای حسین پور چندتا از طرح هاتون رو دیددم واقعا عالی و کلاس بالا هستن خدا قوت

    • جناب آزادبخت عزیز شما لطف دارید
      از نگاه شما ممنونم.
      پیروز باشید.

  8. با سلام بر علی آقا حسین پور فرهنگ پرور
    جناب کجا می شود کتاب تهیه کرد؟

    • جناب کمیر عزیز
      ارادت داریم، دوست من
      در مورد سئوال شما تا جایی که در جریان هستم فعلا در کوهدشت مکان مشخصی برای توزیع این کتاب ارزشمند مشخص نشده است، ولی اگر مایل به تهیه کتاب هستید فکر کنم اگرمراجعه بفرمائید به سایت انتشارات شاپور خواست، یا با خود انتشارات تماس حاصل کنید بهتر راهنمایی کنند.

      پیروز باشید.

  9. با سلام خدمت آقای حسین پور
    باز هم یک طرح زیبا خلق کردید عالی بود همچنین از اقای سید یداله ستوده دوست و آشنای خوبم بخاطر جمع آوری و چاپ کتاب های ارزشمند در زمینه تاریخ بزرگان لرستان کمال تشکر و قدر دانی را دارم امیدوارم همیشه شاهد موفقیتهای شما عزیزان باشیم.

  10. بسیار زیباست

    پیروز باشید و سربلند جناب آقای حسین پور

    برای حضرتعالی و آقای مرادی موفقیت و بهروزی آرزومندم

  11. خیلی جالبه که با نگاه اول بدون نگاه کردن به اسم طراح روی جلد میشه سبک کارای استاد حسین پورو تشخیص داد…
    مثل همیشه جالب و جذابه…خسته نباشید….

  12. سلام برعزیزانی که درباره قسمت خارجی این کتاب منظورم روی جلدآن است که دوستان همه درموردآن قسمت تعریف فرموده اند چون مابابقیه آن کاری نداری جناب ستوده گرامی وجناب آقای اسعدخان غضنفری خوب را از بد خوب تشخیص داده اند این آقایان می دانند که ماچه لازم داریم این بوده که تمام زحمت خودرا درزیبا سازی جلد آن بکارگرفته به آنها خسته نباشید می گویم

  13. با سلام خدمت جناب آقای حسین پور لطفا بفرمایید این کتاب چه زمانی به بازار عرضه می شود و قیمت ان را هم لطف کنید بنویسید . یک کسی می گفتند صد هزار تومان گفتم بینم درسته این مبلغ یانه

  14. باتشکر فراوان از جناب اقای اسعد عصنفری که بهترین هدیه را به مردم لرستان به خصوص کوهدشت عنایت فرمودند

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.